دنیای فناوری

جایزه نوبل فیزیک به مخترعین LED آبی رنگ رسید

433

 

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۴ به سه دانشمند ژاپنی تبار تعلق گرفته که توانستند با تولید LED های تولیدکننده نور آبی، تولید LED های سفید رنگ قابل استفاده در طیف بسیار وسیعی از دستگاه‌های الکترونیکی و دیجیتالی را به سرانجام برسانند.

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

پس از اعلام جایزه نوبل پزشکی، دیروز کمیته انتخاب این جایزه، برندگان نوبل فیزیک را نیز اعلام کرد. این جایزه به صورت مشترک به سه دانشمندی اهدا شده که موفق شدند لامپ‌های LED تولیدکننده نور آبی با مصرف انرژی پایین را اختراع کنند. 

اختراع این لامپ‌ها در نهایت پازل تولید LED های سفید رنگ را تکمیل کرد که امروزه به شکل وسیعی در سرتاسر دنیا از آن‌ها استفاده می‌شود. اگرچه LED های رنگی سال‌ها پیش و در میانه دهه ۹۰ میلادی اختراع شدند، ولی بعدها مشخص شد که تولید LED های آبی رنگ بسیار دشوارتر از تولید دیگر رنگ‌هاست. به همین دلیل دانشمندان به دنبال مواد و راهکارهای جدیدتری برای تولید رنگ آبی افتادند.

ایسامو آکاساکی، هیروشی آمانو و شوجی ناکامارو که موفق به دریافت این جایزه مشترک شده‌اند، در تحقیقات خود دریافتند که گالیوم نیترید می‌تواند در تولید رنگ آبی به آن‌ها کمک کند و با استفاده از آلومینیوم و ایندیوم روشی را ابداع کردند که بتوان تولید نور آبی را با کمترین میزان انرژی در صنعت به انجام رساند.

تولید رنگ سفید رنگ، نیاز به ترکیبی از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی دارد بنابراین تحقیقات موفق آکاساکی، آمانو و ناکامارو سبب شد تا نوبل فیزیک سال ۲۰۱۴ به آن‌ها تقدیم شود. از زمان تولید این LED های سفید رنگ، میزان مصرف انرژی به شکل عجیبی در دنیا کاهش پیدا کرده است.

منبع : The Verg

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.