نگاهی نزدیک به جت مسافربری بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر : سبک تر ، کم مصرف تر ، ظرفیت بیشتر و با سرعت بالاتر

بوئینگ ۷۸۷ هواپیمای جت مسافربری دو موتوره و پهن هیکلی که در شرکت هواپیما های تجاری بوئینگ ساخته شده است. تعداد مسافران قابل حمل به وسیله این هواپیما بسته به تعداد و نوع صندلی ها از ۲۱۰ تا ۳۳۰ نفر متغیر خواهد بود. این هواپیما نسبت به دیگر هواپیماهای مسافربری بوئینگ از لحاظ مصرف سوخت بازده بالاتری دارد و نخستین بوئینگی است که مواد کامپوزیتی در بیشتر پهنای بدنه آن به کار رفته است. 

پس از شکست طرح سونی کروزر شرکت بوئینگ که هواپیمایی با قابلیت حمل و نقل مسافران با سرعت نزدیک صوت بود، کارشناسان بوئینگ تشخیص دادند که این هواپیما هم اکنون در دست هواپیما مسافربری ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفری با برد متوسط و یا بلند می باشد. بر همین اساس شرکت بوئینگ دست به طراحی هواپیمایی جدید با خصوصیاتی در حد تفکرات مهندسان اقتصاد این شرکت است که البته با الهام از هواپیماهای نسل گذشته بوئینگ یعنی هواپیمای سری ۷۵۷ و ۷۶۷ گرفته شده است. 

>>کمپانی بوئینگ با همکاری ناسا در حال طراحی هواپیمای مسافر بری هیبریدی جهت کاهش سوخت و آلایندگی هوا می باشند

>>نگاهی نزدیک به بالگرد تهاجمی Ka-52 کامو کشور روسیه

سرانجام هواپیمای دریم لاینر 787 و یا همان هواپیمای رویا پیمای بوئینگ طرح نهایی طراحان این شرکت بود. این هواپیما انقلابی در استفاده در مواد چند سازه ای یا کامپوزیتی ایجاد کرد تا جایی که بالغ بر ۶۰ درصد از کل سازه هواپیما بر پایه استفاده از چنین موادی صورت خواهد گرفت، این مسئله خود به معنای پیشی گرفتن از هواپیماهای معمول بود که باور بر این بود که با کمتر از ۲۰ درصد از مواد کامپوزیت در بدنه تحولی در طراحی و تولید سازه های هوایی هستند. 

مواد کامپوزیتی علاوه بر سبک وزن بودن از مقاومت بالقوه ای از مواد دیگر برخوردار است که با توجه به قیمت نسبتا مناسبش مصالحی غیر قابل چشم پوشی در ساخت فریم های هوایی در آینده به شمار می آید. هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ از قابلیت حمل ۲۰۰ تا ۳۰۰ مسافر و بسته به پیکر بندی صندلی های آن در کلاس های مختلف تا مسافت حداکثر ۱۵ هزار کیلومتری برخوردار می باشد که با در نظر گرفتن طراحی موتور های جدید طراحی آن از لحاظ مصرف سوخت می شود این هواپیما را مجموعه ای از پیشرفت های نوین در راستای مدرنیزاسیون اقتصادی و البته بکار گیری صحیح و به جای آن محسوب کرد. 

منبع : bittenbythetravelbug

boeings 787dreamlinerبدنه سبکبوینگبوینگ 757بوینگ 767بوینگ 787جت مسافربریدریم لاینرطرح نهاییظرفیت بیشترکامپوزیتمسافربریمشخصات فنیمشخصات موتورمصرف سوخت پایین ترمعرفیمواد کامپوزیتیهوا و فضاهواپیما
Comments (0)
Add Comment