دنیای فناوری

معرفی بهترین صفحه کلید های ارائه شده برای سیستم عامل IOS 8 اپل

979

keyboard_apps_iphone_6_roundup_hero

جدیدترین نسخه از سیستم عامل موبایل اپل — بالاخره پس از سال‌ها انتظار، اپل این امکان را فراهم آورده است تا کاربران بتوانند صفحه‌کلید اصلی سیستم عاملش را با دیگر صفحه‌کلیدهایی که توسط توسعه دهندگان مختلف در فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل عرضه شده‌اند، جایگزین نموده و بدون محدودیت قابل توجهی مورد استفاده قرار دهند. در نسخه‌های پیشین iOS این امکان فراهم نبوده و استفاده از صفحه‌کلیدهای دیگر تنها در چهارچوب یک اپلیکیشن مختص آن صفحه‌کلید میسر بود. این مساله انتقادهای فراوانی را متوجه سیستم عامل موبایل اپل نموده بود، خصوصا اینکه رقیب اصلی آن یعنی اندروید سال‌هاست این امکان را برای کاربرانش فراهم آورده است.

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

توسعه دهندگان برتر صفحه‌کلیدهای نرم‌افزاری که سال‌ها منتظر این اتفاق بودند، همراه با انتشار iOS 8 صفحه‌کلیدهای خودشان را در فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل منتشر نموده و با توجه به استفبال گسترده کاربران بلافاصله در چارت بهترین اپلیکیشن‌های جدید ظاهر شدند. از معروف‌ترین و با کیفیت‌ترین این صفحه‌کلیدها می‌توان به مواردی همچون Flesky ،Swype ،SwiftKey و Minuum اشاره نمود. توسعه دهندگان این صفحه‌کلیدها پس از سال‌ها کسب تجربه و بهبود صفحه‌کلیدهایشان بر روی بستر اندروید، اکنون درب‌های بازار بسیار سودآور کاربران iOS را به روی خود باز دیده و سعی در آن دارند تا بلافاصله با ارائه محصولات خود با بهترین کیفیت ممکن، سهم بیشتری را از این بازار نسبت به رقبایشان کسب کنند.

QuickType iOS Keyboard صفحه‌کلید اصلی iOS

چنین به نظر می‌رسد که اپل پیش از ارائه امکان استفاده از صفحه‌کلیدهای جانبی، تمام تلاش خود را انجام داده است تا با ارتقاء و بهبود صفحه‌کلید اصلی iOS، بخش عمده‌ای از کاربران را متقاعد نماید تا همچنان از صفحه‌کلید اصلی دستگاه استفاده نمایند. صفحه‌کلید اصلی iOS 8 بیش از هر یک از نسخه‌های پیشین این سیستم عامل ارتقاء و بهبود یافته است تا بدین ترتیب عرصه را به رقبای تازه‌واردش — که مدت‌ها پشت در منتظر بوده‌اند — واگذار ننموده و به رقیبی جدی برای آن‌ها تبدیل شود. 

iOS-8_Keyboard

شرکت اپل بهبودها و قابلیت‌های افزوده شده به صفحه‌کلید اصلی iOS را با نام QuickType معرفی نموده و آن را بدین ترتیب در یک جمله خلاصه می‌کند: «در حال صحبت (ارسال پیام) با هر کسی که باشید، iOS 8 پیش‌بینی می‌کند که شما در ادامه قصد دارید چه بگویید.». با بهره‌گیری از این قابلیت — که البته کاربران اندروید نمونه بارزش را با SwiftKey تجربه نموده‌اند — شما در حالت ایده‌آل خواهید توانست بدون تایپ کردن و تنها با انتخاب کلمات پیش‌بینی شده، جملات مربوط به پیام مورد نظر خود را به راحتی و با سرعتی بالا بنویسید. این پیش‌بینی‌ها بر اساس مکالمه‌های قبلی، سبک نگارش، شخص مخاطب، نوع و موضوع پیام صورت می‌گیرند. صفحه‌کلید iOS 8 سبک نگارش، تکه کلام‌ها و عبارات مورد استفاده توسط شما را می‌شناسد و تشخیص می‌دهد که در مکالمه با هر شخص معمولا چه نوع ادبیاتی به کار می‌برید. در هنگام نگارش متن ایمیل‌ها، پیشنهادات بر مبنای ادبیاتی صحیح‌تر، رسمی‌تر و مودبانه‌تر انتخاب گردیده و در هنگام استفاده از اپلیکیشن Messages یا موارد مشابه، کلمات پیش‌بینی شده بر مبنای ادبیات خودمانی شما پیشنهاد می‌گردند. به مرور زمان و با تحلیل مکالمه‌های شما با افراد مختلف، شخص مخاطب شما نیز در این پیش‌بینی‌ها تاثیر گذار بوده و کلمات پیشنهاد شده هنگام ارسال پیام به یک همکار، یک دوست صمیمی و یا همسر شما متفاوت خواهد بود. علاوه بر این‌ها، صفحه‌کلید iOS 8 حتی محتوا و موضوع متن را نیز در نظر گرفته و کلمات پیشنهادی خود را بر اساس آن تطبیق می‌دهد.

iOS-8_Keyboard_03

قابلیت QuickType تنها اختصاص به زبان انگلیسی نداشته و تعداد قابل توجهی از زبان‌های مهم و پرکاربرد در سرتاسر دنیا را پشتیبانی می‌کند. از جمله این زبان‌ها می‌توان به زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، چینی و ژاپنی اشاره نمود.

SwiftKey iOS Keyboard SwiftKey

SwiftKey که یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین صفحه‌کلیدها در بستر اندروید بوده، در میان اولین شرکت‌هایی ست که صفحه‌کلید مخصوص خود را برای iOS عرضه نموده است. این اپلیکیشن صفحه‌کلید بدون شک یکی از هوشمندترین نمونه‌های موجود در بستر اندروید و iOS بوده و قدرت بالایی در یادگیری سبک نوشتار کاربر و در نتیجه پیش بینی کلمات بعدی او دارد. این صفحه‌کلید علاوه بر قدرت بالا در پیش‌بینی کلمات، از نظر ظاهری نیز دارای طراحی مناسب و زیبایی بوده، از مجموعه‌ای غنی از پوسته‌های رنگارنگ و الگوهای مختلف صفحه‌کلید بهره می‌برد. این صفحه‌کلید که بصورت رایگان در فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل قرار گرفت، در فاصله کوتاهی از شروع انتشارش به سرعت خود را در میان ۱۰ اپلیکیشن برتر رایگان قرار داد. البته لازم به ذکر است که با وجود رایگان بودن اپلیکیشن اصلی، تم‌ها و پوسته‌های جانبی آن غیر رایگان هستند. 

SwiftKey_01

این صفحه‌کلید هوشمند با یادگیری سبک نگارش و عبارات مورد استفادۀ کاربر، کلمات بعدی را در هنگام تایپ پیش‌بینی نموده و اشتباهات او را اصلاح می‌نماید. بنابراین به مرور و با تشخیص الگوهای مختلف نوشتاری کاربر، SwiftKey روز به روز هوشمندانه‌تر عمل نموده و نیاز کاربر را به تایپ کردن کمتر می‌نماید. به علاوه کاربر می‌تواند با ثبت و اتصال اکانت Google و Facebook خود، از سرویس‌های آنلاین و ابری این اپلیکیشن بهرمند گردد. در این صورت SwiftKey خواهد توانست سبک نوشتاری کاربر را از نوشته‌های او در Facebook و Gmail بیاموزد. همچنین به این ترتیب کلمات و الگوهای شناسایی شدۀ کاربر در اکانت مربوط به او در فضای ابری SwiftKey ذخیره شده و این امکان را فراهم خواهد آورد تا کاربر به راحتی و بدون نگرانی بابت از دست رفتن اطلاعات کسب شده توسط این صفحه‌کلید هوشمند، دستگاه خود را تعویض نموده و یا در صورت استفاده همزمان از یک دستگاه اندرویدی، الگوها و کلمات آموخته شده بر روی آن دستگاه بلافاصله بر روی آیفون یا آیپد او نیز قابل استفاده باشند. 

SwiftKey_02

دیگر قابلیت مهم این صفحه‌کلید Flow نام دارد که بطور عمومی به عنوان امکان swipe-to-type شناخته می‌شود. بدین ترتیب که کاربر می‌تواند بدون برداشتن انگشت خود از روی صفحۀ گوشی و تنها با کشیدن آن از حرفی به حرف دیگر، کلمات مورد نظر خود را تایپ نماید. البته قابلیت Flow فعلا فقط برای کاربران iPhone قابل استفاده بوده و بر روی iPad‌ها پشتیبانی نمی‌شود. در کنار تمامی این قابلیت‌ها، SwiftKey مجموعه‌ای گسترده از زبان‌های مختلف — به مراتب غنی‌تر از صفحه‌کلید اصلی iOS — را نیز پشتیبانی نموده و حتی می‌تواند دو زبان مختلف را بصورت همزمان پردازش نموده و در پیش‌بینی‌های خود مورد استفاده قرار دهد.

Swype iOS Keyboard Swype

Swype یکی از اولین صفحه‌کلیدهایی بود که قابلیت swipe-to-type را ارائه نمود و اکثر کاربران از طریق این صفحه‌کلید با این قابلیت آشنا شدند. جالب است بدانید که Swype در اصل با این هدف طراحی و توسعه یافته بود تا به افرادی که از ناتوانی‌ها و معلولیت‌های جسمی رنج می‌برند کمک کند تا بتوانند از تلفن‌های هوشمند راحت‌تر استفاده نموده و پیام‌های خود را نگارش نمایند. به کمک قابلیت swipe-to-type این صفحه‌کلید که بسیار هوشمندانه عمل می‌کند، افراد می‌توانند تنها با کشیدن یکی از انگشتان خود (دست یا پا) بر روی صفحه دستگاه، حروف کلمات مورد نظر خود را به یکدیگر متصل و متن پیامشان را به راحتی تایپ نمایند. البته با بهره‌گیری از قابلیت تبدیل گفتار به متن که از دیگر قابلیت‌های این صفحه‌کلید محسوب می‌گردد، حتی به همان یک انگشت هم نیازی نخواهد بود. کاربر می‌تواند به راحتی جملات خود را به کمک میکروفون دستگاه برای Swype دیکته نموده و عملیات تایپ را به این اپلیکیشن صفحه‌کلید بسپارد. 

Swype_01

صفحه‌کلید Swype به قیمت ۹۹ سنت از فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل قابل خریداری بوده و در حال حاضر بر صدر جدول برترین اپلیکیشن‌های غیر رایگان این فروشگاه برای کاربران کاربران امریکایی تکیه زده است. در حال حاضر تنها ۵ تم یا پوستۀ مختلف همراه با این صفحه‌کلید ارائه می‌شود که البته قرار است در آپدیت‌های بعدی این تعداد افزایش یابد. تعداد زبان‌های پشتیبانی شده توسط این صفحه‌کلید نیز معادل همان عدد ۵ بوده و زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی را شامل می‌شود.

Fleksy iOS Keyboard Fleksy

یکی دیگر از بهترین صفحه‌کلیدهای ارائه شده برای iOS 8 که پیش‌تر کاربران اندروید را مجذوب خود نموده است، Fleksy نام دارد که به فراهم آوردن سرعت بالا در تایپ و همچنین توانایی‌اش در پیش بینی هوشمندانه کلمات مشهور است. در ماه می ۲۰۱۴ یک نوجوان برزیلی موفق شد با استفاده از این صفحه‌کلید، رکورد جهانی «سریع‌ترین تایپ متن با یک گوشی صفحه لمسی» را به نام خود ثبت نماید. بدین ترتیب عنوان سریع‌ترین صفحه‌کلید لمسی گوشی‌های هوشمند هم به Fleksy تعلق گرفت.

Fleksy_01

این اپلیکیشن علاوه بر قابلیت‌های مختلفی که برای سهولت، دقت و سرعت تایپ در اختیار کاربران قرار می‌دهد، از نظر جذابیت‌های ظاهری نیز شرایط خوبی داشته و دارای مجموعه‌ای غنی از پوسته‌های رایگان و غیررایگان است. همچنین الگوهای صفحه‌کلید مختلفی نیز در اختیار کاربران قرار داشته، به گونه‌ای که به عنوان مثال کاربری با انگشتان درشت می‌تواند برای تایپ راحت‌تر صفحه‌کلیدی با کلیدهای بزرگ‌تر انتخاب نموده و کاربر دیگر می‌تواند با انتخاب صفحه‌کلیدی با کلیدهای کوچک‌تر و فشرده‌تر، فضای بیشتری از صفحه نمایش خود را آزاد بگذارد. علاوه بر این‌ها پشتیبانی از ۴۰ زبان مختلف، دیگر مزیت مهم Fleksy محسوب می‌گردد.

TouchPal iOS Keyboard TouchPal

TouchPal یکی دیگر از صفحه‌کلیدهای شاخصی‌ست که با انتشار iOS 8 بر روی فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل قرار گرفته است. این اپلیکیشن صفحه‌کلید که زادگاهش کشور چین است، با پشتیبانی از ۸۰ زبان مختلف بر روی سیستم‌عامل اندروید ۲۰۰ میلیون کاربر را از ۱۰۰ کشور در سرتاسر دنیا به خود جذب نموده است. حتی تعدادی از تولیدکنندگان و برندهای مطرح همچون Alcatel ،Huawei ،Sony ،HTC و ZTE این اپلیکیشن را به عنوان صفحه‌کلید پیش فرض بر روی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

TouchPal_01

TouchPal اغلب قابلیت‌های موجود در سایر صفحه‌کلیدهای لمسی برتر بازار را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. امکان swipe-to-type در این اپلیکیشن با نام TouchPal Curve معرفی گردیده و به منظور افزایش سهولت و سرعت در نگارش متن، برخی فرمان‌های پرکاربرد با یک حرکت انگشت بر روی صفحه قابل انجام‌اند. به عنوان مثال به جای استفاده از کلید شیفت، نگه داشتن انگشت بر روی کلید و یا رفتن به منوی ارقام و نشانه‌ها، تنها با کشیدن انگشت از روی هر کلید به سمت بالا می‌توان عدد متناظر با آن کلید را درج نموده و یا با کشیدن انگشت از روی همان کلید به سمت پایین، نشانه و سمبل متناظر با آن را در متن وارد نمود.

صفحه‌کلید TouchPal به صورت یک اپلیکیشن رایگان قابل دانلود بوده، اما استفاده از خدمات و قابلیت‌هایی همچون تکمیل متن خودکار و پیش‌بینی هوشمند کلمات، نیازمند به پرداخت هزینه از سوی کاربر خواهد بود.

Mnuum iOS Keyboard Minuum

طراحی Minuum بر این ایده استوار است که یک صفحه‌کلید لمسی بایستی حداقل فضای ممکن را در صفحه نمایش اشغال نماید. در حالتی که صفحه‌کلید در اندازه عادی قرار دارد، کاربر می‌تواند با کشیدن انگشت خود به سمت پایین آن را به حالت فشرده با اندازه‌ای کمتر از نصف اندازه عادی تبدیل نماید و بر عکس. با این قابلیت، هر زمان که نیاز باشد کاربر خواهد توانست فضای بیشتری از صفحه نمایش را به اپلیکیشن اصلی اختصاص دهد. حالت فشردۀ این صفحه‌کلید با دقت و خلاقیتی مثال زدنی، به گونه‌ای طراحی شده است که همچنان سرعت و سهولت مناسبی را در تایپ کردن ارائه دهد؛ حتی برای افرادی با انگشتان درشت. در کنار این خصوصیت ویژه، قابلیت اصلاح اشتباهات و پیش‌بینی کلمات نیز با دقتی قابل قبول به یاری کاربر می‌آید تا تجربه تایپی سریع و راحت را ارائه نماید. 

Minuum_01

این صفحه‌کلید که فعلا فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌نماید، با قیمتی حدود ۲ دلار در فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل قابل خرید است.

منبع : imore

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.