معرفی سریع ترین هلیکوپتر های جهان ؛ پیشتازان عرصه نبرد، جابجایی و امدادرسانی + ویدئو

 

هلیکوپتر ها به دلیل قدرت مانور بالای حرکتی و همچنین توانایی فرود در کوه، دشت، مناطق شهری و شرایط مختلف آب و هوایی، کارایی بیشتری از هواپیما و دیگر وسایل نقلیه دارند. از زمان به کارگیری هلیکوپترها در جنگ جهانی دوم، این پرندگان، موثرترین وسیله نقلیه جهت امور لجستیک، نبرد، عملیات نجات، جابجایی سربازان و تجهیزات نظامی، تدارکات، پشتیبانی حمل و نقل و … هستند.

در جنگ و عملیات امداد و نجات، سرعت عامل بسیار مهم و از الزامات بحرانی برای هلیکوپترها محسوب می شود. در این مطلب به معرفی ۱۰ فروند از تندروترین هلیکوپترهای جهان در ترکیبی از قدرت، عملکرد و ارتفاع پرواز آنها پرداخته ایم.

AH-64D Apache

هلیکوپتر آپاچی AH-64 پیشرفته ترین هلیکوپتر جنگی چند منظوره در ارتش آمریکا بوده که یکی از سریع ترین هلیکوپترهای دنیا است. این هلیکوپتر ۴ پره با دو توربو شفت می تواند با حداکثر سرعت ۲۸۴ کیلومتر در ساعت، حتی در روزهای گرم حرکت کند. روی دم هلیکوپتر، پروانه کوچک برای حفظ تعادل و فرود آن تعبیه شده است. کابین ۲ نفره این هلیکوپتر به صورت پشت سر هم قرار دارد و دو موتور قدرتمند ۱۸۹۰ اسب بخاری، امکان رسیدن به حداکثر ارتفاع ۴۸۴۵ متری می رساند.

MilMil-26(Halo)

هلیکوپتر روسی Mil mil-26 با لقب Halo یک هلیکوپتر ترابری سنگین بوده که توسط سایت هوایی Rostvertol روسیه تولید شده است. این هلیکوپتر دارای حداکثر سرعت ۲۹۵ کیلومتر در ساعت بوده که آن را به یکی از سریع ترین هلیکوپتر های دنیا تبدیل کرده است.

مچنین قوی ترین و بزرگ ترین هلیکوپتر ترابری بوده که توانایی بلند کردن و حمل کردن یک هواپیمای مسافربری را دارد. بزرگترین هلیکوپتر تولید شده در جهان به دور موتور توربوشفت D-136 مجهز شده که هر کدام ۱۱۴۰۰ اسب بخار قدرت دارند.

این هلیکوپتر عظیم الجثه با یک باک استاندارد، مسافتی حدود ۸۰۰ کیلومتر را طی می کند و توانایی اوج گرفتن تا ارتفاع ۴۶۰۰ متر را دارد.

Mi Mi-28N Night Hunter

هلیکوپتر Mi-28N یا شکارچی شب، یک پرنده ضد زرهی روسی برای فعالیت در کلیه شرایط آب و هوایی و روز و شب بوده که دارای کابین ۲ نفره پشت سر هم است. به این هلیکوپتر، هلیکوپتر حمله می گویند، چرا که برای انجام عملیات تجسس و انهدام تانک ها و خودروهای مسلح و نابود سازی افراد دشمن طراحی شده و در سرعت های کم و با دقت بالا، اهداف هوابرد را منهدم می کند.

این هلیکوپتر توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد و رقابتی سرسختانه با هلیکوپترهای NH-90 و Ka-52 aligator داشته که همان سرعت را دارا هستند.

این هلیکوپتر نسل جدید، دارای دو موتور VK-2500 است که هر کدام ۲۲۰۰ اسب بخار قدرت دارند. موتورهای توربوشفت به Mi-28N امکان حرکت در ارتفاع ۵۶۰۰ متری را می دهد. وزن این هلیکوپتر در حال بلند شدن، ۱۰ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم است.

Ka-52 Alligator

هلیکوپتر تمساح، آخرین نسل از هلیکوپترهای شناسایی عملیات بوده که توسط آژانس طراحی Kamov طراحی شده است. این هلیکوپتر در خدمت نیروی هوایی ارتش روسیه بوده که با حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز می کند و هفتمین هلیکوپتر پر سرعت جهان است. همچنین برای انهدام تانک ها و اهداف مسلح و غیرمسلح زمینی و سربازان پیاده نظام مورد استفاده قرار می گیرد.

این هلیکوپتر روسی ۲ نفره توسط دو موتور توربوشفت VK-2500 مجهز شده که هر کدام از آنها ۲۴۰۰ اسب بخار قدرت داشته و امکان پرواز تا ارتفاع ۵ هزار متری را برای آن فراهم می کنند. این هلیکوپتر توانایی فرود و بلند شدن در شرایط خاص آب و هوایی مانند هوای گرم و هوای سرد و برفی را دارد.

NH90

هلیکوپتر NH90 یک هلیکوپتر چندمنظوره نظامی متوسط بوده که به دلیل نیازهای سازمان NATO در جنگ های دریایی در کشور ایتالیا، فرانسه، استرالیا و فنلاند به تولید رسید. سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر در ساعتی این هلیکوپتر، آن را به یکی از سریع ترین هلیکوپترهای دنیا تبدیل کرده است.

این هلیکوپتر جنگی دو موتوره، در دو نسخه تولید می شود، TTH جهت ترابری نیروهای تاکتیکی و NFH برای فرود روی ناوچه های جنگی نیروهای NATO که هر دو برای انجام عملیات زمینی و دریایی و تجسس روزانه و شبانه مورد استفاده قرار می گیرند.

دو نوع موتور Rolls-Royce Turbomeca RTM322 یا General Electric T700E برای NH90 در نظر گرفته شده که امکان رسیدن به ارتفاع حداکثر ۳۲۰۰ متری و سرعت صعود ۲۲۰۰ فوت بر دقیقه ای را برای آن فراهم کرده اند.

AgustaWestland AW139

هلیکوپتر AW139 یک هلیکوپتر جنگی دو توربین در سایز متوسط است که توسط شرکت AgustaWestland ایتالیا تولید می گردد. این هلیکوپتر با سرعت ۳۰۶ کیلومتر در ساعت، پنجمین هلیکوپتر سریع دنیا شناخته شده که توانایی حمل ۱۰ سرباز مسلح و مجهز و یا ۱۵ فرد عادی را با سرعت بالا دارد.

هلیکوپتر AW139 که به دو موتور توربوشفت Pratt & Whitney PT6C ساخت کانادا مجهز شده، از سال ۲۰۰۳ یکی از قدرتمند ترین محصولات شرکت AgustaWestland  بوده که در دو مدل بزرگتر AW149 و AW189 نیز برای مصارف غیرنظامی ساخته شده است.

AW101 Merlin (EH101)

هلیکوپتر AW101 یک هلیکوپتر نظامی متوسط و انعطاف پذیر است که توسط شرکت ایتالیایی Agusta Westland برای مصارف نظامی و غیر نظامی طراحی و تولید شده است.

این هلیکوپتر که توسط سه موتور توربوشفت Rolls-Royce/Turbomeca RTM322 مجهز شده، توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت را دارد. هر کدام از موتورها، قدرتی معادل ۲۲۷۰ اسب بخار دارند که هلیکوپتر را به ارتفاع ۴۶۰۰ متری می رساند.

Mil Mi-35M

هلیکوپتر نظامی Mi-35M با سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت، سومین هلیکوپتر دنیا به حساب می آید. این هلیکوپتر نظامی چندمنظوره روسی، نسخه مدرن امروزی مدل Mi-24V بوده که توسط سایت هلیکوپترسازی Mil در شهر مسکو ساخته شده است. هلیکوپتر Mil-24V از سال ۱۹۷۲در خدمت نیروی هوایی ارتش شوروی بوده که هم اکنون در ۳۰ کشور دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

هلیکوپتر Mi-35M از سال ۲۰۰۵ در سایت Rostvertol روسیه وارد فاز تولید انبوده شد که دارای دو موتور توربوشفت با قدرت ۲۲۰۰ اسب بخار تقویت شده است. این هلیکوپتر با یک باک مسافت ۴۶۰ کیلومتر را طی می کند و ارتفاع عملیاتی آن ۵۴۰۰ متر است.

CH-47F Chinook

هلیکوپتر شینوک CH-47F با سرعت ۳۱۵ کیلومتر در ساعت، دومین هلیکوپتر سریع دنیا بوده که توسط کمپانی بوئینگ آمریکا ساخته شده است. این هلیکوپتر سنگین دو پرده و دو موتوره سنگین ترین هلیکوپتر سری Western بوده که برای اولین بار در جولای سال ۲۰۰۷ برای ماموریت های متعددی مانند انتقال سربازان، توپخانه، تجهیزات نظامی و محموله های لجستیکی توسط واحدهای عملیاتی ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

این هلیکوپتر توسط دو موتور T55-GA-714A ساخت شرکت Honeywell تقویت شده که هر کدام از آن ها قدرت ۴۷۷۷ اسب بخار تولید می کند و امکان حمل باری به وزن حداکثر ۱۰۸۰۰ کیوگرم را تا ارتفاع ۶۰۹۶ متری دارد.

Euroepter X3

هلیکوپتر فرانسوی X3 با حداکثر سرعت استثنایی ۴۷۲ کیلومتر در ساعت، عنوان تندروترین هلیکوپتر جهان را دارد. اولین بار این رکورد در ۷ ژوئن ۲۰۱۳ در آسمان فرانسه به دست آمد. این هلیکوپتر خاص دارای دو بال کوچک در طرفین، به همراه دو پروانه عمودی بوده که حرکت سریع تر رو به جلو را برای آن فراهم می کنند.

این هلیکوپتر ۲ نفره به دو موتور قدرتمند رولزرویس توربوشفت Turbomeca RTM322-01/9a مجهز شده که هر کدام از آنها ۲۲۷۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و این هلیکوپتر ۵۲۰۰ کیلوگرمی را تا ارتفاع ۳۸۱۰ متری بالا می برد. روتورهای ۵ پره جانبی عمودی، قدرت خود را از موتور اصلی میگیرند.

منبع :rchelicoptershop

5 پره جانبی عمودیAgustaWestlandAlligatorAW101 MerlinAW139CH-47FChinookEH101EuroepterEuroepter X3Haloka-52Ka-52 AlligatorMi Mi-28NMi Mi-28N Night HunterMil MiMil Mi-35MMilMil-26NFHNH90Night HunterX3آمریکاارتشامدادایتالیاتاکتیکیتجهیزاتتدارکاتتمساحتوربوشفتجابجایی سربازانجنگیچندمنظورهحمل و نقلدنیاروترروسیروسیهسریعسریع ترینشکارچی شبشینوکعملیات نجاتغیرنظامیفرانسویقدرت مندقدرتمندلجستیکمانورمسلحناوچهنظامیهلیکوپترهلیکوپترسازی
Comments (0)
Add Comment