چند سال گذشته بود که شرکت سیستم دریایی جولیت (JMS) ، از زیردریاپیما گوست (شبح) رونمایی کرد که قابلیت کاهش فشار کشش در آب را با استفاده از ایجاد حبابهایی از گاز در اطراف خود داشت. اکنون این شرکت از هدف خود مبنی بر تولید نسخهی جدید از این زیردریاپیما به نام زیردریاپیمای گارین(محافظ) که قابلیت کنترل با سرنشین و بدون سرنشین برای عملیات ارتشی در زیر سطح آب را دارا است ، خبر داد.
همانند نسخهی قبلی این زیردریاپیما، قابلیت کاهش فشار کشش در آب بر طبق اصل سوپر کاویتاسیون انجام میشود؛ جایی که اصطکاک با استفاده از ایجاد حبابهایی از گاز در اطراف سازه انجام میشود. این پدیده سبب افزایش سرعت بدون استفاده از سوخت بیشتر میشود و JMS مدعی است که این زیردریاپیما در عمق ۱٫۲ متری از سطح آب قادربه حرکت تا سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
>>معرفی ۵ عدد از عجیب ترین سلاح های که تا به حال به دست بشر ساخته شده است
سخنی از بالاترین سرعت این زیردریاپیما در اعماق بالاتر و میزان تاثیر سوپرکاویتاسیون به میان نیامدهاست ولی JMS معتقد است که این سازه توانایی بسیار بالاتری نسبت به گوست خواهد داشت؛ بعلاوه، دیگر نیازی به سه خدمه که در نسخهی قبلی حضورشان الزامی بود ،نخواهد بود.
گرگوری سانکوف، مدیرعامل شرکت JMS میگوید “ما معتقد هستیم که زیردریاپیمای گاردین اولین زیردریاپیمایی خواهد بود که به طور کامل قابلیت کنترل بدون سرنشین را با قیمتی نسبتا بسیار پایین داراست.ما انتظار داریم که این زیردریاپیما، شیوهی انجام عملیاتهای نیروهای دریایی را دگرگون سازد و با قابلیتهای فراوانی از جمله آگاهی، نظارت، شناسایی بالا، قابلیت تشخیص مین، ضد انحدام بودن، قدرت شلیک با برد کوتاه و .. قادر به ایجاد ظرفیتهای جدیدی برای صنعت دریایی و ارتش خواهد بود. بدون شک هیچ پلتفرم دیگری نظیر این زیردریا\یما با این قابلیتها وجود ندارد. ”
>>ادعای چین در مورد ساخت زیردریایی که با سرعت ۵۸۰۰ کیلومتر در ساعت زیر دریا حرکت می کند
طول این زیردریاپیما بین ۹٫۱ تا ۱۳٫۷ متر خواهد بود؛ این زیردریاپیمایی هیبریدی و الکتریکی از موتور دیزلی بهره خواهد برد. پروسه تولید بنابر گفتههای JMS بین ۱۸ تا ۲۴ ماه به طول خواهد انجامید و این سازه برای تعمیر و نگهداری آسانتر استاندارد خواهد شد.
منبع : NewAtlas