دنیای فناوری

مقایسه سخت افزار کنسول های بازی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان

2,788

 

برای اولین بار از تاریخ ارائه کنسول بازی های ویدئویی ، تقریبا شاید گفت این اولین بار هست که امکان مقایسه پایاپایی از لحاظ سخت افزاری بین دو کنسول جدید شرکت سونی با پلی استیشن ۴ و شرکت مایکروسافت با کنسول ایکس باکس وان فراهم شده است. تقریبا تمامی کنسول های که از هفت سری قبلی این دو شرکت به بازار ارائه شده است تمامی آنها از لحاظ سخت افزاری در زمان خودشان مجهزترین کنسول ها بودند. واحد های پردازشی قوی و معماری های مخصوص که این کنسول ها را به یک کنسول بی نظیر برای انجام تمام بازی های موجود در بازار تبدیل می کرد. هرچند پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان از تمامی جهات شبیه بهم هستند ( توصیه می شود برای درک بهتر در مورد APU مقاله " APU و GPU چیست ؟ و تفاوت GPU و CPU چیست ؟ " را مطالعه بفرماید ) چیپ X86  APU شرکت  AMD در قلب هر دوی  کنسول سونی و مایکروسافت قرار گرفته است  به طور که می توان به عنوان یک کامپیوتر شخصی در نظر گرفت و مشخصات سخت افزاری آنها  و عملکرد و کارایی که از خود بروز می دهند این ادعا را ثابت می کند پس برای مقایسه این دو کنسول از همان روشی که به طور معمول برای مقایسه مثلا دو لپ تاپ X86 یا تبلت های اندرویدی ARM را مقایسه می کنید ، استفاده می کنیم پس با ما همراه باشید

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

مقایسه پردازنده (CPU) پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان

برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان ، مایکروسافت و سونی هر دو از  APU شرکت AMD استفاده می کنند که مخصوص این کنسول ها طراحی شده است از مشخصات این APU می توان به فناوری ۲۸ نانومتری اشاره کرد که ازپردازنده جاگوار  (Jaguar )  8 هسته ای که با پردازنده گرافیکی Radeon سری ۷۰۰۰ جفت شده است در مورد پردازنده گرافیکی (GPU) در بخش بعد صحبت خواهیم کرد همانطور که می دانیم پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان تقریبا شبیه هم هستند به جز این که ایکس باکس وان روی فرکانس کاری ۱٫۷۵ گیگا هرتز کلاک شده است در حالی که پلی استیشن ۴  روی فرکانس کاری ۱٫۶۰ گیگا هرتز کلاک شده است

xbox-one-soc-

هسته پردازنده جاگوار به خودی خود وزنه سنگینی از لحاظ کارایی است. در دنیای کامپیوتر های شخصی جاگوار در پردازنده های سری  Kabini و Temash  شرکت AMD که به ترتیب در لپ تاپ و تبلت ها می شوند. اگر به دنبال مقایسه محسوسی هستید پردازنده های بر اساس هسته های جاگوار تقریبا قابل مقایسه با سری اتم اینتل است. با هشت هسته ، هر دو کنسول پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان قدرت پردازش فوق العاده ای به واسطه استفاده از این پردازنده شرکت AMD به دست می آورند. تعداد هسته بیشتر به هر دو کنسول این امکان را می دهد  تا همزمان قادر به انجام چندین کار باشند برای نمونه میتوان به عنوان مدیا سنتر از این کنسول ها در اتاق نشیمن استفاده کرد البته در این زمینه ایکس باکس وان نسبت به پلی استیشن ۴ برتری دارد به طوری که از دو سیستم عامل متفاوت در کنار هم استفاده می کند تا عملکرد بهتری در هر دو مورد داشته باشد

با وجود اینکه ایکس باکس وان کمی پردازنده سریعتری دارد ، بعید به نظر می رسد که پردازنده ، تفاوت بارزی میان  دو کنسول از لحاظ عملکرد بازی بگذارد شاید یک اختلاف کلیدی مابین دو کنسول وجود داشته باشد و آن اینکه یک سال پیش مایکروسافت اعلام کرد که توسعه دهندگان بازی تنها به شش هسته پردازنده دسترسی خواهند داشت احتمالا به دلیل اینکه دو هسته باقیمانده را برای کارهای دیگر رزرو کرده است ما هنوز نمی دانیم که کار به قوت خود باقی هست یا نه و یا آیا پلی استیشن ۴ نیز این رویه را درپیش خواهد گرفت ؟. احتمالا این اختلاف شاید چندان هم مهم نباشد شاید بارزترین اختلاف میان دو کنسول عملکرد پردازنده گرافیکی باشد که در بخش بعدی این موضوع را بررسی می کنیم

ps4-innards-640x541

مقایسه پردازشگر گرفیکی (GPU)

واحد پردازش گرافیکی (GPU) ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ از نظر تکنولوزیکی خیلی شبیه به هم است اما با یک تفاوت کوچک و آن اینکه واحد پردازش گرافیکی پلی استیشن ۴ بزرگتر است. در اصطلاح کامپیوترهای شخصی ایکس باکس وان پردازش گرافیکی شبیه به چیپ Bonaire در کارت گرافیکی Radeon HD 7790 دارد در حالی که در پلی استیشن ۴ با چیپ میان رده Pitcairn که در کارت گرافیکی HD 7870 هست تجهیز شده است. به لحاظ عددی هم پردازشگر گرافیکی ایکس باکس وان ۱۲ واحد محاسباتی دارد یعنی ۷۶۸ پردازشگر سایه زن در حالی که پلی استیشن ۴ ۱۸ واحد محاسباتی دارد یعنی ۱۱۵۲ پردازشگر سایه زن و همچنین پردازشگر گرافیکی ایکس باکس وان از لحاظ سرعت کلاک برتری محسوسی نسبت به پلی استیشن ۴ دارد یعنی  853 مگاهرتز در مقابل ۸۰۰ مگاهرتز پلی استیشن ۴٫

ps4-system-board-wired-640x428

به طور خلاصه پردازشگر گرافیکی  پلی استیشن ۴ روی کاغذ ۵۰ درصد قویتر از ایکس باکس وان است. از طرفی سرعت کلاک ردازشگر گرافیکی ایکس باکس وان اندکی بالاتر است که این خود باعث کم کردن محسوسی از برتری پلی استیشن می شود تفاوت ها شود اما در واقع ۵۰ درصد برتری پلی استیشن ۴ برگ برنده شرکت سونی محسوب می شود. از طرفی با وجود اینکه کنسول ایکس باکس وان از لحاظ پردازش گرافیکی از پلی استیشن ۴ عقب است ولی مایکروسافت از اختصاص ۱۰ درصد از پردازش گرافیکی  ایکس باکس وان برای کین کت خبر داده است. به نظر می رسد بازی ها در کنسول پلی استیشن ۴ قدرت گرافیکی بیشتری را در دسترس خواهند داشت

به جز سرعت کلاک و تعداد هسته ها هر دو کنسول از واحد پردازش گرافیکی مشابهی استفاده می کنند و هر دوی آنها از معماری "هسته گرافیکی بعد" (GCN) استفاده می کنند ، پشتیبانی از OpenGL 4.3 ، پشتیبانی از OpenCL 1.2 و پشتیبانی از Direct3D 11.2 در هر دو کنسول مشترک است اما تفاوت بارز میان دو کنسول پهنای باند حافظه قابل دسترس است ولی این بحث را در بخش بعد بیشتر باز می کنیم. جزئیات زیادی در این بخش قابل دیدن نیست ولی شرکت مایکروسافت در کنسول خود به کمک Direct3D و GCN از پوشش API ، AMD پشتیبانی خواهد کرد. که اجازه دسترسی سطح پایین را به واحد پردازش گرافیکی می دهد که به طور بالقوه ای کارایی آن را افزایش می دهد ولی اجازه چنین دسترسی به همین منبع در پلی استیشن ۴ وجود ندارد

پهنای باند و گذرگاه حافظه

اگر CPU/GPU را در نظر نگیریم در این صورت تفاوت مشخصات سخت افزاری ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ ظاهر خواهد شد شاید بارزترین این تفاوت ها RAM باشد. با وجود این که هر دو مجهز به ۸ گیگابایت رم هستند ولی پلی استیشن ۴ از رم های GDDR5 با فرکانس کاری ۵۵۰۰ مگا هرتز استفاده کرده است ( که بیشتر در کارت های گرافیکی مدرن استفاده می شود ) و ایکس باکس وان از رم DDR3 با فرکانس کاری ۲۱۳۳ مگاهرتز کار میکند درست شبیه همین رم های که در کامپیوتر های شخصی استفاده می کنید که همین مسئله باعث پهنای باند خیلی زیادی برای پلی استیشن ۴ می شود که به نفع کاربران پلی استیشن ۴ است واحد پردازش گرافیکی و پردازنده پلی استیشن ۴ در با پهنای باند ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه با RAM در ارتباط هستند این در حالی است که ایکس باکس وان فقط ۶۸٫۳ گیگابایت بر ثانیه دارد

1200x-1-640x480

کنسول مایکروسافت ، ایکس باکس وان دارای ۳۲ مگابایت حافظه SRAM خیلی سریع توکار ( که ۱۰۲ گیگابایت بر ثانیه در هر سمت پهنای باند دارد که جمعا می شود ۲۰۴ گیگا بایت بر ثانیه ) است اگر از این ESRAM به عنوان کش (حافظه نهان) به درستی استفاده شود این امکان که باعث تفاوت بارزی در پهنای باند سیستم حافظه را بهبود ببخشد هست. البته این کار بستگی به توسعه دهندگان بازی دارد که آیا آنها زمان و تمایل به استفاده از ESRAM را خواهند داشت ؟  و آیا مایکروسافت استفاده موثر و بهینه از ESRAM را آسان خواهد کرد. شایان ذکر است که ایکس باکس ۳۶۰ از DRAM توکار استفاده می کند پس به احتمال زیاد مایکروسافت و توسعه دهندگان نحوه استفاده از آن را می دانند

آیا اختلاف در مشخصات سخت افزاری بر روی بازی ها تاثیر خواهد گذاشت ؟

تا اینجا با مقایسه مشخصات سخت افزاری هر دو کنسول پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان روی کاغذ می توان گفت که پلی استیشن ۴ نسبت به ایکس باکس وان برتری دارد.نتایج مقایسه این مشخصات به این معنی نیست که ایکس باکس وان بازنده این رقابت باشد بلکه به این بستگی دارد که چطور مایکروسافت ، سونی و توسعه دهندگان بازی از امکانات سخت افزاری چطور بهره خواهند برد. ولی با این وجود انتظار می رود که بازی ها بر روی پلی استیشن ۴ با پردازش گرافیکی بهتری که نسبت به ایکس باکس دارد و گذرگاه حافظه ساده ای که دارد روان تر و زیباتر باشد. ما قبلا فرصت تجربه این کار را داشتیم در بازی های نظیر بتفیلد ۴ که پلی استیشن ۴ از خروجی ۱۶۰۰ * ۹۰۰ استفاده می کرد که بازی روان تری را در مقابل ایکس باکس وان که فقط تا رزلوشون ۱۲۸۰ *۷۲۰ توانست بازی روان تری ارائه کند این اختلاف به وضوح بیان گر قدرت پردازش گرافیکی بیشتر پلی استیشن ۴ نسبت به ایکس باکس وان است که تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از ایکس باکسوان است.

پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان بازی بتفیلد 4

علی رغم تفاوت اندکی که در رزلوشن این دو کنسول وجود دارد این تفاوت خیلی هم قابل دیدن نیست چون هر دو از همان معماری پردازش گرافیکی  بهره می برند بازی ها که بر روی هر دو کنسول اجرا می شوند خیلی شبیه به هم است همان شفافیت ، همان بافت ها حتی وجود این که ایکس باکس وان دارای پهنای باند کمتری نسبت به پلی استیشن ۴ است اما خیلی هم روی کیفیت بازی ها تاثیر نگذاشته است.

صرف نظر اینکه توسعه دهندگان بازی از ESRAM ایکس باکس وان استفاده بکنند یا نه به نظر می آید که کنسول مایکروسافت هرگز نخواهد توانست با پردازند گرافیکی بزرگ پلی استیشن ۴ رقابت کند. به نظر پلی استیشن ۴ تا زمانی که قدرت خام گرافیکی مطرح باشد حرف اول را می زند و بنابراین رزلوشن خروجی بالاتر و نرخ فریم روان تری را ارائه می کند انتظار می رود بیشتر بازی های چند پلتفرمی عملکرد کاملا یکسانی را در هر دو کنسول در طول حیات شان داشته باشند در پایان بد نیست نگاهی به جدول مقایسه ای بین سه کنسول ایکس باکس وان و ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۴ نگاهی بیندازید.

xbox-one-playstation-4-specs

 نظر شما چیست ؟ کدام کنسول را انتخاب می کنید ؟

لینک منبع

2 نظرات
  1. زانیار می گوید

    توضیحات خوبی بود. من سونی رو انتخاب کردم.

    1. حامد قربانی می گوید

      خوشحالم که مطلب به دردتون خورد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.