نگاهی به مهلک ترین ترکیب بمباران هوایی بمب افکن B-2 و بمب سنگر شکن GBU-57 + ویدئو

 

بمب نفوذگر GBU-57 که MOP نیز خوانده میشود، سلاح هدایت شونده و سنگر شکن نیروی هوایی آمریکاست که یکی از قدرتمندترین نمونه های نفوذگر موجود به شمار می آید. ترکیب آن با بمب افکن پنهانگار B-2، زوجی را تشکیل داده که می تواند بسیار خطر آفرین باشد.

آغاز توسعه

در سال ۲۰۰۲ نورثروپ گرومن و لاکهید مارتین توسعه یک بمب سنگر شکن ۱۴ تنی را آغاز کردند که به دلیل مشکلات فنی و کمبود بودجه لغو شد. اما پس از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، بررسی سایت های بتنی منهدم شده با مهمات سنگرشکن، از نفوذ اندک و تخریب ناکافی آنها حکایت داشت.

لذا این مهمات دوباره مورد توجه قرار گرفتند و ساخت نسخه بزرگ تری که بتواند نیاز نیروی هوایی برای سال های طولانی را تامین کند در دستور کار گرفت.

>> معرفی ۵ تا از برترین پیشرانه های جنگنده های حال حاضر جهان + ویدئو

پروژه MOP یا بمب عظیم نفوذگر GUB-57 در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و شرکت بوئینگ و نیروی هوایی، طراحی آن با هدف نابودسازی تاسیسات نظامی مدفون در اعماق زمین را آغاز کردند.

قابلیت ها

این بمب ۶٫۲ متر طولف ۰٫۸ متر قطر، ۱۳ هزار و ۶۰۸ کیلو گرم وزن و ۲۴۰۰ یا ۲۷۰۰ کیلوگرم ماده منفجره دارد که ۱۰ بار قوی تر از مدل قبلی BLU-109 است. ۴ بال ذوزنقه ای بزرگ و ثابت در میانه بدنه و ۴ بالچه مشبک متحرک نیز در انتها قرار دارند که با GPS کنترل شده و بمب را هدایت می کنند.

GUB-57 برای تخریب مجموعه ای از اهداف تخصصی بسیار مستحکم و مدفون در اعماق زمین طراحی شده و می تواند پناهگاه های بتونی و امکانات نظامی مستقر در تونل های عمیق را نابود کند.

این سلاح سنگین ترین بمب زرادخانه آمریکا است به طوری که حتی از مادر تمام بمب ها (GUB-43/MOAB) با وزن بیش از ۱۰ تن نیز سنگین تر است. برخلاف MOAB که ۸ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم ماده منفجره H6 معادل ۱۱ تن TNT دارد و بسیار قدرتمند است، MOP برای نفوذ به اعماق زمین طراحی شده لذا به جای ماده منفجره بیشتر بر استحکام بالاتر بدنه برای نفوذ در سطح فوق سخت و سپس انفجار در دل آنها تمرکز دارد.

بمب سنگرشکن BLU-109 در مقابل لایه بتونی به استحکام ۵ هزار PSI فقط ۱٫۸ متر نفوذ داشت. بمب هدایت لیزری GUB-28 نیز که از لوله توپ به عنوان بدنه استفاده می کرد، ۶ متر نفوذ داشت.

اما ابر بمب GUB-57 می تواند در ۶۰ متر بتون مسلح ۵ هزار PSI یا ۱۰ متر بتون فوق مستحکم ۱۰ هزار PSI نفوذ کند که بسیار قابل توجه است. شیوه پرتاب نیز رهاسازی از ارتفاع بلند در حالت شیرجه هواپیما است تا شتاب لازم برای خرد کردن بتون را به دست آورد.

سخنگوی پنتاگون در سال ۲۰۰۶ در توجیه نیاز به چنین سلاحی گفت: بعضی از کشورهای صاحب فناوری، از شیوه رفتن به اعماق زمین برای محافظت از تجهیزات نظامی و امکانات مهم خود استفاده می کنند که پدیده ای نوظهور ولی در حال گسترش است.

مثلا کره شمالی انبارهای تسلیحات خود را به تونل های عمیق زیرزمینی منتقل کرده و توان مقابله با چنین تاکتیکی پیش از این عملا وجود نداشت، اما طرح جدید ادعا می کند که می تواند از پس سخت ترین موانع هم بربیاید.

>> نگاهی به بزرگترین هواپیمای حمل و نقل نظامی جهان ؛ Y-20 + ویدئو

هدف از طراحی MOP نصب دو فروند در محفظه های داخلی بمب افکن پنهانکار B-2 بود. لذا در سال ۲۰۰۷ نور ثروپ ارتقای ناوگان B-2 با هزینه ۲٫۵ میلیون دلار برای هر فروند را آغاز کرد. این بمب در جریان آزمایش ها از بمب افکن B-52 نیز پرتاب شد اما به صورت عملیاتی کاربرد ندارد. چون فرستادن B-52 برای چنین ماموریتی با پدافند قدرتمند موجود در اینگونه مناطق، عملا به نابودی پرنده مادر ختم خواهد شد.

ورود به خدمت و ارتقا

نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که GUB-57 برای استفاده در دسترس است اما اصلاح آن ادامه دارد. در سال ۲۰۱۲ نیز پنتاگون مجموعه ارتقایی روی بمب انجام داد که شامل افزایش عمق نفوذ، سیستم هدایت دقیق تر، اصلاح فیوز برای مقاومت در برابر ضربه لایه های گرانیت و فولاد و قابلیت غلبه بر جنگ الکترونیک تاثیر گذاری روی GPS بود.

ترکیب با B-2

تنها وسیله حمل و پرتاب GUB-57 بمب افکن B-2 است لذا اشاره بدان ضرورت دارد. بزرگترین بال پرنده و گران قیمت ترین هواپیما در کل تاریخ که قیمت آن را تا ۲٫۵ میلیارد دلار برای هر فروند نیز گزارش کرده اند. فاصله دو سر بال های آن ۵۲٫۵ متر بوده و حداکثر وزن برخاستش به ۱۷۰ تن می رسد!

B-2 نخستین هواپیمای جهان بود که از بمب هدایت ماهواره ای JDAM استفاده کرد و آن را در تهاجم آمریکا به کوزوو (۱۹۹۹) به کار برد.

طی این جنگ که نخستین کاربرد B-2 نیز بود، آنها یک سوم از مجموع اهداف صرب ها را نابود کردند. همچنین مستقیما از خاک آمریکا پرواز می کردند و بدون توقف، کوزوو را بمباران کرده و به آمریکا باز می گشتند.

در جنگ افغانستان نیز ناوگان B-2 با سوخت گیری هوایی و پرواز یکسره از آمریکا، افغانستان را بمباران کرده و باز می گشتند. در همین جنگ B-2 موفق به ثبت رکورد طولانتی ترین پرواز تاریخ شد. در جنگ عراق هم B-2 ها با پرواز از جزیره دیگو گارسیا در اقیانوس هند و حتی خاک آمریکا به بمباران عراق پرداختند و ماموریت های ۳۰ و حتی ۵۰ ساعته انجام دادند. (دو خلبان بیش از ۲ شبانه روز در هواپیما بودند!)

هیچ کس از مقطع راداری این هواپیما اطلاع ندارد ولی تصور می شود که حتی پنهانکارتر از F-22 باشد. جنگنده F-22 فقط ۴ زاویه و بمب افکن B-2 تنها ۲ زاویه بازتاب دارد. همچنین ادعا شده B-2 از فناوری ناشناخته ایجاد میدان مغناطیسی روی بدنه به منظور جذب امواج الکترومغناطیس استفاده می کند و برای رادارها تقریبا نامرئی است. بخش زیرین هواپیما نیز سیاه رنگ شده، چون در ارتفاعی که پرواز می کند، زمینه آسمان سیاه است.

یک دوربین متصل به کامپیوتر نیز در انتهای هواپیما قرار دارد که خروجی اگزوزها را نگاه می کند و به محض ایجاد کوچک ترین دنباله ابر، فورا ارتفاع و قدرت موتورها را تغییر می دهد تا دنباله محو شود.

>>نگاهی به ارزان ترین و سبک ترین جنگنده نسل چهارمی دنیا با نام گریپن JAS 39

حال تصور کنید ترکیب آن با دو ابر بمب تقریبا ۱۴ تنی چه زوج هولناکی بوجود می آورد. اما این گونه هم نیست که برای مثال اگر زمانی خیال احمقانه ای به سر آمریکایی ها زد پدافند کشور عزیزمان هم بیکار بنشیند. از نسل جدید S-300 و سامانه های تور ام ۱ که بگذریم، ایران به تازگی رادار کاوش و سامانه پدافند جدید اسکن آرایه فازی و رادارهای اخلال سنج موج بلند عملا می توانند کلاغ سیاه آمریکایی ها را از کیلومترها آنسوتر تشخیص دهند، فراموش نکنید حداکثر سرعت B-2 کمتر ۹۰۰ کیلومتر در ساعت است و اهداف احتمالی آن در عمق چند صد کیلومتری خاک ایران قرار گرفته اند، فرار از این مهلکه برای پرنده میلیارد دلاری کاخ سفید امکان پذیر نخواهد بود.

خود بمب ها هم از نوع سقوط آزاد هستند که به معنای سرعت پایین و سطح مقطع راداری زیاد آنها خواهد بود که با توجه به حجم عظیم پدافند نقطه ای و توپ های ضد هوایی سایت های اتمی ایران عملا قبل از رسیدن به زمین نابود خواهند شد. به فرض محال که آنها حماقت کردند و بدون در نظر گرفتن نتایج، اینکار را انجام دادند و بمب هم به زمین رسید، در مورد تاسیسات هسته ای ایران حرف از ۱۰۰ متر بتون مسلح مدفون در زیر کوهستان در میان است، آمریکا چند تا B-2  برای فداکردن دارد؟

نسل بعدی سنگر شکن ها

نیروی هوایی آمریکا مدت هاست که دنبال نسل آینده بمب های سنگر شکن با یک سوم ابعاد MOP ولی همان عمق نفوذ است تا توسط جنگنده های معمولی قابل حمل باشد. مهم ترین دلیل نفوذپذیری MOP وزن بالای آن است و نیروی هوایی برای جبران وزن بمب های کوچک، قصد افزودن بوستر راکتی را دارد. بدین ترتیب سرعت بمب به چند برابر صوت رسیده و به عمق نفوذ MOP دست می یابد.

در ادامه ویدئوی از هواپیما b-2 را مشاهده می فرمایید

منبع : The verge

BLU-109GUB-43/MOABMOPبمب افکن پنهانگار B-2بمب نفوذگر GBU-57زرادخانهسلاح هدایت شوندهسنگر شکنلاکهید مارتینمادر بمبماده منفجرهنورثروپ-گرومننیروی هواییهواپیما پنهان کار
Comments (2)
Add Comment
  • dubail

    بی ۲ هواپیمای فوق العاده ای است

  • تکبار تهران

    این هواپیما بسیار زیباست

    بهش نمیخوره اینقدر وحشتناک و بقول شما مهلک باشه

    ………

    مرسی از مطلب خوبتون