آشنایی با برخی ویژگی های چیپست اسنپ دراگون ۸۱۰ کمپانی کوالکام

کوالکام لحظه به لحظه مرز باریک میان کامپیوترهای دسکتاپ و موبایل را کنار می‌زند… بزرگ‌ترین تولیدکننده چیپست‌های اسمارت فونی دنیا امروز طی مراسمی در هتل استاندارد نیویورک قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های جدیدترین اژدهای آتشین خود را تشریح کرد. 

اسنپ دراگون ۸۱۰ که نخستین بار هشت ماه پیش توسط کوالکام معرفی شد، قرار است به عنوان قلب تپنده پرچمداران سال ۲۰۱۵ میلادی به کار گرفته شود. 

اسنپ‌دراگون ۸۱۰ دارای پردازنده‌ای ۶۴ بیتی است که از هشت هسته، شامل چهار هسته کرتکس A57 با فرکانس ۱٫۹۶ گیگاهرتز و چهار هسته A53 با فرکانس ۱٫۵۶ گیگاهرتز تشکیل شده است. این چیپست همچنین دارای تکنیک‌هایی برای کاهش مصرف انرژی است و قابلیت پشتیبانی از آخرین تکنولوژی شبکه‌های LTE با سرعت ۴۵۰Mbps را نیز دارا می‌باشد. 

اما اگر موارد ذکر شده را شاهکارهایی قابل‌توجه نمی‌دانید، کوالکام نوآوری‌های دیگری را نیز در مجموعه چیپست‌های خود به کار می‌گیرد: پشتیبانی از صفحه‌نمایش‌های با رزولوشن بالا، ضبط ویدیوهای ۴K، پشتیبانی از سنسورهای تصویر با رزولوشن‌ بالا، حذف نویز، فوکوس دوباره تصویر و شارژ سریع که گه‌گاه شرکت‌های تولیدکننده موبایل، فناوری آن را متعلق به خود می‌دانند… به جرأت می‌توان گفت که تاکنون تجمیع این قابلیت‌ها در هیچ چیپستی دیده نشده است. 

حال با هم نگاهی می‌اندازیم به قابلیت‌های جدید اسنپ‌دراگون ۸۱۰ که مدیر بازاریابی کوالکام از آن به عنوان "نیم نگاهی به آینده" یاد می‌کند: 

● SafeSwitch

بخش امنیتی کوالکام دست به تعبیه تکنولوژی جدیدی به نام SafeSwitch در بطن اسنپ‌دراگون ۸۱۰ زده که دستگاه حامل خود را در برابر دزدی اطلاعات و دزدی خود دستگاه محافظت می‌کند. این تکنولوژی به کاربران اجازه می‌دهد که از راه دور گوشی‌هایشان را قفل و یا باز کنند.  

 پشتیبانی همه‌جانبه از محتوای ۴K 

اسنپ‌دراگون ۸۱۰ می‌تواند ویدیوهای با رزولوشن ۴K را بر روی گوشی و یا تلویزیون پشتیبانی کننده از این رزولوشن ضبط، پخش و استریم کند. 

 پشتیبانی از Dolby Atmos

تکنولوژی Dolby Atmos جهت ارائه صدایی بسیار رساتر و واقع‌گرایانه‌تر ساخته شده است. یکی از بزرگترین مشکلات گوشی‌های کنونی همین عدم وضوح بالای صداست؛ به کارگیری این تکنولوژی در اسنپ‌دراگون ۸۱۰ از بزرگی این مشکل در پرچمداران سال آینده خواهد کاست. 

 پشتیبانی از تکنولوژی پیشرفته زوم در دوربین 

دوربین اسمارت فونی جدیدی توسط Core Photonics تولید شده که در واقع از دو دوربین تشکیل شده است: یک دوربین معمولی دید وسیع و دوربین دیگری نیز با یک لنز تله‌فوتو فیکس‌شده که بزرگنمایی سه برابری تصویر و زوم پنج برابری بدون وقفه ویدیو را امکان‌پذیر می‌کند.  

با بهره‌گیری از قدرت بالای محاسباتی اسنپ‌دراگون ۸۱۰، دو تصویر ثبت شده با این دوربین‌ها تلفیق می‌شود که به ادعای Core Photonics نتیجه‌ای بهتر از تصاویر دوربین‌های DSLR در مقیاس زوم پایین را پیش روی کاربر می‌گذارد. خبرنگار Mashable که ویدیوی دموی این تکنولوژی را در مراسم معرفی دیده، می‌گوید که حتی در زوم هشت برابر نیز نوشته‌ها قابل رؤیت بوده، در حالی که تصویر ثبت شده با دوربین‌های معمولی مات و نوشته‌ها غیرقابل خواندن بوده است. 

آیا این تکنولوژی را می‌توان مقدمه گوشی‌های با تکنولوژی دو دوربین در بازار دانست؟ همان راهی که اچ‌تی‌سی قصد داشت با وان M8 در پیش گیرد، اما با عتاب‌های منتقدین مواجه شد. حتی شنیده شده که اپل نیز در آیفون بعدی خود از تکنولوژی مشابهی استفاده خواهد کرد. 

 تکنولوژی پیشرفته حذف نویز

اسنپ‌دراگون ۸۱۰ همراه با یک تکنولوژی حذف نویز با مصرف انرژی پایین تولید شده که با استفاده از مدیریت چند میکروفونی خود می‌تواند سیگنال اضافی و ناخواسته را حذف کند. در این سیستم در حالی که یک میکروفون مسئولیت ضبط صدا را بر عهده دارد، میکروفون دیگر حذف صداهای ناخواسته را انجام می‌دهد. همینطور در حین ضبط ویدیو نیز می‌توانید تنها صدایی را ضبط کنید که می‌خواهید! 

 پشتیبانی از وای‌فای جدید

آخرین چیپست کوالکام از تکنولوژی‌های وای‌فای VIVE 11ac و ۱۱ad برای پهنای باند بالا و جواب‌دهی سریع استفاده می‌کند. مودم قرار گرفته در این چیپ، نخستین نمونه پشتیبانی کننده از تکنولوژی‌های بدون سیم چند گیگابیتی است و قادر است با سرعت ۴Gbit/s به نقل و انتقال فایل بپردازد و به آسانی برای اشتراک و استریم فایل‌های ۴K با تلویزیون‌ها و یا هر وسیله دیگری مورد استفاده قرار گیرد. 

 تکنولوژی Sense Audio همراه با پشتیبانی از اپلیکیشن Shazam

این تکنولوژی به دستگاه‌ها اجازه شناسایی صدایی خاص از محیط را می‌دهد. اپلیکیشن Shazam بر اساس همین تکنولوژی یادشده در درون اسنپ‌دراگون ۸۱۰ جاسازی شده تا به هنگام شنیدن صدایی دوست داشتنی و اطلاع از خواننده و یا هویت آن صدا، نیازی به جستجوی Shazam در لیست اپلیکیشن‌های خود و فعال‌سازی آن نداشته باشید. در این حالت کافی است با فشاردادن تنها یک دکمه، گوشی خود را شنوا کنید! 

انتظار می‌رود که در صورت رفع مشکلات موجود بر سر تولید اسنپ‌دراگون ۸۱۰ شرکت‌هایی چون سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی، سونی، موتورولا، شیائومی و بسیاری دیگر از تولیدکنندگان دستگاه‌های موبایل در سال جدید میلادی از این چیپست در پرچمداران خود استفاده کنند. 

منبع : Gsmarena

450 Mbps4k64 بیتی8 هستهCore PhotonicsDolby AtmosDSLRQualcommSafeSwitchSense AudioShazamsnapdrogon 810VIVE 11acاسمارت فوناسنپ دراگون 810ال تی ایامکاناتپشتیبانیتکنولوژیتلفن همراهچیپچیپستحذف نویززمان ارائهزوم دوربینشبکهفناوریفور کیقابلیت های جدیدکرتکسکوالکامگوشیمشخصات فنیمشخصات کلیموبایلهشت هسته ایهوشمندوای فایویژگی ها
Comments (0)
Add Comment