نسخه های خاصی از فراری که با گذشت زمان از ارزششان کم نمی شود

 

محصولات فراری به ویژه نسخه های خاصی از آن که به تعداد بسیار محدودتری تولید می گردند، از جمله خودروهای ارزشمند و کلکسیونی به شمار می آیند که ارزش آن ها با گذشت زمان نه تنها کم نمی شود بلکه افزایش هم می یابد.

این کمپانی معتبر به دنبال چنین سیاستی و البته به مناسبت های ویژه هر از گاهی از نمونه های خاص و تولید محدودی رونمایی می کند که بعضی از آنها حتی قبل از معرفی رسمی پیش فروش شده و خریدارنش در نوبت تحویل به انتظار ایستاده اند.

چند نسخه ارزشمند و کلکسیونی از مدل F12 berlinetta (که تنها یک دستگاه سفارشی از آن ساخته شده است) از همین دسته فراری ها هستند. اسب های وحشی مارنل لو که خریداری و یا سفارشی یکی از آنها قطعا حکم یک سرمایه گذاری پرمنفعت را برای صاحبانشان به همراه داشته است.

Sp275

امسال علاقه مندان برند افسانه ای فراری شاهد برگزاری گردهمایی ویژه ای به نام Finali mondiali بودند که از یک جهت بسیار مورد توجه نشریات خودرویی قرار گرفت؛ رونمایی از یک اسب وحشی تک ساخت و بسیار ارزشمند که شروع پروژه آن اختصاصا برای مالک متمولش از ۲ سال پیش آغاز شده و آن را به نمونه ای کاملا منحصر بدل ساخته است.

Sp275 RW Competizione محصولی که احتمالا به جز صاحبش علاقه مندان سینه چاک فراری تا مدت ها نامش را به خاطر خواهد سپرد. سال گذشته طی برگزاری همین فستیوال، فراری از نسخه قدرتمندتر، سبک تر و گرانقیمت تر از مدل F12 berlinetta به نام F12 tdf رونمایی کرد و ساخت ۷۹۹ دستگاه از آن در دستور کار قرار گرفت.

مدیران فروش فراری میدانستند که اسب وحشی مارانل لو آنقدر مشتریان وفادار و البته بی نهایت جاه طلب در صف انتظار دارد که تمامی ۷۹۹ دستگاه آن به راحتی آب خوردن به فروش رود! با این وجود شخصی سازی در فراری چیزی نیست که بتوان حد و مرزی برای آن قائل شد و F12 به عنوان تنها کوپه ۱۲ سیلندر تولید انبوه این شرکت در قالب پروژه نسخه ای خاص تر از tdf در برنامه کاری شرکت Carrozzeria Touring قرار گرفت.

آمار دقیقی از هزینه تمام شده و قیمت نمایی این پروژه در دست نیست اما طبق شنیده ها مالک آن یک آمریکایی است که به عنوان کلکسیونر خودروهای ارزشمند و کمیاب، سفارش این مدل خاص را به فراری داده است. مراحل طراحی و ساخت این ایتالیایی دلفریب چیزی در حدود ۲ سال به طول انجامیده است و رنگ سه لایه مخصوص فراری (triplo strato Giallo) بر روی بدنه مواج و خوش تراش آن خودنمایی می کند.

>> نگاهی به خوردی فراری J50 ، که تنها ۱۰ دستگاه از آن تولید شده است + ویدئو

ناگفته نماند که SP275 طرح جذاب و دلفریب و حتی نام خود را مدیون مدل ۲۷۵ GTB/C زرد رنگ ۱۹۶۴ است و اکنون لقب ارزشمندترین فراری جهان را به خود اختصاص داده است. احتمال میرود این تک محصول سفارشی از همان پیشرانه نمونه ۶٫۳ لیتری V12 مدل tdf با بیشینه قدرت ۷۸۰ اسب بخاری و گشتاور ۷۰۵ نیوتن متری برخوردار بشد که این اسب سرکش را طی مدت زمان ۲٫۹ ثانیه به مرز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند .

F12 TDF

TDF مخفف کلمه Tour De France است. دلیل این نام گذاری را باید در بردهای متوالی مدل ۲۵۰ در بین سال های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۴ در این سری مسابقات جستجو کرد که تاکنون نیز فراری آن را به عنوان مهر افتخاری بر پیشانی خود به نمایش گذاشته است. تمامی ۷۹۹ دستگاه این محصول به قیمتی در حدود ۳۵۶ هزار دلار به فروش رفته که اختلاف قیمتی ۱۰۰ هزار دلاری نسبت به نسخه معمولی داشته است.

TDF 110 کیلوگرم از berlinetta سبک تر است و با عنایت به همین کاهش وزن و افزایش قدرت ۴۰ اسب بخاری می تواند طی مدت زمان ۲٫۹ ثانیه از مرز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت عبور کند و یک دور کامل پیست فیورانوی را ظرف یک دقیقه و ۲۱ ثانیه بپیماید. این زمان حدود ۲ ثانیه از berlinetta سریع تر است و با اختلاف ناچیزی (در حدود ۱ ثانیه) در پس ابر خودروی هیبریدی فراری یعنی لافراری قرار میگیرد.

F12 TRS

بدنه آن در نگاه اول بسیار مخوف و البته تا حدودی هم ممکن است غیرمعمول به نظر برسد. پیشرانه این فراری تقریبا بدون هیچ تغییری باقی مانده و مهندسان مارانل لو با متد ویژه ای ضمن کاهش وطن عملکرد آن را نسبت به berlinetta افزایش داده اند. این نکته را البته با نگاهی به کابین آن هم که حتی از حداقل های یک خودروی امروزی نیز محروم مانده است می توان به خوبی دریافت.

این اثر هنری رو باز دارای پنجره های جانبی کوتاه به گونه ای است که به نظر می رسد سقف را از ستون A به عثب بریده اند! البته فراری تضمینی داده که با احتساب آن پرداخت مبلغ ۲٫۵ میلیون دلار برای این خودرو به هیچ عنوان ریسک محسوب نمی شود چرا که اگر مالک TRS روزی از راندن آن سیر شود، کمپانی به همان قیمت آن را از وی خواهد خرید. البته به عقیده بسیاری از کارشناسان از دست دادن این سوپر اسپرت کلکسیونی خود می تواند ریسک بسیار بزرگ تری باشد!

F60 america

F12 را باید خودروی بسیار خوش اقبالی دانست که برای جشن ۶۰ سالگی حضور فراری در ایالات متحده آن هم با چنین لباس فاخری انتخاب شده است. به گفته سازنده ایتالیایی تنها ۱۰ دستگاه از این جواهر آبی رنگ تولید شده که تمامی آن ها متعلق به مشتریان ویژه وفادار فراری در ایالات متحده هستند.

این مدل در واقع تکریم و ادای احترامی به مدل GTB/4 NART 275 است که انحصارا برای این بازار ساخته شده و توسط وارد کننده آمریکایی ایتالیایی الاصل فراری (لویجی چینتی) پای به این قاره نهاده است، مدلی که خود حکایتی شنیدنی دارد. در آن دوران چینتی ابتدا درخواست ۲۵ دستگاه را از انزوا فراری داست که البته به علت استقبال کم تنها موفق به فروش ۱۰ دستگاه از آن شد تعداد محدودی که بعدها متضمن قیمت بسیار بالای این خودرو گردید.

>> فراری خودروهای هیبریدی خود را بعد از سال ۲۰۱۹ وارد بازارمی کند

F60 در مقایسه با نسخه معمولی F12 بسیار سبک تر بوده و پانل های بدنه آن به طور کلی از نو طراحی شده اند. مکانیزم باز و بسته شدن سقف سبک آن نیز همانند مدل Aperta 599 بسیار ساده و ابتدایی است.

Touring berlinetta lusso

شاید نام Carrozzeria touring به گوش برخی از خوانندگان این مطلب تا حدودی ناآشنا باشد. برای این دسته از خوانندگان باید این نکته را یادآور شویم که تولد این کمپانی اتاق سازی ایتالیایی به سال های ابتدایی دهه ۲۰ میلادی و دورانی باز می گردد که این کارگاه از اعتبار ویژه ای برخوردار بود. البته این شرکت طی این سال ها فراز و نشیب های متعددی داشت تا جایی که در بین سال های ۱۹۶۶ تا ۲۰۰۸ به ورطه فراموشی سپرده شد. عده ای عدم حمایت مالی از آن، برخی مدیریت غلط و بعضی دیگر هم عدم توانایی این شرکت در ساخت اتاق برای شاسی های مونوکوک را دلیل عدم موفقیت آن می دانند.

با این وجود اگر مشاهده این اثر هنری محترک را اثباتی برای توانایی های شگفت انگیز طراحان چیره دست این کمپانی نمی بینید بد نیست نگاهی به دیگر محصولات آن مانند Alfa romeo disco volante و Mini superleggera concept بیندازید تا تبحر و تخصص مثال زدنی جادوگران ایتالیایی این شرکت برایتان روشن شود. این فراری به عنوان یکی از تولیدات این شرکت از لحاظ فنی تفاوت چندانی با مدل پایه نداشته و مدیران کمپانی تنها سفارش ۵ دستگاه از این شاهکار آلومینیومی _ فیبر کربنی را قبول کرده اند.

F12 berlinetta SG50

تصور عموم مردم در مورد مهم ترین محل پایگاه های خرید خودروهای سوپراسپرت و لوکس جهان، چین و کشورهای عربی ثروتمند حاشیه خلیج فارس است که البته شکی در این مورد وجود ندارد اما چند سالی است که در دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا همچون ژاپن، سنگاپور و هنک کنگ هم مشتریان متمولی پیدا شده اند که حاضرند چند صدهزار دلاری از حساب بانکی خود را صرف خرید یک خودرو یونیک و منحصر بکنند.

به همین منظور فراری نیز با همکاری وارد کننده رسمی خود در کشور سنگاپور به نام Ital Auto اقدام به ساخت نمونه فراری تک ساختی کرده است که حکایت از اهمیت بازار سنگاپور برای فراری دارد.

 

F12 berlinetta SG50F12 TDFF12 TRSF60 americaferariSp275Touring berlinetta lussoاتومبیلاخبار فناوریاسپرتامکاناتبررسیتکنولوژیخودروزمان ارائهسخت افزارسفارشیسوپر اسپرتفراریفناوریقیمتکلکسیونلوکسماشینمشخصات فنیمشخصات کلیویژگی های جدید
Comments (0)
Add Comment