دنیای فناوری

نقد و بررسی تبلت MSI S100 با سیستم عامل ویندوز ۸٫۱

594

تبلت msi s100

به جرات می توان گفت که رقابت میان پلتفرم ها و مدل های مختلف تبلت ها در بازار امروز به یک نبرد واقعی تبدیل شده است. غیر از اپل که با محصولات انحصاری خود اساسا پیشگام این عرصه بوده و از یک رویکرد منفرد پیروی می کند، دو نام بزرگ دیگر یعنی گوگل و مایکروسافت با استاندارد سازی پلتفرم های خود تلاش می کنند تا سهم بیشتری از کاربران را به اردوگاه شان هدایت نمایند، در این بین گوگل با پلتفرم اندروید در موقعیت صدرنشینی کامل قرار گرفته است و با بهره گیری از یک پلتفرم استاندارد به استاندارد به تولید کنندگان مختلف در سطوح متفاوت امکان می دهد تا به رقابت با یکدیگر بپردازند. همین موضوع باعث شده است که در بازار محصولات اندرویدی شاهد ارایه تنوع بی سابقه ای از برندها و مدل ها باشیم. همین تنوع کار رقابت را در این بازار بسیار دشوار می کند، تا جایی که گاهی اوقات محصولات شرکت های شناخته شده ارایه می کنند. واقعیت مذکور باعث می شود سطح انتظار کاربران در هنگام ارزیابی محصولات مختلف بسیار بالاتر رفته و تولید کنندگان را برای معرفی محصولات کامل تر تحت قرار دهند.

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

در سمت دیگر این معادله، محصولات مبتنی بر ویندوز قرار گرفته اند. تبلت های ویندوزی محصولات جدیدی محسوب نمی شوند اما تقریبا در تمام طول زندگی خود با مشکلات خاصی مواجه بوده اند که باعث شده تاکنون به طور جدی مورد توجه کاربران قرار نگیرند. لزوم بهره گیری از پردزنده های x86 و پلتفرم های استانداردی که علاوه بر حجم بالا حرارت زیادی نیز تولید می کنند، پاشنه آشیل سنتی این محصولات بوده اند. با این حال مایکروسافت تلاش کرد با معرفی سیستم عامل ویندوز ۸ و ارایه یک اینترفیس لمسی ذاتی در محصولش، جذابیت پلتفرم خود را افزایش دهد. از سوی دیگر، این شرکت با معرفی تبلت Surface به سمت استاندارد سازی پلتفرم خود حرکت کرده است. صرف نظر از عملکرد و مسایل مرتبط با تبلت های Surface مایکروسافت، ضخامت و وزن بالای این محصولات نسبت به تبلت های متداول اندرویدی باعث شد تا همچنان در رقابت دچار مشکل باشند.

تبلت msi s100

 البته تبلت های ویندوزی در چالش رقابت به این استدلال تکیه می کنند که امکان اجرای برنامه های آشنا و قدرتمند مورد استفاده روی میلیون ها کامپیوتر خانگی و ادرای را در شرایط استاندارد برای شما فراهم می کنند، نکته ای که محصولات اندرویدی هنوز با آن مشکل دارند. با این حال به نظر می رسد نسل تازه ای از تبلت های ویندوزی در راه هستند که می توانند عرصه رقابت را برای نمونه های اندرویدی سخت تر نمایند. این محصولات از نظر ابعاد ظاهری و وزن کاملا به رقبای اندرویدی خود شباهت دارند، اما از ویژگی های غیرقابل چشم پوشی ویندوز پشتیبانی می کنند. در ادامه به بررسی یکی از این محصولات می پردازیم که توسط شرکت MSI معرفی شده است. 

MSI از جمله تولید کنندگانی است که سابقه طولانی در عرضه تبلت های ویندوزی دارد. بطور طبیعی پس از معرفی ویندوز۸، مدل های جدیدی از محصولات مذکور در فهرست تولیدات این شرکت قرار گرفتند. ما در این مقاله به بررسی تبلت Primo 01 خواهیم پرداخت. البته توجه داشته باشید که این محصول در سایت شرکت تولید کننده به عنوان مدل S100 معرفی شده است. اگر لوگوی ویندوز حک شده در قسمت پایین نمایشگر تبلت Primo 01 را نادیده بگیریم، به هیچ وجه تصور نخواهد کرد که با یک محصول ویندوزی رو به رو هستید. این تبلت از لحاظ وزن و ابعاد (به خصوص ضخامت) کاملا به تبلت های اندرویدی شباهت دارد. بطور دقیق تر تبلت مورد بحث ما دارای ابعادی معادل ۲۶۲/۶ x 173/6 x 9/8 میلی متر است و تنها ۵۹۵ گرم وزن دارد. برخلاف چیزی که احتمالا در اولین نگاه به نظر می رسد، این تبلت از یک پلتفرم ARM استفاده نمی کند و همین نکته است که جذابیت آن را افزایش می دهد.

تبلت msi s100

 تبلت مورد بحث ما قدرت پردازشی خود را از یک پردازنده Atom Z3735D می گیرد که مبتنی بر معماری Bay Trail است. این تراشه به ۴ هسته فیزیکی مجهز شده و قادر است تا ۴ رشته پردازشی را بطور همزمان اداره نماید. پردازنده مورد بحث ما با فرکانس ۳۳/۱ گیگاهرتز کار می کند اما سرعت آن در حالت Burst به ۸۳/۱ گیگاهرتز می رسد. Atom Z3735D یک تراشه ۲۲ نانومتری به شمار می آید که برای SDP یا Scenario Design Power معادل ۲/۲ وات رده بندی شده است. این پردازنده همچنین به یکه هسته گرافیکی HD Graphics محتمع (نسل هفتم) مجهز شده و حداکثر از ۲ گیگا بایت حافظه DDR3L-RS-1333 پشتیبانی می کند.

با توجه به مشخصات پشتیبانی حافظه پردازنده، تبلت Primo-01 به ۲ گیگا بایت حافظه RAM مجهز شده است. این مقدار حافظه با توجه به نیازها و کاربردهای تبلت مذکور، کافی به نظر می رسد. البته ۶۴ گیگابایت حافظه فلش نیز به عنوان فضای ذخیره سازی، این مجموعه را تکمیل می کند. Primo-01 یک تبلت ۱۰ اینچی به شمار می آید. بطور دقیق این تبلت یک نمایشگر ۱/۱۰ اینچی IPS مجز شده است که کیفیت تصویر و زوایای دید بسیار خوبی را برای آن تامین می کند. این نمایشگر از تفکیک پذیری ۱۲۸۰ x 800 پیکسل پشتیبانی می کنند و به این ترتیب تفکیک پذیری HD 720p را در اختیار شما قرار می دهد. این مشخصات برای یک تبلت ۱۰ اینچی (خصوصا برای یک تبلت ویندوزی) کاملا قابل قبول است. در نهایت، نمایشگر تبلت MSI از عملکرد چند لمسی با قابلیت تشخیص تا ۱۰ انگشت بطور همزمان برخوردار است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، نمایشگر تبلت توسط هسته گرافیکی مجتمع پردازنده اینتل تغذیه می شود.

تبلت msi s100

Primo 01 بطور استاندارد به همراه یک صفحه کلید قابل جداسازی ارایه می شود که عملا نقش پوشش محافظ تبلت نیز ایفا می کند. این صفحه کلید شباهت زیادی به همکار مایکروساتی خود دارد اما دارای یک زبانه اضافی است که در هنگام بسته بودن پوشش روی آن برمیگردد و با ساختار مغناطیسی محکم میشود تا کامل از تبلت محافظت کند. در عین حال، وقتی تبلت راروی میز قرار داده اید بخش پشتی آن بطور خاصی تا شده و نقش پایه نگهدارنده تبلت را بر عهده می گیرد. پد لمسی صفحه کلید از عملکرد مناسبی برخوردار بوده و دارای دو کلید جداگانه برای کلیک راست و چپ است. بطور کلی میتوان فت عملکرد این صفحه کلید برای کار با تبلت و محافظت از آن کاملا راضی کننده است.

تبلت msi s100

تقریبا تمام در گاه های تبلت Primo 01 در سمت چپ بدنه آن تعبیه شده اند. بطور دقیق تر شما یک کانکتور اتصال آداپتور تغذیه، میکروفون، یک درگاه micro-USB، اسلات کارت حافظه microSD (با قابلیت پشتیبانی از SDHC)، یک درگاه mini-HDMI، سوییچ ریست دستگاه، فیش ۵/۳ میلی متری هدفون و در نهایت کلید پاور دستگاه را خواهید دید. علاوه بر این موارد، کلید های کنترل ولوم صدا در قسمت بالا و یک برای اتصال صفحه کلید نیز در قسمت پایین تبلت قرار گرفته اند.

تبلت مورد بحث ما از استانداردهای شبکه سازی بی سیم ۸۰۲٫۱۱ b/g/n و همچنین بلوتوث نسخه ۴ پشتیبانی می کند. در بخش امکانات رسانه ای نیز دو دوربین ۲ مگاپیکسلی در قسمت جلو و پشت دستگاه به همراه یک بلندگوی ۱ واتی در قسمت پشت آن، فهرست ساده ای را تشکیل می دهند. Primo-01 همچنین به یک باتری لیتیوم پلی مری با ظرفیت ۷۵۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز است که آن را برای مدت قابل قبولی تغذیه می کند.

تبلت msi s100

 در مورد عملکرد خام، این تبلت توانست آزمون Cinebench R15.0 را با امتیاز ۰٫۷۵ pts برای پردازنده و ۵۲/۵ فریم بر ثانیه برای Open GL پشت سر بگذارد. همچنین اجرای آزمایش های Ice Storm و Cloud Gate نرم افزار ۳D Mark نیز به ترتیب با امتیاز ۸۰۰۵ و ۸۹۵ به پایان رسیدند. شاید این ارقام در مقایسه با نتایجی که روی دستگاه های دیگری مانند لپ تاپ ها و اولترابوک ها به آن ها اشاره کرده ایم بسیار پایین به نظر برسند، اما نکته مهم تر این است که ما درباره یک تبلت جمع و جور و سبک صحبت میکنیم و اساسا توانایی اجرای همین نرم افزار های آزمایشی نسان می دخد که Primo 01 در زمینه اجرای برنامه ها استاندارد ویندوز تا چه اندازه انعطاف پذیر است. تبلت Primo 01 به زودی روانه بازار داخلی خواهد شد.

منبع : tomshardware

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.