با این که فراری معتقد است همچنان رقیب قدرتمندی در عرصهی سوپراسپرتها ندارد، اما به آسانی میتوان به این موضوع پی برد که توسعهی پیاپی خودروهای توانمند از سوی مکلارن، لرزهی بزرگی در مارانللو ایجاد کرده است. شش سال پیش مکلارن خودروی توانمند MP4-12C را معرفی کرد که در بسیاری از رقابتها فراری ۴۵۸ را شکست داد.
سه سال بعد مکلارن ۶۵۰S برای جایگزینی MP4-12C معرفی شد که نه تنها در ردهی خود حرفهای بسیاری برای گفتن داشت، بلکه حتی رقبای قدرتمندتری مانند لامبورگینی اونتادور و فراری F12 را نیز تحت تأثیر عملکرد خود قرار داد. اکنون نوبت به نسل جدید سوپراسپرت مکلارن رسیده است تا بار دیگر توانایی بالای این شرکت در تولید خودروهای قدرتمند را به رخ همگان بکشد.
مکلارن ۷۲۰S دقایقی پیش در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۷ بهصورت رسمی معرفی شد. این خودرو با بدنهای از جنس خاصی از فیبرکربن و استفاده از پیشرانهی V8 توربوشارژ شده با توانایی تولید ۷۱۰ اسب بخار، قطعا ردهی خودروهای سوپراسپرت و ابرخودروها را تحت تأثیر حضور خود قرار خواهد داد. ۷۲۰S کوپه دومین نسل سری Super Series مکلارن را معرفی میکند و همانند روند پیشین این شرکت، در آینده مدلهای روباز و نسخهی سریعتر LT این خودرو معرفی میشود.
۷۲۰S از نسل دوم سازهی مونوکیج فیبرکربن بهره میبرد که پیشرفتهای بسیاری در این بخش نسبت به نمونههای پیشین این خودروساز به همراه دارد. در حالی که ۶۵۰S از قاب فلزی برای اتصال شیشهی جلو به بدنهی خودرو بهره میبرد، ۷۲۰S به ستون A و نگهدارندههای شیشهی جلو از جنس فیبرکربن مجهز شده است.
سازهی جدید بدنه همچنین در بخش میانی سقف تقویت شده است تا طراحان بهخوبی موفق به توسعهی درهایی بزرگ و پهنتر بشوند. مکلارن ادعا میکند سازهی جدید بهکاررفته در ۷۲۰S، نزدیک به ۱۸ کیلوگرم سبکتر از نسخهی پیشین در ۶۵۰S است.
نام مکلارن ۷۲۰S از میزان توان تولیدی این خودرو (البته در معیار DIN آلمان) گرفته شده است. سوپراسپرت جدید مکلارن توانایی تولید ۷۲۰ PS قدرت دارد که معادل ۷۱۰ اسب بخار است. این خودرو همچنین توانایی تولید ۷۷۰ نیوتنمتر گشتاور نیز دارد. مکلارن در ۷۲۰S از نسخهی بهبودیافتهی پیشرانهی V8 خود (که در عموم محصولات تولیدی این شرکت به کار میرود) بهره گرفته که حجم آن از ۳.۸ به ۴ لیتر افزایش یافته است.
توربوشارژرها، سرسیلندر، پیستون و میللنگ، بخشی از قطعاتی هستند که در پیشرانهی ۷۲۰S بازطراحی شدهاند. به ادعای مکلارن، ۴۱ درصد از این پیشرانه جدید است. وظیفهی انتقال قدرت نیز همانند گذشته بر عهدهی جعبهدندهی ۷ سرعته ی دوکلاچه است که تمامی توان را به چرخهای عقب منتقل میکند.
مکلارن ۷۲۰S برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۲.۸ ثانیه زمان احتیاج دارد که تنها ۰.۱ ثانیه سریعتر از ۶۵۰S است. این موضوع منجر به ایجاد برخی ابهامات در خصوص پیشرفت عملکرد سوپراسپرت جدید مکلارن شده است. اما نکته اینجا است که با افزایش سرعت، تفاوت تواناییهای ۷۲۰S با نسل پیشین آن نیز افزایش مییابد. این خودرو در مدت زمان ۷.۸ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که نسبت به نسل پیشین خود بهبود ۰.۶ ثانیهای تجربه کرده است.
این موضوع در مدت زمان رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز صادق است. مکلارن ۷۲۰S ۴ ثانیه زودتر از نسل پیشین خود و در ۲۱.۴ ثانیه به سرعت مذکور میرسد. حداکثر سرعت خودرو نیز ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.
سایر بخشهای فنی خودرو عموما تحت بهبود قرار گرفته و مجدد طراحی نشدهاند. ۷۲۰S از بازوهای کنترلی جدیدی در سیستم تعلیق بهره میبرد؛ اما همچنان در این بخش به سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک مجهز شده است که از زاویهی رول خودرو در مانورها میکاهد. میزان سفتی فنرها نیز در جلو ۱۰ درصد و در عقب ۲۰ درصد افزایش یافته است.
سیستم کنترلی Proactive Chassis Control II در ۷۲۰S به کار رفته است که به واسطهی ۲۱ سنسور در سرتاسر خودرو، شرایط رانندگی را تشخیص میدهدو بهترین حالت را انتخاب میکند. حالتهای رانندگی راحت، اسپرت و پیست در کنار حالت مخصوص دریفت در ۷۲۰S تعبیه شدهاند.
مکلارن ۷۲۰S از طراحی کاملا جدیدی بهره میبرد و نهتنها با نسل پیشین خود تفاوت زیادی دارد، بکه از سایر سوپراسپرتهای اخیر معرفیشده نیز متمایز است. یکی از نکات جالب طراحی بدنهی ۷۲۰S، نبود ورودیهای هوای پیشرانه در بخش انتهایی درها است که در تمامی خودروهای پیشرانه عقب دیده میشود. طبق اعلام مدیران مکلارن، این شرکت شرایط خاصی برای آیرودینامیک خودروی جدید خود وضع کرده بود که این شرایط تنها با حذف این دریچههای ممکن شدهاند.
مشکل خنکسازی پیشرانه از طریق راهگاه باریک هوا بین درها و شیشهی عقب فراهم شده است. همچنین دریچهای در بخش پایینی خودرو تعبیه شده است که به ورود بیشتر جریان هوا به پیشرانه کمک میکند. مکلارن ۷۲۰S به میزان ۵۰ درصد نیروی رو به پایین بیشتری نسبت به ۶۵۰S تولید میکند و علاوه بر درگ کمتر، ۱۵ درصد بهبود در خنکسازی نیز به همراه دارد.
با این که بخش جلویی ۷۲۰S شباهاتی به خودروهای ارزانتر سری SPORT مکلارن دارد، اما این خودرو در بخش انتهایی شباهت بیشتری به ابرخودروی P1 دارد. نبود دریچههای ورودی هوای جانبی باعث شده است ۷۲۰S بسیار کشیدهتر از نسل پیشین خود به نظر بیاید. اما این موضوع توهمی بصری بیش نیست و سوپراسپرت جدید مکلارن تنها ۳ سانتیمتر بلندتر از ۶۵۰S است.
فضای داخلی ۷۲۰ S بسیار جادارتر از ۶۵۰S است با توجه به درهای بزرگتر، عملیات ورود و خروج نیز آسانتر شده است. دید راننده نیز به لطف باریکتر شدن ستون A خودرو افزایش یافته است. سایر المانهای کابین خودرو نیز دچار بازطراحی شدهاند که بارزترین آنها نمایشگر کیلومتر شمار و وضعیت خودرو است. این بخش از ۷۲۰S اکنون به نمایشگری مجهز شده است که در زمان قرار دادن خودرو در حالت پیست، چرخیده و نوار باریکی در برابر راننده قرار میگیرد که تنها سرعت و ضعیت دنده را نشان میدهد.
هنوز قیمت مکلارن ۷۲۰S اعلام نشده است اما پیشبینی میشود این خودرو با برچسب قیمت ۲۸۵٬۰۰۰ دلاری همراه باشد. گفته میشود نسخهی روباز ۷۲۰S در سال ۲۰۱۹ معرفی میشود.
منبع: CARANDDRIVER