از سیر تا پیاز فبلت گلکسی نوت ۴ سامسونگ

همانطور که میدانید کم کم داریم به ماه پایانی تابستان نزدیک میشویم، ماهی که در آن همه ی چشم ها به سوی شرکت سامسونگ است؛ برای معرفی فبلت بسیار قدرتمند خود، سامسونگ گلکسی نوت ۴ 

با توجه به اینکه در این ایام تقریبا هر روز شایعه یا خبر جدیدی از این گوشی پر سر و صدا منتشر میشود،سعی کردیم تا با جمع آوری همه ی اطلاعات در این مقاله، اطلاعات سازمان بندی شده ای در اختیار شما عزیزان گرامی قرار دهیم.
از آنجاییکه شرکت سامسونگ هنوز اطلاعات واضح و مشخصی راجع به این گوشی به جهانیان عرضه نکرده است نمیتوان به بررسی تمامی مشخصات آن در اینجا پرداخت. لذا ما درباره ی موضوعاتی که به بیرون درز کرده، به صورت مختصر بیان شده و یا به هر طریق دیگری به دست ما رسیده است میپردازیم. از وجود پردازنده ی ۶۴ بیتی تا صفحه نمایش خمیده و حتی بیشتر!

تاریخ عرضه و قیمت:

سوال خیلی ها این است که این فبلت پر آوازه چه زمانی به جهانیان عرضه میشود؟

ما تقریبا مطمئن هستیم که این گوشی در سوم سپتامبر امسال عرضه خاهد شد. همچنین منابع Android Geekاین تاریخ را برای معرفی این محصول اعلام کرده اند. سوم سپتامبر که در واقع همان ۱۲ شهریور است. اخیرا با نزدیک تر شدن به این تاریخ منابع دیگری نیز صحت تاریخ ۳ سپتامبر را تصدیق کرده اند.

سه نسخه ی قبلی گلکسی نوت همگی در هفته ی اول ماه سپتامبر در نمایشگاه IFA برلین رونمایی شده بودند پس این گوشی نیز در همین نمایشگاه رونمایی می شود.

تا کنون نیز هیچ صحبتی راجع به قیمت این گوشی نشده است ولی بر اساس انتظاراتی که از سخت افزار این گوشی داریم و قیمت نسخه های قبلی این گوشی، قیمتی از ۵۵۰ دلار تا ۸۰۰ دلار پیش بینی میشود. درواقع به پول ما میشود از۱٫۴۵۰ تا ۲٫۴۰۰ . پس بهتر است که از حالا به فکر پس انداز کردن پولتان باشید!

صفحه نمایش گلکسی نوت ۴ 

اول از همه بریم سراغ اندازه ی صفحه نمایش. اولین نسخه ی نوت اندازه ی ۵٫۳ اینچ داشت. نوت ۲ با اندازه ی ۵٫۵ اینچ وارد میدان شد و نوت ۳ نیز با اندازه ی ۵٫۷ اینچ وارد میدان رقابت شد.

اگر بر اساس این روال منطقی پیش بریم اندازه ی صفحه نمایش Note 4 باید ۵٫۹ اینچ باشد. اندازه ای که برابر اندازه ی  گوشی های HTC One Max و LG G Pro 2 میباشد؛ درحالیکه هنوز از صفحه نمایش Sony Xperia Z Ultra کوچک تر است و البته این کوچک بودن هم دلیل منطقی خود را دارد.

پس اندازه ی ۵٫۹ اینچی دور از انتظار نیست ولی نتیجه ی بنچمارک Antutu که بر اساس شایعات به این گوشی نسبت داده شده، بیان میکند که صفحه نمایش این گوشی همان ۵٫۷ اینچ باقی خواهد ماند و از این بزرگتر نخواهد شد.

حالا بریم سراغ resolution. یک user agent profile در سایت خود سامسونگ بیان میکند که Galaxy Note 4 دارای صفحه نمایش QHD با رزولوشن ۲۵۶۰ * ۱۴۴۰ میباشد.

حالا که LG G3 با صفحه نمایش QHD وارد میدان شده، رقیبان ال جی نیز برای عقب نماندن از این شرکت دست به ساخت صفحه نمایش QHD زده اند. با این وجود Note 4با صفحه نمایش بزرگ خود میتواند به راحتی از این رزولوشن بالا بهره ببرد زیرا رزولوشن بالا برای گوشی های با اندازه صفحه نمایش کم به کار نمی آید.

سامسونگ با Super AMOLED خوب ظاهر شده، اما شایعاتی نیز بیان میکنند که ممکن است به جای Super AMOLED از PLS LCD استفاده کند.

گزارشی از ET News بیانگر آن است که سامسونگ استفاده از این تکنولوژی در آینده را "در نظر گرفته است". زیرا ساخت صفحه نمایش با تکنولوژی PLS LCD  20 درصد هزینه ی کمتری نیاز دارد تا AMOLED ها. ولی همانطور که گفته شد سامسونگ فقط استفاده از PLS LCD را در نظر گرفته پس امید استفاده از Super AMOLED هنوز وجود دارد. در واقع شانس استفاده از AMOLED بیشتر هم هست زیرا SamMobile تایید کرده که این فبلت دارای صفحه نمایش AMOLED خواهد بود. 

یکی دیگر از تغییرات احتمالی صفحه نمایش نوت ۴ خمیده بودن آن است، ولی نه مانند نوعی که در Galaxy Round شاهد آن بودیم! به جای اینکه تمام صفحه نمایش خمیده باشد، صفحه نمایش تا نزدیک لبه ها تخت خواهد بود اما در محل لبه های گوشی این خمیدگی ظاهر میشود. پس هیچ خبری از گودی در صفحه نمایش نیست. این شایعه ناشی از ثبت یک پتنت به نام سامسونگ بود که شباهت خیلی زیادی به Galaxy Note داشت.

به طور تعجب آوری این شایعه دارد پر رنگ تر میشود. ZDNet Korea گزارش میکند که نوت ۴ ممکن است صفحه نمایشی منعطف داشته باشد و همچنین ذکر کرده که برخی کارکنان شرکت سامسونگ ذکر کرده اند که این گوشی صفحه ای ۳ قسمتی دارد که ۲ قسمت آن را لبه ها و قسمت دیگر همان اصل صفحه نمایش میباشد. صفحه نمایش لبه ها مخصوص خواندن Notification ها و برخی تنظیمات دیگر میباشد.

به شخصه این موضوع را شایعه ای بیش نمیدانم چون اگر لبه های یک گوشی همان صفحه نمایشش باشد پس چگونه گوشی را در دست بگیریم بدون اینکه به برخی از تنظیمات دست بزنیم؟ در هر صورت باید منتظر ماند تا ببینیم این موضوع حقیقت دارد یا نه. شایعه ی دیگری نیز وجود دارد که میگوید Note 4 در دو نسخه عرضه میشود. یکی صفحه نمایش تخت و دیگری خمیده.

در نهایت شایعات زیادی مبتنی بر این هستند که در ماه سپتامبر امسال یک گوشی با صفحه نمایش خمیده ی ۳ وجهی عرضه میشود. در این شایعات ذکر نشده که این گوشی Note 4 است ولی در نهایت باید منتظر گوشی ای با این خصوصیت باشید. حتی اگر Note نباشد. ولی با توجه به اینکه هم این گوشی ناشناخته و هم Note 4 قرار است در سپتامبر بیاید ما انتظار این را خواهیم داشت که حداقل یکی از ورژن های Note 4 خمیده باشد.

قدرت Galaxy Note 4

تا کنون اپل تنها گوشی موبایلی است که از چیپ های ۶۴ بیتی استفاده میکند اما سامسونگ نیز میخواهد پا به این عرضه بگذارد. کیوشیکهونگمدیر بخش فروش سامسونگ به سایت CNET گفته است که سامسونگ به شدت دارد بر روی ۶۴ بیتی کردن چیپ گوشی های خود کار میکند.

با توجه به اینکه ما این قضیه را در Galaxy S5 ندیدیم، شانس این بیشتر میشود که گلکسی نوت ۴ با چیپ های ۶۴ بیتی وارد میدان رقابت شود.

در واقع SamMobile گزارش داده که نسخه ی اروپایی نوت ۴ از چیپ Exynos 5433 جدید سامسونگ بهره میبرد؛ درحالی که نسخه ی مخصوص شمال آمریکا، کره، چین و ژاپن آن از پردازنده ی Snapdragon 805 استفاده میکند.

سری Note با یک جهش در مقدار حافظه ی RAM وارد میدان شد. و چون در نسخه ی Note 3از حافظه ی رم ۳ گیگ استفاده شده، انتظار میرود در نسخه ی چهارم این سری از رم ۴ گیگ استفاده شود.

هر دوی گوشی های Note 3 و Galaxy S5 از گرافیکAderno 330  استفاده کردند؛ چیزی که باعث میشود که Note 4 با یک گرافیک غول آسا وارد میدان شود و به بهترین گوشی برای بازی تبدیل شود.

اگر مقداری از نتایج بنچمارک Antutu را قبول داشته باشیم، Note 4 در دو نسخه ی گرافیکی وارد بازار میشود. نسخه ای که از سی پی یو ۴ هسته ای Snapdragon 805 استفاده میکند، از گرافیک Adreno 420 بهره میبرد و نسخه ی دیگر سی پی سو ۸ هسته ای Exynos 5433 دارد به همراه گرافیک ARM Mali-T760 .

با توجه به بنچمارک هر دو نسخه ی این گوشی، نسخه ی دارای پردازنده ی Exynos از نسخه ی دارای پردازنده ی Snapdragon قوی تر است. همچنین در این بنچمارک  نسخه ی اکزینوس  دارای صفحه نمایش ۲۵۶۰*۱۴۴۰ QHD است ولی نسخه ی اسنپدراگون همان صفحه ی ۱۰۸۰p را دارد.

نسخه ی اکزینوس ۵۴۳۳ گوشی نوت ۴ ۶۴ بیتی است اما AnTuTu توانایی تست گوشی در شرایط ۶۴ بیتی را ندارد. پس انتظار میرود نسخه ی اکزینوس قدرتش از نتایجی که به دست آمده بیشتر هم باشد!

دوربین

طبق گزارشات، دوربین این گوشی دستخوش تغییراتی شده است. ET News گزارش کرده که در نیمه ی دوم سال جاری سامسونگ گوشی ای با کیفیت ۲۰ مگاپیکسل عرضه خواهد کرد.

Note 3 دوربین ۱۳ مگاپیکسلی دارد؛Galaxy S5 دوربین ۱۶ مگاپیکسلی دارد؛ پس اگر دوربین ۲۰ مگاپیکسلی نوت حقیقت داشته باشد، بهترین دوربین گوشی های سامسونگ خواهد بود.

شایعات اخیر از SamMobile و بنچمارک AnTuTu گویای دوربین ۱۶ مگاپیکسلی پشت و دوربین ۲ یا ۳٫۶ مگاپیکسلی جلوی گوشی هستند. البته اخیرا هم ادعا هائی شنیده ایم که دوربین این گوشی ۱۲ مگاپیکسل بیشتر ندارد اما به جای اینکه مگاپیکسل را بالاتر ببرند، از لرزش گیر (OIS) استفاده کرده اند. علت بالا نبردن مگاپیکسل نیز باریک نگه داشتن گوشی ذکر شده؛ ضمن اینکه لرزش گیر نیز نصب شده است.به نقل از G for Games نظر دیگری نیز وجود دارد! اینکه دوربین ۱۶ مگاپیکسل است به همراه OIS

خلاصه در مورد دوربین نظرات بسیار زیادی وجود دارد اما چیزی که احتمال وجودش بالاست OIS است. پس باید منتظر بمانیم تا ببینیم سامسونگ چه برای هواداران خود آماده کرده است.

سیستم عامل

در مورد سیستم عامل هم نیاز به توضیح زیادی نیست. سامسونگ از آخرین ورژن اندروید استفاده خواهد که همان Android KitKat میباشد.

همچنین این گوشی به استفاده از رابط کاربری Touch Wiz ادامه خواهد داد که بسیار شبیه به نسخه ی استفاده شده در Galaxy S5 دارد.

بدنه ی نوت ۴

سامسونگ همچنان از پلاستیک نا مرغوب برای آخرین پرچمدار خود، Galaxy S5 استفاده کرد؛ پس نمیتوان امید زیادی به این داشت که Note 4 با یک بدنه ی تمام فلزی وارد میدان شود. ولی سامسونگ در گزارش های خود اعلام کرده که با یک مدل جدیدی فبلت خود را ارائه میکند.

شایعات  بیان میکنند که دو نسخه از این گوشی عرضه خواهد شد. یکی نسخه ی ای با بدنه ی پلاستیکی و نسخه ی دیگر با بدنه ی فلزی.

با توجه به اینکه Galaxy S5 مقاوم در برابر گرد و غبار و همچنین آب بود، خیلی بعید به نظر میرسد که Note 4 از داشتن چنین امکاناتی محروم باشد. پس منتظر باشید تا Note 4 خود را در آب امتحان کنید!

حتی سامسونگ آنتن هاییسفارش داده بود تا گوشی S5 خود را ضد آب کند(نه مقاوم در برابر آب) و در زیر آب به راحتی مکالمات انجام شود. اما این تجهیزات به موقع به دستش نرسید. پس حالا احتمال اینکه این گوشی کاملا ضد آب باشد بالاست.

آن دسته از افرادی که مشتاق رنگ های خاص بدنه هستند بدانید که Note 4 قرار است با رنگ های Electirc Blue و Copper Gold نیز به بازار عرضه شود.

شارژ بی سیم

شارژ بی سیم مدت زمان کمی است که پا به میدان تکنولوژی گذاشته است و هنوز در آغاز کار است. اما همه ی این تازه کاری ها ممکن است با عرضه ی Note 4 به پایان برسد.ET News گزارش کرده که سامسونگ در حال کار بر یک پروژه ی "شارژ تشدیدی پیشرفته" میباشد.

"شارژ مغناطیسی تشدیدی" گونه ای از شارژ است که دستگاه حتی نیاز ندارد که کوچکترین تماسی با شارژر داشته باشد. پس اگر چنین امکانی در گوشی وجود داشته باشد نرم افزار های بیشماری با استفاده از این قابلیت پا به عرصه ی وجود میگذارند.

طبق گزارشات احتمال اینکه این تکنولوژی در Note 4 وجود داشته باشد زیاد نیست اما گفته شده که این تکنولوژی ممکن است تا نیمه ی امسال آماده ی استفاده باشد. پس امکان دارد که Note 4 اولین نسخه ی این تکنولوژی را پذیرا باشد.

ارتقا های S Pen

یکی از چیزهایی که به روشنی میتوان اظهار کرد این است که S Pen و قابلیت های آن هستند که باعث شده اند سری Note یک سر و گردن از گوشی های هوشمند دیگه بالاتر باشند. حالا سامسونگ دست به ارتقای یک سری توانایی های آن زده است.

نوشتن با S Pen پیشرفت های بسیاری کرده است. طوری که سامسونگ پتنتی ثبت کرده که با استفاده از نوشتن، میتوان برنامه ها را نیز اجرا کرد.

همانطور که در عکس بالا نیز مشخص شده، میتوانید با نوشتن Call Mom ، گوشی را وادار کنید که به مادرتان زنگ بزند.

ارتقای مهم تر این است که سامسونگ از تکنولوژی Ultrasound برای S pen استفاده خواهد کرد. این تکنولوژی مزایای زیادی دارد از جمله اینکه S pen را دقیق تر و ارزان تر میکند. همچنین گوشی را آماده ی داده های ۳ بعدی نیز میکند!
تاثیر دیگر این تکنولوژی بر روی ضخامت گوشی خواهد بود و باعث کاهش ضخامت Note 4 میشود.

اسکنر شبکیه چشم

در حال حاضر اسکنر اثر انگشت بر روی گوشی های مختلفی مانند Galaxy S5 و iPhone 5s  وجود دارد؛ اما Note 4 میخواهد پا را فراتر گذاشته و از اسکنر شبکیه ی چشم استفاده کند(شایعه).

سخنان ابهام داری درباره ی اینکه این شرکت کره ای درحال کار بر روی پروژه ی اسکن کردن چشم میباشد زده شده است و زمان بهره برداری از آن هم آینده ی نزدیک بیان شده است. پس Note 4 یکی از کاندیداهای استفاده از این تکنولوژی میباشد.

در یک توییت از اکانت چیپ اکزینوس سامسونگ این سخن گفته شده بود: “امنیت میتواند با استفاده از امکانات یکتای ما ارتقا یابد. این رویای ماست!" و پس از آن، عکس زیر گذاشته شده بود.

سنسور فرا بنفش

اگر این موضوع نیز حقیقت داشته باشد، سامسونگ در دریایی از سنسور ها به سر خواهد برد. البته اینجا نمیخواهیم بررسی کنیم که این سنسور ها تا چقدر به درد کاربران میخورند.

طبق اخباری از SamMobile، کاربران میتوانند با استفاده از برنامه ی S Health و با قرار دادن گوشی در زاویه ی ۶۰ درجه، میتوانند از سنسور فرابنفش گوشی استفاده کنند.

به شخصه که سنسور ضربان قلب رو به این سنسور ترجیح میدهم چون اگر حقیقت را دنبال کنیم، میبینیم که این سنسور کاربرد خاصی ندارد.

بخش پایانی: انتظارات ما

  • بدنه با کیفیت
  • باتری بهتر
  • صفحه نمایش QHD
  • دوربین قوی دارای OIS 

​منبع : Phonearena , Techradar , gsmarena 

AnTuTuS Penاسکنراسمارت فوناطلاعات درز کردهاطلاعات کاملاگزینوس 5433امکاناتبنچمارکتلفن همراهچیپستدوربینزمان ارائهسامسونگسخت افزارسیتم عاملشارزر بی سیمشارژرشایعاتشبکیه چشمصفحه نمایشفبلتفناوریقدرتقلمقیمتگالاکسیگالکسیگلکسیگوشیمشخصات فنیمشخصات کلیموبایلنوت 4هوشمند
Comments (0)
Add Comment