راهنمای خرید گوشی آیفون، کدام را بخریم آیفون ۵S ، آیفون ۵C و یا آیفون ۴S ؟

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد به دنبال خرید یک آیفون جدید برای خود هستید ، باید بگوییم که اپل بیش از یک گزینه برای خرید شما در چنته دارد که شما مطابق با میلتان می توانید یکی از آنها را انتخاب نموده و خریداری کنید. آیا حاضر هستید برای آخرین پرچمدار اپل یعنی آیفون ۵s به همراه سنسور انگشت کمی ریخت و پاش کنید؟ یا اینکه میخواهید مقداری را برای خرید وسیله دیگری پس انداز کرده و آیفون ۵c به همراه رنگ های گوناگونش را بخرید؟ شاید هم علاقمند به خرید آیفون ۴ اس هستید البته یادآور بشویم که با ارائه آیفون ۶ چند روز دیگر به احتمال زیاد آیفون ۴ اس دیگر تولید نخواهد شد ولی می توانید کارکرده این گوشی را از دوستان یا آشنایان خود خریداری کنید

 در این مطلب سعی داریم راهنمایی مفصلی در انتخاب آیفون مورد نظر خودتان یاری تان بدهیم تا مطابق نیاز های خود محصولی که بیشتر به کارتان می آید را انتخاب و خریداری نمایید.با ما همراه باشید تا به مقایسه این سه گوشی عرضه شده در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بپردازیم.

اندازه

تقریبا ابعاد آیفون ۵s و آیفون  5c یکی است ، البته آیفون  5c 18 درصد ضخیم تر است.در مورد آیفون۴s که پیشکسوت این دو محصول محسوب می شود باید بگوییم که ۷ درصد از نسل های بعدی خود کوچکتر است.

اگرچه هر سه این آیفون ها از بسیاری از تلفن های اندرویدی که در فروشگاه محله تان یافت می شود باریک تر هستند.شاید آیفون ۵s و آیفون ۵c نسبت به آیفون ۴s بزرگتر باشند اما این ویژگی نباید این ۲ گوشی ارزشمند را مغرور کند.اگر حس کردید گوشی شما نسبت به گوشی دوستتان که ۴s دارد بزرگتر است و به آن مغرور شدید پس گوشی خود را کنار سامسونگ گلکسی نوت ۳ قرار دهید تا به ضرب المثل دست بالای دست زیاد است پی ببرید.

>>چطور مشکل گیر کردن آیفون در لوگوی اپل را حل کنیم ؟

وزن

از لحاظ سبکی در این گروه ۳ تایی ، باید بگوییم که آیفون ۵s از ۲ رقیب دیگر خود سبک تر است.اگر تا کنون با آیفون ۵ کار کرده باشید باید به شما بگوییم که آیفون ۵s از نظر وزن و ابعاد با جد خود مانند سیبی می ماند که از وسط نصف شده باشد.

کیفیت ساخت

شاید باور کنید ، شاید هم نه اما باید به شما بگوییم که این گوشی ها ، هر کدام جنس متفاوتی دارند.آخرین گوشی اپل یعنی آیفون ۵s از جنس آلومینیوم است ، در حالیکه برادر کوچتر آن یعنی آیفون ۵c از پلاستیک ساخته شده و جد هر دوی آنان یعنی آیفون ۴s از دو صفحه شیشه ای که اطراف یک نوار فولادی فرا گرفته اند ساخته شده است.به سلیقه شما بستگی دارد که کدام یک را ترجیح دهید.

>>نحوه سینک کردن گوشی آیفون به آیتونز برای نصب برنامه و بک آپ از کامپیوتر

رنگبندی

در سال ۲۰۱۳ کمپانی اپل بر روی ارائه رنگبندی های بیشتر برای آیفون تمرکز کرد ، و در همین خصوص از آیفون ۵c که رنگبندی پاستیلی دارد رونمایی کرد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش تمامی آیفون هایی که تا کنون عرضه شده اند نسبت به سرسخت ترین رقیب اندرویدی خود همیشه کوچکتر بوده اند. اما ابعاد نمایشگر آیفون ۴s نسبت به رقیب خود بسیار ضعیف تر بود.باید به شما بگوییم که نگران تفاوت کیفیت نمایشگر این سه تلفن نباشید ، زیرا هر سه آنها از نمایشگر رتینا برخوردار بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

>>مقایسه جامع و کامل دوربین لومیا ۱۰۲۰ نوکیا با آیفون ۵S اپل

سنسور اثر انگشت

سنسور اثر انگشت آیفون ۵s در واقع برگ برنده برای آن محسوب می شود.اگر می خواهید از اطلاعات داخل گوشیتان محافظت کنید ۲ راه دارید. میتوانید از رمز نگاری قدیمی استفاده کرده و یا از این سنسور استفاده نمایید.در واقع تمام کاری که برای باز کردن قفل آیفون خود باید انجام دهید این است که انگشت خود را به مدت ۱ یا ۲ ثانیه روی دکمه Home نگه دارید و اجی مجی ، قفل گوشیتان باز شد ، به همین راحتی.در صورتی که اثر انگشت شما توسط گوشی شناسایی نشد نگران نباشید.اپل برای این مواقع نیز فکری کرده است.هنگامی که در حال ثبت اثر انگشت خود در قسمت امنیت گوشی هستید ، آیفون شما از شما یک رمز عبور برای بازیابی نیز میخواهد تا در صورتی که با انگشتتان قفل گوشی باز نشد ، به صفحه وارد کردن رمز عبور هدایت شده و از این طریق گوشی خود را آنلاک نمایید.

>>بررسی اجمالی گوشی هوشمند آیفون ۶ اپل + ویدئو

دوربین

هرگز خام مگاپیکسل هایی که در بالا نوشته شده است نشوید.دوربین این گوشی ها از راست به چپ بهبود یافته اند.به عنوان مثال آیفون ۵c و آیفون ۵s هر دو دارای دوربین ۸ مگاپیکسل هستند اما در آیفون ۵s تصویر برداری در نور کم بهبود یافته و فیلم برداری آهسته نیز به آن اضافه شده است.

فلاش دوربین

دوربین آیفون ۵s همچنین به یک فلاش دوم به نام True Tone نیز مجهز شده است.این فلاش دوم در هنگامی که مشغول عکاسی در نور کم و با فلاش هستید به کمک شما می آید تا رنگ ها بهتر تشخیص داده شوند.در تجربه ای که ما هنگام استفاده از فلاش دوم داشتیم تنها تفاوتی که متوجه آن شدیم پر رنگ تر بودن رنگ ها بود که هنگام مقایسه با عکس برداری تک فلاش به آن پی بردیم.

>>تست باطری گوشی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس اپل

فیلم برداری آهسته

دیگر علت پر فروش بودن آیفون ۵s مجهز بودن دوربین آن به فناوری ضبط آهسته فیلم است.این ویژگی برای تصویر برداری از اجسام در حال حرکت و اتفاقات در حال وقوع بسیار کار آمد است.در حالیکه شما برای فیلم برداری آهسته با آیفون های دیگر نیازمند نصب برنامه های جانبی هستید.

>>تست طول عمر باتری آیفون ۵ اس اپل

پردازنده

این دسته یکی دیگر از دسته هایی است که تصویر بالا به خوبی شما را از اوضاع با خبر نمی کند.در بخش پردازنده نیز آیفون ۵s نسبت به ۲ رقیب دیگر خود برتری کامل دارد و سریعترین آنها است.اگر چه آیفون ۵c نیز گوشی بسیار سریعی است. جد این ۲ گوشی نیز سریع به نظر می آمد ، اما این وضع برای ۲ سال پیش یعنی هنگامی که آیفون ۴s عرضه شد بر میگردد و اگر بخواهیم آن را با نسل های جدیدتر مقایسه کنیم کمی لگ و تیک دارد.

پردازنده حرکتی جداگانه

آیفون ۵s دارای یک تراشه جدید با نام M7 است که شرکت اپل آیفون ۵s را فقط به این دلیل به این تراشه مجهز کرد تا به پردازش دستورات حرکتی دستگاه بپردازد.کنجکاو به نظر می رسید.پس بگذارید بیشتر توضیح بدم.این تراشه به شما اجازه می دهد تا از برنامه های تناسب اندام و لوازم جانبی آن ها ( مانند دستبند Nike ) بهره ببرید بدون آنکه از باطری تلفن شما استفاده شود ، البته این در صورتی امکان پذیر است که ارائه کنندگان این لوازم جانبی نیز نرم افزار های خود را با تراشه M7 تطابق دهند.از سوی دیگر تراشه M7 راه را برای ساعت هوشمند اپل نیز هموار می سازد.

حافظه

اگر اطلاعات شما آنقدر زیاد هستند که حتی ۶۴ گیگابایت نیز کفاف آن را نمی دهد ، چاره ای جز انتخاب آیفون ۵s ندارید.اگرچه حداکثر ظرفیت این تلفن نیز ۶۴ گیگابایت است.برای بیشتر مشتریان حافظه های ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی کافی بوده و در بعضی مواقع همین میزان نیز برایشان اضافی است. آیفون ۴s هایی که امروزه تولید و عرضه می شوند فقط دارای مدل ۸ گیگابایتی هستند و در صورتی که شما قصد ذخیره سازی تعداد زیادی عکس ، فیلم ، ویدئو ، موزیک و بازی را داشته باشید کافی نیست.

رم

شرکت اپل اغلب به تمرکز بر روی سرعت گوشی های هوشمند خود مشغول است ( حداقل در آخرین مدل عرضه شده این شرکت اینگونه است ) ، بنابراین اپل زیاد تمرکز خود را بر روی میزان رم نمیگذارد و در عوض تلاش می کند تا همین میزان پایین رم نیز بهترین بازدهی را داشته باشد.

۴G LTE

دو مدل جدیدتر آیفون از اینترنت پر سرعت ۴G LTE بر روی موبایل پشتیبانی می کنند. البته مدل قدیمی تر یعنی آیفون ۴s قابلیت استفاده از HSPA+ را برای اپراتور هایی که این فناوری را ارائه می دهند دارد.این فناوری از ۳G پر سرعت تر اما نسبت به ۴G LTE کند تر عمل می کند.اما در صورتی که اپراتور شما فناوری CDMA را ارائه می کند ، شما مجبور به استفاده از ۳G هستید.

باطری

اگر از ظرفیت های نوشته شده در عکس بالا چیزی متوجه نمی شوید ، زیاد مهم نیست.فقط چیزی که لازم است بدانید مقایسه باطری های این گوشی ها است.آیفون ۵s بیشترین عمر باطری را نسبت به رقیبان خود دارد ، اگرچه آیفون ۵c نیز عمر باطری بسیار شبیه به آیفون ۵s دارد.در این مورد نیز آیفون ۴s در رتبه آخر رده بندی قرار می گیرد ، اما هنوز هم عمر باطری خوبی را داراست.

نرم افزار و سیستم عامل

تمامی آیفون هایی که درباره ی آنها سخن رفت از آخرین نسخه سیستم عامل iOS یعنی iOS 7 استفاده می کنند که از طراحی فلت و پویانمایی های Parallax بهره می برد.هر سه آیفون قادر به اجرای برنامه های موجود در App Store هستند ، البته ممکن است بعضی برنامه های غیر رسمی مشکلاتی داشته باشند.

کنترل صوتی

دو سال قبل برای اولین بار یک گوشی از سری آیفون آیفون ۴s به سیری ( Siri ) ، همان دستگاه صوتی معروف اپل مجهز شد ، که دسترسی به آن با نگه داشتن طولانی مدت دکمه Home امکان پذیر بود.امروز هر سه این دستگاه ها از سیری بهره می برند و اپل نیز در حال ارتقاء بانک اطلاعاتی این برنامه است.

تاریخ عرضه

امروزه آیفون ۵s در قفسه تمامی فروشگاه ها موجود است.آیفون ۵c نیز تا چندی پیش موجود بود اما به دلیل تشابه مشخصات آن با مشخصات آیفون ۵ که در سال ۲۰۱۲ عرضه شده بود در مقابل رقبای خود زیاد نتوانست مقاومت کند و به همین دلیل نیز اکنون به دشواری می توان آن را یافت.و اما آیفون ۴s ، این گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۱ عرضه شد اما با این حال هم چنان به فروش خود ادامه داده است و امیدواریم پس از عرضه آیفون ۶ نیز بتواند به فروش خود ادامه دهد.

قیمت پایه ( قراردادی )

هنوز بودجه مشخصی برای آیفون درنظر گرفته نشده است و به همین دلیل نیز این گوشی های هوشمند دارای قیمت مشخصی نیستند ، اما در صورتی که شما تمایل به ذخیره سازی و پس انداز پول خود را دارید ، آیفون ۴s بهترین گزینه به شمار می رود.فقط به خاطر داشته باشید در صورتی که قیمت تمام شده و نقد را با هزینه ای که شما در طول ۲ سال قرارداد پرداخت می کنید مقایسه کنید قطعا متوجه می شوید که خرید آیفون با قیمت نقد و تمام شده آن هزینه خیلی کمتری در مقایسه با خرید قسطی و قراردادی نیازمند است.

توجه : قیمت هایی که در عکس بالا و پایین درج شده اند به دلار می باشند. 

قیمت پایه ( نقد )

در صورتی که وقت کافی برای عمل به شرایط قرارداد و یا پرداخت اقساط را ندارید یا دلتان نمی خواهد شیء اضافی به گوشی شما وصل باشد می توانید قیمت آیفون خود را نقدا پرداخت کرده و از استفاده از آیفون خود لذت ببرید.اما باید حواستان به هزینه ی درج شده در عکس بالا باشد.

جمع بندی

در سال های اخیر ، آخرین آیفون عرضه شده تقریبا بهترین گزینه بوده و در حال حاضر نیز این روند ادامه داشته و آیفون ۵s بهترین گزینه حال حاضر می باشد ، البته آیفون ۵c هنوز هم قدرت نمایی می کند.در صورتی که به سنسور اثر انگشت ، تصویر برداری آهسته و یا دوربین بهبود یافته توجهی ندارید ، شاید رنگبندی های آیفون ۵c بهترین ویژگی برای شما باشد.در حال حاضر آیفون ۴s کمی هنگ میکند ، بنابراین اپل یک قرارداد فروش رایگان را برای آیفون ۴s نیز عرضه کرده است که دارای شرایط خاصی است.اپل مسلما در پی عرضه رایگان آیفون ۴s به دنبال هدف خود نیز هست تا بتواند تعداد دستگاه هایی که از iOS استفاده می کنند را افزایش داده و آمار را به سمت خود باز گرداند.اگرچه برای خرید نقد فقط ۱۰۰ دلار از آیفون ۵c ارزان تر بوده و مطمئنا ۱۰۰ دلار ارزش تحمل هنگ را ندارد.بنابراین فروش نقد آن چندان چنگی به دل نمیزند.

منبع : gizmag

4 اس4s5 اس5 سی5c5sAPPLEiphone 4siphone 5ciphone 5sآیفوناپلاسمارت فونامکاناتایفونبررسیتلفن همراهراهنمای خریدسخت افزارگوشیمشخصات فنیمشخصات کلیمقایسهموبایلهوشمند
Comments (0)
Add Comment