روشی جالب و ارزان قیمت برای جمع آوری آب در مناطق گرم و خشک

 

در مناطق گرم و خشک دنیا جمع آوری میزان کافی از آب باران برای پرورش گیاهان بسیار دشوار است! منبع بالقوه دیگری که از آن می شود برای به دست آوردن آّب بهره گرفت، استفاده از قطره های شبنم است.

گلخانه ای که به همین منظور در اتیوپی طراحی شده است از فناوری چندان پیشرفته ای برای تامین آب کشاورزان محلی بهره می برد که بر پایه همین راه حل بنا خواهد شد. این آب برای پروش گیاهان استفاده می شود. البته می شود از آن به عنوان منبعی برای تامین آب آشامیدنی هم استفاده کرد.

این گلخانه که در اتیوپی قرار دارد فناوری چندان پیشرفته ای ندارد و از یک راه حل ساده استفاده می کند. از آبی که برای پرورش گیاهان استفاده می شود، می توان به عنوان منبعی برای تامین آب آشامیدنی هم استفاده کرد.

مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این گلخانه بسیار ساده و ارزان است. ساخت آن نیازی به افرادی با مهارت بالا نیست و حتی توانایی جمع آوری آب باران در این سیستم گنجانده شده است. این گلخانه در روز هوای گرم و مرطوبی را که در آن جریان پیدا می کند نگه می دارد و سپس در هنگام غروب که هوا رو به کاهش است.

بخش بالایی که توسط پلاستیک ویژه پوشیده شده است باز می شود تا شبنم ها بتوانند در اثر کاهش دمای صورت گرفته بر روی صفحه پلاستیکی که در آن جا قرار گرفته است تشکیل شوند و هم در تانکر آبی که در این دستگاه جمع آوری می شود بسته به اتمسفر محل متفاوت است.

اما در محلی با رطوبت ۵۰ درصد چیزی حدود ۲۰۰ لیتر آب قابل جمع آوری است. سازندگان این دستگاه هم اکنون در حال افزایش سرمایه گذاری اولیه خود هستند، احتمالا برای شروع تا اواخر سال جاری میلادی ۱۰ عدد از این نوع گلخانه ساخته خواهد شد.

منبع: treehugger

 

اتیوپیپرورش گیاهانپرورش گیاهان گلخانه ایجمع آوری آب از طریق شبنمجمع آوری آب بارانگلخانهگلخانه اتیوپی
Comments (0)
Add Comment