PS4 Pro در برابر Xbox One S همه چیز در مورد آخرین به روز رسانی کنسول های بازی مطرح بازار

 

هر دو سازنده بزرگ دستگاه های خانگی برای تعطیلات کریسمس ۲۰۱۷ کنسول بازی خود را با یک به روز رسانی حسابی روانه بازار کرده اند. نکته جالب در این بین شباهت ارتقا صورت گرفته روی هر دو وسیله است، حرکت به سمت پخش تصاویر با کیفیت ۴K و تلاش برای کاهش اندازه در راس اولویت های مایکروسافت و سونی بوده اند.

تفاوت های چشمگیر

هنگامی که سه سال پیش دو سازنده از کنسول های جدید رونمایی کردند، تقریبا هر دو دستگاه از توان سخت افزاری مشابهی برخودار بودند، با این وجود خریداران در مواردی مثل تعداد فریم های تصویر در هر ثانیه و سرعت اجرا پلی استیشن را برتر می دانستند.

در بهترین حالت Xbox One S جدید یک به روز رسانی ضعیف روی مدل پایه به شمار می آید که بیشتر تمرکز در آن کاهش اندازه خود دستگاه بوده، اما داستان در مورد PS4 Pro یکسره متفاوت است.

>>گاهی اجمالی به کنسول های بازی PS4 SLIM و PS4 PRO سونی

ایستگاه بازی جدید سونی توان پردازشی تقریبا دو برابر قوی تر پیدا کرده، برای مثال کارت گرافیک جدید با بهره برداری از معماری جدید AMD موسوم به Polaris توانسته به پردازش ۴ تریلیون نقطه شناور یا به اختصار TFLOPS دست پیدا کند که در دنیای کنسول ها رقمی فوق العاده است.

این مقدار در One S به سختی به ۱٫۴TFLOPS بالغ می شود. تفاوت ها این بار کاملا آشکار هستند: دو برابر پردازنده ۴ هسته ای مایکروسافت، سونی یک نمونه ۸ هسته ای را به میدان آورده که به همراه ۸ گیگابایت رم GDDR5 تکمیل می شود، ایکس باکس شانسی برای جان به در بردن از این رقابت ندارد.

۴K HDR gaming

این عبارت را خوب به خاطر بسپارید، زیرا آینده دنیای بازی متعلق به دو ویژگی حیاتی خواهد بود؛ ویدیوهای ۴K و تصویر پردازی به صورت HDR توان پردازشی ارتقا یافته PS خودش را به خوبی در اینجا نشان می دهد.

کنسول جدید سونی می تواند بازی ها را با کیفیت ۴K Ultra HD یا فول اچ دی با سرعت خیره کننده ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند که در یک کلام عالی خواهد بود، البته به شرطی که تلویزیونی که از آن استفاده می کنید، توان آن را داشته باشد، به عبارت بهتر برای استفاده از تمامی توان مدل Pro شما حتما باید نمایشگری با کیفیت ۴K هم خریداری کنید، سرمایه گذاری بزرگی خواهد بود.

>>مقایسه سخت افزار کنسول های بازی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان

در سمت دیگر میدان One S هم از فرمت ۴K پشتیبانی می کند، البته نه کاملا تصاویر خروجی گرافیک در واقع همان کیفیت FullHD را دارند که به صورت مجازی تا UHD افزایش پیدا کرده (Upscale)، خبری از جزئیات بیشتر نخواهد بود.

فناوری گستره پویایی بالا یا HDR برای کنتراست در One S به چشم می آید البته مثل مورد بالا در اینجا هم نمایشگر عامل محدود کننده است و باید حتما از این فناوری برای نشان دادن سایه ها نورپردازی های طبیعی تر برخوردار باشد.

نه فقط دستگاهی برای بازی کردن

هر دو سازنده کنسول های جدید را به عنوان مرکزی برای سرگرمی خانگی توصیف می کنند. خبر خوب برای طرفداران مایکروسافت آنکه ساخته جدید آنها می تواند دیسک های بلو-ری با کیفیت ۴K را پخش کند که برای تماشای فیلم به وسیله آن خواهد بود، امکانی که خریداران PS4 Pro از آن بی بهره خواهند بود. البته هر دوی آنها توانایی پخش ویدیوهای آنلاین با کیفیت ۴K را دارند، فقط نمی دانم در این چند نفر پهنای باند کافی برای آن در اختیار دارند.

طراحی بدنه

ظاهر، شاید آخرین موردی باشد که یک خریدار کنسول بازی به آن اهمیت می دهد. در زمینه کیفیت ساخت هر دو وسیله خوب هستند و مشتریان بابت ماندگاری و جان سخت بودن آنها رضایت دارند.

همانگونه که اشاره شد One S نسبت به Xbox One اصلی حسابی رژیم گرفته و حالا تا ۴۰ درصد کوچک تر شده، آداپتور برق هم به داخل بدنه منتقل شده که همگی در کنار هم به معنای بسته ای زیبا و شیک خواهد بود. در سمت مقابل PS4 Pro هنوز یک اسب کاری است که با ارتقا صورت گرفته در بخش سخت افزاری نمی توان انتظار داشت سونی آن را کوچک تر کند.

به هر حال خنک نگاه داشتن چنین قدرتی کار ساده ای نیست، اگر واقعا اندازه برای شما مهم است می توانید نگاهی به PS4 Sim هم بیاندازید که توانی مشابه نمونه اولیه اما بسته بندی کوچک تر دارد. علاقه مندان به کنسول مایکروسافت باید مطلع باشند که استاندارد S جدید فعلا فقط در رنگ سفید عرضه شده است.

>>آیا آی‌پاد می‌تواند جای یک کنسول دستی بازی را پر کند؟

در یک جمع بندی کلی دسته X-Box ارگونومیک تر است و به لطف اتصال بلوتوث جدید می تواند برای بازی با PC های مجهز به ویندوز ۱۰ هم به کار گرفته شود. دسته Dualshock 4 با آن قسمت لمسی در میان خود هنوز هم فوق العاده به نظر می رسد و توسعه دهندگان بازی مخصوصا در عناوین اختصاصی حسابی از ویژگی های آن استفاده کرده اند.

منبع: trustedreviews

4 هسته ای8 گیگابایت رمHDROne SPS4 ProUltra HDXbox One Sایکس باکسایکس باکس وانبازیپردازندهپروپلی استیشنپی اس 4تفاوتتکنولوژیسونیفناوریفول اچ دیکنسول بازیمایکروسافتمشخصات فنیمشخصات کلیمقایسه کنسول بازیوان اس
Comments (0)
Add Comment