هوایپیمای خورشیدی «سولار ایمپالس دو» سفر به دور دنیا را از فرودگاه ابوظبی شروع کرد. این اولین پرواز طولانی به دور دنیا به وسیله هواپیمای خورشیدی است. به گزارش روز ۱۸ اسفند ماه خبرگزاری فرانسه، در بخش اول این پرواز، مسیر ۴۰۰ کیلومتری از ابوظبی به مقصد مسقط، پایتخت عمان در ۱۲ ساعت قرار است طی شود.
پرواز هوایپمای خورشیدی سولار ایمپالس که پس از ۱۳ سال پژوهش و آزمایش توسط دو خلبان سوییسی «آندره بورشبرگ» و «برتران پیکارد» برای روز ۱۶ اسفند برنامه ریزی شده بود، به علت وزش باد شدید به تاخیر افتاد. گزارش زنده و مستقیم پرواز و میزان پیشرفت هواپیمای سولار ایمپالس در سایت این گروه قابل مشاهده و تعقیب است.
>>با پیشرفت تکنولوژی هلیکوپتر ها نیز بسان هواپیما ها پرواز خواهند کرد
آندره بورشبرگ که از طریق فرستاندن پیام در توئیتر وضعیت را گزارش میدهد پس از برخاستن از زمین در توئیتر نوشت: «چالشهای پیش رو برای من و این هواپیما واقعی هستند».
سفر این هواپیما به دور دنیا شامل ۱۲ توقف و ۲۵ روز پرواز است که طی پنج ماه قرار است طی شود. هواپیمای خورشیدی با عبور از دریای عمان و اقیانوس هند به سوی میانمار سپس چین، هاوایی و نیویورک حرکت خواهد کرد. نقطه فرود آن در پایان سفر با توجه به وضعیت جوی در نواحی مرکزی آمریکا، جنوب اروپا و یا شمال افریقا در نظر گرفته شده است.
برنامه سفر سولار ایمپالس
طولانی ترین مسیری که طی خواهد کرد پرواز بدون توقف پنج شبانه روز و به طول هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر بر فراز اقیانوس آرام بین بین شهر «نانجینگ» در چین و هاوایی خواهد بود دو خلبان سوئیسی طی این مسیر طولانی و هدایت هواپیما را به نوبت به عهده خواهند گرفت. در مدت استراحت، غذا خوردن و خوابیدن خلبان، هوایپما به صورت خودکار هدایت میشود.
>>معرفی بزرگترین هواپیمایی باری جهان آنتونوف ۲۲۵ با ۸۴ متر طول و ۶ موتور جت
برتران پیکارد به خبرنگاران گفت: «باید کابین خلبان را مثل خانه خودمان بدانیم، به توالت می رویم، غذا می خوریم، می نوشیم، با دستمال مرطوب خودمان را تمیز می کنیم و برای استراحت صندلی را میخوابانیم و هدایت خودکار را روشن میکنیم.»
خلبانان برای انطباق با این شرایط دورههای تمرینی و آموزشی طولانی وفشردهای را پشت سر گذاشتهاند. خلبانان با مرکز کنترل پرواز در موناکو شامل ۶۵ کارشناس هواشناسی، ترافیک هوایی و مهندسان در ارتباط هستند. یک گروه ۶۵ نفره نیز دو خابان را در مسیر پرواز پشتیبانی میکنند.
برتران پیکارد، خلبان ۵۷ ساله درباره این ماموریت علمی گفت: «هدف ما ترویج دیدگاهمان در مورد آیندهای بدون آلودگی است.» او که اولین کسی است که با بالن هوای گرم سفر به دور دنیا را به اتمام رسانده با تاکید بر نظرش گفت: «فناوریهای بدون آلودگی و انرژی تجدیدپذیر میتواند غیرممکن، را ممکن کند».
این هواپیما به بیش از ۱۷ هزار سلول خورشیدی مجهز است که روی بالهای آن تعبیه شده اند. ایمپالس دو اولین هوایپمای خورشیدی است که می تواند چندین شبانه روز در هوا بماند. سرعت آن بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است و شبها برای اجتناب از تخلیه باطریها سرعت آن کمتر خواهد بود.
منبع : Routers