معرفی ۱۰ ارتش قدرتمند دنیا سال ۲۰۱۶

 

موسسه GFP سرواژه Global Fire Power رده بندی قوی ترین ارتش های جهان را برای سال ۲۰۱۶ اهلام کرده است در این رده بندی تحلیلی ، ده ارتش قدرتمند دنیا از بین ۶۸ کشور جهان بر مبنای قدرت دفاعی و نظامی انتخاب شده اند که عوامل تعیین کننده ارتش های آنه شامل نیروی انسانی ، تجهیزات زمینی ، قدرت هوایی ، قدرت دریایی ، منابع ، دارایی و سرمایه ، لجستیک و تدارکات ، جغرافیایی سیاسی و طبیعی بوده اند. این موسسه با اندازه گیری ۴۰ شاخص آماری در یک کشور ، شاخصی به نام شاخص قدرت (Power Index) برای تخمین قدرت نظامی آن کشور ساخته است که علاوه بر تعداد ناوهای هواپیما بر ، کشتی های نظامی ، تانک ها ، هواپیما ها ، هلیکوپتر ها ، تجهیزات نظامی و نیروی انسانی شامل بودجه دفاعی یا پدافندی ، عوامل جغرافیایی ، منابع طبیعی و وضعیت اقتصاد هستند.

هر چه این شاخص ها پایین باشد ، نشانه قوی تر بودن ارتش آن کشور است. شایان توجه است که این رتبه بندی بر خلاف سایر رتبه بندی ها ، تنها بر اساس بودجه نظامی کشور ها ، یا بر مبنای تعداد پرسنل نظامی و یا تجهیزات جنگی صورت نگرفته و کلیه عوامل نامبرده شده ، در محاسبه شاخص قدرت نقش داشته اند. در رتبه بندی قدرت نظ توانایی هسته ای آنها به حساب نم یآید و از طرف دیگر ، عوامل جغرافیایی کشورها رتبه بندی نهایی موثر است ، مثلا وجود منابع طبیعی در شاخص تاثیر مثبت دارد ، ولی عدم وجود دریا در اطراف کشور ، باعث افت شاخص قدرت آن کشور می شود. در این مطلب ، ده کشور با  قوی ترین ارتش های جهان معرفی شده اند

۱۰٫ برزیل

کشور برزیل با داشتن ارتشی بزرگ و مجهز ، دارای همین ارتش بزرگ جهان است. شاخص قدرت ارتش برزیل ۰٫۶۹۱۲ بوده که بر اساس بودجه پدافندی ۳۳ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلاری این کشور به دست آمده است. کشور برزیل با ۳۷۱ هزار و ۲۰۰ نفر چرسنل نظامی فعال و ۱۰۴ میلیون و هفتصد هزار نفر نیروی کار ، یکی از کشورهای قدرتمند از حیث نظامی است. ارتش این کشور ۸۲۲ فروند هواپیما ، ۱۰۶ کشتی ، ۴۹۰ تانک ، یک ناو هواپیما بر و ۵ زیر دریایی دارد. کشور ترکیه با بودجه ۴۹ میلیارد دلار ، ۳۶۰۰ تانک ، ۱۰۰۰ کشتی ، ۱۴ زیر دریایی با شاخص قدرتی نزدیک به برزیل ، در رتبه ده و یازده جهان جا به جا می شود.

۹٫ ایتالیا

ارتش ایتالیا ، نهمین ارتش بزرگ جهان با بودجه دفاعی ۳۴ میلیارد دلار دارای شاخص قدرت ۰٫۶۸۳۸ است. ارتش این کشور در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۲۰ هزار نفر پرسنل نظامی فعال دارد و نیروی کار این کشور بیشتر از ۲۵ میلیون نفر هستند. ارتش این کشور دارای ۷۷۰ فروند هواپیما ، ۶۰۰ تانک ، ۱۷۹ کشتی ، ۲ ناو هواپیما بر و ۶ زیردریایی است. کشور ژاپن نیز با شاخص قدرت نزدیک به ایتالیا و کره جنوبی هر سال با این کشور در رده نهم و دهم جا به جا می شود. چرا که با بیشتر از ۱۵۰۰ هواپیما و ۱۶ زیردریایی ، در بین ارتش های جهانی حرفی برای گفتن دارد

>>معرفی ۵ تا از برترین پیشرانه های جنگنده های حال حاضر جهان + ویدئو

۸٫ کره جنوبی

کشور کره جنوبی در سال ۲۰۱۶ با بودجه دفاعی ۳۳ میلیارد و هفتصد میلیون دلار ، رتبه هشتم قدرت نظامی دنیا را کسب کرده است و در رده بندی جهانی ، دارای شاخص قدرت ۰٫۶۵۴۷ است. این کشور دارای ۲۵ میلیون نفر نیروی کار است و پرسنل نظامی فعال در ارتش این کشور ۶۵۳ هزار نفر هستند. قدرت نظامی ارتش کره جنوبی شامل ۲۳۸۱ تانک ، ۱۴۱۲هواپیما ، ۱۹۰ کشتی و ۱۴ زیر دریایی بوده که کلیه این تسلیحات نظامی به دلیل خطر تهدید کشور کره شمالی همواره آماده بهره برداری هستند

۷٫فرانسه

کشور فرانسه با کسب رتبه ششم قدرتمندترین ارتش های جهان ، دارای شاخص قدرت ۰٫۶۱۶۳ است این کشور دارای بیشتر از ۲۹ میلیون نفر نیروی کار است و ۳۶۲ هزار و ۴۸۵ نفر پرسنل نظامی فعال دارد. بودجه نظامی کشور فرانسه ۵۸ میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار است و ۱۲۶۴ فروند هواپیما ، ۴۲۳ تانک ، ۱۸۰ کشتی ، ۱۰ زیر دریایی و ۱ ناو هواپیمابر دارایی ارتش این کشر را تشکیل می دهند

۶٫ آلمان

ارتش آلمان که از ابتدای قرن بیستم از قوی ترین ارتش های جهان بوده ، در سال ۲۰۱۶ هفتمین ارتش قدرتمند جهان شناخته شده است. این رتبه با واسطه کسب شاخص قدرت ۰٫۶۴۹۱ و بودجه دفاعی ۴۵ میلیارد دلاری این کشور کسب شده است. این کشور با برخورداری از ۴۳ میلیون نفر نیروی کار و ۱۸۳ هزار نفر پرسنل نظامی در ارتش ، دارای ۹۲۵ فروند هواپیما ، ۴۰۸ تانک  ، ۶۷ ناو جنگی و ۴ زیردریایی از نظر انرژی به کشور روسیه وابسته است

>>معرفی سریع ترین هلیکوپتر های جهان ؛ پیشتازان عرصه نبرد، جابجایی و امدادرسانی + ویدئو

۵٫ انگلستان

کشور انگلستان با کسب شاخص قدذت ۰٫۵۱۸۵ رتبه پنجم فهرست قوی ترین ارتش های جهان را از آن خود کرده است. این کشور با بودجه دفاعی ۵۷ میلیارد و ۸۷۵ میلیو دلار، دارای ۳۱ میلیون و ۷۲۰ هزار نیروی کار و ۲۲۴ هزار نفر نیروی فعال نظامی بوده و ارتش انگلستان ۱۴۱۲ فروند هواپیما، ۴۰۷ تانک، ۷۷ ناوجنگی، یک ناو هواپیمابر و ۱۱ زیر دریایی دارد. کشور انگلستان به دلیل ماهیت جزیره ای که دارد، دارای نیروی دریایی قدرتمندی است.

۴ هندوستان

ارتش کشور هند با رتبه باورنکردنی چهارمین ارتش قدرتمند جهان، دارای بودجه نظامی ۴۴ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار بوده که شاخص قدرت ۰٫۴۳۴۶ را کسب کرده است. کشور شبه جزیره هندوستان با بیش از ۴۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیروی کار دارای یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر پرسنل فعال نظامی است. ارتش هندوستان با داشتن ۱۹۶۲ فروند هواپیما، ۱۷۰ کشتی، ۶۴۶۴ فروند تانک، ۱۷ زیردریایی و ۲ ناو هواپیمابر دارای یکی از قوی ترین ارتش های جهان است، ولی به دلیل نیاز شدید به واردات نفت، بودجه زیادی را صرف خرید آن از کشورهای نفت خیز جهان می کند.

۳٫ چین

 ارتش چین با کسب شاخص قدرت ۰٫۳۳۵۱ و بودجه دفاعی خارق العاده ۱۴۵ میلیارد دلاری، سومین ارتش قدرتمند جهان است. این کشور با مساخت زیاد و بیشتر از ۷۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار، دارای بیشترین عامل نیروی انسانی است.

>>قاتل مینیاتوری SWITCHBLADE ، پهپادی که عملکردی شبیه به یک موشک کروز کوچک دارد

همچنین با ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار نفر پرسنل نظامی فعال بیشترین نیروی نظامی جهان را داراست و با دارایی ۵۰۴۸ فروند هواپیما، ۹۱۵۰ فروند تانک، ۹۲۷ کشتی نظامی، ۶۹ زیردریایی و یک ناو هواپیمابر، ارتشی قدرتمند دارد.

۲٫ روسیه

کشور پهناور روسیه با شاخص قدرت ۰٫۲۶۱۸ دومین ارتش جهان را دارد. این کشور با بودجه نظامی ۷۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، حدود نصف بودجه نظامی چین را برای کنترل وضعیت دفاعی و تهاجمی خود به کار می برد و با بیشتر از ۷۵ میلیون نفر نیروی کار، دارای نمره ای بالا در آیتم نیروی انسانی است، به نحوی که در اترش روسیه بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیروی نظامی فعال، خدمت می کنند. ارتش این کشور دارای ۴۴۹۸ فروند هواپیما، ۲۲۴ ناو جنگی، ۱۵۳۹۸ تانک، ۶۳ زیردریای و یک ناو هواپیمابر بوده که برای کنترل نفت جهان با دشمنان خود رقابت می کند.

۱٫ آمریکا

کشور آمریکا دارای بودجه باور نکردنی ۶۸۹ میلیارد و ۵۹۱ میلیون دلار، بیشتر از مجموع بودجه نظامی نه کشور دیگر این لیست بوده که شاخص قدرت ۰٫۲۴۷۵ را برای آن کسب کرده است. کشور آمریکا با برخورداری از ۱۵۳ میلیون نفر نیروی کار، بیشتر از یک میلیون و ۴۷۷ هزار نفر پرسنل فعال نظامی در ارتش قدرتمند خود دارد. ارتش آمریکا دارای ۱۵۲۹۳ فروند هواپیما، ۲۹۰ کشتی جنگی، ۸۸۴۸ تانک، ۷۲ زیر دریایی  10 ناو هواپیمابر بوده که آن را با اختلاف بسیار زیاد، به قوی ترین ارتش دنیا تبدیل کرده است.

لازم به ذکر است که تعداد کلاهک های هسته ای کشورها، در این آمار دیده نشده است. در حال حاضر کشورهای آمریکا، روسیه، چین، انگلستان، هندوستان، فرانسه، آلمان، پاسکتان و کره شمالی تنها کشورهای مجهز به کلاهک های هسته ایهستند که روسیه با ۸۴۸۴ عدد و کره شمالی با ۱۰ عدد، بیشترین و کمترین کلاهک هسته ای موجود در جهان را دارا هستند.

منبع : inToday

Global Fire PowerPower Indexآلمانآمریکاارتشانگلستانایتالیابرزیلبودجه نظامیتانکتجهیزات زمینیتجهیزات نظامیتسلیحات نظامیجغرافیایی سیاسیچیندارایی و سرمایهده ارتش قدرتمندروسیهفرانسهقدرت دریاییقدرت دفاعیقدرت نظامیقدرت هواییقوی ترین ارتشکره جنوبیکشتی نظامیلجستیک و تدارکاتمنابعموسسه GFPناو هواپیما برنیروی انسانیهلیکوپترهندوستانهواپیما
Comments (0)
Add Comment