راهنمای جامع NAS خانگی ؛ همه چیزهایی که باید در این باره بدانید. (بخش اول)

 

داشتن یک شبکه خانگی استفاده از مزایای بسیاری از تکنولوژی های مختلف را تسهیل می کند، اگرچه بیش تر ما از شبکه خانگی فقط برای به اشتراک گذاری اینترنت بین چندین دیوایس استفاده می کنیم. NAS یا Network Attached Storage فقط یکی از راه هایی است که از طریق آن می توانید از شبکه خانگی تان برای ساده تر زندگی استفاده نمائید. اما NAS واقعا چیست و چرا باید برای آن اهمیت قائل باشید؟

NAS چیست؟

Network attached storage یا ذخیره سازی متصل به شبکه اساسا یک دیسک سخت (در واقع مجموعه ای از دیسک های سخت) است که به واسطه نرم افزار سرور توکاری که در آن وجود دارد می توانید از تقربیا هر دیوایسی بر روی شبکه، و از بیرون به آن دسترسیی پیدا کنید. محبوبیت این تکنولوژی بنا به دلایل متعدد افزایش پیدا کرده است. یکی از این دلایل، تمایل کلی به استفاده از SSD (solid-state drive) در دیوایس های کامپیوتری خانگی (لپ تاپ، گوشی های هوشمند یا تبلت ها) است.

این بدان معنا است که پس از سال ها کاهش قیمت، فضای ذخیره سازی دوباره به قیمت های بالا رسیده است. از این بدتر، رزولوشن و کیفیت رو به رشد رسانه تجاری بدین معنا است که سرگرمی که بر روی کامپیوترهای مان از آن بهره میگیریم این روزها بیش از همیشه فضای بیش تری اشغال می کنند. این یک تجربه جهانی است؛ دیوایس ها پر می شوند و رسانه به طور دائم حذف و دوباره دانلود می گردد.

اما افزایش دادن فضای موجود بر روی یک تلفن یا تبلت از ۱۶ گیگابایت به حداکثر ۶۴ گیگابایت می تواند بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ پوند برای ما هزینه در بر داشته باشد اما در مقایسه، ما می توانیم همین مقدار پول را برای افزایش به ۴ ترابایت دیسک مکانیکی صرف نماییم. دیوایس های NAS به شما اجازه می دهند با استفاده از شبکه خود از مزایای ذخیره سازی کم هزینه و ظرفیت بالا بهره مند شوید.

آن ها به عنوان یک فایل سرور مستقل فضای کافی برای ذخیره سازی فایل های بزرگ و اجرای نرم افزارهایی که برای استریم مستقیم آن فایل ها به PC، تلویزیون، کنسول های بازی، گوشی های هوشمند یا تبلت ها به شکل On-demand نیاز داریم فراهم می کنند. در برخی از موارد شما حتی می توانید این کار را از طریق اینترنت انجام دهید، بدین معنا که برای دسترسی به رسانه مورد علاقه تان حتی نیازی به سکونت در کشور خود ندارید.

NAS با برخورداری از قابلیت مهم Criss-comptability (سازگاری بین پلتفرمی) بدین معنا است که دیوایس های NAS می توانند امکان دسترسی آسان به داده ها را صرف نظر از سازنده دیوایس یا سیستم عامل فراهم کنند (نکته ای که خصوصا اگر از به اشتراک گذاری فایل ها بین یک Mac و PC یا ویندوز و لینوکس خسته شده باشید از آن بسیار استقبال خواهید کرد). آن ها برای ست آپ به دانش تکنیکی و فنی اندکی نیاز دارند و در مقایسه با سیستم های فایل سرور اختصاصی ارزان تر، سریع تر و کوچک تر هستند.

باید این نکته را نیز بیان کنیم که استفاده از NAS به جای ذخیره سازی محلی معایبی هم دارد: افزایش ترافیک شبکه، محدودیت های بالقوه، در سرعت برخی از شبکه های خاص و هزینه اجرایی بالاتر از این جمله است. گرچه به طور کلی مزایای آن بر مشکلاتش می چربد.

NAS از چه تکنولوژی هایی پشتیبانی می کند؟

دیوایس های NAS در بردارنده تکنولوژی های متعددی هستند که هیچ یک از آن ها نباید برای یک کاربر کامپیوتر عادی ناآشنا باشند. وقتی یکی از آن ها را خریداری می کنید، اگر قصد دارید از یک کانشکن فیزیکی به روتر خود یا سایر هاب های شبکه استفاده کنید. به دنبال پشتیبانی آن از Gigabit Ethernet باشد.

برخی مدل ها از wi-fi پشتیبانی می کنند اما باید به خاطر بسپارید که کانکشن های کند می توانند یک گلوگاه ایجاد کنند. تنها سریع ترین کانکشن های چند کاناله Wireless AC می توانند به سرعت های Gigabit Ethernet نزدیک شوند و حتی این ها نیز عموما در مقابل تداخل آسیب پذیر و کم تر یکپارچه هستند، از نظر نرم افزاری، ممکن است بخواهید سازگاری آن با ITnuse، یک سرور رسانه ای سازگار با DNLA (یک پروتوکل استاندارد برای استریمینگ رسانه به دیوایس ها و اپلیکیشن ها) و اگر به دسترسی راه دور به فایل های خود علاقه دارید توانایی استریم از طریق وب را نیز چک کنید.

بسیاری از دیوایس های NAS از مجموعه های بک آپ مخصوص به خود نیز برخوردار هستند. در عین حال امکان دارد به ویژگی های آنلاین اضافی نیز علاقمند باشید.

برخی از دیوایس های NAS به همراه ذخیره سازی ابری آنلاین ارائه می شوند که به طور اتوماتیک از داده های شما در زمانی که کانکشن اینترنت idle است بک آپ می گیرند. البته شما می توانید با خرید برخی از آن ها ۲۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان آنلاین به دست آورید. اگرچه این ها هزینه بیشتری برای شما در بر خواهند داشت.

این که بخواهید از ذخیره سازی آن لاین استفاده کنید یا نه به چگونگی استفاده شما از NAS بستگی دارد اما این ویژگی توانایی دسترسی به فایل ها را از هر جایی بر روی اینترنت فراهم می کندف حتی وقتی کانکشن خانگی شما غیر فعال یا NAS خاموش باشد و در عین حال ایجاد یک آپ ثانویه که شما را در مقابل فجایع حفظ می کند در اختیار شما قرار می دهد.

در نهایت، چنانچه از مشخصات سخت افزاری اضافی پول زیادی خرج کنید. در یک محیط خانگی بعید است متوجه تفاوتی عمده بین پردازنده های سطح بالا و پایین یا سطوح cache شوید. فقط در مواقعی که کاربران هم زمان زیادی داشته باشید آن ها تاثیر قابل توجهی خواهند داشت.

چه پیکره بندی هایی برای درایو در دسترس قرار دارد؟

وقتی یک دیوایس NAS خریداری می کنید، دانستن این که آیا یک دیوایس تک bay یا چند bay می خرید اهمیت زیادی دارد. شما نمی توانید صرفا از میزان ظرفیت این موضوع را متوجه شوید، اگرچه درایوهای ظرفیت بالا و معمولا Multi-bay هستند.

هیچ یک از این ها بهتر از دیگری نیست ولی ما مشتریان خانگی با یک یا دو کاربر را به خرید یک ست آپ multi-bay ترغیب می کنیم. به عنوان مثال یک NAS با ظرفیت ۲ ترابایت ممکن است شامل یک درایو ۲ ترابایتی و یا دو درایو ۱ ترابایتی باشد.

اولی احتمالا ارزان تر خواهد بود اما دومی دقت بیشتری برای داده های ذخیره شده ارائه می نماید (بک آپ ها می توانند بر روی درایو فیزیکی جداگانه نگهداری و یا تکثیر شوند) و همچنین کاربر به طور همزمان به داده ها دسترسی پیدا می کنند سرعت های بهتری عرضه می نماید.

NAS Bays بدون درایو چیست؟

اگر یک دیسک سخت اضافی دارید که فکر می کنید چند سال از عمر آن گذشته است، هر نتیجه خوش شانس هستید؛ شما می توانید با خرید یک NAS bay بدون درایو که به شما اجازه می دهد با کم تر از ۳۵ پوند یک دیوایس NAS خریداری کرده و آن را ست آپ نمائید در پول خود صرفه جویی کنید.

NAS bays شامل نرم افزار و سخت افزاری است که برای اجرای یک دیوایس NAS نیاز دارید اما آن ها به شکلی قابل توجه ارزان تر هستند زیرا فاقد ذخیره سازی واقعی هستند. اگر بتوانید دیسک سخت یک NAS را از دستیابی به آن خواهد بود. البته پول زیادی صرف خرید این نوع NAS نکنید، زیرا NAS bays سطح بالا ویژگی های متعددی دارند که احتمالا نیازی به آن ها ندارید.

فضا برای جای دادن چندین دیسک سخت می تواند مفید باشد اما حتی دو درایو ظرفیت بالا ممکن است خیلی بیشتر از نیاز کاربران خانگی باشد. همانگونه که قبلا هم اشاره کردیم، امکان دارد گرانترین NAS bays شامل سخت افزار اضافی نظیر ماژول های حافظه به منظر ارتقا، قابلیت های Caching باشند.

هدف این ها کاربردهای تجاری است. چنین ویژگی هایی بسیار پیشرفته تر از نیازهای یک کاربر خانگی و هدر دادن پول است که جنبه صرفه جویی از خرید یک NAS را از بین می برد. 

 

multi-bayNASNAS BaysNAS چیستNetwork Attached Storageبک آپپیشرفتهتکنولوژیدسترسی آساندیسک سختدیوایسذخیره سازیسیستم عاملشبکهشبکه خانگیقیمتکاربرد تجارینسنس چیست
Comments (0)
Add Comment