دنیای فناوری

بررسی و مقایسه ۴ لپ تاپ مقرون به صرفه و دانشجویی

588

 

تقریبا از دو دهه پیش، کامپیوترهای قابل‌حملی با نام لپ‌تاپ، قدم به دنیای تکنولوژی گذاشتند. این دستگاه‌ها پا به پای دیگر گجت‌ها به‌سرعت همه‌گیر شده و توسعه یافتند. امروزه لپ‌تاپ به یک عضو حیاتی در زندگی ما تبدیل شده و بسیاری از کارهای روزانه‌ی ما بدون وجود این دستگاه انجام‌شدنی نیست. از مرورگری اینترنت تا تماشای فیلم و نگهداری اطلاعات شخصی، همگی توسط دستگاهی صورت می‌گیرد که می‌تواند همیشه همراه‌تان باشد.

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

اما این وسیله‌ی ارزشمند، بهای بالایی هم دارد و شاید همه توان خرید این محصول را نداشته باشند. تولید‌کنندگان برای این مشکل راه‌حلی اندیشیده‌اند و با تغییر برخی از پارامترهای تولید، توانسته‌اند قیمت نهایی آن‌ها را کمی پایین بیاورند. امروز می‌خواهیم تعدادی از لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی بازار را با هم مرور و مقایسه کنیم. برای این امر، چهار نمونه لپ‌تاپ از شرکت‌های لنوو، اچ‌پی، ایسوس و دل را انتخاب کردیم که در ادامه به مقایسه‌ی آن‌ها می‌پردازیم.  ‌ 

>>چهار لپ تاپ پیشنهادی با قیمت مناسب و کارآمد برای دانشجویان

مدل‌های انتخابی ما، لپ‌تاپ‌های «لنوو اسنشال Lenovo Essential G5070-G) «G5070-G)، «دل اینسپایرون مدل Dell Inspiron 3542-A) «3542-A)، «ایسوس Asus X550L-B) «X550L-B) و «اچ‌پی پاویلیون ۱۵» (HP Pavilion 15-p062ne) هستند که بخش به بخش با هم مقایسه می‌شوند.  ‌ 

اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش تمامی این لپ‌تاپ‌ها ۱۵/۶ اینچی است و همگی از پنل TFTLED backlit LCD ساخته شده‌اند. در این بازه‌ی قیمتی، لپ‌تاپی به چشم نمی‌خورد که از پنل IPS در آن استفاده شده باشد؛ زیرا همان‌طور که گفته شد سازندگان تلاش داشتند تا قیمت تمام‌شده‌ی این محصولات تا حد ممکن پایین باشد. همه‌ی لپ‌تاپ‌ها هم از دقت تصویر معادل کیفیت HD بهره برده‌اند. تنها در مدل «ایسوس X550L» است که روشنایی تصویر تا حدودی بیشتر از صفحه‌ی نمایش دیگر لپ‌تاپ‌ها در این مقایسه است.

Notebook-ASUS-X550L-Be098dc

روشنایی تصویر ایسوس X550L تا حدودی بیشتر از صفحه‌ی نمایش دیگر لپ‌تاپ‌های این مقایسه است. 

لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت بازار عموما در دسته‌ی مالتی‌مدیا‌های پایین‌رده قرار می‌گیرند. وظیفه‌ی این دستگاه‌ها برآورده کردن نیازهای روزانه‌ی کاربر است و انجام کارهای تخصصی مثل ویرایش فیلم یا برنامه‌نویسی برای این دسته از لپ‌تاپ‌ها کمی دشوار است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سخت‌افزار داخلی آن‌ها هم نمی‌تواند قدرتمند باشد و کارایی متوسط دارد. به غیر از لپ‌تاپ «لنوو اسنشال G5070-G» که پردازنده‌ی مرکزی Intel Core i7 دارد، سه لپ‌تاپ دیگر دارای پردازنده‌ی مرکزی Intel Core i5 هستند. همگی این پردازنده‌ها از سری U یا همان پردازنده‌های کم ولتاژ خانواده‌ی اینتل هستند. پس نباید توقع قدرت بالایی از آن‌ها داشته باشید. این پردازنده‌ها صرفا برای مصرف کم و افزایش میزان نگهداری باتری لپ‌تاپ ساخته شده‌اند. با این وجود فرکانس پردازنده‌ی مرکزی «لنوو اسنشال G5070-G» کمی بیشتر از سه لپ‌تاپ دیگر است.

Notebook-Lenovo-Essential-G5070-G71d27e

 لنوو اسنشال G5070-G به پردازنده‌ی مرکزی Intel Core i7 مجهز شده است. 

نوبت به حافظه‌ی رم می‌رسد. از این چهار لپ‌تاپ، «اچ‌پی پاویلیون ۱۵» و «لنوو اسنشال G5070-G» دارای ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و دو لپ‌تاپ «دل اینسپایرون ۳۵۴۲ مدل A» و «ایسوس X550L» حافظه‌های رم ۴ گیگابایتی دارند. مسلما حافظه‌ی رم بیشتر، به اجرای روان‌تر نرم‌افزار‌ها کمک زیادی می‌کند. از طرفی در لپ‌تاپ‌های امروزی که دارای پردازنده‌ی گرافیکی جداگانه هستند، یکی از وظیفه‌های حافظه‌ی رم، افزایش پهنای باند حافظه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی هم هست. پس می‌توان نتیجه گرفت حافظه‌ی رم بالاتر برابر است با پردازش روان‌تر گرافیک در نرم‌افزارها. درباره‌ی پردازنده‌ی گرافیکی این دستگاه‌ها می‌توان گفت که همگی آن‌ها در میزان حافظه‌‌ی گرافیکی مجزا یکسان بوده و دارای دو گیگابایت حافظه هستند. مدل پردازنده‌ی گرافیکی «لنوو اسنشال G5070-G» که محصول شرکت AMD است، Radeon R5 M230 بوده که از لحاظ کارایی فرق چندانی با پردازنده‌های گرافیکی «ایسوس X550L» و «دل اینسپایرون ۳۵۴۲ مدل A» ندارد. پردازنده‌ی گرافیکی این دستگاه‌ها GeForce 820M ساخت شرکت «انویدیا» است. اما در این میان، «اچ‌پی پاویلیون ۱۵» با پردازنده‌ی گرافیکی GeForce 840M کاملا خودنمایی می‌کند و می‌تواند در توان پردازش گرافیکی برنده‌ی این مقایسه باشد.

Notebook-HP-Pavilion-15-p062ne6a0ad8

 اچ‌پی پاویلیون ۱۵ با پردازنده‌ی گرافیکی GeForce 840M می‌تواند در توان پردازش گرافیکی برنده‌ی این مقایسه باشد. 

حال نوبت به طراحی بدنه، زیبایی و کیفیت ساخت می‌رسد. معمولا استفاده از فلز در طراحی بدنه لپ‌تاپ‌ها باعث زیبایی و حس مثبتی در روحیه‌ی کاربر می‌شود. اما این المان بیشتر در ساخت لپ‌تاپ‌های لوکس و گران‌قیمت دیده می‌شود. از طرفی استفاده از فلز، وزن دستگاه را هم تا حدودی زیاد می‌کند. پس نباید در این بازه‌ی قیمتی انتظار دیدن لایه‌های فلزی را در طراحی و ساخت بدنه‌ی لپ‌تاپ‌ داشته باشید. این نکته دلیل بر بی‌کیفیت بودن شاسی آن‌ها هم نیست. بدنه‌ی پلاستیکی این چهار لپ‌تاپ از استحکام قابل قبولی برخوردار است. قاب پشتی محافظ صفحه‌ی نمایش «لنوو اسنشال G5070-G» که لوگوی Lenovo بر آن نقش بسته، کمی مات است، اما با این وجود اثر انگشت و چربی دست به‌راحتی روی آن باقی خواهد ماند. این مشکل در «دل اینسپایرون» هم وجود دارد. قاب پشتی صفحه‌ی نمایش «ایسوس X550L» هم با وجود طرح دواری که حول لوگوی ASUS قرار دارد، نمی‌تواند مانع بر جای ماندن اثر انگشت شود. تنها دستگاهی که تا حدودی می‌توان از استقامتش در برابر اثر انگشت کمی مطمئن بود، لپ‌تاپ «اچ‌پی پاویلیون ۱۵» است که به خاطر رنگ و خطوط نازکی که در طراحی آن استفاده شده، تا میزان زیادی این مشکل را حل کرده است و از طرفی پلاستیک مرغوبی که در ساخت شاسی این دستگاه استفاده شده، ضریب اطمینان بیشتری برای صدمه ندیدن به آن داده است.

Notebook-Dell-INSPIRON-3542-0626f5f6581

 دل اینسپایرون مدل ۳۵۴۲A همچون سه لپ‌تاپ دیگر کیفیت ساخت متوسط اما قابل قبولی دارد. 

درست است که انتخاب یک لپ‌تاپ تا حد زیادی به سلیقه‌ی افراد و شاید دلبستگی به یک برند خاص وابسته باشد، اما همیشه باید به کارایی و کیفیت دستگاه هم توجه کرد. معیارهای مقایسه میان لپ‌تاپ‌ها بسیار زیاد هستند که در این مقاله مجالی برای گفتن همه‌ی آن‌ها نبود. با این‌حال در این مقاله تلاش کردیم ویژگی‌های فنی چهار لپ‌تاپ مقرون‌به‌صرفه از چهار برند مطرح را با هم مقایسه کنیم. 

منبع : Phonearena

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.