سابقهی پورشه در موتوراسپرت، نزدیک به ۷۰ سال است و از نظر حضور در انواع مسابقات سرعت به جرأت میتوان گفت هیچ برند دیگری، حتی فراری و مرسدس بنز با آن قابل مقایسه نیستند. از فرمول یک کلاسیک گرفته تا تورهای بزرگ دور اروپا، رالی جهانی و مسابقات ایندی آمریکا؛ سالها است پورشه با خودروهای قدرتمند خود شرکت داشته و تالار افتخاراتش را رنگین کرده است.
مارک لیب از مهندسان برتر پورشه و رانندهی این تیم که در رقابت لمانز سال گذشته قهرمان شد، در ویدئوی این مطلب حضور دارد و خودروهای برتر پورشه در تاریخ موتوراسپرت را بررسی میکند. او اکنون بهعنوان راننده در رقابت جهانی استقامت (FIA WEC) با تیم پورشه و خودروی ۹۱۹ شرکت میکند و سال ۲۰۱۶ در این مسابقات به مقام اول رسید.
۵- مدل ۹۵۹ رالی ساخت ۱۹۸۶
>>پورشه در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ از پنج نسخه جدید پورشه ۹۱۱ رونمایی کرد
فراموش نکنیم نسخهی جاده (غیر رالی) پورشه ۹۵۹ که بهعنوان یکی از ۵ طرح برتر تاریخ پورشه از نظر آیرودینامیک، مدتی پیش به آن پرداختیم؛ به لطف پیشرانهی توئین توربوی ۲.۹ لیتری، نزدیک به ۴۴۴ اسب بخار قدرت داشت که با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳.۶ ثانیه و نهایت سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت، یکی از سریعترین خودروهای زمان خود بود. نسخهی رالی ۹۵۹ هرگز برای حضور در بازار جهانی عرضه نشد و اکنون در موزهی پورشه نگهداری میشود.
۴- مدل ۹۵۶ ساخت ۱۹۸۲
۳- مدل ۹۱۷ Can-Am ساخت ۱۹۷۳
>>بررسی خودروی شاسی بلند پورشه کاین GTS
نسخههای ۹۱۷/۳۰ و ۹۱۷/۱۰ مخصوص حضور در مسابقات Can-Am آمریکا و کانادا بهینهسازی شده بودند و در تاریخ این رقابتها که از ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۷ ادامه داشت، تنها خودروهایی هستند که از برندی غیر شورولت، قهرمان شدند.
۲- مدل ۹۵۶ ساخت ۱۹۸۳
۹۵۶ برای اولین بار در تاریخ پورشه از شاسی آلومینوم استفاده کرد تا وزن خالصی در حدود ۸۰۰ کیلوگرم داشته باشد. پیشرانهی آن ۶۳۵ اسب بخار قدرت داشت و به دلیل آیرودینامیک بسیار عالی بدنه، رسیدن به نهایت سرعت ۳۶۲ کیلومتر بر ساعت را ممکن میکرد.
۱- پورشه ۹۱۸ مدل ۲۰۱۳
کسی که رکورد نوبرگرینگ را برای ۹۱۸ ثبت کرد، مارک لیب بود که در ابتدای این مطلب به افتخارات او اشاره شد و در فیلم بسیار جذابی که در انتهای این مطلب آورده شده است؛ خودروهای برتر پورشه در دنیای موتوراسپرت را معرفی میکند.
منبع : motorsport