دنیای فناوری

راهنمای خرید دوربین DSLR (بخش دوم)

1,055

DSLR-Cameras

در ادامه بخش اول راهنمای خرید دوربین DLSR در این قسمت هم به معرفی نکات مهمی که در هنگام خرید باید مد نظر داشت می پردازیم برای درک بهتر مقاله توصیه می شود بخش اول مقاله را بخوانید. 

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

اندازه، وزن و دوام

همان گونه که در بالا ذکر شد DSLR ها در شکل و اندازه های متنوع، از مدل های فوق کامپکت سطح مبتدی گرفته تا مدل های حرفه ای بزرگ ارائه می شوند. اگر علاقه مند به عکاسی زیاد در شرایط مرطوب یا پر گرد و غبار هستید بایستی به دنبال DSLR ای با درزبندی مقاوم در برابر آب و هوا و ساختار آلیاژی مستحکم منیزیم، و احتمالا دارای سیستم داخلی دفع گرد و غبار به منظور تمیز نگه داشتن حسگر باشید. بدیهی است که چنین دوامی ارزان از آب در نمی آید، هرچند تعداد زیادی از مدل های رده متوسط (mid-range) وجود دارد که تا حدی محافظت در برابر عوامل محیطی را فراهم می کنند.

weathersealing__1_

 

DSLR های رده بالا به طور معمول میزانی از عایق بودن در برابر آب و هوا را دارا می باشند، که معمولا شامل درزگیرهای لاستیکی اطراف درزهای بزرکتر بدنه، بخش ها و مودهای کنترلی می باشد. این عکس یک نیکون D800 را با درزبندهای ضد آب و گرد و غبار که به رنگ زرد نشان داده شده اند نمایش می دهد. دوربین های رده پایین تر به طور معمول فاقد این سطح از حفاظت می باشند ولی نتیجتا به نسبت، کوچکتر و ارزانتر هستند.

از سوی دیگر اگر دوست دارید آسوده سفر کنید و احساس نکنید که گویی ۱ تا ۲ کیلوگرم ادوات دوربین را به دور گردن خود می کشید به دنبال یکی از DSLR های جدید سبک وزن باشید. اگر حمل یک دوربین به هر سو به خاطر بزرگی یا سنگینی اش شما را نمی آزارد، مهم نیست که دوربین چقدر بزرگ باشد.

صفحه نمایش و نمایش زنده

صفحه نمایش لمسی دوربین

 

یکی از خصوصیات تعریف شده یک دوربین SLR این است که شما چارچوب تصویر را با نگاه کردن از میان همان لنزی می بینید که عکس را ثبت می کند (با نگاه کردن از طریق منظره یاب). "نمایش زنده" یعنی نمایش در LCD پشت دوربین در هنگام عکاسی نیز در چند سال گذشته در تمام DSLR ها تعبیه شده است. (با چند استثناء مانند مجموعه Sigma SD1/Merril).
نمایش زنده بدون ایراد نیست، در بیشتر موارد عملا فرآیند عکسبرداری را کند می کند زیرا طراحی یک SLR طوری است که آینه درون بدنه بایستی بالا رود تا نمایش زنده را فعال کند و پایین برگردد تا فوکوس یا عکسبرداری کند. به استثنای دوربین های SLT سونی DSLR ها در حالت نمایش زنده تنها فوکوس خودکار کندی از نوع Contrast detection را ارائه می نمایند.

صفحه نمایش ها در سال های اخیر جهش بزرگی داشته اند و اکنون نمایشگرهای بالای ۳ اینچ بسیار متداول هستند. برخی مدل ها، لولاهای کامل یا موضعی را نیز ارائه می کنند ( تصویرفوق Canon EOS 650D/Rebel 4Ti را نشان می دهد) که برای فیلمبرداری یا عکسبرداری از زوایای نامطلوب بسیار مناسب است.

نمی خواهیم بگوییم نمایش زنده ویژگی مفیدی نیست. در استودیو، توانایی بزرگنمایی قسمتی از تصویر به منظور چک نمودن فوکوس یک امتیاز واقعی است، و این واقعیت که شما نیاز ندارید چشمتان را روی منظره یاب قرار دهید می تواند عکسبرداری در موقعیت های نامطلوب (مثل ارتفاع پایین روی زمین یا در حالتی که دوربین بالای سر قرار دارد) را به طور قابل ملاحظه ای آسان نماید. یک صفحه نمایش تاشونده نیز کمک خواهد نمود و تعداد فزاینده ای از DSLR های رده پایین و سطح میانی درجاتی از تاشوندگی صفحه نمایش را ارائه می دهند.

سادگی استفاده از قابلیت ها

قابلیت دوربین دیجیتال

با‌عرضه DSLR های سطح مبتدی ، برخی امکانات مانند راهنماهای روی صفحه نمایش، حالات اتوماتیک هوشمند، ردیابی چهره و مانند آن که روی کامپکت ها مرسوم است، در این سطح نیز دیده می‌شود. با این که هر SLR ای می تواند در حالت ساده "پوینت اند شوت" استفاده شود، برخی مدل ها نسبت به برخی دیگر در در این زمینه کامل‌تر هستند

راهنماهای روی صفحه نمایش، حالات هوشمند اتوماتیک و ویژگی های سرگرم کننده مشابه دوربین های کامپکت (مانند جلوه های ویژه و ردیاب چهره) در حال پدیدار شدن روی مدل های SLR سطح مبتدی هستند. امری ایده آل، در صورتی که این ایده را برای استفاده از آن به منظور تسلط بر دوربین بیابید.

قابلیت های عکاسی پیشرفته

هرچند همه DSLR ها مجموعه ویژگی های مشترکی را ارائه می کنند، هرچه به سمت سطوح بالاتر حرکت کنید، قابلیت های پیشرفته بیشتر و کنترل های زیادتری را خواهید یافت که ممکن است برای شما اهمیت داشته یا نداشته باشد. همچنین درمی یابید که SLR های سطح بالاتر، گزینه های شخصی سازی بسیار بیشتری ارائه می دهند که به شما اجازه می دهد هر جنبه از عملکرد دوربین را به خوبی تنظیم کنید. بسیاری از این گزینه ها و عملگرها تنها مورد علاقه عکاسان حرفه ای تر می باشند.

حالات فیلمبرداری

دوربین فیلم برداری

به عنوان پیامد مستقیم معرفی نمایش زنده در SLR ها، در پنج سال گذشته حالات فیلمبرداری HD روی DSLR ها بسیار شایع‌ شده است، و تعداد زیادی از فیلمبرداران حرفه‌ای نیز ویدیوی DSLR را پذیرفته اند. امروز بعضی از برنامه های تلویزیونی مورد علاقه شما احتمالا با DSLR ها فیلمبرداری شده اند. دلیل اصلی، همان حسگر بزرگ است که اجازه ثبت جلوه های فوکوس هالیوودی و کیفیت عالی عکس را حتی در نور کم می دهد و تنوعی است که با دامنه وسیع لنزها (از FISH EYE گرفته تا لنزهای تله) ارائه می شود و در حال گشودن دنیایی جدید از امکانات خلاقانه است.

به استثنای مدل های نوآورانه SLT سونی، DSLR ها اتوفوکوس کنتراست یاب (contrast-detection) را در حالت ویدیو ارائه می کنند که نسبت به اتوفوکوس بر مبنای فاز (phase detection) که برای عکاسی بیصدا استفاده می شود کندتر و کمتر جوابگو است. فیلم سازهای حرفه ای کاملا به اجتناب از اتوفوکوس گرایش دارند و ترجیح می دهند برای کنترل بهتر روی فوکوس در صحنه نمایش به طور دستی فوکوس کنند.

دوربین های بدون آینه با لنز قابل تعویض (ILC ها)

دوربین دیجیتال

دوربین های بدون آینه نسبت به DSLR های سنتی که از منظره یاب اپتیکی و آینه با هم استفاده می کنند، از سیستم مکانیکی ساده تری استفاده می کنند. این امر به دوربین های کوچکتر دارای حسگر بزرگ اجازه می دهد که کیفیت عالی تصویر را بدون حجم یک DSLR ارائه کنند. بدین ترتیب اگر در حال خرید یک DSLR سطح مبتدی یا mid-range هستید، قطعا بایستی نگاهی هم به ILC های بدون آینه امروزی داشته باشید.

یکی از سیستم‌های مشهور بدون آینه فعلی، micro four thirds (ارائه شده توسط المپیوس و پاناسونیک) است که مشتمل بر دو فرمت متمایز دوربین می باشد. اولی شبیه یک SLR سنتی می باشد که با یک منظره یاب الکترونیکی بزرگ با رزولوشن بالا کامل می شود. فرمت دوم با کنارگذاشتن کامل منظره یاب اپتیکی به اندازه دوربین های کامپکت بسیار نزدیک شده است (تمام عکسبرداری توسط صفحه LCD پشتی انجام می گیرد). برخی مدل ها یک منظره یاب الکترونیکی انتخابی را نیز ارائه می کنند.

دوربین المپیکوس

 

micro four thirds بر مبنای فرمت four thirds قدیمی تر می باشد. four thirds یک فرمت تمام دیجیتال بود که توسط المپیوس عرضه شد و در مدل های DSLR المپیوس و پاناسونیک استفاده شد. four thirds بر مبنای هیچ سیستم SLR فیلمی موجود نبود و از یک مانت لنز کاملا جدید بهره می برد که به تمامی لنزها در این سیستم اجازه طراحی از پایه را مخصوصا برای عکسبرداری دیجیتال می دهد. در تئوری، حسگر کوچکتر امکان استفاده از لنزهای کوچکتر و سبکتر را فراهم می‌کند.سیستم ۱ نیکون شامل مدل سطح مبتدی J2 و مدل محبوب تر V2 می باشد. این دوربین ها، به لطف حسگرهای کوچک، به میزان قابل توجهی از هر DSLR ای کوچکترند.

سیستم های بدون آینه دیگر شامل سری NEX سونی و سری NX سامسونگ می باشند که هر دو از فرمت حسگر APS-C بهره می برند. حوزه بدون آینه های در حال تولد کانن (در زمان نگارش این متن)، با APS-C EOS M که اساسا یک EOS 650D/ Rebel 4Ti بدون آینه است شروع و خاتمه می یابد. نیکون در سیستم ۱ دوربین های بدون آینه خود رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است که حسگرهای ۱ اینچی بسیار کوچکتر با فرمت CX و ضریب کراپ ۲٫۷X را ارائه می دهد.

مدل های بدون آینه در سال های اخیر جهش عمده ای داشته اند، ولی علیرغم پیشرفت ها، هنوز دامنه فعالیتشان کاملا هموار نشده است. در مقایسه یک دوربین با سیستم بدون آینه با یک DSLR هم قیمت هنوز مزایا و معایبی وجود دارد

مزایای ILC بدون آینه
کوچکتر، سبکتر و معمولا بیصداتر بودن از معادل SLR
سادگی کاربرد با دارا بودن بسیاری از ویژگی های دوربین های کامپکت (مانند چهره یاب و دامنه اتوفوکوس وسیع)
عملکرد هماهنگ ترفیلم برداری
منظره یاب های الکترونیکی عمدتا بزرگتر با دامنه دید وسیعتر نسبت به منظره یاب های اپتیکی SLR
نمایش اطلاعات کامل عکسبرداری و منوها در منظره یاب

بدنه ها و لنزهای کوچکتر

معایب ILC بدون آینه
اتوفوکوس کندتر – در برخی موارد بسیار کندتر – در مقایسه با phase-detection یک DSLR
بسیاری از منظره یاب های الکترونیکی نمی توانند همتای یک منظره یاب خوب اپتیکی باشند.

ضریب کراپ ۱٫۵/۲X ILC های بدون آینه نسبت به DSLR های فول فریم کنترل کمتری را روی عمق میدان به دست می دهد.

وابستگی به یک سیستم

به عنوان سخن پایانی، خرید یک SLR برای بسیاری افراد، تنها گذاشتن نخستین قدم در راهی است که می تواند ارتباطی مادام العمر با یک سیستم خاص دوربین باشد، بنابراین مهم است که هنگام انتخاب خود، تصویر بزرگتری ترسیم کنید. دوربین تنها بخشی از معادله است، وقتی صحبت از کیفیت عکس می شود لنز نیز نقشی به همان اندازه مهم را بازی می کند. هر چند سازندگان اصلی دوربین، لنزهای مشابهی دارند و نیز سازندگان دیگری ( شرکتهای ثالث مانند سیگما و تامرون) لنزهای خوبی برای دوربینهای دیگر تولید می‌کنند، اما به هر حال هر سیستمی ضعفها و قوت‌های خود را دارد و بهتر است قبل از خرید، به تمام جوانب فکر کنید.
اگر برای کاربرد خاصی نیاز به لنزهای تخصصی (یا دیگر وسایل جانبی) دارید انجام قدری تحقیق قبل از خرید دوربین بسیار ارزشمند خواهد بود.

راهنمای خرید دوربین DSLR (بخش اول)

لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.