تعدادی از برترین کمپانیهای خودروسازی جهان به منظور ایجاد یک شبکه هوشمند ارتباطی، جادهها و خودروهایی که در آنها در حال تردد هستند را به مدت ۳ سال مورد ارزیابی قرار دادند تا سرانجام بتوانند با خلق یک فنآوری جدید، ارتباط خودروها با یکدیگر را تحت عنوان ارتباط ماشین با ماشین یا C2C برگرفته از سرواژههای عبارت Car 2 Car، به بازار عرضه کنند. در این مقاله با جنبههای مختلف این تکنولوژی، بیشتر آشنا میشویم.
خودروهای مجهز به فنآوری C2C میتوانند اطلاعاتی نظیر وضعیت ترافیکی جادهها، شرایط آب و هوایی، یا حوادث و سوانح موجود در مسیر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در حقیقت تکنولوژی ارتباط ماشین با ماشین به انواع وسایل نقلیه این امکان را میدهد تا علاوه با هم، با زیرساختهای مخابراتی اطراف خود نیز ارتباط برقرار کنند و اطلاعات مفید و ضروری و در برخی موارد اورژانسی را در شرایط مختلف بهدست آورند و به یکدیگر اطلاعرسانی کنند.
کمپانی ولوو طبق روال همیشه، با پیشتازی در عرصه تکنولوژی، اولین نمونه از این فنآوری نوظهور را به نمایش گذاشته است و با هدف افزایش طیف وسیعی از پارامترها نظیر میزان ایمنی، راحتی، و صرفهجویی در مصرف سوخت خودروهای تولیدی مدل ۲۰۱۶ درصدد است تا در دنیا رتبه اول را از آن خود کند. به ادعای این کمپانی سوئدی که عضو مجمع متشکل از شرکتهایی نظیر بیامو، دایملر، فورد، هوندا، پژو، رنو، و فولکسواگن نیز میباشد، هدف از ساخت سیستم C2C در حقیقت جلب اعتماد بیشتر مردم از نظر ایمنی، راحتی، و نیز به حداکثر رساندن کارایی خودرو است. در ادامه با کاربردهای متنوع این طرح انقلابی بیشتر آشنا خواهید شد.
هشدار لغزندگی جاده
یکی از مفیدترین کاربردهایی که ولوو برای این تکنولوژی ارتباطی معرفی کرده است، امکان دریافت هشدارهای خاص از سایر وسایل نقلیه در حال حرکت در شرایط نامساعد آب و هوایی یا جادهای میباشد. بدینصورت که وقتی خودرویی بهطور ناگهانی با یک سطح لغزنده مواجه میشود، میتواند در یک لحظه به کمک این فنآوری، وجود چنین مانعی در جاده را به اطلاع سایر رانندگان برساند. گفتنی است، هشدارها و اطلاعات این چنینی که با هدف مطلع ساختن سایر خودروها از خطرات احتمالی جادهها صورت میگیرد، از طریق هشداردهندههای دیداری یا شینداری به رانندگان منتقل میشود. در آمریکا، بنا به گزارش "سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه" (National Highway Traffic Safety Administration)، در حدود ۶% از تصادفات جادهای و نیز ۳% از جراحاتی که در جادهها اتفاق میافتد، ناشی از لغزنده بودن جاده بوده است؛ همین کافی است تا اهمیت کاربرد این تکنولوژی در حفظ جان انسان هر چه بیشتر آشکار شود.
هشدار چراغهای ترافیکی
از دیگر کاربردهای این تکنولوژی میتوان به امکان ارتباط وسایل نقلیه با چراغهای ترافیکی اشاره کرد. بدینصورت که با هشدار به رانندگانی که متوجه چراغ قرمز در مسیر نشدهاند یا عابران پیادهای که در حال عبور از تقاطع هستند و از نزدیک شدن خودروهایی که با سرعت به طرف آنها میآیند بیاطلاع هستند، میتوان از وقوع تصادف جلوگیری کرد. بنا به گزارش رسمی سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، از هر ۱۰ تصادف مرگباری که در آمریکا رخ میدهد، یکی در نتیجه عبور غیرمجاز از چراغ قرمز است. گذشته از این، به گزارش "سازمان بیمه ایمنی بزرگراه" (Insurance Institute for Highway Safety)، در حدود ۵۰% از مجروحان یا جانباختگان تصادفات جادهای، رانندگان یا عابران بیگناهی بودهاند که خودروی در حال عبور غیرمجاز از چراغ قرمز با آنها برخورد کرده است. از دیگر مزایای این فنآوری مدرن مطلع ساختن رانندگان از وضعیت چراغهای ترافیکی در تقاطعهای پیشرو است. بدینصورت که رانندگان با دریافت هشدارهای لازم از سوی این سیستم میتوانند سرعت خود را طوری تنظیم کنند که نیازی نباشد در مسیر، پشت چراغ قرمز قرار بگیرند و مجبور به ترمز و توقفهای متوالی شوند. بدیهی است کاهش دفعات ترمز گرفتن به کم شدن گرههای ترافیکی کمک شایانی میکند و از همه مهمتر، مصرف سوخت را نیز کاهش میدهد.
درخواست فوریتهای پزشکی
اطلاعرسانی از طریق سیستم C2C به رانندگانی که در نزدیکی کانکس فوریتهای ترافیکی یا پزشکی در حال تردد هستند، از دیگر امکاناتی است که ولوو در اختیار رانندگان قرار داده است. همچنین از این طریق، سایر رانندگان نیز که در مسیر خود در حال رانندگی به طرف محل حادثه هستند، از موضوع با خبر میشوند و راه را برای خودروهای اورژانسی یا گشت پلیس باز میکنند تا سریعتر بتوانند به محل مورد نظر برسند. طبیعی است وجود چنین قابلیتهایی در خودروها باعث میشود تا ماشینهای پلیس یا آمبولانسها نیازی به آژیرهای بلند و آزاردهنده به ویژه در نزدیکی مناطق مسکونی نداشته باشند.
از دیگر کاربردهای پیشنهادی که کمپانی ولوو بهطور بالقوه برای بهرهبرداری در سال ۲۰۱۶ از آنها یاد میکند میتوان به این موارد اشاره کرد: "هشدار به خودروهایی که آهسته حرکت میکنند"، "هشدار به خودروهایی که ترمز پاره کردهاند"، "اطلاعرسانی در مورد جادههایی که در دست تعمیر یا احداث هستند"، "هشدار گرههای ترافیکی که در پیش روی رانندگان است"، "اطلاعرسانی در مورد محدودیت سرعت در برخی مسیرها"، و "اطلاعرسانی به رانندگانی که موتورسواران در نزدیکی آنها در حال حرکت هستند".
در مجموع، این فنآوری نوپا با تمام کاربردهای مثبت و کارامدی که برای آن در نظر گرفته شده است، میتواند معایبی نظیر کاهش تمرکز راننده به دلیل انبوه هشدارها و پیغامهایی که دریافت میکند را نیز در پی داشته باشد. با این حال، به نظر شما این تکنولوژی پیشرفته با چه مشکلات دیگری دست به گریبان خواهد بود؟