آشنای با جستجوی نموداری فیسبوک

 

فیسبوک در دی ماه سال پیش از قابلیت هایی پرده برداری کرد که همان زمان گفته میشد، تحولی تازه در جستجوی اینترنتی پدید می آورد؛ جستجوی نموداری. اما با وجود اینکه در معرفی این سرویس تازه قول داد که ویژگی های جستجوی نموداری حریم شخصی کاربرانشان را به خطر نمی ندازد، از همان روز ها تاثیر این قابلیت جدید بر حریم شخصی به یکی از نگرانی های اصلی کاربران فیسبوک تبدیل شد، این که چه اطلاعاتی قابل جستجو هستند و چه کسانی می توانند بدون زحمت ورود به صفحه شخصی کاربران به اطلاعات و محتوای مختلف صفحات آنها دسترسی داشته باشند.

در همان زمان زاکر برگ در مراسم معرفی این سرویس تازه تضمین داد که فقط آن دسته از اطلاعات روی خروجی جستجوی نموداری هر کاربر قرار می گیرد که به شکل عادی روی آنها دسترسی دارد، یعنی اگر شما یکی از دوستان خودتان را از دسترسی به آلبوم خانوادگی تان محروم کردید؛ آن دوستان نیز از طریق جستجوی نموداری هم به آن آلبوم دسترسی ندارد. با اینهمه این روزها با گسترش دسترسی به این قابلیت تازه موج تازه ای از نگرانی ها در مورد حریم شخصی کاربرها در فیسبوک دیده میشود.

ابتدا ویژگی های جستجوی نموداری فیسبوک را با هم بررسی خواهیم کرد، جستجوی نموداری تازه ترین روش ابداعی فیسبوک، برای فراهم کردن امکان استفاده از گنجینه بزرگ داده های یک میلیارد نفری کاربران این شبکه عظیم اجتماعی است. مجموعه ای که بیش از ۲۴۰ میلیارد تصویر را به اشتراک گذاشته است و یک تریلیون ارتباط را شکل داده است که به کمک این قابلیت جدید کاربران فیسبوک می توانند پاسخ پرسش های خودشان را در زمینه افراد، مکان ها و علایق مختلف پیدا بکنند.

از کاربردهای اعلام شده برای ایزار تازه فیسبوک میشود به امکان فراخوان خاطرات قدیمی، پیدا کردن افراد داخل شبکه و یافتن اطلاعات بالقوه هم اشاره بکنیم.

 

 

 

 

جستجوی نموداری از چه ساختاری استفاده می کند؟

در جستجوی نموداری، نتایج جستجوی براساس بیش از یک مولفه تعیین می شوند، بطور مثال می توانید به دنبال عکس هایی باشید که لایک کرده اید و تنها توسط دوستانی که در یک شهر خاصی زندگی می کنند، در فیسبوک قرار داده شده است و یا رستوران هایی را که در شهر خاصی قرار دارند و دوستان تان نیز قبلاً به آن رستوران ها رفته اند.

گفتنی است که از ابتدای شروع طراحی این جستجوی نموداری، مسئله حریم شخصی افراد برای زاکر برگ و گروهش خیلی مهم بوده و به آن توجه کرده اند، زاکر برگ گفته است که فعلا از نظر اقتصادی تصمیمی برای سود بری از این قابلیت جدید ندارند و در این مرحله فقط تمام سعی شان برای بهبود تجربه کاربران در استفاده از این جستجوگر قرار داده است ولی امکان این که در آینده از این پروژه درآمدزایی کنند به دور از ذهن نیست.  

 

 

 

 

چند گام ساده برای محدود کردن جستجوی نموداری

در این زمینه بهتر است روش های محدود کردن به محتویات فیسبوکی مان را نیز در نظر بگیریم که کمک شایانی به ما می کند که بطور ناخواسته در معرض دید کسانی که نمی خواهیم این اطلاعات را ببینند قرار نگیرد، اگر از زبان انگلیسی از فیسبوک استفاده می کنید در سمت راست در بالای صفحه یک علامت قفل دیده میشود، اگر چنانچه زبان فیسبوکی شما فارسی است این علامت در بالای صفحه سمت چپ قرار دارد که با کلیک بر روی این علامت چند گزینه در اختیارتان قرار می گیرد، گرچه جستجوی نموداری هنوز برای کاربران فارسی زبان فعال نشده است اما در همین بخش شما می توانید به توضیحاتی که فیسبوک در مورد جستجوی نموداری و ویژگی های آن ارائه کرده است دسترسی داشته باشید، که بخش عمده ای از این توضیحات به زبان فارسی برگرداننده شده است.

البته در همین بخش با استفاده از گزینه های دیگر می توانید ببینید که چه کسانی محتویات منتشر شده در صفحه شما را می بینند و برای هر گروه از دوستان شما چه بخش از محتوای منتشر شده در صفحه شما قابل روئیت است و البته در همین جا می توانید دسترسی به محتوای صفحه شخصی خودتان در صفحه فیسبوک را از حالت عمومی به دوستانتان تغییر بدهید.

گزینه دیگری که در این بخش وجود دارد مربوط به میزان در دسترس بودن اطلاعات تماس شماست که در این بخش می توانید دسترسی به اطلاعات تماس خودتان را محدود کنید و البته تعیین کنید که چه گروه هایی می توانند به شما در فیسبوک پیام بفرستند.

 

 

 

 

 

 

Graph Searchاینترنتیبرداریجستجوجستجوی نموداریچیستحریم شخصیساختارفیسبوکمارک زاکربرگمحدود کردننموداری
Comments (0)
Add Comment