دنیای فناوری

آشنایی با شرکت چینی هوآوی

177

هواویی

این کدام شرکت است: ۱۰ درصد درآمدش را صرف تحقیق و توسعه می‌کند. وقتی که اسمش را به همراه دات‌کام داخل مرورگر تایپ می‌کنید، سایتی به زبان انگلیسی جلوی چشمانتان ظاهر می‌شود. در گوشه‌ای از این سایت به عنوان بخشی از افتخارات شرکت ذکر شده که در سال ۲۰۰۲ به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های دنیا در مجله فورچون معرفی شده است. به سبک اغلب شرکت‌های غربی آمار و جزئیات درآمدها و فعالیت‌های بازرگانی خود را برای آگاهی عمومی منتشر می‌کند. در دره سیلیکون (ایالت کالیفرنیا) دفتر بزرگی دارد. تأمین‌کننده بخشی از قطعات و نیازمندهای شرکت مخابرات انگلیس (بریتیش تله‌کوم) است. به نظر شما این کدام شرکت است؟ اگر فکر کردید داریم درباره یک شرکت آمریکایی صحبت می‌کنیم کاملا اشتباه کردید. این یک شرکت چینی است! تلفظ نامش کمی دشوار است. <هُواوی> صدایش می‌کنیم. اطوارهای بازرگانی به شیوه شرکت‌های غربی را خیلی خوب بلد است. انصافاً دلارهای سرگردان در کشورهای درحال توسعه را خیلی خوب جذب می‌کند و البته همه این‌ها را از برکت یک راهبرد اثبات‌شده دارد : <خردورزی و مدیریت علمی>. اگر از این مشخصات خوشتان آمده است، این مقاله را بخوانید.

قیمت لپ تاپ ایسوس آموزش برنامه نویسی قیمت گلکسی نوت ۸

● سارس، سیسکو و سه‌تا کام

احتمال می‌دهم که در سال ۲۰۰۳ مدیران شرکت سیسکو دست کم سه بار به شدت نگران‌ شده باشند.دفعه اول وقتی بود که مدیران سیسکو دیگر طاقت نیاوردند و از شرکت چینی Huawei به دادگاه شکایت کردند. آن ‌هم به جرم دزدی! دفعه دوم زمانی بود که سیسکو به فاصله کوتاهی از این ماجرا نسبت به اعلام رسمی متحد‌شدن دو شرکت ۳Com- یک رقیب نام آشنا برای سیسکو – و هواوی، همان که متهمش کرده بودند، ابراز دلخوری و نگرانی کرد. البته این اتحاد فوراً محقق نشد، زیرا گرچه تری‌کام و هواوی از سه سال پیش مذاکرات مربوط به این اتحاد را آغاز کرده بودند ولی دولت چین پذیرش رسمی این اتحاد را تا انتهای سال در لیست انتظار گذاشت. دفعه سوم هم زمانی بود که گویا <آهِ> مدیران سیسکو، در شاکله کسب‌وکار این چشم بادامی‌های زیرک درگرفت و آن را برای مدتی تکان داد! معلوم نشد این ویروس شرور سارس از کجا نازل شد که ناگهان همه دنیا را ترساند. ترسی که یک‌باره همچون آوار بر سر‌و‌روی کسب‌و‌کار <هواوی> و بسیاری از دیگر کسب‌وکارهای چینی فروریخت. بازرگانان خارجی از وحشت ابتلا به سارس، سفرهای خود را به چین شدیدا کاهش داده بودند. گرچه این رویداد به صورت مقطعی بر مدیران هواوی بسیار گران آمد ولی این‌ها از آن بیدها نبودند که با این بادها بلرزند. هرچه باشد مدیرعامل هواوی، آقای Ren Zhengfei از مقامات سابق ارتش آزادی بخش چین است! سارس که مهم نبود! سرانجام وقتی که در پایان سال ۲۰۰۳ دولت چین اجازه رسمی این ادغام اقتصادی را صادر کرد، این تری‌کام بود که کام هواوی را شیرین و کام سیسکو را تلخ کرد و سیسکو برای سومین بار دلخور شد.

● هواوی چگونه شرکتی است؟

داستانی که در پاراگراف قبل خواندید، تنها یک سکانس کوتاه از داستان زندگی تجاری شرکت هواوی بود. توجه به همین یک سکانس فوراً ما را هوشیار می‌کند که این شرکت معظم چینی که دستی در صنعت فناوری اطلاعات دارد، چگونه شرکتی است: یارش تری‌کام و دشمنش سیسکو.

Huawei_Main

باقی داستان را خودتان شاید بتوانید حدس بزنید. اما برای این‌که بتوانید تصویر مناسبی از ابعاد کسب‌وکار این شرکت و میزان تأثیرگذاری آن بر صنعت آی‌تی به‌دست آورید، جالب خواهد بود که نگاهی به فهرست مشتریان هواوی و دامنه حضور او در کشورهای مختلف دنیا داشته باشیم. از منظر اقتصادی، هواوی شرکتی جهان وطن است.عجیب است که از دل اقتصاد چین که تا همین چند سال پیش واقعاً کمونیستی بود، موجودی تا به این حد جاه طلب متولد شود. برای من که مدتی است اندر احوالات کسب و کار شرکت‌های صاحب‌نام آی‌تی مشغول تحقیق و مطالعه هستم، جای هیچ تردیدی نیست که خصیصه‌هایی که هواوی از خود بروز می‌دهد تطابق کاملی با مختصات بازرگانی یک شرکت غربی تمام عیار دارد. این‌ها تیترهای برخی از آخرین اخبار فعالیت‌های تجاری این شرکت است: هواوی و زیمنس در زمینه فناوری شبکه قرارداد همکاری امضا کردند، بانک مرکزی الجزایر قرارداد هواوی با شرکت مخابرات این کشور را تضمین کرد، هواوی به کشور تونس برای برقراری اولین ارتباط مبتنی بر فناوری WCDMA کمک می‌کند، روترهای جدید هواوی توسط بریتیش تله‌کوم با موفقیت آزمایش شد، هواوی در ماه مارس ۲۰۰۳ اعلام کرد که موفق به کابل کشی ۳۰۰۰ کیلومتری فیبر نوری برای یک شرکت مخابراتی فرانسوی به نام LDCom که در زمینه خطوط تلفن ثابت فعالیت می‌کند، شده‌است. پیش از این نیز هواوی طی قراردادی، بین ۲۰ شهر آلمان خطوط فیبر نوری را برپا کرده بود. شرکت‌های مخابراتی چینی به همراه هواوی نمایشگاه ارائه توانمندی‌های خود را در صوفیه (بلغارستان) برپا کردند و …مشتریان بزرگ هواوی کدام شرکت‌ها هستند؟ شرکت مخابرات کشور امارات متحده عربی (اتصالات)، شرکت اتصالات سعودی (عربستان)، مخابرات مصر، چاینا موبایل، چاینا تله‌کوم و چاینا یونی‌کام (سه شرکت بزرگ مخابراتی در چین)، شرکت مخابرات تایوان (ساندی)، تله‌کوم برزیل و حتی اوراس‌کام که یکی از غول‌های مخابراتی در خاورمیانه‌ است و اخیرا در تبلیغات تلویزیونی‌اش در شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید : و اینک موبایل در عراق! گویا دامنه امپراتوری چینی هواوی تا زیرساخت‌های کشور جنگ‌زده عراق هم کشیده شده است. از سال ۱۹۸۸ که هواوی تأسیس شد، این شرکت یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای چینی بوده‌ که توانسته دوباره رویای امپراتوری پهناور چین را، البته این بار در بطن ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه آسیا زنده کند.

  • سال میلادی/ ۲۰۰۰ / ۲۰۰۱ ۲۰۰۲ / ۲۰۰۳
  • میزان سفارها/ ۲۶۵۸ / ۳۰۸۳/ ۲۷۰۰ / ۳۸۳۰
  • درآمد خالص / ۳۴۵ / ۲۵۸ / ۱۰۸/ ۳۷۰
  • گردش مالی حاصل از اموراجرایی / ۲۵۵ / ۲۰۴/ ۳۱۱/ ۳۶۵
  • هزینه تحقیق و توسعه/ ۱۷۹ / ۳۴۲/ ۳۶۳/ ۳۸۵
  • بازگشت حاصل از سرمایه خالص/ ۴۲درصد/ ۲۰درصد/ ۹درصد/ ۲۳درصد

آن‌طور که هواوی در سایتش ادعا می‌کند، سال ۲۰۰۳ (همان سالِ مثلاً بد، که ویروس سارس ظهورکرد) حجم قراردادهای این شرکت به رقم قابل‌تامل ۸/۳ میلیارد دلار رسیده بود که نسبت به سال پیش از آن ۴۲ درصد رشد داشته و بالغ بر یک میلیارد دلار از این رقم، یعنی حدود ۲۷ درصد از این قراردادها مربوط به کشورهای خارجی بوده است. نکته جالب این‌که اگر میزان قراردادهای خارجی هواوی را در همین سال با سال پیش از آن مقایسه کنیم، معلوم می‌شود که درآمدهای برون‌مرزی هواوی حدود ۹۰ درصد رشد داشته است و این به معنی آن است که هواوی در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک چهره خوش‌نام در سطح بین‌المللی ظاهر شده است. پیش‌بینی مدیران هواوی این است که فروش برون‌مرزی این شرکت در سال میلادی جاری، همین میزان از رشد را از آن خود کرده و نزدیک به ۲‌ میلیارد دلار خواهد رسید. تکرار جهش تقریباً صددرصدی فروش خارجی هواوی پیام معنی‌داری برای کارشناسان اقتصادی دارد و آن این‌که هواوی همچون یک شرکت مهاجم قصد تسخیر سریع بازارهای منطقه را دارد. حضور ۸ دفتر مرکزی بین‌المللی و ۵۰ دفتر نمایندگی هواوی در کشورهای مختلف جهان موید این فرضیه است.یک نکته جالب دیگر در کسب وکار هواوی، نحوه مهره‌چینی مراکزR&D این شرکت در سراسر دنیاست که خبر از استراتژی بلند‌مدت این شرکت برای رویارویی با غول‌های صنعت فناوری اطلاعات در کشورهای صنعتی می‌دهد. علاوه بر شانگهای، پکن و چند شهر مهم چین، مهمترین مراکز تحقیق و توسعه شرکت هواوی در دره سیلیکون(کالیفرنیا)، ایالت تگزاس (دیگر ایالت کلیدی صنعت الکترونیک در آمریکا)، استکهلم (سوئد، از کشورهای صدر جدول در فهرست مشهور E-Readiness موسسه اکونومیست لندن)، شهر بنگلور هند (شهر مهم صنعت آی‌تی در هند) و مسکو (پایتخت روسیه، یکی دیگر از پهناورترین کشورهای جهان) قرار دارند. از کنارهم گذاشتن این واقعیت‌ها چه پیامی برداشت می‌کنید؟

● هواوی چه محصولات و خدماتی دارد؟

روتر و سویچهواوی یک شرکت تولیدکننده تجهیزات ‌مخابراتی و ارتباطی است که تقریبا در تمام زمینه‌های مرتبط فعالیت می‌کند و خدماتی دارد. گرایش عمده هواوی به سمت ادوات و سیستم‌های شبکه موبایل خصوصاً فناوری CDMA و WCDMA است. این شرکت در واقع یکی از بازیگران فعال حوزه ۳G (نسل سوم تلفن‌های موبایل) محسوب می‌شود. هواوی همچنین در عرصه ساخت سوئیچ‌های فناوری باند پهن (xDSL) و سیستم‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز فعال است. سایر تجهیزات شبکه‌های دیتا مانند سوئیچ‌هایATM ، روتر و ادوات VoIP جزو مجموعه محصولات هواوی هستند. فناوری (WLL (Wireless Local Loop و دیگر ناوری‌های ارتباطات بی‌سیم، سیستم‌های ویدئو کنفرانس، شبکه‌های نوری و نیز سیستم‌های موسوم به Call Center (مراکز تلفنی) از دیگر زمینه‌های فعالیت این شرکت است. بسیاری از محصولات هواوی متکی بر تراشه‌های اختصاصی ASIC یا (Application Specific Integrated Circuits) ساخت همین شرکت هستند و هواوی بخش زیادی از درآمدهای خود را صرف تحقیق و توسعه همین تراشه‌ها و محصولات مبتنی بر آن‌ها می‌کند به گونه‌ای که بر اساس ادعای مدیران هواوی، نزدیک به نیمی از کارمندان شرکت، به نوعی درگیر فعالیت‌های R&D هستند. اختصاص ده درصد از درآمدهای شرکت به فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی نشان می‌دهد که رهبران هواوی بسیار مایلند این شرکت از نظر فنی روی پای خود بایستد.

● شراکت با ۳Com

با وجودی که تا همین چند سال پیش، میزان گردش مالی هواوی و ارزش بازار آن در حدی نبود که بتوان آن را یک رقیب مطرح برای شرکتی مثل سیسکو درنظر‌گرفت، اما اتحاد استراتژیک تری‌کام و هواوی معادلات بازار را تا حدود زیادی تغییر داد. تری‌کام به عنوان یک مارک خوش‌نام و شناخته شده و یک شرکت مهم در دره سیلیکون (منطقه سانتا کلارا) با داشتن یک بازار وسیع و شبکه گسترده توزیع کنندگان، همان حلقه مفقوده‌ای بود که هواوی جهان‌وطن و جاه‌طلب برای گستراندن تور خود در سراسر کره زمین کم داشت! در این شراکت گونه‌ای از تقسیم کار میان این دو صورت گرفته است. هواوی عمدتاً مواد اولیه لازم برای این کسب‌وکار بین‌المللی را فراهم می‌سازد: سوئیچ‌ها، روترها، انواع تجهیزات و ادوات شبکه‌ای، تیم مهندسین، پرسنل فروش و دیگر منابع بازاریابی را هواوی تأمین می‌کند. در مقابل تری‌کام از نام و مارک و شبکه فروش‌ خود برای فروختن این محصولات بهره می‌گیرد. دو طرف توافق کرده‌اند که تری‌کام در تمام بازارها به استثنای ژاپن و چین که حوزه اقتدار سنتی هواوی محسوب می‌شود، محصولات هواوی را با مارک خود تری‌کام بفروشد. در ژاپن و چین، هواوی علاوه بر این‌که مجاز است محصولات قبلی خود را با همان مارک هواوی بفروشد، می‌تواند تحت مارک مشترک Huawei-۳Com یا ۳Com-Huawei نیز به بازاریابی محصولات بپردازد. سهم هواوی از این مشارکت۵۱ ‌درصد و تری‌کام ۴۹ درصد است.

● درگیری حقوقی سیسکو و هواوی

سیسکومی‌توان حدس زد که پیشروی سریع هواوی در بازار تجهیزات شبکه‌ای چه پیامدهایی ممکن است داشته باشد. اگرچه دامنه کسب و کار هواوی از نظر حجم سرمایه‌ای که تاکنون به گردش درآورده است، به هیچ وجه قابل قیاس با ارزش بازار شرکتی به عظمت سیسکو نیست ولی گستره جغرافیایی شبکه بازاریابی و فروش هواوی به اندازه کافی بزرگ هست تا شرکت‌هایی مانند سیسکو را دچار نگرانی کند. بنابراین علیرغم این‌که درآمد دو سه میلیارد دلاری هواوی حداکثر یک دهم درآمد سیسکو در سال ۲۰۰۳ بوده است، ولی برخورد میان این دو اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسید والبته مطابق معمول دلایل منطقی و ظاهراً محکمه‌پسندی هم برای این برخورد وجود داشت. این نوشتار بدون‌این‌که بخواهد قضاوتی به نفع هیچکدام از طرفین دعوی داشته باشد، بر این عقیده است که شنیدن شرح ماجرا از زبان هرکدام از دو طرف می‌تواند شنونده را متقاعد کند که دیگری اصول یک رقابت سالم و عادلانه را زیر پا گذاشته و به حقوق طرف مقابلش تجاوز کرده است. ماجرا از آنجا شروع شد که سیسکو از نماینده توزیع و فروش محصولات هواوی در انگلستان، یعنی شرکتSPOT ، به دادگاه شکایت کرد و مدعی شد که هواوی به طور غیرقانونی و غیرمجاز نرم‌افزار IOS سیسکو را کپی کرده، تعدادی از اختراعاتی که به نام سیسکو ثبت شده را بدون پرداختن حق امتیاز آن، در محصولاتش به‌کارگرفته و به طرز آشکار و وقیحانه‌ای فناوری روترهای سیسکو را کپی کرده و تحت عنوان فناوری خودش در بازار به فروش رسانده است. سیسکو به این دلیل از SPOT شکایت کرده بود که مانع از توزیع محصولات هواوی در انگلستان شود. سیسکو تا آنجا پیش رفت که مدعی شد حتی باگ‌های نرم‌افزار و فناوری سیسکو به طرز ناشیانه‌ای در نرم‌افزارها و فناوری تجهزات هواوی کپی شده است و مهندسین این شرکت حتی به خود زحمتِ رفعِ این باگ‌ها را نداده‌اند. سیسکو همچنین ادعا کرده بود که شرکت هواوی از کپی کردن دفترچه راهنمای محصولات سیسکو و سبک و سیاق طبقه‌بندی اطلاعات آن نیز نگذشته است! سیسکو بعداً از دیگر شرکت‌های وابسته به هواوی از جمله Huawei America و FutureWei در آمریکا شکایت کرد. متعاقب این تحولات، هواوی فروش آن‌دسته از محصولات خود که موضوع شکایت سیسکو بود را در آمریکا و چند نقطه دیگر دنیا متوقف کرد و یک شرکت ثالث به نمایندگی از سوی دادگاهی در ایالت تگزاس به بررسی محصولات هواوی و میزان صحت ادعای سیسکو پرداخت. به این ترتیب هواوی از سوی یکی از معتبرترین شرکت‌های صنعت آی‌تی در دنیا به دزدی (این کلمه صریحاً در شکایت سیسکو آمده بود) متهم شد. اتهامی که در یک دوره زمانی کوتاه به شدت اعتبار هواوی را زیر سوال برد. بحث‌های زیادی در محافل آی‌تی در دنیا به‌وجود آمد مبنی‌براین‌که آیا علت اصلی رشد سریع و جهشی هواوی طی چند سال گذشته، کپی کردن مخفیانه فناوری سیسکو نبوده است؟ از جهاتی ممکن است پاسخ این سوال مثبت باشد، زیرا اگر ادعای مدیران سیسکو مبنی بر حضور باگ‌های نرم‌افزار سیسکو در کالبد محصولات هواوی صحت داشته باشد، جای تردیدی نمی‌ماند که به‌هرحال گونه‌ای از سرقت نرم‌افزار صورت گرفته‌است.

از سوی دیگر، با توجه به چینی بودن شرکت هواوی و هویت آمریکایی شرکت سیسکو، بحث‌هایی پیرامون انگیزه‌های سیاسی احتمالی پشت این سرقت مطرح شد. به خصوص که تمام شرکت‌های بزرگ چینی (شامل هواوی) زیر نظر مستقیم دولت مرکزی چین فعالیت می‌کنند و تمام فعالیت‌های ریز و درشت آن‌ها (حتی گاهی اوقات در حد مسائل عادی همچون امور استخدامی و یا اخراج کارکنان) زیر ذره‌بین دولت چین قرار دارد و نمی‌توان باور کرد که اگر واقعاً سرقتی صورت گرفته باشد، این اتفاق بدون اطلاع قبلی مقامات چینی رخ داده باشد. از دید برخی منتقدان در کشورهای غربی هیچ بعید نبوده که مدیران شرکت هواوی بر‌اساس یک طرح توطئه چینی، قصد داشته‌اند که با کپی کردن فناوری آمریکایی و ربودن بازار از رقیبان غربی، گستره فعالیت شرکت‌های متعلق به جبهه امپریالیسم را محدود کنند یا به چالش بکشند. اصولاً نوعی بدبینی میان طیفی از منتقدان غربی، خصوصاً آمریکایی‌ها نسبت به علل رشد سریع برخی از شرکت‌های چینی وجود دارد. آن-ان بر‌این اعتقادند که این رشد سریع نمی‌تواند بدون گرته‌برداری گسترده از فناوری‌های پیشرفته کشورهای غربی امکان‌پذیر باشد. زیرا سال‌ها طول کشیده است که دانشمندان و صنعتگران توانسته‌اند کیفیت و توانمندی محصولات آی‌تی را به موقعیت کنونی برسانند و چگونه ممکن است فناوران چینی این ره صد ساله را یک شبه پیموده باشند؟از سوی دیگر، نظر مسوولان شرکت هواوی نیز در این زمینه شنیدنی است.

اولین واکنش شرکت SPOT به این شکایت که در سایت وب این شرکت نیز آمده بود این بود که: <امیدواریم دلیل اصلی این شکایت، واهمه و بیم شرکت سیسکو از ناتوانی در رقابت با هواوی نباشد.>هواوی در بیانیه رسمی که در واکنش به این ماجرا منتشر کرده بود تاکید کرده بود که: <شاکی، درگیر انبوهی از اطلاعات غلط و گمراه کننده است که وی را به یک برداشت ناصحیح از فعالیت‌ها و کسب‌وکار هواوی رسانده است.> اما در عین حال هواوی مدعی شده بود که: <این شکایت در ادامه استراتژی قبلی و مسبوق به سابقه‌ سیسکو برای در‌انحصار نگاه داشتن بازار روتر و دیگر ادوات شبکه است.> استدلال هواوی این بود که: <چون بازار محصولات و تجهیزات شبکه در حال حاضر زیر سلطه شرکت سیسکو است، بازیگران جدید این حوزه چاره‌ای ندارند جز این‌که محصولات و فناوری‌های خود را طوری بسازند که با فناوری‌ها و محصولات سیسکو سازگار باشد و به همین دلیل گونه‌ای از شباهت‌ها میان محصولات و نرم‌افزار‌های رقبا و سیسکو اجتناب ناپذیر است.> هواوی ادامه داده بود که <سیسکو به طور مستمر، چوب لای چرخ شرکت‌هایی می‌گذارد که می‌خواهند سازگاری میان محصولات صنعت را از طریق پیاده‌سازی پروتکل‌های استاندارد بین‌المللی دنبال کنند.> و دیگر بازیگران این عرصه را وادار می کند تا به ناچار مبنای سازگاری محصولات خود را با دیگر کالاهای موجود در بازار، نه استانداردهای بین‌المللی بلکه پیاده‌سازی خاص سیسکو از همین استانداردها قرار دهند و آنان را ناخواسته در مسیری قرار می‌دهد تا بعداً (مثلاً در چنین مواقعی) متهم به گرته‌برداری غیر مجاز از فناوری سیسکو نماید.

● هواوی : یک چهره بین‌المللی

بروس کلافلین (Bruce Claflin) مدیر شرکت ۳Com یک سال پیش در مصاحبه با مجله Asian Business
گفته بود: «هواوی به صورت آشکاری به سمت هرچه بیشتر بین‌المللی شدن پیش می‌رود.» هواوی اکنون با شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت، ماتسوشیتا و Qualcomm و بسیاری شرکت‌های دیگر همکاری می‌کند. چندی پیش شرکت زیمنس آلمان یک قرارداد مشارکت در پروژه‌های توسعه فناوری ۳G (نسل سوم موبایل) در چین با هواوی امضا کرد. این شرکت با بهره‌گیری از توان مهندسان کوشا و کم‌توقعی که ۵ برابر کمتر از همقطاران آمریکایی‌شان در دره سیلیکون حقوق می‌گیرند و استفاده از بازار عظیم یک میلیارد و سیصد میلیون نفری چین که برای به قدرت رساندن هر شرکت معظم چینی گنجینه اقتصادی فوق‌العاده‌ای است ، محصولاتی تولید می‌کند که ۳۰ درصد ارزان‌تر از محصولاتی هستند که امثال سیسکو تولید می‌کنند. از همین روست که شرکت بزرگی مثل Electronic Data Systems در آمریکا پس از سال‌ها همکاری با سیسکو، پارسال اعلام‌‌کرد قراردادی برای فروش محصولات هواوی در این کشور امضا کرده است.(۲)

استراتژی کلیدی هواوی حرکت به سوی بازارهای خارجی است و یکی از نقاط مهم این راهبرد، فروختن تجهیزات ارزان‌قیمت مربوط به شبکه‌های تلفن همراه بر اساس استاندارد ارزان‌قیمتی به نام ۴۵۰ CDMA است. هواوی تاکنون موفق شده است ادوات شبکه‌ای از این نوع را در پرتغال، روسیه و بلاروس و چند کشور دیگر بفروشد. البته حداقل تا ده سال آینده بازار اصلی محصولات هواوی همچنان کشور چین خواهد بود. در آنجا مشتریان بزرگی مثل شرکت مخابراتی چاینا موبایل، چاینا تله‌کوم، بزرگترین فرصت‌ها را برای نصب و برپاکردن محصولات هواوی فراهم می‌کنند.

همین پارسال هواوی طی قراردادی تجهیزات اصلی برای راه‌اندازی بیش از دو میلیون خط DSL را به شرکت چاینا تله‌کوم فروخت. این درحالی است که طبق برآوردهای شرکت پژوهشی IDC طی چهار سال گذشته تعداد مشترکین خطوط DSL در چین چهاربرابر شده و از ۸ میلیون مشترک فراتر رفته است. این به معنی آن است که هواوی توانایی تأمین دست‌کم یک چهارم نیاز شرکت‌های مخابراتی چین به تجهیزات DSL را دارد.

از دید منتقدان طرفدار هواوی خصوصا در چین، یکی از ریشه‌های اصلی مطرح شدن چنین شکایتی از سوی سیسکو می‌تواند اتحاد استراتژیک میان تری‌کام و هواوی باشد. اتحادی که به واسطه حضور دیرینه تری‌کام در بازار آمریکا و دیگر کشورهای دنیا می‌تواند بستر بسیار مناسب و نیرومندی را برای تزریق محصولات هواوی در این بازارها فراهم آورد. همین تهدید، از دیدگاه این منتقدین، سیسکو را برآن داشته است که خیلی زودتر از این‌که هواوی بتواند به عنوان یک رقیب جدی برای سیسکو مطرح شود، دامنه کسب‌وکارش را محدود کند و این نمونه بارزی از انحصارطلبی اقتصادی آمریکاییان است.به هرحال حقیقت ماجرا هرچه بود، نکته مهم این است که اکنون این ماجرا خاتمه یافته است. در انتهای ماه جولای امسال، سیسکو طی انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با مسوولان هواوی بر سر نحوه فرونشاندن این دعوی به توافق رسیده است. هواوی پذیرفته بود که اینترفیس Command-line نرم‌افزار خود، دفترچه راهنمای محصولات، شکل‌وقیافه صفحات Help نرم‌افزار و قسمت‌هایی از سورس کد نرم‌افزار را تغییر دهد تا رضایت سیسکو حاصل شود. در مقابل سیسکو نیز پس از بیست ماه کشمکش، از پی‌گیری شکایت خود صرف‌نظر کرد.

● اژدهای جنگجو

صدا بزنید: هواوی! بیش از ۲۲ هزار نفر جوابتان خواهند داد. اینان مردان و زنانی هستند که در صفوف لشگریان ارتش هواوی خدمت می‌کنند. شاید برای آقای زنگفی فرقی نمی‌کند. بالاخره این‌هم نوعی جنگ است. یک جنگ اقتصادی در حوزه صنایع پیشرفته که قواعد و قوانین خاص خودش را دارد. صنعتIT صنعتی باز و آشکار است که فرمول‌ها و قواعد کامیابی در آن چندان پنهان نیست. هرکس می‌تواند به قوانین این بازی دسترسی داشته باشد و آن را به‌کارببندد و شانس خود را بیازماید.بعضی البته در این میان کمی‌هم از قواعد نه چندان عادلانه را چاشنی بازی خود می‌کنند. گرته‌برداری از مدل‌های موفق آمریکایی، آن‌هم بدون آگاهی و یا رضایت آنان، شاید یکی از این قواعد باشد. به‌هرحال عرصه رقابت‌های اقتصادی به‌خصوص در سطوح بالای آن با خشونت‌های اقتصادی نیز توام است و گاه به نزاع‌های تندی مانند دعوای سیسکو و هواوی می‌انجامد. اما یک قاعده مهم در این بازی آن است که رضایت مشتری و توسعه فناوری همه جا باید ملاک اصلی فعالیت باشد و این از اصول غیرقابل حذف در اقتصاد نوین جهانی است. سان تسو (Sun Tzu) جنگجو و نویسنده معروف چینی که هنوز هم آموزه‌های جنگی او در سراسر دنیا مورد توجه خاص و عام است، ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در کتاب مشهور خود، به نام هنر جنگ نوشته بود: <بهترین شکل پیروزی بر دشمن آن است که بتوانی تمام سرزمین او را بدون صدمه زدن و سالم فتح کنی نه این‌که آن را ویران و نابود کنی.> کسی چه می‌داند؟ ولی شاید مدیران هواوی همین آموزه سان تسو را الگوی خود قرارداده‌اند و اینک در پی تسخیر گام‌به‌گام عرصه‌هایی هستند که رقبای آمریکایی، چندین سال بر آن‌ها حکمرانی کرده‌اند. آنان می‌دانند چگونه با تولید محصولات ارزان قیمت ولی با کیفیت خوب، این سنگرها را فتح کنند بدون این‌که آسیبی به منافع مشتریان صنعت آی‌تی برسانند و یا پویایی و رشد این صنعت را خدشه دارکنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.