آموزش آزادسازی فضای ذخیره‌سازی در آیفون و آیپد

 

اکثر کاربران پس از گذشت مدت زمان طولانی با مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی در آیفون و یا آیپد خود مواجه می‌شوند. روش‌های مختلفی به منظور آزادسازی فضای ذخیره‌سازی در آیفون و آیپد وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. بنابراین با آی‌تی رادار همراه باشید.

بررسی فضای ذخیره‌سازی در آیفون

به منظور بررسی فضای ذخیره‌سازی در آیفون به قسمت General منوی تنظیمات مراجعه و گزینه Storage & iCloud Usage را لمس کنید. در این صفحه با دو بخش Storage و iCloud رو به رو می‌شوید. در بخش Storage امکان بررسی حافظه داخلی آیفون و در بخش iCloud امکان بررسی فضای ذخیره‌سازی سرویس iCloud فراهم آمده است. آیفون‌های اپل با حافظه‌های داخلی متفاوتی قابل خریداری هستند در حالی که تمامی اپل آی‌دی‌ها ۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

آیفون از حافظه داخلی خود به منظور ذخیره اپلیکیشن‌ها، پیام‌ها، تصاویر و غیره استفاده می‌کند. از طرف دیگر کاربران می‌توانند از سرویس iCloud به منظور تهیه فایل پشتیبان و همچنین ذخیره انواع خاصی از داده‌های اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.

>>چگونه عمر باتری گوشی آیفون خود را افزایش دهیم؟

آزادسازی حافظه داخلی آیفون

حال به منظور بررسی حافظه داخلی آیفون خود، مجددا به قسمت General منوی تنظیمات مراجعه کرده و گزینه Storage & iCloud Usage را لمس کنید. سپس در بخش Storage گزینه Manage Storage را انتخاب نمایید. با انجام این عمل میزان حافظه مورد استفاده، فضای آزاد ذخیره‌سازی و لیست اپلیکیشن‌ها نمایان می‌شود.

حذف اپلیکیشن‌های غیر کاربردی

توصیه می‌شود تا اپلیکیشن‌هایی را که به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنید، به سرعت حذف نمایید. امکان دانلود مجدد این اپلیکیشن‌ها به راحتی از طریق App Store فراهم آمده است.

حذف اپلیکیشن در صفحه تنظیمات حافظه نیز امکان‌پذیر است. بدین منظور در صفحهManage Storage، نام اپلیکیشن مورد نظر خود را لمس کنید. سپس گزینه قرمز رنگ Delete app را انتخاب نمایید.

حذف تصاویر، آهنگ‌ها و فیلم‌های غیر ضروری

به گالری دوربین خود مراجعه کنید و تمامی تصاویر و ویدئوهایی را که به آن‌ها احتیاج ندارید، حذف نمایید. در صورت حذف تصاویر در اپلیکیشن Photos، تصاویر حذف شده به مدت ۳۰ روز در پوشه‌ای به نام Recently Deleted نگهداری می‌شوند. به منظور دسترسی به این پوشه به قسمت Albums  اپلیکیشن  Photos مراجعه سپس پوشه Recently Deleted را لمس کنید. در این پوشه می‌توانید تصویر مورد نظر خود را به صورت دائم حذف کرده و یا آن را بازیابی نمایید.

برخی از اپلیکیشن‌ها نظیر اپلیکیشن اینستاگرام تصاویر و ویدئوهایی که کاربر توسط این شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارد، ذخیره می‌کنند. خوشبختانه این اپلیکیشن دارای گزینه‌ای با عنوان Save to Camera Roll است که با غیر فعال‌سازی آن کاربر می‌تواند از ذخیره تصاویر جلوگیری کند. در صورت عدم تمایل به حذف تصاویر می‌توانید آن‌ها را به کامپیوتر خود نیز منتقل کنید.

>>چگونه مصرف دیتا آیفون را کاهش دهیم؟

در صورت فعال بودن iCloud Photo Library، امکان ذخیره تصاویر با حجم بالا به صورت خودکار در حافظه iCloud فراهم آمده است. بدین ترتیب یک نسخه از تصویر ثبت شده با حجم و کیفیت پایین‌تر در حافظه داخلی گوشی و نسخه با حجم و کیفیت بالاتر در سرویس iCloud ذخیره می‌شود. بدین منظور به قسمت Photos & Camera منوی تنظیمات مراجعه سپس گزینه Optimize iPhone Storage را لمس کنید.

در صورت فعال بودن iCloud Music Library به قسمت Music منوی تنظیمات مراجعه سپس گزینه iCloud Music Library را لمس نمایید. در صفحه نمایان شده با انتخاب گزینه Optimize Storage آهنگ‌هایی که در چند وقت اخیر پخش نکرده‌اید، به صورت خودکار حذف می‌شوند. همان‌طور که در فوق نیز به آن اشاره شد، سرویس iCloud تنها ۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود تا از سایر فضاهای ذخیره‌سازی ابری نظیر گوگل درایو و یا Dropbox به منظور تهیه فایل پشتیبان از آهنگ‌ها و تصاویر خود استفاده کنید.

>> با بهترین گوشی‌های جایگزین آیفون ۷ آشنا شوید!

حذف پیام‌های قدیمی و بررسی تنظیمات اپلیکیشن Messages

دریافت و یا ارسال پیام‌های چند رسانه‌ای نیز موجب اشغال فضای ذخیره‌سازی می‌شود. در اپلیکیشن Messages به منظور حذف پیام‌های یک شخص، گزینه Edit قابل مشاهده در قسمت فوقانی و سمت چپ صفحه را لمس کنید. سپس آیکون به شکل دایره موجود در سمت چپ گفتگو مورد نظر خود را لمس نمایید. در نهایت گزینه Delete قابل مشاهده در قسمت انتهایی و سمت راست صفحه را لمس کنید.  

به منظور فعال‌سازی قابلیت حذف خودکار پیام‌ها به قسمت Messages منوی تنظیمات مراجعه سپس گزینه Message History را لمس کنید.

حذف پادکست‌ها

پادکست‌ها نیز می‌توانند میزان زیادی از فضای ذخیره‌سازی آیفون را به خود اختصاص دهند. بدین ترتیب توصیه می‌شود تا قسمت‌های مشاهده شده را حذف و از دانلود غیر ضروری جلوگیری کنید.

به منظور بررسی محتوای پادکست فعلی خود اپلیکیشن Podcasts را اجرا، سپس گزینه My Podcasts قابل مشاهده در قسمت انتهایی صفحه را لمس کنید. با انجام این عمل تمامی پادکست‌هایی که عضو آن‌ها هستید و قسمت‌های دانلود شده نمایان می‌شود. امکان حذف قسمت مورد نظر با لمس آن و کشیدن انگشت به سمت چپ فراهم آمده است.

به منظور مشاهده و یا تغییر روش دانلود پادکست‌ها به قسمت Podcasts منوی تنظیمات مراجعه کنید. سپس در بخش Podcast Defaults می‌توانید تنظیمات دانلود خودکار را تغییر داده و یا قابلیت حذف خودکار قسمت‌های تماشا شده را فعال نمایید.

پاک‌سازی حافظه کش مرورگر Safari

به منظور افزایش سرعت بارگذاری وب سایت‌ها، Safari و سایر مرورگرها صفحات وب را در حافظه کش خود ذخیره می‌کنند. در اکثر موارد، پاک‌سازی منظم حافظه کش موجب حذف داده‌های غیر ضروری می‌شود. به منظور پاک‌سازی حافظه کش مرورگر Safari به قسمت Safari منوی تنظیمات مراجعه سپس گزینه Clear History and Website Data را لمس نمایید.

>> چطور اپلیکیشن CYDIA را بر روی گوشی آیفون خود نصب کنم ؟

حذف و نصب مجدد فیس بوک

تنظیمات پیش‌فرضی به منظور پاک‌سازی حافظه کش اپلیکیشن فیس بوک وجود ندارد. بنابراین در صورت تمایل به پاک‌سازی حافظه کش این اپلیکیشن توصیه می‌شود تا آن را حذف و مجددا نصب نمایید.

آزادسازی فضای ذخیره‌سازی iCloud

در صورتی که با کمبود فضای ذخیره‌سازی در iCloud مواجه شوید، نوتیفیکیشن‌هایی مبنی بر ارتقا و خرید فضای ذخیره‌سازی اضافه در این سرویس دریافت خواهید کرد. حال در صورت عدم تمایل به پرداخت هزینه به منظور خرید فضای اضافه ذخیره‌سازی، می‌توانید از روش‌های آزادسازی iCloud که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، استفاده کنید.

حذف فایل‌های پشتیبان قدیمی

با استفاده از سرویس iCloud به صورت خودکار از اطلاعات آیفون شما بک آپ گرفته می‌شود. بدین ترتیب در صورتی که گوشی و تبلت شما آسیب ببینید، می‌توانید به راحتی به اطلاعات قدیمی خود دسترسی پیدا کنید.

با این وجود در برخی از مواقع فایل‌های پشتیبان قدیمی در  iCloudنگهداری می‌شوند. به قسمت General منوی تنظیمات مراجعه سپس گزینه Storage & iCloud Usage را لمس کنید. در بخش iCloud گزینه Manage Storage را انتخاب نمایید. در بخش Backups صفحه نمایان شده لیستی از فایل‌های پشتیبان نمایش داده می‌شود. در صورت تمایل به حذف فایل پشتیبان، آن را لمس کرده و انگشت خود را به سمت چپ صفحه بکشید.

قابلیت iCloud Photo Library و  Music Library

در صورت فعال بودن قابلیت iCloud Photo Library، تصاویر ثبت شده با دوربین آیفون در حافظه iCloud نیز ذخیره می‌شوند. بدین ترتیب به سرعت با کمبود فضای ذخیره‌سازی در iCloud مواجه خواهید شد. به منظور مدیریت ذخیره تصاویر به قسمت iCloud منوی تنظیمات مراجعه کنید. در این قسمت امکان فعال و غیر فعال‌سازی قابلیت iCloud Photo Library فراهم آمده است.

با فعال‌سازی گزینه Photo Stream، امکان همگام‌سازی تصاویر آیفون با سایر دستگاه‌های متصل به اکانت iCloud فراهم می‌آید. در نهایت در صورتی که همچنان با کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه هستید، توصیه می‌شود تا قابلیت iCloud Music Library را نیز غیر فعال کنید.

اپلیکیشن‌های مبتنی بر iCloud

برخی از اپلیکیشن داده‌های خود را به صورت مستقیم در iCloud ذخیره می‌کنند. به منظور بررسی این موضوع به قسمت iCloud منوی تنظیمات مراجعه سپس گزینه Storage را لمس نمایید. پس از آن گزینه Manage Storage را انتخاب کنید. در بخش Documents & Data امکان مشاهده اپلیکیشن‌های که داده‌های خود را در iCloud ذخیره می‌کنند، فراهم آمده است. در صورت تمایل به  حذف یک آیتم در بخش Documents & Data، آیتم مورد نظر خود را لمس سپس انگشت خود را به سمت چپ صفحه بکشید.

منبع : newatllas

Documents & DataiCloud UsageSave to Camera RollStorageآزادسازیآموزشآیپدآیفونآیفون 7آیفون 7 پلاساپلافزایش سرعتترفندتلفن همراهحافظه داخلیحافظه گوشیرهاسازی حافظهکمبود فضاموبایل
Comments (0)
Add Comment