دنیای فناوری

گزارش مالی مایکروسافت سه ماهه آخر و افزایش سود دهی نسبت به سال قبل

359

Microsoft-sign-640x426

امروز مایکروسافت گزارش مالی سه ماهه نخست سال ۲۰۱۵ خود را اعلام کرد. بر اساس این گزارش مایکروسافت در مجموع با ۲۳٫۲۰ میلیارد دلار درآمد، سودی ۴٫۵ میلیارد دلاری را به خزانه خود سرازیر کرده است. میزان درآمدهای این شرکت در سه ماهه مشابه سال قبل ۱۸٫۵۳ میلیون دلار ثبت شده بود. 

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

اما در حالی که این شرکت در میزان درآمد با رشد مواجه شده، میزان سود مایکروسافت نسبت به مدت مشابه سال قبل با ثبت رقم ۵٫۲۴ میلیارد دلار، ۱۴ درصد کاهش یافته است. عمده دلیل کاهش سود این شرکت به واسطه هزینه ۱٫۱۴ میلیارد دلاری برای ادغام و بازسازی بخش تلفن همراه نوکیا در شرکت مایکروسافت ذکر شده است.

سرفیس پرو ۳ که در اواخر ماه ژوئن به بازار راه پیدا کرد در این سه ماهه نقشی بسیار قابل توجه در میزان درآمدهای مایکروسافت داشته است. اگرچه میزان فروش آن همچنان از سوی مایکروسافت اعلام نمی‌شود، اما اعلام شده که در سه ماهه اخیر فروش سرفیس این شرکت درآمدی ۹۰۸ میلیون دلاری برای مایکروسافت به همراه آورده که رشدی ۱۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۴۰۰ میلیون دلار درآمد است. 

en-INTL-L-Surface-128GB-MQ2-00001-mnco

در سه ماهه قبل مایکروسافت از تصمیم خود مبنی بر عدم فروش سرفیس مینی سخن گفت و به نظر چنین سیاستی در فروش سرفیس پرو ۳ بی تأثیر نبوده است. اگر فروش سرفیس پرو ۳ در مایکروسافت به همین شکل ادامه پیدا کند، بخش تبلت می‌تواند کسب و کار میلیارد دلاری بعدی مایکروسافت باشد. مایکروسافت سود ناخالص این شرکت در بخش سرفیس را برای اولین بار مثبت اعلام کرده، اما با توجه به عدم در دسترس بودن ارقام هزینه‌های بخش بازاریابی و توسعه و تحقیق به سختی می‌توان در مورد سودآوری آن اظهارنظری داشت. با این حال آنچه که مشخص است، رشدی است که در این بخش دیده می‌شود.

>>تبلت سرفیس پرو مایکروسافت به راحتی قابل تعمیر نیست

مایکروسافت همچنین می‌گوید که در سه ماهه اخیر ۲٫۴ میلیون ایکس باکس به فروش رسانده که البته میزان فروش جداگانه ایکس باکس وان و ایکس باکس ۳۶۰ در آن مشخص نیست. فروش ایکس باکس وان مایکروسافت در آمریکا برای نهمین ماه متوالی است که پایین تر از پلی استیشن ۴ می‌باشد. 

>>بررسی تبلت سرفیس پرو ۳ مایکروسافت؛ آیا تبلت جدید ردموندی ها لپ تاپ کش است ؟

درآمدهای مایکروسافت در بخش ویندوز با کاهشی دو درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل گزارش می‌شود. در شرایطی که بازار روی خوش چندانی نسبت به ویندوز ۸ نشان نداده و مدتی است که ویندوز ایکس‌پی ریشه دار نیز کنار رفته، مایکروسافت با کاهش در درآمدهای ویندوز روبرو شده است. این شرکت حالا بر روی ویندوز ۱۰ تمرکز کرده و تلاش دارد با ورود هر چه سریع تر این ویندوز پرقدرت روزهای خوش خود را بار دیگر تکرار کند. گفته شده که نسخه نهایی این ویندوز در میانه سال ۲۰۱۵ به بازار راه پیدا می‌کند.

گوشی لومیا

بخش موبایل مایکروسافت شاید اخیرا بر روی دیگر پلتفرم‌ها چون اندروید نیز تمرکز خاصی کرده باشد، اما این شرکت همچنان لایسنس های ویندوز فون را می‌فروشد و همچنین بر روی بازار پایین رده نیز تمرکز دارد. لومیا ۹۳۰، ۶۳۰ و ۵۳۰ همگی در طی سه ماهه اخیر به بازار وارد شدند و مایکروسافت به سرعت در حال بستن قراردادهای همکاری با شرکت‌های تولیدکننده اسمارت فون است. 

بنا بر اعلام مایکروسافت، در سه ماهه اخیر ۹٫۳ میلیون دستگاه لومیا به فروش رسیده که ۵٫۶ درصد از فروش مشابه سال قبل (۸٫۸ میلیون) بیشتر است. 

>>نگاهی به دستگاه کینکت مایکروسافت برای ایکس باکس وان ، کنترل بازی با حرکات بدن

در همین حال مایکروسافت امروز از برند جدید "مایکروسافت لومیا" به جای برند "نوکیا" در اسمارت فون های تولیدی آینده این شرکت رونمایی کرد. مایکروسافت امید دارد با تکمیل ادغام بخش تلفن همراه نوکیا در سیستم کسب و کار خود، جایگاهی مهم را در میان تولیدکنندگان اسمارت فون داشته باشد.

بخش سرور و فضای ابری این شرکت نیز با قدرت چشمگیری رو به جلو حرکت می‌کند. درآمدهای بخش سرور ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد در حالی که در بخش فضای ابری تجاری این شرکت با رشد بالای ۱۲۸ درصدی به لطف آفیس ۳۶۵، Azure و Dynamic CRM مواجه شده است. 

>>مقایسه سخت افزار کنسول های بازی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان

آفیس ۳۶۵ حالا ۷ میلیون کاربر خانگی دارد که حدود ۲٫۵ میلیون کاربر بیش از میزان سال گذشته می‌باشد. در عین حالی که رشد کاربر در این بخش دیده می‌شود، درآمدهای مایکروسافت در بخش آفیس ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. سوق دادن هر چه بیشتر کاربران به سمت بخش ابری آفیس می‌تواند به مرور افزایش درآمد را برای مایکروسافت در این بخش به همراه داشته باشد.

نادلا پس از ارائه این آمار تأکید داشته که مایکروسافت خود را متعهد به ادامه ایکس باکس و تکنولوژی‌های مربوط به آن می‌داند و در عین حال بر روی تجربه گیمینگ بر روی کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها تمرکز ویژه ای خواهد داشت.

دیگر بخش رو به رشد مایکروسافت بخش حافظه و رایانش ابری این شرکت است که نادلا در اهمیت آن گفت: "به پلتفرم Azure ماکروسافت به عنوان اساس تمامی برنامه‌های ما نگاه کنید." جمله ای که بر تأثیر عمیق کلود بر آینده مایکروسافت حکایت دارد.

منبع : Gsmarena

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.