به مدت ۴۰ سال خودروهای آئودی کواترو، نامهای برتر صنعت خودرو را به چالش کشیدهاند و سیستم ۴WD این خانواده که آنهم با نام کواترو شناخته میشود، همراه مطمئن رانندهها در جادههای ناهموار است. در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۶، آئودی با معرفی ۳ کواتروی جدید، مرزهای این خانواده را گسترش داد و به تطبیقپذیری آن با نیازهای دوستداران وفادار این برند، جلوهای تازه بخشید.
اعضای خانوادهی آئودی کواترو در مدلها و کلاسهای متنوع عرضه میشوند و در میان آنها میتوان انواع مدلهای شاسیبلند بزرگ یا اسپرت جمعوجور و سریع را مشاهده کرد. امسال در نمایشگاه خودروی دیترویت شاهد معرفی سه محصول جدید آئودی کواترو بودیم که هرکدام به نحوی بیننده را شگفتزده میکنند. به نظر میرسد برای ایدههای خلاقانه طراحان این شرکت هیچ محدودیتی وجود ندارد و حتی پستیوبلندیهای ماه نیز در آینده به تسخیر ساختههای آئودی درخواهند آمد.
آئودی ای ۴ آلرود کواترو
با شنیدن نام این خودرو میتوان حدس زد که مدل ارتقاءیافتهی ای ۴ آوانت است که افزایش ۳.۵ سانتیمتری فاصله بین محور تایرها و شاسی به آن آزادی عمل بیشتری در استفاده از انواع تایر میدهد. به توصیف آئودی، این خودرو ترکیبی از راحتی یک خودروی شهری با توانایی حرکت در جادههای ناهموار است. ای ۴ آلرود فقط در بازارهای اروپا عرضه میشود.
ای ۴ آلرود کواترو با ظاهر باشکوه و چراغهای مورب با گوشههای تیز تهدیدکننده، در پنج مدل با موتورهای دیزل و بنزینی عرضه میشود که نیرویی پیشرانهای بین ۱۵۰ تا ۲۷۲ اسب بخار تولید میکنند. گیربکسهای ارائهشده برای این خودرو نیز تنوع خوبی دارند که از آن جمله میتوان به ۶ دندهی دستی، ۷ دندهی شیفت ترونیک و ۸ دندهی تیپ ترونیک اشاره کرد. ای ۴ آلرود مانند سایر اعضای خانواده به سیستم ۴WD استاندارد کواترو مجهز است.
آئودی ای ۴ آلرود کواترو دارای سیستم تعلیق مخصوص جادههای ناهموار است که به کمک فنربندی تعدیلکنندهی یکپارچه، از انتقال ضربات واردشده به تایرها در جادههای خاکی، به اتاق جلوگیری میکند. این خودرو تابستان ۲۰۱۶ با قیمت پایهی ۴۴۷۵۰ یورو در اروپا عرضه خواهد شد.
آئودی اچ-ترون کواترو با سوخت هیدروژنی
ستاره دیگر نمایش جذاب آئودی در دیترویت ۲۰۱۶، خودروی مفهومی اچ-ترون کواترو است که از هیدروژن بهعنوان سوخت استفاده میکند. شکل و شمایل اچ-ترون بیشباهت به ای ۴ آلرود نیست ولی این تنها مورد تقریبا مشترک بین این دو است و گذشته از آن هرکدام به سیارهی دیگری تعلق دارند.
در اچ-ترون، بهجای استفاده از بنزین یا گازوئیل برای تأمین نیروی موردنیاز خودرو، از هیدروژن برای به حرکت درآوردن دو موتور الکتریکی آن استفاده شده است که هرکدام وظیفهی به حرکت درآوردن یکی از محورهای خودرو را به عهده دارند. این دو موتور درمجموع ۳۰۸ اسب بخار نیرو تولید میکنند و در مدت ۷ ثانیه سرعت اچ-ترون را به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسانند که برای یک خودروی اس یو وی شتاب تحسینبرانگیزی است. منبع سوخت اچ-ترون کواترو در مدتی کمتر از ۴ دقیقه کاملا پر میشود و یکبار سوختگیری کامل برای طی کردن ۶۰۰ کیلومتر کافی است.
نوآوریهای ارائهشده در اچ-ترون، به سوخت هیدروژنی و موتور الکتریکی محدود نمیشوند. گذشته از نمایشگر منحنی OLED و تبلتهای تعبیهشده در صندلی عقب، اچ-ترون گوشههایی از سیستم رانندگی و پارک خودکار را که قابلیت جنجالی نسل بعدی سدان ای۸ آئودی هستند، به نمایش میگذارد. به گفتهی آئودی، سیستم دستیار مجازی راننده (zFAS) بهصورت لحظهای موقعیت و سایر اطلاعات موردنیاز در مورد خودروهای مجاور را بررسی و پردازش میکند و این اطلاعات را در اختیار سیستم رانندگی و پارک خودکار قرار میدهد. سیستم رانندگی و پارک خودکار میتواند با استفاده از این اطلاعات خودرو را پارک کند یا هنگام رانندگی در آزادراههای پرتردد و شلوغ که مستلزم حرکت و توقف پیدرپی است، تا حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت هدایت خودرو را به عهده بگیرد.
آئودی لونار کواترو و رانندگی در ماه!
محصولات زمینی آئودی در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۶ توجه زیادی را به خود معطوف کردند و در کنار آن تماشای ماه نورد لونار کواترو که شاید در سال ۲۰۱۷ واقعا به ماه فرستاده شود نیز خالی از لطف نبود. آئودی یکی از حامیان گروهی از محققان آلمانی است که دانشمندان نیمهوقت نامیده میشوند و برای بردن جایزهی ۳۰ میلیون دلاری مسابقهی لونار ایکس گوگل تلاش میکنند. این خودروی بدون سرنشین بهمحض فرود آمدن روی ماه باید با طی کردن مسافتی بین نیم تا ۱ کیلومتر، تعدادی عکس و فیلم از سطح ماه بگیرد و به زمین مخابره کند.
منبع : Engadget