معرفی برترین خودروهای پورشه در دنیای موتوراسپرت

 

سابقه‌ی پورشه در موتوراسپرت، نزدیک به ۷۰ سال است و از نظر حضور در انواع مسابقات سرعت به جرأت می‌توان گفت هیچ برند دیگری، حتی فراری و مرسدس بنز با آن قابل مقایسه نیستند. از فرمول یک کلاسیک گرفته تا تورهای بزرگ دور اروپا، رالی جهانی و مسابقات ایندی آمریکا؛ سال‌ها است پورشه با خودروهای قدرتمند خود شرکت داشته و تالار  افتخاراتش را رنگین کرده است.

مارک لیب از مهندسان برتر پورشه و راننده‌ی این تیم که در رقابت لمانز سال گذشته قهرمان شد، در ویدئوی این مطلب حضور دارد و خودروهای برتر پورشه در تاریخ موتوراسپرت را بررسی می‌کند. او اکنون به‌عنوان راننده در رقابت‌ جهانی استقامت (FIA WEC) با تیم پورشه و خودروی ۹۱۹ شرکت می‌کند و سال ۲۰۱۶ در این مسابقات به مقام اول رسید.

۵- مدل ۹۵۹ رالی  ساخت ۱۹۸۶

شاید باورش برای ما سخت باشد؛ اما پورشه، با مدلی بهینه‌سازی شده از ۹۵۹، در رالی پاریس داکار شرکت کرد. خودروی ۹۵۹ رالی که نه‌تنها با شاسی‌هایی کشیده، سبک‌تر از ۹۵۹ استاندارد شده بود؛ بهره‌مند از سامانه‌ی دودیفرانسیل مدرن پورشه، در رقابت ۱۳ هزار کیلومتری پاریس داکار به قهرمانی رسید. جالب اینجا است که ۹۵۹، جایگاه دوم و ششم این رویداد مهم را نیز به دست آورد تا اهمیتی ویژه در تاریخ پورشه داشته باشد.

>>پورشه در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ از پنج نسخه جدید پورشه ۹۱۱ رونمایی کرد

فراموش نکنیم نسخه‌ی جاده (غیر رالی) پورشه ۹۵۹ که به‌عنوان یکی از ۵ طرح برتر تاریخ پورشه از نظر آیرودینامیک، مدتی پیش به آن پرداختیم؛ به لطف پیشرانه‌ی توئین توربوی ۲.۹ لیتری، نزدیک به ۴۴۴ اسب بخار قدرت داشت که با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳.۶ ثانیه و نهایت سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت، یکی از سریع‌ترین خودروهای زمان خود بود. نسخه‌ی رالی ۹۵۹ هرگز برای حضور در بازار جهانی عرضه نشد و اکنون در موزه‌ی پورشه نگهداری می‌شود.

۴- مدل ۹۵۶ ساخت ۱۹۸۲

در تاریخ مسابقات لمانز به‌ندرت می‌توان تیمی را یافت که خودروهای آن، همگی در یک دوره روی سکوی اول تا سوم بروند. پورشه ۹۵۶ یکی از استثنائی‌ترین مدل‌های تاریخ این شرکت و لمانز محسوب می‌شود که هر سه شرکت‌کننده‌ی آن، در تمام طول مسابقه جلوتر از دیگران بودند و مقام‌های اول، دوم و سوم را به دست آورند. این مدل در مسابقات قهرمانی استقامت جهان در سال ۱۹۸۳ نیز شگفتی‌ساز شد و از ۱۰ مسابقه، در ۹ مورد به مقام اول رسید.

۳- مدل ۹۱۷ Can-Am ساخت ۱۹۷۳

نسخه‌ی Can-Am از ۹۱۷ که با کد ۹۱۷/۳۰ شناخته می‌شود، هنوز هم یکی از پرقدرت‌ترین و سریع‌ترین خودروهای مسابقه‌ای دنیا محسوب می‌شود که ۱۲۳۰ اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست تا ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. مهندسین پورشه معتقدند که پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۵.۳ لیتری آن می‌توانست با فشار بالای توربوشارژ دوگانه، تا ۱۵۸۰ اسب بخار قدرت خروجی داشته باشد.

>>بررسی خودروی شاسی بلند پورشه کاین GTS

نسخه‌های ۹۱۷/۳۰ و ۹۱۷/۱۰ مخصوص حضور در مسابقات Can-Am آمریکا و کانادا بهینه‌سازی شده بودند و در تاریخ این رقابت‌ها که از ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۷ ادامه داشت، تنها خودروهایی هستند که از برندی غیر شورولت، قهرمان ‌شدند.

۲- مدل ۹۵۶ ساخت ۱۹۸۳

اهمیت ۹۵۶ برای پورشه آنقدر زیاد است که جایگاه دوم و چهارم برترین خودروهای مسابقه‌ای تاریخ خود را به آن اختصاص داده است. نسخه‌ی ۱۹۸۳ یک رکورد دست‌نیافتنی دارد و آن طی مسیر مسابقه‌ای نوربرگ‌رینگ در ۶ دقیقه و  ۱۱  ثانیه است که هنوز هیچ خودرویی در جهان موفق به شکست آن نشده است.

۹۵۶ برای اولین بار در تاریخ پورشه از شاسی آلومینوم استفاده کرد تا وزن خالصی در حدود ۸۰۰ کیلوگرم داشته باشد. پیشرانه‌ی آن ۶۳۵ اسب بخار قدرت داشت و به‌ دلیل آیرودینامیک بسیار عالی بدنه، رسیدن به نهایت سرعت ۳۶۲ کیلومتر بر ساعت را ممکن می‌کرد.

۱- پورشه ۹۱۸ مدل ۲۰۱۳

رسیدن به این مدل، به‌ عنوان برترین خودروی مسابقه‌ای در تاریخ پورشه، چندان دور از انتظار نبود. ۹۱۸ که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۱۵ به تعداد ۹۱۸۸ دستگاه، در دو تیپ استاندارد و اسپایدر (کروک) تولید شد؛ اولین خودروی سواری جهان بود که توانست نوربرگ‌رینگ را در کمتر از ۷ دقیقه طی کند. پیمودن مسیر ۲۰.۸ کیلومتری جهنم سبز برای ۹۱۸ فقط ۶ دقیقه و ۵۷ ثانیه طول کشید؛ اما رکورد آن نزدیک به ۴ سال پابرجا ماند تا مدتی پیش، توسط لامبورگینی پرفورمانته شکسته شود.

کسی که رکورد نوبرگ‌رینگ را برای ۹۱۸ ثبت کرد، مارک لیب بود که در ابتدای این مطلب به افتخارات او اشاره شد و در  فیلم بسیار جذابی که در انتهای این مطلب آورده شده است؛ خودروهای برتر پورشه در دنیای موتوراسپرت را معرفی می‌کند.

منبع : motorsport

12 سیلندرAcadia جنرال‌موتورزFIA WECآیرودینامیکاتومبیلپورشهپورشه ۹۱۸پورشه مدل 917 Can-Amپورشه مدل 956پورشه مدل 959پیشرانهخودرورالی پاریس داکاررکورد نوبرگ‌رینگلمانزماشینمشخصات فنی موتورموتور اسپرت
Comments (0)
Add Comment