دنیای فناوری

جگوار سدان لوکس جگوار XJ مدل ۲۰۱۸ رونمایی کرد

3

 

مازراتی، شرکت مطرح ایتالیایی تولیدکننده‌ی خودروهای لوکس و اسپرت است که تحت مالکیت فیات قرار دارد. یکی از محصولات جذاب این کمپانی، جگوار مجموعه‌ای از بروزرسانی‌ها را برای خودروی پرچم‌دار خود، یعنی سری لوکس XJ برای مدل سال ۲۰۱۸ رونمایی کرد. در این میان، تکنولوژی‌های جدید، بهبود طراحی داخلی و افزایش قدرت و توان پیشرانه در مدل XJR از مهم‌ترین تغییرات جگوار در خودروهای سری XJ به شمار می‌آیند.

قیمت لپ تاپ ایسوس آموزش برنامه نویسی قیمت گلکسی نوت ۸

نسخه جدید جگوار XJR در مدل ۲۰۱۸ با نام جدید XJR575 وارد بازار خواهد شد؛ خودرویی قدرتمند که با دارا بودن پیشرانه‌ی سوپرشارژ ۵ لیتری ۸ سیلندر، قادر است در بازه‌ی ۶۲۵۰ تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه، توانی معادل ۵۶۷ اسب بخار تولید کند. این پیشرانه بهبودیافته، در دورهای ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه به گشتاور ۷۰۰ نیوتون‌متر نیز می‌رسد.

سدان لوکس جگوار XJ (4)مدل XJR575 با فاصله محوری کوتاهی که در مقایسه با دیگر مدل‌های XJ دارد، انتقال قوای محرکه را در کمترین زمان ممکن از طریق جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک انجام می‌دهد. حداکثر سرعت این خودرو ۳۰۰ کیلومتر است و در ۴.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

پیشرانه‌ی سوپرشارژ ۸ سیلندر، روی مدل‌های بدون پسوند R در سری XJ نیز نصب خواهد شد؛ اما این خودروها دارای فاصله محوری بلندتری نسبت به XJR هستند. توان خروجی این پیشرانه در مدل‌های XJ، برابر ۵۰۳ اسب بخار همراه با ۶۲۵ نیوتون‌متر گشتاور است. حداکثر سرعت این مدل‌ها، ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و در ۴.۷ ثانیه، خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست خواهد یافت.

سدان لوکس جگوار XJ (8) سدان لوکس جگوار XJ (9)مدل‌های XJ با پیشرانه‌های قدیمی نیز عرضه خواهند شد؛ پیشرانه‌های ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ دیزلی و پیشرانه ۳ لیتری سوپرشارژ ۶ سیلندر بنزینی. پیشرانه دیزلی دارای توان ۲۹۶ اسب بخار است و تنها ۱.۳۵ نیوتون‌متر گشتاور کمتر نسبت به مدل‌ XJR575 تولید می‌کند. در سوی مقابل، پیشرانه ۳ لیتری بنزینی قوی‌تر عمل می‌کند و با توان خروجی ۳۳۵ اسب بخار و ۴۵۰ نیوتون‌متر گشتاور، از دیگر گزینه‌های قابل خرید در مدل‌های XJ جگوار برای سال ۲۰۱۸ خواهد بود. هر دو پیشرانه برای مدل‌های دارای طول محوری بلند و کوتاه، قابل استفاده خواهند بود.

در نمای بیرونی، مدل‌های XJ با چراغ‌های جلوی تمام LED به شکل حرف J که در تابش نور خورشید درخشندگی بالایی دارند، کاملا قابل تشخیص هستند. در مدل XJR، جگوار دو رنگ متفاوت و جدید از خانواده رنگ‌های آبی و خاکستری نیز به کار برده است تا نمایی تهاجمی‌تر به این خودروی قدرتمند بدهد. چرخ‌های ۲۰ اینچی به همراه صفحه ترمزهای قرمزرنگ، به‌عنوان دیگر آپشن‌های مدل XJR شناخته می‌شوند.

سدان لوکس جگوار XJ (7)در تمامی مدل‌های XJ، جگوار از سیستم دینامیکی تطبیق‌پذیر پیشرفته خود استفاده کرده است؛ سیستمی که موجب تنظیم پایداری خودرو می‌شود و متناسب با نیاز راننده و شرایط جاده، خودرو را در پایدارترین حالت ممکن حفظ می‌کند. علاوه بر آن، سیستم جدیدی به نام «کنترل پیشرفت تمام سطوح» (ASPC) نیز در این خودروها به کار گرفته شده است تا در شرایط نامساعد جوی، میزان کشندگی خودرو بهبود پیدا کند. در واقع عملکرد ASPC مشابه سیستم کروز کنترل سرعت پایین است که در خودروهای لندرور و جهت حفظ پایداری و کشندگی آن‌ها در مواقع مورد نیاز، به کار گرفته می‌شود.

جگوار در این خودروها، تجهیزات کمکی برق خودرو را نیز نصب کرده است. از دیگر امکانات این خودروها می‌توان به سیستم جدید قابلیت پارک اتوماتیک خودرو اشاره کرد؛ هرچند باید منتظر ماند و دید عملکرد این سیستم چطور است و آیا قادر خواهد بود مانند سیستم کنونی خودروهای جگوار، بازخوردهای مثبتی دریافت کند یا خیر. 

طراحی داخلی این خودروها مانند مدل‌های کنونی است؛ اما جگوار بدون آنکه نمای کلی کابین خودرو را دستخوش تغییر کند، اصلاحات اندکی در فضای داخلی و طراحی مدل‌های XJ انجام داده است. تجهیزات داخلی خودرو از مواد گوناگونی ساخته شده که مشتری متناسب با نیاز خود، می‌تواند فضای داخل کابین را شخصی‌سازی کند. مدل XJR575 از امکانات ویژه‌تری نیز بهره می‌برد؛ مانند صندلی‌های اسپرت، علامت تجاری مخصوص این مدل با شماره ۵۷۵ و رکاب درهای خودرو با آلیاژ مخصوص و حک نام مدل خودرو. هرچند امیدواریم که فضای داخل کابین نسبت به آنچه در تصاویر دیده می‌شود، کمی بازتر و روشن‌تر باشد.مازراتی آلفیری است که با طراحی جذاب و دورنمای فریبنده در بازار خودروهای اسپرت، در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۴ معرفی شد؛ ولی هنوز به خط تولید نزدیک نشده است. با توجه به عدم اطمینانی عمومی که به ماشین‌های اسپرت ایتالیایی وجود دارد، سرگئی دوورنیتسکی، هنرمند فعال در شبکه‌ی بیهانس، خودروی ایده‌آل مازراتی با نام مفهومی جنه‌سی را طراحی است.

سدان لوکس جگوار XJ (6)

این خودرو الهام‌ گرفته از طراحی آلفیری و دارای ابعادی مشابه آن است. اما ویژگی‌های طراحی متنوع‌تری دارد و به‌عنوان خودروی خودران آینده طراحی شده است. دوورنیتسکی، جنه‌سی را برای فراهم کردن شرایط رانندگی کاملا مستقل طراحی کرده است؛ در عین حال این سوپرخودرو به لطف یک فرمان که از داشبورد خارج می‌شود، به راننده اجازه می‌دهد که رانندگی کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب جنه‌سی این است که وقتی در حالت خودران قرار دارد، راننده می‌تواند از حالت VR استفاده کند. در این حالت، تمام پنجره‌ها به یک کابین واقعیت مجازی تبدیل می‌شوند و درحالی‌که خودرو در مسیر خودش رانندگی می‌کند، راننده می‌تواند مسیر مسابقه‌ای مجازی و مورد علاقه خود را تجربه کند.

منبع : TopGear

نظرات بسته شده است.