نگاهی به پهپاد های جدید ایرانی

 

ایران سرمایه گذاری گسترده ای در بخش ساخت هواگردهای بدون سرنشین رزمی انجام داده و موفق شده خود را در میان نام های برتر این صنعت در جهان قرار دهد. پهپاد های ایرانی از نقطه نظر کارآیی بارها توانایی های خود را به رخ کشیده اند.

از تاسیسات هسته ای غیرقانونی رژیم اشغالگر قدس فیلم برداری کرده اند، تصاویر عرشه ناو هواپیمابر هری ترومن را در خلیج همیشگی فارس برای دنیا مخابره کردند و با اجرای بمباران های دقیق مواضع تروریست ها معادلات قدرت در منطقه را وارد مرحله ای تازه کردند. ایران یک قدرت نوظهور در دنیای پهپاد ها است و دنیا راهی جز احترام گذاشتن به ما نخواهد داشت.

>>نگاهی به پهپاد تیلت روتر ، رویایی که ادامه دارد

هک کردن مسیر ارتباطی و به سلامت زمین نشاندن پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته RQ-170 در پاییز سال ۱۳۹۰ را می توان یکی از افتخار برانگیز ترین لحظه های نیروهای مسلح کشور عزیزمان در سال های اخیر دانست. کاخ سفید آن روزها با وقاحت خواستار استرداد RQ-170 جاسوس بود، اگر بخواهند امروز میتوانیم نمونه شناسایی یا بمب افکن ارتقا یافته آن را برایشان ارسال کنیم، با این تفاوت که نمونه های ساخت ایران را نمی شود هک کرد!

سیمرغ در میان پرنده های ساخت ایران نمونه ای ویژه به شمار می آید، دستیابی به فناوری بال پرنده چیز ساده ای نیست و تنها چند کشور انگشت شمار آن را در اختیار دارند، پیش از به دست آوردن ۱۷۰ نیز صنایع هوایی کشور تلاش های زیادی برای دستیابی به این فناوری انجام داده بود و با ساخت ایران نمونه ای ویژه به شمار می آید، دستیابی به فناوری بال پرنده چیز ساده ای نیست و با ساخت نمونه هایی همچون سفره ماهی به دست آوردهای قابل قبولی هم دست یافته بود اما به چنگ آوردن پیشرفته ترین پهپاد لاکهید مارتین گامی بلند در این مسیر بود و با نشان دادن الگوریتم های پروازی آن به دانشمندان ایرانی، آنها را چندین سال در این مسیر پیش انداخت، پنهانکاری ویژگی مهم دیگر سیمرغ خواهد بود.

این حد از پیشرفتگی و کارآیی پنهانکارانه نیز در میان ساخته های ایرانی کم سابقه است و حالا به نیروهای مسلح کشورمان اجازه می دهد به پیچیده ترین شبکه های پدافندی نیز نفوذ کرده، تصاویر اطلاعاتی ارزشمند را ضبط کرده و به سلامت به خانه بازگردند.

صاعقه RQ-170 با بمب اضافه

ایران سیمرغ را در اندازه های مختلف به تولید می رساند و نمونه مجهز به بمب های هدایت شونده آن را نیز صاعقه نام گذاری کرده است. البته اضافه کردن ۴ بمب به پرنده ای که مهم ترین ویژگی آن پنهانکاری است با پرسش های زیادی رو به رو است اما هیچ هم بعید نیست که تا پایان همین امسال از نمونه مجهز به جایگاه حمل تجهیزات داخلی صاعقه رونمایی شود، به هر حال ایران به صورت متوسط هر ماه دارد از یک پهپاد جدید با قابلیتی تازه پرده برداری می کند!

بمب های به کار رفته در صاعقه برای ما ناشناخته هستند و تنها به هدایت شونده بودن آنها اشاره شده. ساختار کلی یادآور موشک های خانواده سدید است که به لطف غلاف هدف یابی اپتیکی/ لیزری می توانند با دایره خطای کوچک تر از ۵ متر اهداف خود را به صورت نقطه زن مورد اصابت قرار دهند، این دقت بالا در کنار سر جنگی نسبتا کوچک به بمب های صاعقه اجازه می دهد سوژه را در مناطق پر تراکم شهری با کمترین آسیب جانبی ممکن نابود کنند.

>> قاتل مینیاتوری SWITCHBLADE ، پهپادی که عملکردی شبیه به یک موشک کروز کوچک دارد

با توجه به سقف پروازی ۱۵ هزار متری RQ-170 می توان انتظار برد زیادی برای بمب های رها شده توسط صاعقه داشت.

MQ1-C

تورو کی غنیمت گرفتیم؟

شکار RQ-170 خبری بود که جهان را در شوک فرو برد، همان روزها خبر به زیر کشیدن تعدادی از اسکن ایگل های نیروی دریایی امریکا نیز منتشر شد که میخ دیگری بر تابوت قدرت پوشالی آنها در خلیج فارس بود اما در مراسم نیروی هوا و فضای سپاه بازیگر بزرگ دیگری هم بود که جلب توجه می کرد: ایران یک فروند MQ-1C Predator هم در اختیار دارد! در مورد چگونگی دست یابی دلاوران کشور عزیزمان به پرنده اطلاع دقیقی در دست نیست.

عقاب خاکستری هنوز هم به صورت گسترده در نیروی هوایی واشنگتن در حال خدمت است. برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ به خدمت در آمد و در این مدت به عنوان پرنده ای با مداومت پروازی ۳۰ ساعته که می تواند انواع ماموریت های شناسایی و تهاجمی را انجام دهد بسیار پرکاربرد بوده. عقاب خاکستری از کنترل سه گانه رهیابی داخلی، لینک ماهواره ای و GPS استفاده می کند و دارای سامانه های خود نابودگر داخلی است.

رژیم اشغالگر قدس در زمینه ساخت پهپاد بسیار پیشرفته است تا جایی که می توان درپای محصولات آن را در نیروی هوایی کشورهای صاحب فنی مانند روسیه، هند و حتی امریکا جستجو کرد.

>> نگاهی مختصر به بهترین جنگنده ها و پهپاد های برتر دنیا

هرمس ۴۵۰ یکی از موفق ترین ساخته های صهیونیست ها است اما این بدون سرنشین کارآمد نیز نتوانسته از چنگال رزمندگان ایرانی فرار کند، خبر خوب اینکه نمونه بومی سازی شده این پهپاد نیز به نمایش در آمده بود که در نوع خود بسیار جالب توجه خواهد بود. هرمس می تواند تا ۲۰ ساعت در آسمان باقی بماند و به لطف بارمزد ۱۵۰ کیلوگرمی می تواند در انواع ماموریت های شناسایی، هدایت توپخانه، رله مخابراتی و مانند آن فعالیت کند.

RQ-11 کوچک اما کاربردی

پهپادهای کوچک قابل حمل توسط نفر در سال های اخیر رشد فوق العاده ای داشته اند. این پرنده ها به یگان های کوچک اجازه می دهند با کمترین دردسر ممکن و بدون وابستگی به سلسه مراتب اطلاعاتی پیچیده، در لحظه به اطلاعتی که می خواهند دست پیداکرده با بیشترین آگاهی از موقعیت ممکن به انجام ماموریت خود بپردازند.

RQ-11 Raven یک پهپاد دست پرتاب با وزن تنها ۱٫۹ کیلوگرم است که می تواند در دایره ای به قطر ۱۰ کیلومتر یا ۹۰ دقیقه به پرواز ادامه دهد.

ایران به پیش

شاهد ۱۲۹ ایرانی توانایی حمل موشک های هدایت شونده را دارد، فطرس بزرگ ترین بدون سرنشین ایرانی است که می تواند برای بیش از ۳۰ ساعت در آسمان باقی بماند، سیمرغ در زمینه پنهانکاری جز برترین های جهان است، پس اینکه خودمان را جزو پنج قدرت برتر جهان در این بخش بدانیم خود بزرگ بینی و گزافه گویی نخواهد بود.

از مهاجر تا امروز راه طولانی طی شده که در طول آن همه چیز در یک کلام متحول شده به جز یک مورد، جوانان با غیرت ایرانی که با خودباوری مسیری را پیموده اند که نگاه کردن به آن حس سربلندی و افتخار را در دل زنده می کند.

MQ1-CRQ-11 RavenRQ-170بدون سرنشین رزمیپهپادپهپاد ایرانیپهپاد جاسوسیپهپاد شناسایشکار RQ-170صاعقه RQ-170غلاف هدف یابی اپتیکیمشخصات فنیموشک نقطه زنهوا گردهواپیما بدون سرنشین
Comments (0)
Add Comment