چرا گوشی های هوشمند ساخت شرکت شیائومی این قدر ارزان هستند ؟

مدتی است که نام یک شرکت به ارزانی محصول و قدرت سخت افزاری بالادر سایت های اینترنتی و مجامع بحث و بررسی کالای دیجیتالی شنیده می شود. شیائومی شرکت خوش فکر چینی است که توانسته با رشدی پله پله اندک ترسی به جان اپل و سامسونگ بندازد

شرکت تحقیقات آماری Canalys این ماه اعلام کرد که شرکت Xiaomi یا شیائومی توانسته سهم بیشتری از اپل در بازار اسمارت‌فون چین برای خود دست‌ و پا کند و موفق شده با قدرت تمام در رتبه سوم و بعد از رقبای کهنه‌کاری چون سامسونگ و لنوو در چین بایستد. آوازه این شرکت چنان در بازارهای غرب پیچیده که لقب «اپل چین» را به آن نسبت داده‌اند.

فروش بالای این شرکت به واسطه قیمت پایین محصولات شیائومی به وجود آمده است. این اتفاق از همان بدو فروش برای این شرکت اتفاق افتاد و قیمت پایین آن دهان‌به‌دهان در چین منتشر شد. مدل Mi 1 که نخستین اسمارت‌فون این شرکت بود در سال ۲۰۱۱ به بازار معرفی شد. این گوشی با ارائه سخت‌افزاری با سطح بالا تنها قیمتی ۱۹۹۹ یوانی (واحد پول چین) داشت درحالی‌که در آن زمان شرکت اپل، آیفون را با قیمت ۴۹۹۹ یوانی در چین عرضه کرده بود.

تصور کنید که چنین قیمت‌هایی چه بر سر اپل در چین در آورد که تا همین حالا هم گریبان او را رها نکرده است. اما راز شیائومی در چیست؟ دلیل قیمت پایین تمام‌شده محصولات این شرکت را باید در کجا جستجو کرد؟

این شرکت بارها ادعا گفته که قیمت گوشی‌هایش از قیمت تولید این دستگاه‌ها بیشتر است؛ به این معنی که سودی را دریافت می‌کند. اما این کمپانی همیشه به مدل کسب‌ و کار نیز در این میان اشاره داشته است. روشی که در آن متدهای سنتی بازار که اغلب شرکت‌های دنیا در حال استفاده از آن هستند کنار گذاشته‌ شده و بیشتر از همه به اینترنت متکی شده‌اند. این اتفاق شیائومی را در زمره شرکت‌های مدرن و البته موفق‌تر چین قرار داده است. 

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد مدل Mi 1 در بدو معرفی با سخت‌افزاری بالا و قیمتی بسیار پایین‌تر از گوشی‌هایی چون آیفون عرضه شد. این شرکت علاوه بر گوشی‌های بالا رده به فکر گوشی‌های پایین رده بازار نیز بود و در همان ابتدا سری Hongmi را با سخت‌افزاری پایین معرفی کرد که در آن زمان از قیمت پایه ۶۹۹ یوان آغاز می‌شد. این سری نیز چون Mi 1 تا امروز بسیار خوش درخشیده و تبدیل به راهی میانبر برای صعود این شرکت به سومین فروشنده اسمارت‌فون در چین شده است.

آخرین گوشی این شرکت هر چیزی را که از یک گوشی قدرتمند انتظار داشته باشید پیش روی شما قرار می‌دهد. یک پردازنده چهار هسته‌ای انویدیا ۱٫۸ گیگاهرتزی، ۲ گیگ رم، صفحه‌نمایش ۵ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل و یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی که همه در یک بدنه فلزی کنار هم جا گرفته‌اند. اما حتی با قیمت حداکثر ۳۵۰ دلاری این گوشی (اخیرا در سنگاپور با قیمت ۲۷۰ دلار) باز هم این شرکت می‌تواند سودی ۱۰۰ دلاری از هر دستگاه گوشی به جیب بزند… این نکته را در نظر بگیرید که ساخت Mi 3 تنها ۱۵۷ دلار برای شیائومی خرج بر می‌دارد!

اما در مورد مدل Hongmi سود این شرکت بسیار پایین‌تر می‌آید و با هزینه تولید ۸۶ دلار، تنها با قیمتی ۱۱۳ دلاری به فروش می‌رسد. چنین شرکت سخاوتمندی نه در چین و آمریکا که در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود!

همان‌طور که گفته شد این شرکت برخلاف رقبا، پول خود را صرف روش‌های پخش محصول به شکل سنتی نمی‌کند. شیائومی به ‌هیچ وجه دارای یک شبکه بزرگ فروشگاه معمولی یا فیزیکالی نیست. در عوض این شرکت هزینه‌های اینچنینی را از طریق فروش الکترونیکی در جیب خود محفوظ نگه می‌دارد؛ فروشگاه اینترنتی ویژه‌ای را دارد و تنها در سایت خود و در بزرگترین فروشگاه اینترنتی چین به نام Tmall.com محصولات خود را به فروش می‌رساند.

اما تبلیغات این شرکت چه می‌شود؟ شیائومی تمامی هزینه تبلیغاتی خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی، خبر و مشتری‌های ویژه خود که به Mi fans معروف هستند، قرار می‌دهد. این سه حوزه تمامی تبلیغات این شرکت را در اینترنت و اخبار رسانه‌ای بر عهده ‌گرفته و چون عنکبوت هر روز بر گستره شبکه آن‌ها در چین (و به‌تازگی بازارهای دورتر) افزوده می‌شود.

قطعا چنین متدی به هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی اپل و سامسونگ و قدرت آنان نخواهد رسید، اما حضور در شبکه‌های اجتماعی و ساخت حلقه‌های نزدیک به شرکت می‌تواند جوانان و نوجوانان بسیار زیادی را به‌ آسانی به سمت خود جذب کند؛ بدون ذره‌ای هزینه. البته این را هم در نظر بگیرید که شیائومی به آن صورت که در تصور بازار است، شرکت بخیلی نیست و قصد دارد با چراغ خاموش و سنگر به سنگر خانه‌های حریفان را فتح کند.

اما مسئله مهم دیگر در شیوه ارائه و در واقع تعداد دستگاه‌های فروشی این شرکت نهفته است. وقتی‌که Mi 3 در اکتبر سال گذشته به دل بازار زد، ۱۰۰ هزار دستگاه از آن در عرض دو دقیقه به فروش رسید! حدود هفت روز طول کشید تا محموله بعدی به فروشگاه شرکت راه پیدا کند و همان‌طور که فکر می‌کنید بلافاصله فروش آن طی چشم بر هم زدنی به پایان رسید.

ارائه محموله‌های کم تعداد از این دستگاه‌ها، یکی از راه‌هایی است که شیائومی از طریق آن هزینه‌های شرکتش را پایین آورده است. به این شکل شیائومی با ریسک کمتری در بازار حضور پیدا می‌کند و از طرفی با کاهش قیمت‌های اجزاء سخت‌افزاری موردنیاز که روز به روز اتفاق می‌افتد، هزینه‌ها باز هم کاهش پیدا می‌کند.

البته این نکته‌ای منفی نیز با خود به همراه دارد و آن از دست‌دادن مشتریان مشتاقی است که در پی خرید محصولی از این شرکت هستند، اما با چنین سرعت فروشی، چیزی دستشان را نخواهد گرفت. کافی است بدانید که برای گوشی Hongmi درخواستی ۷٫۴ میلیون عددی از سوی بازار بود، ولی این شرکت یارای پشتیبانی از چنین درخواستی را نداشت.

این شرکت اما قصد دارد به مرور نوع درآمدهای خود را نیز گسترده‌تر کند تا اتکای خود به فروش محصولات سخت‌افزاری را کاهش و روی بازار نرم‌افزار نیز تمرکزی داشته باشد. ایده این اقدام احتمالا باید از روی سیاست آمازون برداشته شده باشد. آمازون با ارائه تبلت‌های ارزان‌قیمت Kindle درصدد است تا تمایل مردم به خرید eBook ها را گسترش دهد. 

اما در مورد شیائومی eBook در کار نیست و در عوض بر روی فروش تم موبایل تمرکز خواهد کرد. این تم‌ها همگی از طریق فروشگاه سایت به فروش می‌رسند. دورنمای این شرکت برای رسیدن به دریافت سود هنگفت از بخش نرم‌افزار مشخص نیست، اما فروش بیشتر اسمارت‌فون و تبلت می‌تواند فروش بخش نرم‌افزار را نیز چند برابر کند. در نظر بگیرید که این شرکت فروشی ۶۰ میلیون عددی را برای امسال خود متصور شده، که در سه‌ماهه اول فروشی ۱۱ میلیون عددی را تجربه کرد. 

نیکول پنگ از آنالیزورهای Canalys اعتقاد دارد با چنین موفقیتی حالا شرکت‌های بیشتری در چین درصدد قدم‌گذاشتن در راه شیائومی هستند. شرکت‌هایی چون هواوی و ZTE در حال تولید محصولاتی با سخت‌افزار پرقدرت و با قیمت پایین در چین هستند که از طریق آنلاین فروش آن‌ها انجام خواهد شد.

شیائومی همچنین در حال گسترش روزافزون بازارهای خود نیز هست. امسال این شرکت ۱۰ کشور را در برنامه صادرات خود نشانه گرفته است؛ کشورهای جنوب شرقی آسیا، و کشورهایی چون برزیل، مکزیک و روسیه… و دور نیست زمانی که به قلب آمریکا نیز برسد. این نویدی است که هیوگو بارا ماه قبل داد. او یکی از مدیران سابق گوگل و نائب رییس فعلی شیائومی می‌باشد.

شیائومی اما فقط تولیدکننده اسمارت‌فون نیست و تبلت‌ها و تلویزیون‌هایی نیز با قیمت بسیار ارزان تولید می‌کند. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر نگاهی به این دو خبر بیندازید: تلویزیون های ۴K با قیمت ۶۴۹ دلار و تبلت های مجهز به تگرا K1 دویست و چهل دلاری که هر دو از عجایب این شرکت هستند.

آیا کابوس اپل و سامسونگ در حال نزدیک‌شدن است یا این شرکت‌ها همچنان وفاداران و خریداران خود را حفظ خواهند کرد. سؤالی که جواب آن در حال حاضر بسیار سخت به نظر می‌رسد…

منبع : PCWORLD

CanalysHongmiMi 1Mi 2Tmall.comXiaomiارزاناسمارت فونامکاناتتلفن همراهچرا گوشی های چینی شیائومی ارزان استشبکه های اجتماعیشرکت چینیشیائومیفروشگاه اینترنتیقیمتگوشیمشخصات فنیموبایلهوشمند
Comments (1)
Add Comment
  • یوسف

    عالی بود . خیلی کمک کرد !