استفاده از لوازم خانگی هوشمند، پلتفرمهای گیمینگ آنلاین و سرویسهای پخش ویدئو به صورت زنده در چند سال اخیر افزایش یافته و به موجب آن برقراری و حفظ اتصال به اینترنت نیز به موضوعی بسیار مهم تبدیل شده است. در صورتی که به طور مداوم با مشکلاتی در رابطه با اتصال به اینترنت و یا قطع و وصل شدن پیاپی آن رو به رو میشوید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله به معرفی روشهای برطرف کردن مشکلات اتصال به اینترنت میپردازیم. بنابراین با آیتی رادار همراه باشید.
استفاده از دستور پینگ (Ping)
به منظور مطلع شدن از وضعیت اتصال به اینترنت میتوانید از دستور پینگ استفاده کنید. به منظور پینگ یک وبسایت، Run را اجرا و عبارت Ping را به همراه آدرس آیپی سایت مورد نظر در کادر مربوطه تایپ نمایید. در صورت عدم اطلاع از آدرس آیپی سایت مورد نظر، نام آن را به طور کامل تایپ کنید. به عنوان مثال به منظور پینگ سایت گوگل نیاز است تا عبارت Ping google.com تایپ شود. با انجام این عمل پاکتهای اطلاعاتی کوچک به سایت مربوطه ارسال میشوند و سرعت اتصال را اندازهگیری میکنند.
در صورت موفقیتآمیز بودن این تست، سرعت اتصال به میلیثانیه به عنوان نتیجه برای شما نمایش داده میشود. حال در صورت عدم موفقیت توصیه میشود تا سایتهای دیگری را نیز پینگ کنید. به خاطر داشته باشید که امکان استفاده از دستور پینگ در تمامی سایتها وجود ندارد. حال در صورتی که پس از پینگ چندین سایت همچنان نتیجهای دریافت نکردید، روتر خود را بررسی و یا با شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید.
در صورت عدم امکان اتصال به اینترنت، چراغهای روتر خود را بررسی کنید. حال در صورت روشن نبودن چراغهای روتر از اتصال آداپتور آن به پریز برق اطمینان حاصل نمایید. به منظور رفع این مشکل سیم آداپتور را از روتر جدا کرده سپس ۱ الی دو دقیقه صبر کنید. پس از آن با فشردن کلید مربوطه روتر خود را روشن نمایید. در صورت روشن نشدن چراغهای روتر، به احتمال زیاد آداپتور برق، سیم برق و یا به طور کلی روتر آسیب دیده است.
بررسی وضعیت مودم و روتر
در صورت استفاده همزمان از مودم و روتر، از عملکرد صحیح هر دو اطمینان حاصل نمایید. در ابتدا به منظور بررسی روشن بودن چراغهای مودم، آن را چک کنید. حال در صورت عدم مشاهده هیچگونه چراغ روشن، مودم و روتر خود را خاموش و قبل از روشن کردن مجدد آنها چندین دقیقه صبر کنید. سپس در ابتدا مودم خود را روشن و پس از آن روتر را روشن نمایید. حال در صورت روشن شدن چراغ LED پاور روتر، چراغ WAN یا اینترنت را نیز بررسی کنید. در اکثر روترها این چراغ به رنگ سبز و در حالت چشمکزن قرار دارد.
>>راهنمایی خرید : چه مودم یا روتر ADSL برای خرید مناسب است ؟
در صورتی که روتر شما دارای چراغهای نشانگر وضعیت نیست، به پنل پشتی آن مراجعه و چراغ چشمکزن پورت Ethernet را بررسی نمایید. در صورت عدم مشاهده هیچ گونه فعالیتی روتر خود را خاموش کنید. تمامی کابلها را جدا و مجددا به پورت مناسب وصل نمایید. سپس قبل از راهاندازی مجدد روتر کمی صبر کنید.
تعویض کانال
روترها از ۱۴ فرکانس و یا کانال به منظور دریافت و ارسال بسته در باند GHz 2.4 استفاده میکنند. ممکن است در برخی از موارد این کانالهای دچار همپوشانی شوند و بدین ترتیب مشکلاتی در هنگام اتصال به وایفای ایجاد شود. با این حال کانالهای ۱، ۶ و ۱۱ جزو کانالهای بدون همپوشانی به حساب میآیند و تا حد امکان استفاده از این کانالها توصیه میشود.
>>شرکت لینک سیس از روتر سه بانده EA9500 با سرعت ۵٫۴ گیگابایت رونمایی کرد
امکان تعویض کانال به صورت دستی از طریق پنل مدیریت روتر فراهم آمده است. به طور معمول کانالها به صورت خودکار انتخاب میشوند با این حال میتوان به منظور افزایش سرعت و رفع اشکالات آنها را به صورت دستی تغییر داد.
بررسی کابلها
قبل از اقدام به ریست و یا تعویض روتر خود، کابلها را نیز که معمولا در بیرون از خانه قرار دارند، بررسی کنید. همچنین در صورت استفاده از اسپیلیتر، از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در نهایت نیز در صورت آسیب دیدن اسپیلیتر مورد استفاده، آن را تعویض کنید.
ریست و بازگرداندن تنظیمان روتر به حالت پیشفرض
در صورتی که ریستارت و یا راهاندازی مجدد روتر موثر نبود، ریست و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانهای توصیه میشود. به منظور ریست روتر خود به پنل پشتی آن مراجعه و به دنبال یک حفره باشید. سپس کلید بسیار ریز موجود در داخل حفره را به مدت ۱۰ ثانیه بفشارید. پس از ریست روتر، مجددا به منظور راهاندازی و نصب درایور آن، از سیدی مربوطه استفاده کنید.
ثابتافزار یک نرمافزار بسیار ساده بوده که به کاربر این اجازه را میدهد تا به راحتی روتر خود را تنظیم نماید. اکثر کمپانیهای سازنده روتر امکان دانلود و آپدیت ثابتافزار را به منظور رفع اشکالات و بهبود عملکرد آنها فراهم آوردهاند. حال به منظور دانلود ثابتافزار روتر خود به بخش System پنل مدیریت روتر مراجعه و دستورالعمل ذکر شده را به دقت دنبال نمایید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه ثابتافزار روتر را از یک سایت جانبی دانلود نکنید و همواره از پنل مدیریت روتر به این منظور استفاده نمایید.
در صورتی که سیگنال وایفای در برخی از نقاط خانه بسیار ضعیف است، توصیه میشود تا حد امکان جایگاه روتر و یا آنتنهای آن را به منظور دریافت سیگنال قویتر تغییر دهید. در صورت عدم امکان تغییر جایگاه روتر، میتوانید از یک اکستندر (Extender) به منظور بهبود سیگنال وایفای استفاده کنید.
پیکربندی صحیح کامپیوتر، گوشی و یا تبلت
حال در صورتی عدم امکان اتصال به اینترنت توسط یک دستگاه خاص، تنظیمات شبکه دستگاه مورد نظر را بررسی کنید. در گوشیهای هوشمند به قسمت تنظیمات وایفای مراجعه و از فعال بودن و همچنین از وارد کردن صحیح رمز عبور اطمینان حاصل نمایید. همچنین مطمئن شوید که تاریخ و زمان دستگاه به درستی وارده شده و دستگاه در حالت هواپیما قرار ندارد. در ویندوز نیز میتوانید با کلیک راست بر روی آیکون شبکه و انتخاب گزینه Troubleshoot Problems مشکل اتصال به این اینترنت خود را به صورت خودکار رفع کنید. در اکثر مواقع چنین اشکالاتی تنها با راهاندازی مجدد روتر برطرف میشوند. در نهایت نیز میتوانید تنظیمات آداپتور شبکه را بررسی و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید.
بررسی کامپیوتر
در ابتدا مطمئن شوید که کامپیوتر شما به ویروس، جاسوسافزار و یا بدافزار آلوده نشده باشد. چنین برنامههایی به راحتی و بدون اطلاع کاربر در هنگام وب گردی دانلود و بر روی کامپیوتر نصب میشوند. این برنامهها به صورت غیر قابل تشخیص اجرا شده و تاثیرات مخرب و قابل توجهی بر روی سرعت اینترنت و عملکرد دستگاه میگذارند. ابزارهای رایگان بسیاری به منظور تشخیص و جلوگیری از نصب چنین برنامههایی وجود دارند که میتوانید با یک جستجو ساده در اینترنت آنها را پیدا کنید.
تعویض و آپگرید روتر
در صورت استفاده از مدلهای قدیمی روتر، توصیه میشود تا آن را با یک مدل جدیدتر جایگزین کنید چرا که روترهای جدید از آخرین فناوری به منظور ارائه سرعت بالا بهره میبرند.
راهحل نهایی: تماس با شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت
در نهایت در صورت بررسی تمامی نکات ذکر شده در فوق و برطرف نشدن مشکل اتصال به اینترنت، با شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید.
منبع : PCmag