دنیای فناوری

آریان ۶ رقیب سرسخت فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس در بخش ماموریت های فضایی

933

 

موشک‌های آریان کنونی اروپا همین حالا نیز سهم بسیار بزرگی در مأموریت‌های فضایی دارند. فضاپیمای روزتا، یکی از موفق‌ترین پروژه‌های آژانس فضایی اروپا که توانست عملیات تعقیب یک دنباله دار را با موفقیت به انجام برساند، توسط آریان ۵ به فضا ارسال شده بود. اما با ورود بازیگران جدید، شرایط رقابت و بازار نیز تغییر می‌کند.

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

وال استریت ژورنال گزارش داده که وزرای اتحادیه اروپا قصد دارند برنامه تولید ورژن های ارزان قیمت‌تر آریان را به اجرا بگذارند. در این صورت، پرتاب موشک‌های جدید آریان هزینه ای ۹۵ میلیون دلاری خواهند داشت که قیمت حمل هر کیلو را به ۵۰ درصد کمتر از میزان کنونی می‌رساند.

موشک‌های کنونی آریان از سیستم سوخت لیکوئیدی در مرحله اصلی استفاده می‌کنند و دو راکت سوخت جامد در کنار آن قدرت پرتاب را افزایش می‌دهند. آریان جدید نیز طراحی مشابهی با نسل کنونی خواهد داشت و دو یا چهار راکت سوخت جامد -بنابر وزن حمل شده- بر روی آن قرار خواهد گرفت.

>>فضاپیمای MAVEN برای بررسی جو مریخ وارد مدار این سیاره شد

این تصمیم پس از حضور موفق شرکت اسپیس اکس در این بازار اتفاق می‌افتد. اسپیس اکس که نماد موفق‌ترین کمپانی فضایی خصوصی به شمار می‌رود، موشک‌های Falcon 9 و Falcon Heavy را برای انجام مأموریت‌ها و ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی در اختیار دارد.

comparison

ایلان ماسک سال گذشته در مصاحبه ای با بی‌بی‌سی گفته بود که موشک‌هایی چون آریان ۵ هیچ شانسی در مقابل محصولات این شرکت نخواهند داشت. 

>>یک فضاپیما برای نخستین بار وارد مدار یک ستاره دنباله‌دار شد

موشک‌های فالکون هوی و فالکون ۹ به ترتیب هزینه هر پرتاب را به ۸۵ میلیون دلار (برای حمل ۶٫۵ تن) و ۶۱٫۲ میلیون دلار پایین آورده اند. تخمین زده شده که موشک‌های با قابلیت استفاده مجدد فالکون ۹ نیز که مراحل تست خود را می‌گذرانند، به هزینه ۵ تا ۷ میلیون دلار به ازای هر پرتاب برسند. 

فضاپیمای دراگون ۲ اسپیس اکس نیز همین شرایط را دارد و در حالی که ناسا برای ارسال فضانوردانش با سایوز روسی به ازای هر نفر ۷۰ میلیون دلار پرداخت می‌کند با راه اندازی دراگون ۲ (احتمالا در اواخر ۲۰۱۵) هزینه هر نفر به ۲۰ میلیون دلار کاهش پیدا می‌کند.

>>با پروژه اسپیس شیپ ۲ سفرهای فضایی به ۲۵۰ هزار دلار خواهد رسید

اگرچه تصمیم اروپا در ساخت موشک‌های ارزان قیمت‌تر آریان ۶ جدی خواهد بود، اما تحقیق و توسعه این موشک‌ها تا ۲۰۱۷ به طول می‌انجامد و نخستین پرتاب آن‌ها نیز ۲۰۲۱ خواهد بود.

منبع : Engadget

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.