با پرهزینه ترین ماموریت ها و برنامه های فضایی بیشتر آشنا شویم

 

براساس یافته های نجومی کره زمین ما، تنها مکانی در عالم محسوب می شود که زندگی در آن جریان دارد، اما علاقه انسان به کشف ناشناخته ها و برقراری ارتباط با حیات فرازمینی همواره انگیزه خوبی برای شکل گیری پروژه های فضایی بوده است. پیشرفت فناوری کمک بسیاری به تحقق برنامه های فضایی دانشمندان کرده است.

اما باید به این نکته نیز توجه داشت که علوم فضایی و کشف دنیاهای ناشناخته پروژه هایی به هزینه های سنگین به حساب می آید، امروز می خواهیم با برخی از پرهزینه ترین ماموریت ها و برنامه های فضایی بیشتر آشنا شویم. 

کاوشگر New Horizen

اولین پروژه این لیست افق های نو یا New Horizen نام دارد که برآورد هزینه در حدود ۶۵۰ میلیون دلار داشته است. کاوش گر فضایی افق های نو در ژانویه ۲۰۰۶ سفرش به سوی پلوتون را آغاز کرد و انتظار می رود در ژوئیه ۲۰۱۵ به مقصد نهایی خود برسد، بر همین اساس یکی از مهم ترین رویدادهای سال در زمینه ستاره شناسی شکل می گیرد. این کاوشگر سفرش را در کمربند کویپر و فضای خارج از منظومه شمسی انجام میدهد. 

>>کاوشگر NEW HORIZONS ناسا بعد از ۹ سال به سیاره پلوتون رسید

کاوشگر Maven

پروژه Maven برآورد هزینه ۶۷۱ میلیون دلار، Maven یکی از چندین فضاپیمایی است که بر مریخ نظارت دارند و از سپتامبر ۲۰۱۴ در فضا قرار گرفته است! این فضاپیما پس از سفری ۱۰ ماهه و طی مسافت ۴۴۲ میلیون مایل در مدار قرار گرفته است و وظیفه انجام پژوهش در مورد اتمسفر سیاره سرخ را بر عهده دارد. 

>>فضاپیمای MAVEN برای بررسی جو مریخ وارد مدار این سیاره شد

رصدخانه فضایی گایا

رصدخانه فضایی گایا برآورد هزینه یک میلیار دلار، رصدخانه فضایی Gaia به آژانس فضایی اروپا تعلق دارد و طی ماموریت پنج ساله خودش که از دسامبر ۲۰۱۳ آغاز شده است، دقیق ترین سرشماری از کهکشان راه شیری که تاکنون صورت گرفته است را انجام می دهد، به همین اساس کاتولوگی درباره حدود یک میلیارد شی به طور عمده ستارگان و همچنین سیارات فراخورشیدی، سیارک ها و ستاره های دنباله دار نزدیک شکل خواهد گرفت. انتظار می رود داده ها جمع آوری شده بینشی جدید در مورد گذشته، حال و آینده کهکشان ما را شکل بدهد. 

>>نقشه برداری سه بعدی از ستارگان کهکشان راه شیری با ماهواره گایا

فضاپیمای روزتا و کاوشگر فیلا

فضاپیمای روزتا و کاوشگر فیلا برآورد هزینه ۱٫۱ میلیارد دلار، روزتا که توسط آژانس هوایی اروپا طراحی شده است، یکی از جذاب ترین ماموریت های فضایی در سال های اخیر محسوب می شود. در اگوست ۲۰۱۴ روزتا به نخستین کاوشگر فضایی مبدل می شود که دور یک ستاره دنبال دار گردش می کند، این برنامه فضایی با ورود کاوشگری کوچک به نام فیلای روی سطح سیاره دنباله دار از جذابیت بیشتری برخوردار شد، اگرچه فیلای فرود راحتی را تجربه نکرد و پس از چند روز به واسطه کمبود نیرو در حالت خاموش قرار گرفت، اما ستاره شناسان امیدوارند این کاوشگر گر بار دیگر در فصل تابستان به ماموریتش ادامه بدهد. 

>>۱۰ موفقیت برتر علمی سال ۲۰۱۴ از نگاه مجله علمی ساینس

>>دنباله دارها هیچ نقشی در آب رسانی به زمین نداشتند

کاوشگر کنجکاوی

کاوشگر کنجکاوی، برآورد هزینه ۲٫۵ میلیارد دلار، کنجکاوی پیشرفته ترین کاوشگری است که تاکنون از سیاره مریخ بازدید کرده است، این کاوشگر برای مطالعه آب و هوا و زمین شناسی سیاره سرخ طراحی شده است و هدف از ارسال آن پاسخ به این پرسش ها بود که آیا مریخ مکانی مناسب برای زندگی است یا خیر و اگر اینگونه نیست آیا در گذشته مکان مناسبی بوده تاکنون پاسخ پرسش نخست به نظر منفی بوده است، در حالی که پاسخ پرسش دوم بی جواب مانده است! 

>>مریخ نور کنجکاوی ناسا مواد فعال و ارگانیک را در سطح مریخ کشف کرد

ایستگاه فضایی بین المللی

ایستگاه فضایی بین المللی، برآورد هزینه ۱۵۰ میلیارد دلار، ایستگاه فضایی بین المللی نه تنها یک شاهکار مهندسی است بلکه نشانه ای از کشور های مختلف را می تواند به همراه داشته باشد، ایستگاه فضایی بین المللی، بزرگتر از یک زمین فوتبال است و بزرگترین شی مصنوعی در فضا حسوب می شود، این ایستگاه شرایطی منحصر به فرد برای انجام آزمایش های علمی و همچنین مطالعه آثار حضور بلند مدت در فضا و انسان را فراهم می کند. 

برنامه شاتل فضایی

برنامه شاتل فضایی، برآورد هزینه ۲۰۹ میلیارد دلار، برنامه شاتل فضایی، در سال ۱۹۷۰ توسعه یافت و نخستین فضاپیمای مداری طراحی شده برای استفاده مجدد بود. شاتل فضایی از یک مخزن خارجی، دو بوستر خارجی و وسیله مدار گرد که یکی از شناخته شده ترین ماشین آلات تولید شده تا به امروزه تشکیل می شد، طی برنامه شاتل فضایی، پنج مدار گرد شامل، آتالانتیس ، ایندور ، دیسکاوری ، چلنجر و دیسکاوری ساخته شده است و متاسفانه دو شاتل آخر طی ماموریت های خود دچار صانحه شدند و تمامی فضانوردان جانشان را از دست دادند.

منبع : routers

mavenNew Horizenاتمسفر سیاره مریخافق های نوایستگاه فضایی بین المللیبرنامه شاتل فضاییتحقیقاتحیات فرازمینیروزتاستاره دنباله دارسیاره سرخفضافضا پیمافیلافیلهکاوشگرکاوشگر کنجکاویکنجکاویکهکشانماونمریخ نوردنجومنیو هورایزنهزینههزینه کاوش های فضاییهزینه های تحقیقات فضایییافته های فضایی
Comments (0)
Add Comment