دنیای فناوری

تازه ترین طرح بوئینگ برای کاهش مصرف سوخت هواپیماها

170

 

چسبیدن لاشه های مرده حشرات بر روی هواپیما ممکن است در ابتدا اصلا مسئله قابل توجهی به نظر نیاید، اما تحقیقات ناسا نشان می دهد که همین نکته نه چندان مهم که تا به امروز نادیده گرفته شده است، می تواند ۶ درصد مصرف سوخت را بیشتر کند.

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

وقتی حشرات بی جان بر روی بخش های مهمی از نظر آیرودینامیکی، مانند لبه حمل بال ها می چسبند، باعث می شود که نظم عبور جریان هوا بر روی این قسمت ها بهم بخورد و در اصل توان بیشتری بر روی هواپیما برای شناور شدن بر آسمان یا حرکت صعودی مورد استفاده قرار بگیرد.

اما حالا ناسا قصد دارد که پنج پوشش نچسب را بر روی هواپیماهای بوئینگ ۷۵۷ در ۱۵ پرواز مختلف در یک فرودگاه ویژه در لوئیزیانا که دارای حشرات زیادی هست، مورد آزمایش قرار بدهد.

سازمان هوایی فضایی ناسا در تلاش برای کاهش هزینه های هوانوردی تجاری به آزمایش روش های گوناگونی پرداخته است که از آن جمله می شود به دو پروژه نوید بخش پوشش ضد حشره و فناوری جدیدی برای دم عمودی هواپیما اشاره کرد که آماده آزمایش در دنیای واقعی هستند.

اگرچه ممکن است پراکنده کردن حشرات در اطراف یک جت تجاری به نظر ناچیز بیاید اما به گفته محققان ناسا آن ها می توانند مصرف سوخت را با این کار تا ۶ درصد کاهش بدهند. زمانی که این حشرات مرده در اجزای حساس آیرودینامیکی مانند لبه بال ها جمع می شوند در جریان هوای سرد، اختلال ایجاد می کنند که این کار باعث ایجاد تلاتم هوا و در نتیجه باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

اکنون ناسا قصد دارد پنج پوشش نچسب را بر روی هواپیما eco Demonstrator 757 در ۱۵ پرواز مختلف در یک فرودگاه خاص در لوئیزیانا آزمایش کند، محققان در این پروژه نه تنها تعداد حشره ای را که به سطح می چسبند تولید خواهد کرد، بلکه همچنین به آزمایش مقاومت پوشش ها در برابر لغزش های هوانوردی تجاری خواهند پرداخت.

هواپیما بوئینگ 757

ناسا همچنین در حال آزمایش یک روش منحصر به فرد برای کاهش اندازه دم عمودی هواپیمای تجاری است که وزن هواپیما و مصرف سوخت را کاهش خواهد داد. به گفته این سازمان تنها دلیل بزرگ بودن دم هواپیما کمک به ثابت نگه داشتن آن در هنگام فرود در سرعت های پایین و برخاست است، همچنین این ویژگی به عنوان یک مورد ایمنی محسوب می شود که می تواند در خرابی موتور نقش داشته باشد.

اما دم های بزرگ تنها وزن هواپیما را در زمان سفر افزایش می دهد از این رو ناسا با همکاری بوئینگ قصد دارد که دم های کوچکتر و سبکتری بسازد که از عملکردی مشابه دم های بزرگ تر قدیمی در زمان نیاز برخوردار باشند.

راه حل جدید شامل نصب ۳۱ جت بر روی دم عمودی هواپیما یا باله پشتی آن است، این جت ها می توانند، جریان هوا را در سطح دم دست کاری کرده و نیروی لازم را برای ثابت نگه داشتن هواپیما در طول فرود و برخاست با دم ۱۷ درصد کوچکتر نمونه های رایج تولید کنند، این فناوری قرار است که در سال جاری با ۹ پرواز با هواپیمای آزمایشی بوئینگ ۷۵۷ مورد آزمایش قرار بگیرد.

این آزمایش شامل خرابی شبیه سازی شده موتور خواهد بود و محققان امیدوارند که تولید دم کوچکتر هواپیما منجر به کاهش ۰٫۵ درصدی سوخت شود، ناسا در حال حاضر این فناوری را در آزمایشگاه، آزمایش کرده است اما نمونه ها باید، تحت آزمایش های میدانی قرار بگیرند تا مقاومتشان در برابر محیط های سختی که هواپیماها در معرض شان قرار دارند ارزیابی بشود.

این فناوری ها تنها دو مورد از ۸ پروژه ای است که طی برنامه هوانوردی مناسب با محیط زیست یا ERA در حال طراحی هستند.

منبع: nasa

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.