دنیای فناوری

بررسی و مقایسه BMW 535i در برابر BMW 528i

902

 

سری ۵ بعد از سری ۳ پرفروش ترین محصول BMW است که در سال ۱۹۷۲ اولین نسل از آن جایگزین مدل New class شد و تاکنون شش نسل از این مدل خواستنی و دوست داشتنی به ترتیب جدول زیر روانه بازار شده است. نسل فعلی سری ۵ یا کد F10 آخرین سال حضورش در بازار را تجربه می کند.

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

نسل پنجم از سری ۵ با کد اتاق E60 از آن دست طرح ها بود که حدود ۱۲ سال پیش همه را شیفته خود کرد لبته بی دلیل هم نبود چرا که ذهن خلاق و هنر استادانه دستان کریس بنگل و آدرین فن هویدونک پشت طراحی آن قرار داشت در نهایت نیز همین E60 به حق لقب پرفروش ترین سری ۵ را از آن خود کرد ( ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۰ قریب به ۵۰ درصد سود BMW فقط از فروش همین نسل از سری ۵ حاصل شد).

123

این مدل در سال ۲۰۰۷ شاهد به روز رسانی جزیی بود که بیشتر سامانه iDrive و طراحی داخلی خصوصا رودری ها را متاثر کرد نمونه مورد آزمایش نیز تیپ ۵۳۵i و مدل ۲۰۰۹ این خودرو با ۹۰ هزار کیلومتر کارکرد است که در کمال صحت و سلامت نگهداری شده است. این مدل با موتور شش سیلندر و ۳ هزار سی سی حجم اولین سری ۵ است که از توربو سود می برد و با ۳۰۰ اسب بخار قدرت کاملا تند و تیز و روپا عمل می کند.

کابین اگرچه از نسل جدید کمی کوچک تر است اما کمبودی از لحاظ فضا احساس نخواهید کرد شاید بزرگترین تفاوت را در نحوه کار iDrive شاهد باشید که گفتن در میان منوای آن کمی گیج کننده است خصوصا حالا که ذهن عموم BMW سواران با iDrive جدید عجین شده پیچیدگی منوی آن بیشتر به چشم می آید. این نکته به علاوه ایمنی ضعیف تر و چهره قدیمی تر سه نکته منفی E60 در برابر F10 است.

>> قدرت ۴۳۰ اسب بخاری تیونینگ آلفا برای خودروی BMW M2

از لحاظ دقت فرمان E60 با بهره گیری از سامانه Active Steering هنوز هم یکی زا دقیق ترین فرمان های این کلاس را در اختیار دارد. به این ترتیب که گردش چرخ ها به نسبت سرعت تغییر می کند به عنوان مثال اگر فرمان را ۱۰ درجه از موقعیت مرکزی بچرخانید چرخ ها در سرعت پایین بیشرت تغییر زاویه را می دهند تا در سرعت بالا و این حساسیت نسبت به سرعت سبب شده تا یکی از دقیق ترین فرمان های کلاس سایز متوسط اسپرت و لوکس در اختیار E60 باشد. اما آیا در مقابل آن فرمان الکتریکی F10 بی حس و کسل کننده است؟! به هیچ وجه.

فرمان امروزی اگرچه سال ها است به دلیل مصرف سوخت کمتر از حالت هیدرولیکی خارج شده و نسخه های سرووالکتریک جای آن را گرفته اند اما هنوز هم می توانید از فرمان خوش دست و دقیق BMW F10 لذت ببرید، شاید در پیست و در شرایط رانندگی حداکثری تفاوت دو فرمان نمود داشته باشد اما در مانورهای سریع شهری هنوز هم یکی از دقیق ترین های این کلاس را در دستان خود خواهید داشت.

وقتی از پشت فرمان ۵۳۵i بلند شده و بلافاصله در پشت فرمان ۵۲۸i می نشیند حس نرمی و راحتی سواری به علاوه کابین بی صداتر محسوس خواهد بود که دلیل اصلی آن جایگزینی تعلیق بازوهای مک فرسون در جلو با نمونه چند اتصالی (مولتی لینک) با بازوهای کوتاه و بلند در نمونه جدید است به همین دلیل برخی سری پنج F10 را نمونه کوچک شده سری ۷ معرفی می کنند، اما این که برخی کابین و کیفیت سواری و حتی هندلینگ سری ۵ جدید را با سدان های لکسس مقایسه می کنند باید گفت این کمال بی انصافی و یا عدم شناخت آن ها از دو خودرو است.

>> BMW از نسخه‌ی M سری هفت خود را رونمایی کرد

محصولات لکسس همانند GS جدید علی رغم برخورداری از اعتبار جهانی از کیفیت سواری کاملا متفاوت (نه بدتر، نه بهتر) با محصولات BMW و همانند سری ۵ برخوردارند که سبب می شود معیار بهتر یا بدتر بودن هر کدام مستقیما به سلیقه خریدار مرتبط باشد.

bmw-528i-2013-5

سری پنج F10 از لحاظ ایمنی خصوصا در تصادفات جانبی، فضای کابین، نحوه کار با iDrive و رخ بیرونی و درونی به نسبت قبل برتری دارد اما از لحاظ ایمنی خصوصا در تصادفات جانبی، فضای کابین، نحوه کار با iDrive و رخ بیرونی و درونی به نسبت قبل برتری دارد اما زا لحاظ توانایی های حرکتی با توجه به محدودیت انتخاب موتور در پس آن قرار می گیرد.

سری پنج F10 با موتورهای متنوع شامل چهار سیلندر ۲ لیتری توربو، ۶ سلیندر ۲٫۵ لیتری، ۶ سلندر ۳ لیتری، ۶سیلندر ۳ لیتری توربو، ۸ سیلندر، ۴٫۴ لیتری توربو، ۲ و ۳ لیتری دیزل روانه بازار شده است اما با توجه به محدودیت های موجود فقط دو موتور ۴ سیلندر توربو به نام ۵۲۰i و ۵۲۸i وارد کشور شده اند که با توجه به تفاوت توربو از ۱۸۵ و ۲۴۰ اسب بخار قدرت بهره می برند.

(البته پای مدل ۵۲۳i با موتور ۲٫۵ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۲۰۱ اسب بخار نیز به تعداد کمتر به بازار کشورمان باز شده است) نمونه جدید با توجه به بهره گیری از تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر حدود ۷۰ کیلوگرم از نمونه قدیمی سنگین تر است و با وجود این که به تنهایی تند و تیز روپا عمل می کند و قادر است لبخند رضایت را بر لب عاشقان سرعت و شتاب بنشاند اما در برابر ۵۳۵i قدیمی حدود یک ثانیه ای در ثبت شتاب صفر تا صد کندتر عمل می کند.

وقتی به مشخصات دو خودرو روجوع می کنیم متوجه می شویم نمونه جدید قدرت و گشتاور ۳۵۲ نیوتن متری خود را در دور پایین تری به نسبت قدرت و گشتاور ۴۰۶ نیوتن متری مدل قدیمی به حداکثر می رساند و حتی از گیربکس سریع تر ۸ سرعته ZF نیز برخوردار است با این حال تفاوت ۶۰ اسب بخاری قدرت و ۷۰ کیلوگرمی وزن موجبات برتری ۵۳۵i را فراهم می کند.

bmw-535i-2009

البته ناگفته نماند همین اختلاف حجم موتور سبب می شود مصرف ۱۱ لیتری نسخه ۵۳۵ به ۸٫۲ لیتر در ۵۲۸ تقلیل یابد که این خود پیشرفتی در صنعت خودروسازی محسوب می شود. ناگفته نماند که BMW و سواران متعصب و طرفدار رانندگی اسپرت باید ۵۲۸i خود را بیشتر در حالت اسپرت نگه دارند که این کمی بر میزان مصرف سوخت می افزاید چرا که در حالت اقتصادی دنده ها به سرعت و در دورهای پایین تعویض می گردند، اتفاقاتی که چندان به مذاق اسپورت سواران BMW خوش نیم آید.

همانطور که ذکر شد تولید نسل فعلی BMW سری ۵ اواخر امسال میلادی متوقف می گردد و نسل جدید که گفته می شود کد G30 برای آن در نظر گرفته شده در اکتبر ۲۰۱۶ (مهر ۱۳۹۵) در موتور شوپاریس معرفی خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.