دنیای فناوری

سامسونگ از تکنولوژی کوانتوم دات در نسل بعدی تلویزیون های خود استفاده خواهد کرد

467

Samsung_FHD_Serie_8_Curved_02-1500x998

اوایل همین سال خبر رسید که سامسونگ تولید تلویزیون‌های OLED خود را برای سال ۲۰۱۴ متوقف می‌کند. حال که به انتهای سال نزدیک می‌شویم کیم هیوک سئوک مسئول بخش تلویزیون سامسونگ در سئول به خبرنگاران گفته که این سیاست برای سال ۲۰۱۵ میلادی نیز ادامه خواهد داشت. 

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

به عبارت دیگر سامسونگ برای سال جدید تلویزیون OLED نخواهد داشت تا KN55S9C سال ۲۰۱۳ این شرکت آخرین OLED این غول کره ای در بازار باشد. سامسونگ اما گمشده صنعت تلویزیون خود را در تکنولوژی کوانتوم دات دیده و می‌خواهد استفاده از آن را در تلویزیون‌های سال ۲۰۱۵ نیز همچنان حفظ کند.

این در حالی است که انتظار می‌رود ال‌جی، دیگر شرکت کره ای در نمایشگاه د دست به معرفی تلویزیون‌های جدید OLED بزند که ویژگی بارز آن‌ها در قیمت پایین‌شان خواهد بود. این کمپانی همین حالا نیز با تلویزیون ۵۵EC9300 سه هزار و پانصد دلاری خود قدم بزرگی در این مسیر برداشته، ولی قیمت این محصولات همچنان ظرفیت کاهش را دارد.

ال‌جی در استفاده از تکنولوژی OLED از روش به خصوصی در استفاده از ساب پیکسل‌هایی سفید در کنار پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی بهره می‌برد که به ادعای ال‌جی می‌تواند کیفیت بهتری را نسبت به تکنیک‌های رقیب ایجاد کند. 

>>بررسی اجمالی تلویزیون ۶۵ اینچی منحنی و سه بعدی HUC9990 سامسونگ

شرکت سونی که پنج ماه پیش توقف تولید تلویزیون‌های OLED خود را اعلام کرد، قیمت بالای ساخت و عدم پیشرفت در این تکنولوژی را به عنوان دلایل اتخاذ چنین تصمیمی عنوان کرده بود.

از سوی دیگر تکنولوژی کوانتوم دات در جهت تغییر رنگ LED ها استفاده می‌شود. در این صورت نیاز به فیلتر رنگ در پنل LCD از بین خواهد رفت. تکنولوژی یادشده به ادعای مصرف کنندگان آن می‌تواند رنگ‌هایی دقیق تر، اشباع تر و در عین حال سفیدی خالص‌تری را خلق کند. 

>>مروری بر فناوری نمایشگرهای OLED

اما جنبه منفی به‌کارگیری این تکنولوژی، وابستگی کماکان آن به نور پس زمینه LED است. این اتفاق بدین معنی است که مهندسی صفحه نمایش جهت بهره‌مندی از دیگر المان‌های خلق کیفیت برتر، چون میزان عمق نور سیاه و درخشندگی یکنواخت صفحه نمایش باید با دقت بسیار بالایی انجام شود.

lcd-tv-vs-lcd-quantum-dots

تحسین پنل های OLED در بازار به واسطه عدم اتکا به نور پس زمینه LED و یا پنل های LCD است. در این تلویزیون‌ها هر پیکسل نور خود را تولید می‌کند، بنابراین یکپارچگی صفحه نمایش عالی است و نور سیاه نمایش داده شده، به معنای واقعی کلمه ‘سیاه’ خواهد بود. به عبارت کلی صفحات OLED هیچ کدام از محدودیت‌های پنل های LCD را نخواهند داشت.

البته ال‌جی نیز از تکنولوژی کوانتوم دات غافل نبوده و پیش‌بینی شده که در CES 2015 نیز شاهد تلویزیونی با این ویژگی از سوی ال‌جی باشیم؛ هر چند این شرکت بارها اعلام کرده که بر روی تلویزیون‌های OLED حساب بسیار ویژه‌تری باز کرده است.

>>10 تا از بهترین تلویزیون های ۴K برای خرید

بهره برداری از تلویزیون‌های کوانتوم دات تا همین چند سال پیش به دلیل وجود ماده خطرناک کادمیوم در تولید آن‌ها به دشواری صورت می‌گرفت، ولی سامسونگ بعدها به کمک شرکت‌های تولیدکننده مواد شیمیایی این مشکل را برطرف کرد. 

تعدادی از آنالیزورهای بازار معتقدند که این تلویزیون‌ها در آینده بازار خوبی را نصیب خود می‌کنند. "دیسپلی سرچ" اخیرا اعلام کرده که اگرچه کوانتوم دات تا سال ۲۰۱۵ تنها یک درصد بازار را در اختیار خواهد گرفت، اما این سهم در ۲۰۲۰ به ۱۰ درصد خواهد رسید.

باید دید استراتژی کدام یک از شرکت‌های بزرگ کره ای در آینده به سود بیشتر در بازار می‌انجامد.

منبع : DigitalTrends

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.