دنیای فناوری

مقایسه تلویزیون های LCD و LED

1,103

تلویزیون led

LCD چیست ؟ LED چیست؟

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

LCD مخفف عبارت "Liquid Crystal Display" به معنای صفحه نمایش کریستال مایع است. کریستالهای مایع موادی هستند که ظاهر مایع دارند، اما مولکولهای آنها آرایش خاصی نسبت به یکدیگر دارند. از همین رو ، کریستال مایع خصوصیاتی شبیه به مایع و جامد داشته و به همین دلیل با چنین اسم متناقضی خوانده می‌شوند. این مطلب بطور جامع در مطلبی جداگانه توضیح داده شده است.

LED مخفف واژه Light Emitted Diode و به معنای دیود ساطع کننده نور است. دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزو خانواده‌ دیودها هستند که دیودها نیز زیر گروه نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که LEDها را از سایر نیمه‌‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذرجریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور ازآنها ساطع می‌شود.

LEDها تا اواخر دهه گذشته فقط می‌توانستند سه نور زرد، سبز و قرمز تولیدکنند که این موضوع باعث کاربرد محدود آنها بود، اما این اواخر LED هایی با رنگ آبی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند نور سفید با هاله‌ای از رنگ آبی تولید کنند.

 

تلویزیون LED چیست؟

تلویزیون های ال ای دی (نامی که شرکتهای سامسونگ، توشیبا، فیلیپس و ال جی از آن استفاده کرده اند) نام نوعی تلویزیون LCD است که بجای لامپ فلورسنت از سیستم نورافشانی LED استفاده می کند. البته این تلویزیون ها بطور ۱۰۰ درصد LED نیستند و نباید این نام به آنها اطلاق شود. نمایشگرهای واقعی LED همچنان برای نمایشگرهای بزرگ در استادیوم ها و اهداف تجاری استفاده می شود.

 

مقایسه نمایشگر LED و LCD معمولی:

-طیف رنگ در آنها وسیع تر است بخصوص وقتی از تکنولوژی نوردهی RGB-LED استفاده شده باشد.

-آلودگی زیست محیطی کمتری دارند.

-فرکانس تغییر تصویر در آنها بالاتر است.

-آنها انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند. در مقایسه LED و LCD با سایز یکسان ، مصرف برقشان ۴۰ درصد کمتر است.

-تصویر در ال ای دی بسیار روشنتر است و کنتراست بسیار بهتری دارد بطوری که نقاط سیاه و نقاط روشن در آن عمیق ترند.

 

تشخیص و ایجاد تمایز بین LCD که از طریق لامپ فلورسنت نوردهی میکند با LED که از دیودهای نورانی استفاده می کند بسیار مهم است آنقدر که در انگلستان شرکت سامسونگ در تبلیغاتش اجازه ندارد از لفظ LED TV استفاده کند مگر اینکه توضیحی درباره شیوه نوردهی در آن به بیننده بدهد.

در تکنولوژی LED ، دیودهای پیشرفته و بسیار کوچکی در پشت پنل LCD گذاشته می شود. شرکت سونی در مدل سونی براویا خود ۲۰۰۸ از تکنولوژی LED استفاده کرده است. امروزه استفاده از ال ای دی بخاطر افزایش عمر نمایشگر و صرفه جویی انرژی به صرفه تر از نمایشگرهای دیگر است. همچنین در ساخت تلویزیون های ال ای دی ، بجای جیوه از عناصر دیگری مانند آرسنیک و گالیوم استفاده شده است.

همانطور که می دانید دیود ها با سرعت بسیار بالایی می توانند خاموش و روشن شوند. همین قضیه باعث می شود که در تلویزیون های LED ، کنتراست بهتری ایجاد شود بطوریکه وقتی دیود خاموش است رنگ مشکی عمیقی ایجاد می شود و همچنین در زمان روشن بودن ، قادر است روشنایی بسیار زیادی داشته باشد.

 

امروزه تکنولوژی وسایل الکتریکی و چند رسانه ای به سرعت رشد می کند طوری که برنامه ریزی برای خرید یک وسیله ممکن است با مشکل مواجه شود و وسیله جدیدی با قیمت مناسبی وارد بازار شود و برنامه شما را برای خرید به هم بریزد. همانطور که در ادامه خواهیم دید LCD و LED تفاوت جزئی در تکنولوژی با هم دارند که کیفیت تصویر را بسیار بهبود می بخشد.

تلویزیون led

 

کنتراست /سطح بندی رنگ سیاه:

تلویزیون های ال سی دی همیشه هنگامی که تلویزیون روشن است نور پس زمینه دارند. برای تولید رنگ سیاه بر روی صفحه نمایش بایستی مانع از برخورد نور پس زمینه به صفحه نمایش شوند و این کار را با استفاده از منحرف کردن کریستال به یک مکان بسته انجام می دهند که این عمل باعث به وجود آمدن کنتراست کم تصویر و محو شدن جزئیات در نواحی تاریک تصویر است.

مقایسه LCD و LED از نظر زاویه دید

تکنولوژی ال سی دی های قدیمی تلاش بسیاری برای بهبود زاویه دید کرده اند اما تا امروز بهترین زاویه دیدی که داده اند، نمی تواند زاویه های کمتر از ۳۰ درجه از لبه تصویر را پوشش دهد، اما در تکنولوژی تلویزیون های ال ای دی این مقدار بسیار بهتر شده است تا حدی که در این زمینه( زاویه دید) با تلویزیون های پلاسما رقابت می کند.

طول عمر:

بسیاری از شرکت ها برای تلویزیون های LED خود طول عمر میانگین ۱۰۰هزار ساعت را در نظر گرفته اند.این زمان بسیار زیاد است و با توجه به اینکه مدت زمان زیادی نیست که تکنولوژی LED وارد بازار شده است و سابقه ای در این زمینه ثبت نشده است نمی توان قطعی اظهار نظر کرد.اما با توجه به نحوه تولید تصویر و نور پس زمینه، تلویزیون های LED طول عمر زیادتری نسبت به تلویزیون های LCD دارند.

نمایش ویدئو های با سرعت زیاد:

ویدئو هایی که دارای صحنه های اکشن هستند و در فاصله زمانی بسیار کم تعداد زیادی از اتفاقات رخ می دهد به زمان پاسخ و نرخ رفرش صفحه وابسته هستند و هیچ گونه وابستگی به تکنولوژی تولید نور پس زمینه ندارند. در صورتی که این فاکتور برایتان مهم است باید بر اساس زمان پاسخ(Response time) و (Refresh rate) تصمیم بگیرید که کدام مدل را بگیرید. (منظور از مدل ، ال سی دی یا ال ای دی بودن تلویزیون نیست ! منظور از مدل ، انتخاب یک محصول در بین تنوع محصولات است)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.