کشف بزرگترین تهدید امنیتی اینترنتی به اسم Heartbleed (خونریزی قلبی)

 بزرگترین تهدید امنیتی از زمان راه اندازی اینترنت و دنیای مجازی  ، این عبارتی است که با آن اشکال امنیتی Heartbleed توصیف شده است، اشکال امنیتی جدیدی که به تازگی به دست محققان گوگل و تیم امنیتی یک شرکت فنلاندی کشف شده است اما گفته می شود که دو سال است که فضای امنیتی اینترنتی را تحت تاثیر قرار داده است. خدمات بسیاری از خدمات دهنده ایمیل و سایت ها و شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک، یاهو، تامبلر و جی میل احتمالا تحت تاثیر این اشکال امنیتی قرار گرفته است، برخی از آنها بروز رسانی هایی در خودشان اعمال کرده اند و برخی نیز هنوز واکنشی در این زمینه نشان نداده اند و البته حرف کارشناسان اینترنتی این است که رمزهای عبور امنیتی خود را عوض کنید،

 اما Heartbleed چیست و چطور عمل می کند و چقدر امنیت مجازی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، چند هفته پیش در مقاله ــــــــــــ۲۵سالگی وب ــــــــ گفته بودیم که افشاگری های اسنودن نشان می دهد که پرتوکل HTTPS آنقدر ها که فکر می کنید امن و غیر قابل نفوذ نیست حالا آنچه که محققان امنیتی در مورد Heartbleed رسیده اند نشان می دهد که از SSL برای تامین امنیتی که کاربرانشان نیز استفاده می کنند هم ممکن است چندان امن نباشد،

اشکال امنیتی Heartbleed در واقع وبسایت هایی را تحت تاثیر قرار می دهد که Open SSL را برای پیاده سازی SSL استفاده می کنند، Heartbleed ممکن است راه را برای دسترسی هکرها به اطلاعات حساس شما از قبیل رمزهای عبور و اطلاعات مربوط به کارت های اعتباریتان باز کند در صدر سایت های که به علت استفاده از اپن اس اس ال تحت تاثیر این اشکال امنیتی هستند فیسبوک با بیش از یک میلیارد و دویست میلیون کاربر فعال قرار دارد یا سرویس هایی مثل جی میل و یاهو که با صدها میلیون کاربر تحت تاثیر این اشکال امنیتی هستند، اما کدام یک از سایت های ما که ممکن است روزانه با آنها سروکار داشته باشیم تحت تاثیر Heartbleed بوده اند؟ هر یک چطور به آن واکنش نشان داده اند و تکلیف ما به عنوان کاربران این سایتها چیست؟

 فیسبوک

 مشخص نیست که اطلاعات کاربران فیسبوک تا چه حد تحت تاثیر Heartbleed بوده است، اما فیسبوک بلافاصله دست به کار شده است و از بسته ای امنیتی برای مواجهه با آن استفاده کرده است، فیسبوک در بیانه ای اعلام کرده است که نشانه ای از فعالیت مشکوک در رابطه با اطلاعات کاربرانش احساس نکرده است اما کاربرانش را ترغیب کرده است که برای حساب های کاربریشان رمزهای عبور منحصر به فردی داشته باشند، در مورد تغییر رمز عبور فیسبوک توصیه کارشناسان سایت مشبل این است که حتما رمزهای عبور خود را تغییر دهید.

 تویتر

 مشخص نیست که آیا تویتر تحت تاثیر اشغال امنیتی اخیر بوده است یا نه! تویتر هنوز هیچ واکنشی در این مورد نداشته است و اطلاعاتی هم در مورد بروز رسانی احتمالی سیستم امنیتش منتشر نکرده است، از این رو نمیشود گفت که لازم است پسورد امنیتی تویتر خود را تغییر دهید یا نه!

 آمازون

 آمازون اعلام کرده است که اشکال امنیتی اخیر هیچ اثری بر حساب ها و امنیت کاربریش نداشته است و لازم نیست نگران حسابهای کیندل و آمازون خود باشید.

 گوگل

 گوگل که خود در کشف اشکال امنیتی اخیر پیشتاز بوده است بالافاصله بسته ای امنیتی را در سیستم های خودش قرار داده است و در عین حال گفته است که کاربرانش نیازی به تغییر پسورد ندارند گرچه بهتر است برای اطمینان بهتر است از رمزهای عبور جدید استفاده کنند تا بعدا تاسف نخوردند، توصیه کارشناسان مشبل این است که رمز عبور حساب کاربری گوگل را هم حتما تغییر دهید.

 یاهو

 همچون گوگل و فیسبوک یاهو هم اعلام کرده است که بسته ای امنیتی را برای مقابله با Heartbleed تدارک دیده است، با این حال اگر کاربر یاهو هستید این اشکال امنیتی را نادیده نگیرید و در اسرع وقت رمز عبوری خود را تغییر دهید.

AOL

 اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که در AOL حساب کاربری دارید نیاز نیست نگران اثرات این اشکال امنیتی باشید، این خدمات دهنده ایمیل به مشبل گفته است که از نسخه ای از Open SSL که Heartbleed در آن رخنه کرده است، استفاده نمی کند.

 مایکروسافت

 مایکروسافت که در دامنه های متفاوتی از جمله هات میل، آوت لوک و لایو خدمات کاربری ارائه می کند اعلام کرده است که در سیستم های خود از Open SSL استفاده نمی کند، به این دلیل نمی خواهد به تغییر رمز عبور حساب های مایکروسافت خودتان دست بزنید.

Ebay

 مشخص نیست که ایی بی تا چه حد تحت تاثیر این اشکال امنیتی باشد، همچنین معلوم نیست که این وبسایت خرید و فروش اینترنتی بسته ای امنیتی را برای مقابله با Heartbleed ایجاد کرده است یا نه!

 پی پال (PayPal)

 پی پال که سایتی برای خدمات اینترنتی مالی است، به کاربرانش اطمینان را داده است که هرگزاین اشکال امنیتی نبوده است و همچنان حسابهای نقل و انتقال های مالی آنها امن است.

 دراب باکس (Drop box)

 دراب باکس اعلام کرده است که بسته ای امنیتی را برای مقابله با Heartbleed اعلام کرده است و در عین حال از کاربرانش خواسته است که برای اطمینان بیشتر در رمزهای عبور خود بازنگری کنید، توصیه سایت مشبل این است که در رمز عبور دراب باکس خود تجدید نظر کنید.

نت فیلیکس(Netflix)

اگر کاربر نت فیلیکس هستید خود را از این اشکال امنیتی به دور نبینید و با توصیه مشبل به تغییر رمز عبور خود اقدام کنید.

ساند کلاد (Sound Cloude)

ساند کلاد (Sound Cloude) هم از آن دسته از خدمات دهنده اینترنتی است که تحت تاثیر اشکال امنیتی اخیر قرار گرفته است. ساوند پلاد بسته امنیتی را برای مقابله با Heartbleed ارائه داده است و در عین حال لازم است که کاربرانش رمز عبور خود را تغییر دهند.

 Heartbleed در هفته های گذشته کشف شد و تحقیقات نشان می دهد که این اشکال امنیتی هم دو سال گذشته را با ما کاربران اینترنتی سر کرده است، با این حال هنوز دامنه این اشکال امنیتی مشخص نیست، گرچه باید این را در نظر داشته باشیم که حالا حتی هکر هایی که از این اشکال امنیتی با خبر نبوده اند از آن مطلع اند، بنابراین باید بپرسیم که چطور باید با آن مواجه شویم تا حساب های کاربری و اطلاعات کارتهای اعتباریمان در امان باشند؟

 برای این اشکال سایت مشبل چند راه حل ساده ارائه کرده است، اول این که منتظر اعلام رسمی سایت ارائه دهنده خدمات خودتان باشید و ببینید که این سایت ها چه اقداماتی را در این مورد انجام داده اند و چه توصیه هایی در این مورد کرده اند. تا اینجا گوگل، یاهو و فیسبوک و دراب باکس بسته های امنیتی برای مقابله با اثرات Heartbleed ارائه داده اند و در این مورد اطلاع رسانی کرده اند. توصیه بعدی این است که به محض اطمینان از این که سرویس دهنده شما بسته امنیتی لازم را برای مقابله با این اشکال امنیتی تدارک دیده است، رمز عبور خود را تغییر دهید، دقت کنید که تغییر رمز عبور خود پیش از اصلاح امنیت خدمات دهنده شما بی فایده است سومین نکته این است که دست کم برای یک یا دو هفته چشم از اطلاعات خود در سایت ها بر ندارید و مطمئن باشید که در این مدت اقدام مشکوکی در فیسبوک و یا ایمیل شما رخ نداده است و شخص ناشناسی به آن ورود نکرده است. با همین دقت حسابهای بانکی خودتان را هم زیر نظر داشته باشید و دست آخر این که همیشه و همیشه و همیشه ابزار، سیستم های عامل و مرورگر های خودتان را بروز نگه دارید و هیچ وقت بروز رسانی های امنیتی این سیستم ها را به روزهای دیگر موکول نکنید.

لینک منبع

ebayfacebookgoogleآمازونباگتامبلرتویترحفره امنیتیحمله اینترنتیحمله سایبریفیسبوکگوگلمشکل امنیتینت فلیکسهارت بیلد
Comments (0)
Add Comment