دنیای فناوری

عقاب های طلایی، پرواز با دروگرهای بی رحم و خشن F-15C

198

 

اوایل سال ۲۰۱۲ اخبار در مورد عقاب های جنگنده F-15C خوب نبودند. ادعای فرسودگی بدنه F-15C به وسیله گارد ملی (میسوری) که از فروپاشی آنها در نوامبر ۲۰۱۲ حکایت داشت، ایالات متحده را در تنگنا قرار داد تا ۳۸۱ فروند F-22 ملقب به شکاری Raptor را خریداری کرده و آینده عقاب ها را در سایه ابهام قرار دهد.

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

همچنین، نیروی هوایی این کشور به سرعت وارد عمل شده، برنامه تجزیه و تحلیل فرسودگی را به مورد اجرا در آورد و دوباره هواپیماهای F-15C به هوا برگشتند. اکنون اسکادران ۴۸ فروندی از جنگنده های F-15C به هوا برگشتند.

اکنون اسکادران ۴۸ فروندی از جنگنده های F-15C به فرماندهی یکسرهنگ آمریکایی در نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا واقع در پایگاه (لیکن هث)به تمرینات شبانه روزی مشغولند. تحولات اوکراین نیز بر تشدیدی تمرینات آنها افزوده است.

F-15_Eagle_Color_Schematic

بنابر نظر تحلیلگران، تحولات اوکراین در کوتاه مدت به سود منافع روسیه تمام می شود ولی در دراز مدت، به دلیل اعمال تحریم های زیادتر آمریکا و اتحادیه اروپا، روسیه را به ورشکستگی اقتصادی، سیاسی و نظامی می کشاند.

و اما برتری جنگنده F-15C نسبت به عقاب های دیگر این است که از قدرت پیشرانه افزون تری برخوردار بوده، یعنی پیشرانه هایش نیروی رانش بیشتری تولید می کند، نسبت نیروی رانش بیشتری دارد و در کنار اینها، کنترل پروازی مفرط و موثری همراه با شایستگی بیشتر در حرکات خارق العاده مانور، آن را از بقیه عقاب ها متمایز می سازد.

سامانه جمع و جور الکتریک و الکترونیک آن یا اویونیک که مداوم ارتقا یافته و بهسازی شده، F-15C را حتی پس از ۳۵ سال بعد از نخستین پرواز، از نقطه نظر جنگندگی هوا به هوا، پر اقتدار و نیرومند حفظ کرده است.

گفته شده که F-15C به دلیل رادار APG-63 که نمونه ای پیشرفته بوده و با سامانه کنترل شلیک موشک های هوا به هوا طراحی شده، قلب و روح قابلیت های دفاعی آن به شمار می رود. انواع پیشرفته این رادار ها به میزان زیادی ارتقا یافته و عملکرد آن فراتر از زمان خود بوده، زیرا در برد وسیعی اهداف را شناسایی کرده و در برد بصری چند کاربردی، همه فن حریف و چند سویه است.

F-15C

پیشینه

به وجود آوردن F-15 یا عقاب، برای نخستین بار در جهت برآورده ساختن برنامه آزمایشی جنگنده ها صورت پذیرفت که در ۲۹ آوریل ۱۹۶۵ آغاز به کار کرد. این نتیجه ۲۹ آوریل ۱۹۶۵ آغاز به کار کرد. این نتیجه مستقیم کار آزمودگی در جنگ ویتنام بود که منجر به گونه ای دستور شد تا تمام طرح های رقبا  از نظر دور نگردد. اولین YF-15A در ۲۶ ژوئن ۱۹۷۲ از خط تولید خارج شده و به سرعت وارد آزمون پروازی پایگاه (ادواردز) کالیفرنیا شد.

به طور باورنکردنی، عقاب پس از ۲ سال وارد خدمت شد و پنجاه و هشتمین واحد آموزشی، در ۴ نوامبر ۱۹۷۴ اولین F-15A به سال ۱۹۷۹ پایان یافت و به شکل F-15C/D وارد عرصه جنگنده های تهاجمی شد. مک دانل داگلاس می رفت که تا سال ۱۹۸۷ تعداد ۴۸۳ فروند F-15C و ۹۲ فروند F-15C تولید کند.

شمار زیادی از F-15A تا F-15D در نیروی هوایی آمریکا گارد ملی باقی مانده اند و نیروی هوایی این کشور انتظار دارد که ۱۷۷ فروند F-15C/D را تا سال ۲۰۲۵ حفظ و نگهداری کند تا نیروی ۱۸۳ فروند F-22 را افزایش دهد. برملا شدن موج سانحه دیدن ۱۳۱ فروند F-15C گارد ملی هوایی به علت نقایص سازه ای فاجعه آمیز در ۲ نوامبر ۲۰۰۷، اکنون به طور گسترده ای رفع شده است.

F-15C fighter (1)

ماجرا از این قرار بود که عقاب ها یا F-15C ها، به دلیل ضعف سازه چارچوب فلزی پشت کابین که در طول، بدنه هواپیما را استوار میکرد، در حین حرکات خارق العاده سنگین که نیروی g زیادی به هواپیما وارد می آمد، متلاشی می شدند. اما بی درنگ با پیگیری برنامه ای که از بازرسی های اکثر نمونه های F-15A تا F-15D حکایت داشت، مجددا و در سال ۲۰۰۸ عقاب ها به آغوش نیروی هوایی ایالات متحده باز گشتند.

چنین رخدادی، یک سری سوالات مهم درباره سازه یکپارچه ناوگان سالخورده F-15 نیروی هوایی آمریکا پیش آورد، اما دیده شد که وسیله اعمال فشار برخی از فرماندهان برای خرید تعداد بیشتری F-22 بود! تجربیات وارنر روبینز از مرکز پشتیبانی هوایی که روی فناوری بازرسی های ویژه مهارت دارد، نسبت به سازه های یکپارچه جنگنده های F-15 نیروی هوایی ایالات متحده اطمینان خاطر میدهد و می گوید: فقط ۶ فروند آنها برای همیشه زمین گیر شده اند.

فرمانده دروگرهای بی رحم، سرهنگ دوم خلبان کینگ می گوید: ما تمام هواپیماهای جنگنده F-15C/D اختصاصی خود را پس از زمین گیر شدن به دلیل نقایص فوق الذکر و رفع آن دوباره به خدمت گرفته ایم. خلبانان اسکادران ها، چند ماهی برای هدایت دوباره آنها مشغول آموزش رزم آرایی پیشرفته بوده اند تا دوباره خودباوری خویش را در چیره دستی، پس از زمین گیر شدن هواپیماهایشان حاصل کنند.

F-15C fighter (2)

اکنون ما آماده ایم تا به عنوان نیروی هوایی برتر انجام وظیفه کنیم. در حقیقت، جنگنده های اسکادران ۴۳۹ تا کنون براساس دو نیاز صف آرایی شده اند تا مکان را در جهت اجرای عملیات پشتبانی از مرکز فرماندهی عالی تشخیص دهند و در اواسط جولای ۲۰۱۴ به صورت یک اسکادران به مدت ۶ هفته در رزم آرایی ایالات متحده با کشورهای اروپایی و دیگر کشورها، زیر پرچم سرخ و کماندارن جنگی شرکت کند.

عقاب های دروگر

اسکادران جنگند F-15C 493 دارای تاریخچه شکوهمندی در نیروی هوایی ایالات متحده مستقر در اروپاست. اسکادران مذکور، در سال ۱۹۹۲ با F-111F های خود منحل شد و دوباره در سال ۱۹۹۴با واحد هایی از F-15C بنیاد نهاده شد. مکمل این هواپیما ها ۲ فروند جنگنده تهاجمی F-15E از چهل و هشتمین جنگنده های ایالات متحده بوده که در (الیکن هث) تشکیل یافته است.

اسکادران فوق، در آغاز جنگنده های F-15C را که از جدیدترین جنگنده های نیروی هوایی بودند، به تعداد ۱۸ تا ۲۴ فروند و سپس ۲ فروند F-15E دریافت کرد و به اسکادران دروگرهای بی رحم یا ملک الموت لقب گرفت. رمز موفقیت نیروی هوایی ایالات متحده در عملیات توفان صحرا در سال ۱۹۹۱ همین جنگنده های F-15C لقب کشنده MiG-23 داده شد.

همین جنگنده ها، در سال ۱۹۹۴ وارد اسکادران ۴۹۳ واقع در لیکن هث شدند. از سال ۱۹۹۳ جنگنده های F-15C، ناتو و سازمان ملل را در عملیات بالکان به عنوان پرواز گشت های ساحلی هوایی رزمی پشتیبانی کردند تا منطقه پرواز ممنوع را تقویت و اجرا کنند.

F-15_Eagle_Cockpit

هرچند که عملیات نیروی متحد، به آغاز دوره تشدید واکنش رزمی بیشتری از سوی جنگنده های F-15C به صورت نیروی هوایی برتر اشاره دارد، لکن صلاحیت هایی را در عمل به اثبات رساندند، به طوری که در مارس ۱۹۹۹ جای میگ های ۲۹ نیروی هوایی صربستان را گرفتند. در حال حاضر ۱۵ فروند جنگنده F-15C در نیروی هوایی صربستان و تحت فرماندهی اسکادران ۴۹۳ به خدمت مشغولند.

خلبانان اسکادران ۴۹۳ اظهار می دارند که عملیات توفان صحرا، تعداد ۴ میگ ۲۹ عراقی را سرنگون ساخته اند. در جنگ هم پیمانان آمریکا در افغانستان و لیبی، جنگنده های F-15C دوشادوش F-15E تاثیر گذارترین هواپیماهای جنگنده چند ملیتی شرکت کننده بودند. سرهنگ دوم کینگ فرمانده اسکادران ۴۹۳ در اینباره می گوید: چشمگیر بودن عملیات جنگی F-15C در جنگ های متعدد در کره خاکی، آمریکا را بر آن داشته تا آن ها را حداقل تا ۱۰ سال دیگر در ناوگان جنگنده های خود داشته باشد.

>> نگاهی به سامانه اخلالگر الکترونیکی NGJ به کار رفته در هواپیماهای جنگی

آمار صادرات F-15

کره جنوبی: ۲۱ فروند F-15K، به علاوه سفارش ۳۴ فروند دیگر F-15K و F-35 که تعداد آن ها فاش نشده است.

سنگاپور: ۲۴ فروند F-15SG

اسرائیل: ۲۳ فروند F-15C در سال ۱۹۷۵، به علاوه ۱۸ فروند F-15C و ۱۳فروند F-15D در سال ۱۹۷۹، ادعا شده که جنگنده های F-15C اسرائیل تاکنون ۵ میگ ۲۱ سوریه را سرنگون کرده اند.

عربستان سعودی: ۴۷ فروند F-15C و ۱۵فروند F-15D به نوشته تحلیلگر نشریه Cambat Airmaca در آوریل ۲۰۱۴، عربستان از وحشت فانتوم های ایرانی، این همه جنگنده F-15 را در ۵ ژوئن سال ۱۹۸۴ خریداری کرد و با وجود اعمال تحریم ها علیه نیروی هوایی ایران از طرف آمریکا، هنوز ریاض از حدود ۳۰۰ فروند هواپیمای باقی مانده، از ۵۰۰ فروند فانتومی که روز بغداد را بر دیکتاتور عراق به شب تیره تبدیل کردند، هراس دارد و خواهان چنگنده های پیشرفته F-15E و ده ها فروند تایفون ارتقا یافته است. گویا به حاکمان ریاض هنوز تفهیم نشده که شاهکارها و حماسه های نبرد هوایی را خلبانان ایجاد می کنند، نه هواپیماهای جنگی! ناگفته نماند که عربستان از نزدیکی آمریکا به ایران نیز بیمناک است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.