مریخ نور کنجکاوی ناسا مواد فعال و ارگانیک را در سطح مریخ کشف کرد

کاوشگر کریاسیتی ناسا برای نخستین بار در طول کاوش مریخ، موفق به ثبت مقادر زیادی متان (یک ماده ارگانیک شیمیایی) در اتمسفر این سیاره و مولکول‌های ارگانیک در خاک آن شده است.

این کاوشگر مدتی است که مشغول دریل و بررسی بخشی از مریخ بوده و حاصل بررسی‌های کیوریاسیتی نشان از وجود مواد زیستی در آن دارد.  

>>مریخ نورد ها چگونه هدایت می شوند؟

تصویری از محل دریل کریاسیتی

سوشیل آتریا یکی از اعضای تیم تحقیقات علمی کیوریاسیتی در دانشگاه میشیگان پس از این کشف گفت: "افزایش و کاهش ناگهانی متان به ما می‌گوید که باید منبعی برای ایجاد این ماده در مریخ وجود داشته باشد." وی در ادامه افزوده که "عوامل مختلف زیستی و غیر زیستی مانند کنش و واکنش‌های آب و سنگ ممکن است به عنوان منبع این اتفاق مطرح باشد."

>>5 عکس اسرار آمیزی که از سطح سیاره مریخ گرفته شده است

این طرح بیانگر راه‌های ایجاد متان در اتمسفر مریخ و همچنین ناپدید شدن آن است

کیوریاسیتی همچنین برای اولین بار و به شکل قطعی، مواد ارگانیکی در خاک‌های دریل شده از منطقه ای به نام Cumberland مریخ را به ثبت رسانده است. به گفته ناسا این مواد ارگانیک ممکن است یا در مریخ تشکیل شده باشد و یا توسط دیگر اجرام آسمانی به مریخ آورده شده باشند. 

>>ناسا در حال کار بر روی پروژه خواب عمیق فضانوردان در مسیر های طولانی فضای می باشد

مولکول‌های ارگانیک از کربن و هیدروژن تشکل شده‌اند و به عنوان ساختمان شیمیایی حیات شناخته می‌شوند.  

این طرح نشان می‌دهد که چرا یافتن مواد شیمیایی ارگانیک در سطح مریخ دشوار است. به هر طریقی که این موارد در مریخ تشکیل و یا به آنجا منتقل شده باشند، راههای زیادی برای تبدیل یا از بین رفتن آنها وجود دارد.

این مواد البته می‌توانند بدون امکان وجود حیات نیز در مکانی حضور داشته باشند. به همین دلیل ناسا اشاره می‌کند که یافته‌های کیوریاسیتی نمی‌تواند دلیلی بر پرورشگاه‌بودن مریخ برای مواد زنده بسیار کوچک (میکروب‌ها) باشد. با این حال می‌تواند نشان از فعالیت‌های شیمیایی در شرایط مناسب مریخ در گذشته بوده باشد.

منبع : JPL

Cumberlandmarsnasaارگانیکبررسی امکان حیاتسیارهسیاره مریخفراگیر مولکولیکاوشگرکربنکشف مواد حیاتیکنجکاویکیوریاسیتیمتانمریخ نوردمواد زندهمواد زیستیمواد فعالمولکولمیکروبناساهیدروژن
Comments (0)
Add Comment