کمپانی پژو از مدل کانسپت اگزالت (Exalt) در نمایشگاه پکن رونمایی کرد در ساخت این ماشین از مواد و قطعات طبیعی و خام استفاده شده که هدف آن ، کاربرد فرآیند های بهینه ، استفاده از مواد ارزان قیمت و کاهش ضایعات در ساخت بوده است در اداوات داخلی این مدل که توسط مرکز طراحی PINWU چین طراحی شده مجموعه ای از مواد طبیعی مانند پارچه پشمی ، چرم ، چوب آبنوس ، فولاد خام ، فیبر بازالت و چوپ به کار رفته تا در کنار فرم انحصاری طراحی بدنه ، اگزالت ، به وضوح ماهیتی فرانسوی / چینی داشته باشد
طرح کلی بدنه ، تداعی کننده مدل مفهومی " اونیکس " بوده که اولین بار در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد کاربرد خطوط اسپرت ، سطوح صاف و گلگیرهای عضلانی ، مفاهیمی نظیر قدرت و سرعت را تداعی می کنند بدنه فولادی این سدان ۴٫۷ متری که با الهام از خودروهای فرانسوی دهه های ۲۰ و ۳۰ میلادی و توسط یک استاد کار فرم داده شده ، روی محورهای عریض قرار گرفته و خطوط منحنی و پویا ، همراه با خط سرتاسری در نمای جانبی ، شیشه های شیب دار جلو و عقب ، سقف کوتاه و رینگ های ۲۰ اینچی ، نمای اسپرت به آن بخشیده اند
زه های دور شیشه از جنس فیبر بازالت ( نوعی کامپوزیت طبیعی که از ذوب کردن سنگ بازالت به دست می آید ) هستند درپوش موتور ، طویل بوده ، با شیبی ملایم به سمت جلو امتداد یا فته و به چراغ های اصلی که درون سپر قرار گرفته اند ، منتهی می شود درون چراغ ها ، سامانه Black Light تعبیه شده که در ساعت طلوع یا غروب آفتاب ، برای دید بهتر تابلو های راهنمای مسیر ، مورد استفاده قرار می گیرد
برای افزایش ضریب درگ (Cd) و آیرودینامیک ، قسمت عقب بدنه از جنس بافتی با عنوان پوست کوسه (Shark Skin) ساخته شده که از یک همانندسازی بیولوژکی به دست آمده و بنا به نوع دانه بندی و ساختار فنی خاص خود ، تا اندازه زیادی عملکرد آیرودینامیکی خودرو را افزایش داده و از مصرف سوخت می کاهد خط مستقیمی روی گلکیرو ستون عقب ، بدنه فولادی و این بافت قرمز رنگ را از هم جدا می کند و همراه با عوامل دیگری مانند اسپویلر روی صندوق ، دیفیوز ، شیب زیاد سقف و طرح خاص آینه های جانبی ، ضریب سطحی مقاومت هوا (SCx) معادل ۰٫۶ متر مربع را برای این خودرو فراهم می آورد
خروجی های اگزوز ۶ گوش باریک در طرفین سپر ، نمایی هیجان انگیز به "اگزالت" بخشیده اند طرح چراغ های عقب متشکل از ۳ نوار عمودی بوده و زیر اسپویلر ، یک نوار افقی بین چراغ های عقب قرار گرفته است سیستم باز شدن در صندوق ، توسط مکانیزم جدید پانتوگراف یا تغییر مقیاس عمل کرده و حداکثر میزان باز شدن در صندوق را زمانی که محدودیت فضا برای باز شدن آن وجود دارد ، فراهم می آورد
سیستم دیجیتال پانل داشبورد راننده بر مبنای روش طراحی i-CocKpit طراحی شده ( در این روش ، دکمه های کنترلی حذف و یا مکان قرار گیری آنها اصلاح شده و عموم سیستم ها از طریق صفحه نمایشگر لمسی کنترل می شوند ) که به همراه ۹ سوئیچ ۲ حالته ، به جهت دسترسی به سیستم های ناوبری ، صوتی ، تهویه و …
نمایی شبیه کابین جت های جنگنده را تداعی می کند ! فرمان کوچک و اسپرت ، به وسیله چرم و پارچه پشمی Chine روکش شده و ساقه های بامبو و چوپ آبنوس سیاه نیز برای تزئین کابین به کار رفته اند ۲ صفحه نمایشگر تاشو ، روی کنسول میانی پهن کابین تعبیه شده اند که در زمان نیاز بیرون می آیند : صفحه بالایی ، دسترسی به سیستم های صوتی ، کامپیوتر شخصی و ناوبری را فراهم می کند و صفحه پایینی ، برای تنظیم سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک کاربرد دارد
سامانه تامین قدرت | هیبریدی-بنزینی / برقی |
مشخصات پیشرانه بنزینی | ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری |
قدرت پیشرانه بنزینی / برقی (اسب بخار) | ۲۷۰ / ۷۰ |
مجموع قدرت اسب بخار | ۳۴۰ |
تعداد محورهای محرک | ۲ |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
وزن خارلص ( کیلوگرم | ۱۷۰۰ |
پیشرانه بنزینی چرخ های جلو و موتور برقی ، چرخ های عقب را به حرکت می آورد |
سیستم تهویه مطبوع این پژو ، از سامانه تصفیه هوا Pure Blue سود می برد که هنگام توقف خودرو ، سطوح داخلی کابین را توسط انتشار مواد ضد باکتری و ضد قارچ ، پاک و ضد عفونی می کند ! همچنین در هنگام حرکت ، یک فیلتر ، هوای سیستم تهویه را با ذرات ریز و ترکیبات آلی فرار ، قبل از ورود به کابین تصفیه می کند
محل آرنج و بازوی سرنشینان ، توسط چوپ آبنوس پوشیده شده است از قسمت پایین شیشه های جانبی ، پارچه پشمی Chine ، ادوات درها ، قسمت بالای داشبورد ، کنسول میانی و حتی سقف را کامل می کند
منبع : topspeed