دنیای فناوری

کالبد شکافی یک تبلت

2,084

اجزای تبلت

تبلت ها جزو پرکاربرد ترین وسایل دیجیتال امروزی به شمار می آیند و قیمت متنوع آنها (از ۳۰۰ هزار تومان تا بیش از دو میلیون تومان) باعث شده تقریبا هر کسی با هر بودجه ای بتواند یکی را تهیه کند. شاید خیلی از شما مشتاق باشید بدانید داخل این وسایل چه خبر است و چه چیز های هستند که باعث می شود این وسیله محبوب به کار افتاده و نیازه های ما را بر طرف کند. در این مقاله یک تبلت ۱۰ اینچی را کالبد شکافی کرده تا با فداکاری به ما نشان دهد از چه اجزای تشکیل شده است.

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

باز کردن تبلت ها عموما کار ساده ای است و با کمی دقت می توان آنها را باز کرد اما مسلما انجام این کار باعث ساقط شدن اعتبار گارانتی آن خواهد شد پس این عملیات را روی تبلت خودتان انجام ندهید قبل از هر چیز با SOC آشنا می شویم که نقش مهمی در انواع دستگاه های همراه هوشمند دارد.

SOC  چیست ؟

SoC مخفف عبارت System on Chip  بوده و همان طور که از نام آن پیداست، یعنی چیپ ستی که اجزای یک سیستم در آن گنجانده شده است در یک کامپیوتر ما اجزای مختلفی همچون پردازنده ، کارت گرافیک ، حافظه ، انواع کنترلر ها و موارد دیگر در اختیار داریم. دقیقا همین وضع در یک تبلت نیز وجود دارد. در تبلت ما پردازنده ، کارت گرافیک ، حافظه ، کنترلرهای مختلف، پورت های متنوع و خلاصه هر چیزی که در یک رایانه وجود دارد ، در اختیار داریم. با این حال در تبلت کمی اوضاع متفاوت است. از آنجا که تبلت وابسته به باتری بوده و همه این موارد باید در محیطی کوچک قرار گیرند ، از فناوری SoC  استفاده شده است.

چیپ ست اصلی تبلت شامل هسته پردازنده ، پردازنده گرافیکی ، کنترلر حافظه RAM ، اتصال به حافظه ذخیره سازی و مسیرهای مختلف برای ارتباط با چیپ ست های دیگر است. در مواردی که پشتیبانی از سیم کارت نیز وجود داشته باشد ، کنترلر مربوط به آن نیز در نظر گرفته می شود ( البته با توجه به نوع چیپ ست ممکن است این کنترلر مجزا باشد). سازندگان SoC همواره سعی می کنند توان مصرفی و گرمای تولیدات خود را در سطح معقولی نگه داشته و تا حد ممکن آنها را کم مصرف کنند تا عمر باتری بیشتری حاصل شود.

گرمایی که در زمان اجرای بازی های سنگین در بخشی از تبلت حس می کنید، مربوط به SoC است پیدا کردن جای SoC روی اجزای مختلف تبلت نیز کار ساده ای است. زیرا معمولا در اطاف SoC چیپ ست های حافظه RAM و حافظه ذخیره سازی قرار گرفته اند. همچنین باید بدانید به هیچ وجه نباید قدرت پردازشی یک تبلت را با نوت بوک مقایسه کنید. تبلتی که دارای چهار هسته ای پردازشی است بسیار ضعیف تر از یک نوت بوک چهار هسته ای است !

اجزای تبلت

اجزای دیگر

باز هم همانند یک رایانه، برای انواع پورت ها و اتصالات تبلت یک کنترلر وجود دارد. برای مثال برای اتصال بلوتوث و Wi-Fi  یک چیپ ست به همراه آنتن هایی که به بدنه چسبانده شده اند ، وجود دارند. و بخش صدا نیز دارای چیپ ست اختصاص خود و همچنین مسیر های ارتباطی برای بلند گو ها ، اتصال هدفون و میکروفن است. تعداد و نوع این کنترلرها با توجه به پورت های دستگاه و امکانات تبلت می تواند متفاوت باشد. حال که با SoC و کنترلرهای مختلف در تبلت آشنا شدیم وقت آن رسیده سراغ اجزای مختلف تبلت برویم.

شماره ۱ : قطعه بزرگ و مشکی رنگ باتری دستگاه است که فضای زیادی به خود اختصاص داده و وظیفه تامین برق را به عهده دارد. باتری در تبلت ها معمولا از نوع لیتیوم یون یا لیتیوم پلیمر بوده و ظرفیت آنها عموما بیش از ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است.

شماره ۲ : بورد سبز رنگ بالای باتری در واقع مادربورد بوده و کابل نارنجی رنگی که از روی باتری عبور کرده، اتصال کابل شارژ و انتقال اطلاعات تبلت با مادربورد را برقرار می کند.

شماره ۳ : کابل اتصال باتری به مادربورد است تا برق مورد نیاز اجزای مختلف را تامین کند.

شماره ۴ : بسادگی می توان گفت نقره ای رنگ بزرگ چیپ ست اصلی و در واقع همان SoC است که به آن اشاره کردیم. این چیپ ست از نوع Tegra 3 ساخت کارخانه NVIDIA است

شماره ۵ : و همان طور که اشاره کردیم چیپ ست های حافظه

شماره ۶ : چیپ ست حافظه ذخیره سازی اطلاعات نیز در آن نزدیکی آن قرار دارند .

شماره ۷ : که نزدیک چیپ ست اصلی دستگاه قرار گرفته ، در واقع کابل انتقال تصویر به صفحه نمایش است.

از آنجا که تبلت وسیله ای کوچک بوده و پورت های آن ممکن است در بخش های مختلف قرار داشته باشند ممکن است مادربورد به دو یا چند قسمت تقسیم شده و از کابل های مخصوص برای اتصال آنها استفاده می شود. برای مثال در اینجا می بینیم یک کابل (شماره ۸) مادربورد اصلی را به یک بورد کوچک تر (شماره ۹) متصل کرده تا ارتباط میان کارت حافظه microSD ، محل نصب سیم کارت و پورت HDMI با مادربورد دستگاه برقرار شود.

شماره ۱۰ : بلند گو های دستگاه را نشان می دهد که ممکن است به صورت دو کاناله یا تک کاناله باشد باشند.

شماره ۱۱ : پورت هدفون و بلندگو ها در این قسمت نصب شده اند

شماره ۱۲ : چیپ ست کوچک ساخت Realteck  وظیفه پردازش و ارائه خوجی صدا تبلت را بر عهده دارد.

شماره ۱۳ : دوربین نیز به صورت یک ماژول ساده و کوچک در بالا قرار دارد و یک پورت مخصوص مستطیلی شکل – که بسیار ساده از جای خود جدا می شود- آن را به مادربورد متصل کرده است

شماره ۱۴ : در این تبلت یک چیپ ست برای مدیریت پورت های ورودی و خروجی در نظر گرفته شده است

شماره ۱۵ : همچنین از آنجا که تبلت مورد آزمایش از سیمکارت هم پشتیبانی می کند یک کنترلر شبکه های مخابراتی با قابلیت پشتیبانی از نسل دوم و سوم نیز برایش در نظر گرفته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.