تاریخچه فتوشاب

 

۲۲ سال پیش ، در فوریه سال ۱۹۹۰ شرکت ادوبی فتوشاب یک را عرضه کرد. در این سال بود که یکی از مهمترین نرم افزار های کامپیوتر به بازار عرضه شد اما چگونه فتوشاب ساخته شد ؟

داستان از ایالات میشیگان ایالات متحده شروع می شود پرفسور دانشگاهی به نام گلن نول ، او یکی از هواخواهان عکاسی بود  و تاریک خانه ای در زیر زمین خانه شان داشت ( گلن این تاریک خانه را برای پروژه های تحقیقاتی تهیه کرده بود ) او همچنین یکی از طرفداران فناوری بود و با پایدار شدن کامپیوتر های شخصی مجذوب آنها شده بود پسران او توماس و جان طبیعت کنجکاو پدر را به ارث برده بودند و رویا های جوانی آن ها با تاریک خانه زیر زمین پدری و کامپیوتر اپل گره خورده بود.

توماس در مصاحبه ای با مجله " مهندسان میشیگان " شرح می دهد : " سرگرمی من در دوران دبیرستان ، عکاسی بود در تاریک خانه پدرم آموختم که چگونه عکس های سیاه و سفید و رنگی چاپ کنم و چگونه رنگ ها و کنتراست را تنظیم نمایم ". زمانی که توماس مشغول کار با عکس ها در تاریک خانه بود ، جان مجذوب جعبه عجیب و غریبی بود که پدرش به خانه آورده بود و کامپیوتر شخصی نام داشت !. جان می گوید : " اولین کامپیوتر واقعی که با آن کار کردم به سال ۱۹۷۸ بر می گردد. در آن زمان دانش آموز ۱۶ ساله دبیرستان بودم که پدرم کامپیوتر Apple || Plus را خرید که ۶۴ کیلو بایت رم داشت " جان اضافه می کند : " خاطره دیگری که کاملا در ذهنم نقش بسته ، زمانی که در سال ۱۹۸۴ در مجله تایم ، مقاله کوچکی درباره مکینتاش نوشته شده بودبه خودم گفتم عجب چیز فوق العاده ای است " چند ماه بعد آقای نول یکی از اولین کامپیوتر های مک را که به بازار عرضه شده بود را خریداری نمود

با این که توماس علاقه شدیدی به کار در تاریک خانه داشت ، به کامپیوتر و برنامه نویسی هم علاقمند بود در سال ۱۹۸۷ او برای انجام پروژه دکترای خود با عنوان پردازش تصاویر دیجیتال یک کامپیوتر اپل مکینتاش پلاس خرید و در کمال یاس و نا امیدی دید که مک قادر به نمایش سطوح خاکستری رنگ در عکس هایش نیست برای حل این مشکل توماس زیر روالی ( یک تابع برنامه نویسی که توسط یک برنامه فراخوانده می شود) برای شبیه سازی اثر رنگ های خاکستری نوشت کار توماس باعث نوشته شدن زیرروال ها و برنامه های بیشتری در زمینه پردازش تصویر شد.

این برنامه ها توجه جان را به خود جلب کرد. او برای شرکت ILM در کالیفرنیا کار می کرد برای تعطیلات به خانه شان بازگشته بود جان می گوید " کاری که توماس به انجام آن مشغول بود جان می گوید : " کاری که توماس به انجام آن مشغول بود ، تشخیص یک شی از پیش تعریف شده در عکس دیجیتال بود ". پردازش دیجیتال عکس پایه آن کار بود و توماس ابزار های فراوانی برای این کار نوشت وقتی توماس کار خود را نشان داددر کمال تعجب دیدم که چقدر مشابه ابزار پردازش تصاویر در پیکسار بود. ( پیکسار کامپیوتری تصویری بود که جان به تازگی آن را در شرکت خودشان ILM دیده بود ). جان و توماس قطعات برنامه های نوشته شده را دکنار هم قرار دادند و توماس برنامه شگفت انگیزی ساخت که “Display” نام داشت

جان می گوید : " خیلی ذوق زده شده بودیم ولی رویاهای ما بزرگ تر بودند چه می شد اگر Display عکس ها را با فرمت های دیگر نیز ذخیره می کرد تا عکس ها را بتوانیم در برنامه های دیگر چاپ کنم ؟ با استفاده از Dispay چندین عکس نمونه را که از شرکت ILM گرفته بودم ، مشاهده کردیم آن ها خیلی تیره تر دیده می شدند به ابزاری برای تصیح گاما نیاز داشتیم ". تقاضاهای جان برای بهبود برنامه باعث شد توماس از پایان نامه دانشگاه فاصله گرفته و به برنامه نویسی بپردازد البته خود نیز محو امکانات ویرایش عکس کامپیوتر های شخصی شده بود. تغییرات و بهبود های ایجاد شده در برنامه تا چند ماه ادامه یافت تا سرانجام در سال ۱۹۸۸ نام آن را “Image Pro” گذاشته شد در آن زمان بود که جان به توماس پیشنهاد داد  که “Image Pro” را تبدیل به یک برنامه تجاری کند. " پول کمک هزینه تحصیلی من در حال اتمام و همسرم در انتظار تولد اولین فرزندمان بود تحت فشار شدیدی بودم که کار خود را به اتمام برسانده و شغلی پیدا کنم "

در اوایل سال ۱۹۸۸ توماس تصمیم گرفت که شش ماه به خود وقت بدهد تا نسخه ای بتای نرم افزار خود را به پایان برساند و جان آن را در سیلیکون ولی به فروش برساند. در کمال تعجب ، اکثر شرکت های سیلیکون ولی جان با آنها صحبت کرد ایده ویرایش کامپیوتری عکس بی علاقه بودند از جمله شرکت SuperMac از نرم افزار آنها استقبال نکرد چون نمی دانست چگونه آن را در کنا برنامه خودشان به نام Pixel Panto به فروش برسانند ؟

ولی یک شرکت به نام Barney Scan کمی علاقه نشن داد آن ها پیشنهاد دادند این برنامه را که بعد ها فتوشاب نام گرفت به همراه اسکنرهای اسلاید خود به مشتریان عرضه کنند حدود دویست نسخه فتوشاب به مراه اسکنرها به مشتریان ارسال شد. در سپتامبر سال ۱۹۸۸ اتفاق سرنوشت سازی برای برادران نول افتاد جان برنامه شان را به تیم خلاقیت داخلی شرکت ادوبی معرفی کرد و آنها به این برنامه علاقه بسیاری نشان دادند بلافاصله قراردادی نوشته شد و پس از ده ماه ایجاد تغییرات در فوریه ۱۹۹۰ فتوشاب به بازار ارایه شد

توماس تا هم اکنون پروژه فتوشاب را ادامه داده است. و هیچ گاه نتوانست پروژه ای دکترای خود را به پایان برساند چون وقت نداشت جان کار خود را در ILM ادامه می دهد و به عنوان مدیر جلوه های ویژه فعالیت می کند و در فیلم های همچون ماموریت غیر ممکن و جنگ ستارگان مدیریت جلوه های ویژه را بر عهده داشته است پدرشان گلن نول هنوز به عنوان پرفسور در دانشگاه میشیگان تدریس می کند و به عکاسی نیز علاقمند است ولی حدس میزنید تاریک خانه زیرزمین شان را با چه چیزی جایگزین کرده است ؟ بله درست حدس زدید فتوشاب !

لینک منبع

adobejhon knollphotoshobethomas knollادوبیبرنامهتاریخچه فتوشابتوماس کلنجان کلنفتوشابفتوشاب چیستمخترع فتوشابموسس فتوشابنرم افزار
Comments (0)
Add Comment