انرژی تاریک چیست ؟ و نقش آن در پایان جهان هستی چیست ؟

احتمالا می دانید که جهان با انفجار بزرگی به نام بیگ بنگ یا مه بانگ آغاز شده است و از همان زمان تا به امروز کائنات در حال گردش هستند، در واقع در بیگ بنگ تمام هستی در یک نقطه جمع شده بود.

حال این سوال مطرح میشود که سپس پایان این جهان چگونه رقم خواهد خورد؟! پاسخ این سوال از سه حالت خارج نیست! 

  • جهان دوباره فشرده شده و به همان نقطه از بیگ بنگ که از آن آغاز شده تبدیل خواهد شد
  • جهان به گسترش خود با سرعت کمی ادامه می دهد و سپس توقف خواهد داشت
  • جهان با شتاب به گسترش خود ادامه خواهد داد!

حالا از خود می پرسید که جهان به کدام یک از سه سرانجام دچار خواهد شد! اینجاست که انرژی تاریک مهمترین اثر خود را بر پایان جهان می گذارد، اگر جهان جرم کمی در خود جای داده باشد، تا ابد گسترش خواهد یافت و اجرام آن از آن دورتر و دورتر خواهند شد.

مثال معروفی در این زمینه وجود دارد! بادکنکی را برمیدارید و با ماژیک روی آن نقاطی را مشخص می کنید، حال بادکنک را باد می کنید، چه اتفاقی می افتد؟! واضح است با باد شدن بادکنک نقاط مشخص شده از همدیگر دور می شوند! این نقاط در واقع همان کهکشان ها و خوشه ها هستند و بادکنک کل جهان هستی! پس این سرنوشت جهان در صورت گسترش خواهد بود!

اما صبر کنید شاید این اتفاق نیفتاد و برعکس جهان فشرده شد! برای فشرده شدن جهان باید ماده زیادی در اختیار داشته باشید، اما آیا ما این میزان ماده را داریم؟! احتمالا بله! جالب است که بدانید اجرامی را که ما می بینیم، تنها ۳۰ درصد کل اجرام کل جهان را تشکیل می دهند و ۷۰ درصد دیگر انرژی و ماده تاریک است! شگفت انگیز است اما واقعیت دارد! حالا با این حساب آیا جرم کافی را برای بهم فشرده شدن جهان داریم؟! این سوالی است که دانشمندان با هیجان زیاد در پی یافتن پاسخ آن هستند. به همین منظور پروژه پنج ساله به نامه بررسی انرژی تاریک آغاز شده است و اکنون فصل دوم آن در ۱۵ آگوست شروع شده است.

۱۵ آگوست دومین فصل از ماموریت بررسی انرژی تاریک DES آغاز شد. در این ماموریت دوربین انرژی تاریک به کار گرفته شده است، این دوربین دستگاه تصویر برداری ۵۷۰ مگا پیکسلی است که در تلسکوپ Victor n-blanco در شیلی جا سازی شده است در این بررسی تصاویر زیبا و نفس گیری از کیهان گرفته خواهد شد! با فرا رسیدن اول سپتامبر اولین سالگرد بررسی داده های جمع آوری شده نخستین فصل به طور رایگان در دست پژوهشگران سراسر جهان قرار خواهد گرفت! رصد خانه ملی نجوم نوری NOEO داده ها را میزبانی خواهد کرد، همچنین صدها هزار از تصاویر اختصاصی از آسمان در طول فصل اول گرفته خواهد شد. برای مشاهده بیشتر تصاویر در آسمان هزاران کامپیوتر در مرکز ملی کاربردی ابر محاسبه ای در دانشگاه الینویز در اورگانا کمپین آزمایشگاه شتاب دهنده ملی فرمی و آزمایشگاه ملی بروکلی آنالیز می شود و داده های پردازش شده در ماه های آینده ارزیابی خواهد شد! درحالیکه تنها یک سال بیش از این پروژه نمی گذرد، اکنون نتایج علمی بسیاری داده ها جمع آوری شده است و با دوربین انرژی تاریک منتشر شده است.

اولین مقاله علمی منتشر شده درباره داده های بررسی شده انرژی تاریک در ماه May با تیمی به رهبری پیتر مرشیور از دانشگاه ایالتی اوهایو منتشر شد، تیم بررسی برای تعیین اجرام خوشه ها از تکنیکی به نام عدسی گرانشی استفاده کردند، در ماه ژوئن پژوهشگران بررسی انرژی تاریک از دانشگاه پورتموند یک سوپر نوای فوق درخشان نادر در یک کهکشان در ۷/۱ میلیون سال نوری دور تر کشف کردند!

گروهی از دانشجویان دانشگاه میشیگان پنج شی جدید را در کمربند کوپر کشف کردند، که یکی از آنها هزاران سال است که به دور خورشید می گردد، کمربند کوپر ناحیه ایی است که در گستره خارجی منظومه شمسی است! در ماه فوریه دانشمندان بررسی انرژی تاریک دوربینی را برای رصد یک سیاره خطرناک که به زمین نزدیک می شد، استفاده کردند. داده ها برای نشان دادن اینکه سیاره کوچک کشف شده یعنی BE65 خطری ندارد استفاده شده اند. در ماه های بعدی نتایج دیگری به دست آمد دوربین انرژی تاریک در آزمایشگاه فرنی ساخته و آزمایش شد. دوربین می تواند نور را از بیش از یک صد هزار کهکشان تا بیش از ۸ میلیون سال نوری دورتر با یک تصویر لحظه ای دیجیتال واضح ببیند.

منبع : discovermagazine

BE65dark energyDESVictor n-blancoانرژی تاریکبررسی انرژی تاریکتعریف انرژی تاریکتلسکوپراز آفرینش هستیراز شکل گیری جهانستارهسیارهکمربند کوپرکهکشانکیهاننابودی چهاننجومویکتور ان بلانکو
Comments (0)
Add Comment