دنیای فناوری

مزایا و معایب خودروهای هیبریدی چیست ؟

6,943

 

خودروهای هیبریدی عموما از دو موتور بنزینی و برقی در کنار یکدیگر بهره می برند و در دو نوع پلاگ این هیبرید و هیبرید تولید می گردند که در نمونه اول برای شارژ باطری به برث شهری نیاز دارید و در نمونه دوم که متدوال تر نیز می باشد باطری ها در حین حرکت توسط انرژی حاصله از گرمای ترمزها شارژ می شوند.

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

خودروهای هیبریدی هنگامی از مزایای زیر سود می برند که در حالت اقتصادی رانده شوند، یعنی همانطور که فراری برلینتا توانایی های خود را در دورهای بالای ۶ هزار به رخ می کشاند تویوتا پریوس هم باید به صورت اقتصادی رانده شود تا تفاوت آن با یک خودروی غیر هیبریدی مشخص گردد.

مزایا:

اگرچه با رانندگی اقتصادی (به عنوان مثال شتاب گیری آرام در کنار ترمز گیری آرام) هر خودرویی کم مصرف تر عمل می کند اما هیبریدی ها با توجه به این در سرعت های پایین و در حالت کارکرد درجا صرفا از موتور الکتریکی تغذیه می شوند میزان مصرف سوخت به طرز قابل توجهی تا ۴٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش می یابد.

خودروی هیبریدی (2)

خصوصا اینکه تمام خودروهای هیبریدی از کامپیوتر دقیق نشانگر مصرف سوخت و نشانگر میزان شارژ باطری بهره مند هستند تا راننده از نحوه رانندگی خود به صورت لحظه ای مطلع گردد. با این توصیف می توان گفت که رانندگان خودروهای هیبریدی چالش اقتصادی رانندگی کردن را بهتر از دیگر راننده ها خواهند آموخت.

>>رونمایی خودروی الکتریکی مفهومی اشکودا ویژن E

  • هیبریدی ها برخلاف خودروهای متداول در شهر کم مصرف از جاده هستند و هرچه ترافیک بیشتر باشد مزیت آن به نسبت خودروی غیر هیبریدی بیشتر مشخص می گردد.
  • هیبریدی ها برخلاف خودروهای متداول در شهر کم مصرف تر از جاده هستند و هرچه ترافیک بیشتر باشد مزیت آن به نسبت خودروی غیرهیبریدی بیشتر مشخص می گردد.
  • هیبریدی ها در سرعت های پایین عموما کمتر از ۴۵ کیلومتر در ساعت و یا حالت کارکرد در جا کاملا بی صدا هستند به نحوی که حتی تصور می کنید خودرو خاموش است! ناگفته نماند که هیبریدی های جدید اگر با سرعت پایین رانده شوند حتی با فرض روشن بودن کولر نیز همچنان از موتور الکتریکی تغذیه می شوند.
  • گشتاور موتور الکتریکی از همان دور صفر به بیشینه خود می رسد! که این موضوع باعث کشش خوب موتور در هنگام حرکت است.
  • هیبریدی ها در صورت رانندگی اقتصادی مشخصا آلایندگی کمتری تولید می کنند و عموما به عنوان خودروی سبز شناخته می شوند که میزان تولید دی اکسید کربن آن ها در هر کیلومتر کمتر از صد گرم است به همین دلیل در کشورهای غربی معاف از مالیات محسوب می شوند. این تیپ از خدروها در کشور ما نیز از تسهیلاتی همچون تخفیف مالیات و عوارض گمرکی و یا مجوز ورود به محدوده ترافیکی شهر برخودار هستند.

خودرو های هیبریدی

برخلاف تصور عموم، هیبریدی ها کم استهلاک تر از خودروهای غیرهیبریدی هستند. موتور بنزینی آنها بیشتر اوقات در ترافیک خاموش است که این ویژگی موجبات افزایش طول عمر موتور را فراهم می کند، علاوه بر این موتور را فراهم می کند، علاوه بر این موتور بنزینی موجبات افزایش طول عمر موتور را فراهم می کند، علاوه بر این موتور بنزینی آنها کوچک تر، سبکتر و کم استهلاک تر است و فواصل زمانی تعویض روغن نیز در آن طولانی تر است. در واقع باید گفت که یک خودروی هیبریدی نسبت به نمونه مشابه غیر هیبریدی خود با هر بار تعویض روغن، حدود ۳ هزار کیلومتر بیشتر می پیماید. لنت ترمزهای خودروهای هیبریدی نیز نمونه های خاصی هستند که می توانند انرژی را منتقل نمایند. لنت هایی که از لنت های ترمزهای متداول در بازار کم استهلاک تر هستند.

>> تولید خودروهای برقی و هیبریدی پژو سیتروئن

برخی مصرف کنندگان با توجه به شناختی که از باطری لیتیوم- یون وسایل الکتریکی پورتابل همانند موبایل در ذهن دارند، همواره نگران عمر باطری خودروهای هیبریدی خود می باشند. اما باطری ولتاژ بالای خودروهای هیبریدی از گارانتی ۱۶۰ تا ۲۴۰ هزار کیلومتر با زمان ۸ ساله برخوردار هستند و طی تحقیقات که توسط موسسه Consumer Report صورت گرفته است، عموما تا قبل از ۳۰۰ هزار کیلومتر به مشکل خاصی برنخواهند خورد. پس اگر شما به طور معمول سالی ۲۰ هزار کیلومتر از خودروی خود استفاده کنید؛ استاندارد جهانی سالی ۱۵ هزار کیلومتر است. بدون تعویض باطری قادر خواهید بود تقریبا حدود ۱۵ سال از خودروی خود بهره برید! ناگفته نماند که قیمت باطری نیز بین ۲۳۰۰ تا ۲۶۰۰ دلار است که با طول عمر نسبتا طولانی، استفاده از آنها توجیه پذیر می شود.

در نگاهی کلان، استفاده عموم مردم از اتومبیل های هیبریدی سبب کاهش وابستگی کشور به سوخت فسیلی می گردد.

خودروی هیبریدی (1)

اما معایب:

قیمت پایه هیبریدی ها بدلیل هزینه تکنولوژی که صرف آنها شده بالاتر از نمونه های معمولی است. این موضوع هر چند که برای خریداران این خودرو در بازارهای جهانی یک نقطه ضعف محسوب می شود اما با توجه به قوانین ورودی کشورمان (اخذ عوارض تا ۴% قیمت خودرو) برای آن تبدیل به یک مزیت شده است تا مصرف کننده ایرانی، اتومبیل هیبریدی خود را ارزانتر از اروپایی ها سوار شود! البته حتی در بازارهای غربی نیز چنانچه خریدار تا سال ها قصد فروش اتومبیل خود را نداشته باشد خرید آن با سرشکن شدن هزینه سوخت در زمان طولانی، جبران خواهد شد.

در حالیکه در بازارهای جهانی قادرید تا با ۱۲ هزار دلار یک خودروی قابل اعتماد و معتبر غیر هیبریدی خریداری کنید، هیچ خودروی هیبریدی زیر ۱۸ هزار دلاری را در بازار نخواهید یافت.

  • هیبریدی ها از توانایی های اسپرت برخوردار نیستند و وزن اضافه باطری آنها سبب برهم خوردن تعادل شان می گردد. از طرف دیگر دقت داشته باشید که در صورت انتخاب گزینه های اسپرتی همچون پورشه کاین هیبریدی و انجام یک رانندگی اسپرت با آن، تمام مزایای ذکر شده از بین خواهند رفت.
  • هیبریدی ها در طی سال های اخیر از رشد و تنوع بیشتری برخوردار شده اند اما با این حال هنوز هم گزینه های محدودتری هستند. خصوصا در رده خودروهای بزرگی مانند SUV ها که نشان داده اند از مزایای کمتری نسبت به هیبریدی های کوچک بهره می برند.
  • اگر مسیر تردد شما بیشتر شامل بزرگراه می شود هیبریدی ها از مزایای ذکر شده برخوردار نیستند چرا که با افزایش سرعت در بزرگراه موتور بنیزنی همواره فعال خواهد بود. در این حالت خودروهای دیزلی از مصرف کمتری بهره می برند. هیبریدی ها با توجه به اشغال فضای کف و زیر صندوق خودرو توسط باطری ها از حجم بار کمتری بهره می برند. هیبریدی ها با توجه به اشغال فضای کف و زیر صندوق خودرو توسط باطری ها از حجم بار کمتری برخوردار هستند.
  • در صورت بروز خرابی تعمیرات آن گران تر و تخصصی تر است.
  • خودروهای هیبریدی متداول و پرفروشی همانند تویوتا پریوس که بالغ بر یک دهه است 

منبع : Top Gear

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.