دنیای فناوری

باز هم ولوو شگفتی آفرید!

684

365

 

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

تعدادی از برترین کمپانی‌های خودروسازی جهان به منظور ایجاد یک شبکه هوشمند ارتباطی، جاده‎ها و خودروهایی که در آن‎ها در حال تردد هستند را به مدت ۳ سال مورد ارزیابی قرار دادند تا سرانجام بتوانند با خلق یک فن‌آوری جدید، ارتباط خودروها با یکدیگر را تحت عنوان ارتباط ماشین با ماشین یا C2C برگرفته از سرواژه‌های عبارت Car 2 Car، به بازار عرضه کنند. در این مقاله با جنبه‌های مختلف این تکنولوژی، بیش‌تر آشنا می‌شویم.

 

500

خودروهای مجهز به فن‌آوری C2C می‌توانند اطلاعاتی نظیر وضعیت ترافیکی جاده‎ها، شرایط آب و هوایی، یا حوادث و سوانح موجود در مسیر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در حقیقت تکنولوژی ارتباط ماشین با ماشین به انواع وسایل نقلیه این امکان را می‎دهد تا علاوه با هم، با زیرساخت‎های مخابراتی اطراف خود نیز ارتباط برقرار کنند و اطلاعات مفید و ضروری و در برخی موارد اورژانسی را در شرایط مختلف به‌دست آورند و به یکدیگر اطلاع‌رسانی کنند.

 

348

کمپانی ولوو طبق روال همیشه، با پیشتازی در عرصه تکنولوژی، اولین نمونه از این فن‌آوری نوظهور را به نمایش گذاشته است و با هدف افزایش طیف وسیعی از پارامترها نظیر میزان ایمنی، راحتی، و صرفه‎جویی در مصرف سوخت خودروهای تولیدی مدل ۲۰۱۶ درصدد است تا در دنیا رتبه اول را از آن خود کند. به ادعای این کمپانی سوئدی که عضو مجمع متشکل از شرکت‌هایی نظیر بی‎ام‎و، دایملر، فورد، هوندا، پژو، رنو، و فولکس‎واگن نیز می‌باشد، هدف از ساخت سیستم C2C در حقیقت جلب اعتماد بیش‌تر مردم از نظر ایمنی، راحتی، و نیز به حداکثر رساندن کارایی خودرو است. در ادامه با کاربردهای متنوع این طرح انقلابی بیش‌تر آشنا خواهید شد.


هشدار لغزندگی جاده

411

یکی از مفیدترین کاربردهایی که ولوو برای این تکنولوژی ارتباطی معرفی کرده است، امکان دریافت هشدارهای خاص از سایر وسایل نقلیه در حال حرکت در شرایط نامساعد آب و هوایی یا جاده‎ای می‌باشد. بدین‌صورت که وقتی خودرویی به‎طور ناگهانی با یک سطح لغزنده مواجه می‎شود، می‎تواند در یک لحظه به کمک این فن‌آوری، وجود چنین مانعی در جاده را به اطلاع سایر رانندگان برساند. گفتنی است، هشدارها و اطلاعات این چنینی که با هدف مطلع ساختن سایر خودروها از خطرات احتمالی جاده‌ها صورت می‌گیرد، از طریق هشداردهنده‎های دیداری یا شینداری به رانندگان منتقل می‌شود. در آمریکا، بنا به گزارش "سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه" (National Highway Traffic Safety Administration)، در حدود ۶% از تصادفات جاده‌ای و نیز ۳% از جراحاتی که در جاده‎ها اتفاق می‎افتد، ناشی از لغزنده بودن جاده بوده است؛ همین کافی است تا اهمیت کاربرد این تکنولوژی در حفظ جان انسان هر چه بیش‌تر آشکار شود.


هشدار چراغهای ترافیکی

349

از دیگر کاربردهای این تکنولوژی می‌توان به امکان ارتباط وسایل نقلیه با چراغ‎های ترافیکی اشاره کرد. بدین‌صورت که با هشدار به رانندگانی که متوجه چراغ قرمز در مسیر نشده‎اند یا عابران پیاده‎ای که در حال عبور از تقاطع هستند و از نزدیک شدن خودروهایی که با سرعت به طرف آن‌ها می‌آیند بی‌اطلاع هستند، می‌توان از وقوع تصادف جلوگیری کرد. بنا به گزارش رسمی سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، از هر ۱۰ تصادف مرگباری که در آمریکا رخ می‎دهد، یکی در نتیجه عبور غیرمجاز از چراغ قرمز است. گذشته از این، به گزارش "سازمان بیمه ایمنی بزرگراه" (Insurance Institute for Highway Safety)، در حدود ۵۰% از مجروحان یا جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای، رانندگان یا عابران بی‎گناهی بوده‎اند که خودروی در حال عبور غیرمجاز از چراغ قرمز با آن‌ها برخورد کرده است. از دیگر مزایای این فن‌آوری مدرن مطلع ساختن رانندگان از وضعیت چراغ‌های ترافیکی در تقاطع‌های پیش‎رو است. بدین‌صورت که رانندگان با دریافت هشدارهای لازم از سوی این سیستم می‎توانند سرعت خود را طوری تنظیم کنند که نیازی نباشد در مسیر، پشت چراغ قرمز قرار بگیرند و مجبور به ترمز و توقف‌های متوالی شوند. بدیهی است کاهش دفعات ترمز گرفتن به کم شدن گره‌های ترافیکی کمک شایانی می‎کند و از همه مهم‌تر، مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهد.


درخواست فوریت‌های پزشکی

357

اطلاع‌رسانی از طریق سیستم C2C به رانندگانی که در نزدیکی کانکس فوریتهای ترافیکی یا پزشکی در حال تردد هستند، از دیگر امکاناتی است که ولوو در اختیار رانندگان قرار داده است. هم‌چنین از این طریق، سایر رانندگان نیز که در مسیر خود در حال رانندگی به طرف محل حادثه هستند، از موضوع با خبر می‌شوند و راه را برای خودروهای اورژانسی یا گشت پلیس باز می‌کنند تا سریع‌تر بتوانند به محل مورد نظر برسند. طبیعی است وجود چنین قابلیت‌هایی در خودروها باعث می‌شود تا ماشین‌های پلیس یا آمبولانس‌ها نیازی به آژیرهای بلند و آزاردهنده به ویژه در نزدیکی مناطق مسکونی نداشته باشند.

 

ولوو

از دیگر کاربردهای پیشنهادی که کمپانی ولوو به‌طور بالقوه برای بهره‌برداری در سال ۲۰۱۶ از آن‌ها یاد می‌کند می‌توان به این موارد اشاره کرد: "هشدار به خودروهایی که آهسته حرکت می‌کنند"، "هشدار به خودروهایی که ترمز پاره کرده‌اند"، "اطلاع‌رسانی در مورد جادههایی که در دست تعمیر یا احداث هستند"، "هشدار گره‌های ترافیکی که در پیش روی رانندگان است"، "اطلاع‌رسانی در مورد محدودیت سرعت در برخی مسیرها"، و "اطلاع‌رسانی به رانندگانی که موتورسواران در نزدیکی آن‌ها در حال حرکت هستند".

در مجموع، این فن‌آوری نوپا با تمام کاربردهای مثبت و کارامدی که برای آن در نظر گرفته شده است، میتواند معایبی نظیر کاهش تمرکز راننده به دلیل انبوه هشدارها و پیغامهایی که دریافت میکند را نیز در پی داشته باشد. با این حال، به نظر شما این تکنولوژی پیشرفته با چه مشکلات دیگری دست به گریبان خواهد بود؟

لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.