دنیای فناوری

نگاهی به ابر خودرو مازراتی ۲۰۱۴ کانسپت

832

Maserati-Alfieri_Concept_2014_800x600_wallpaper_02

کمپانی ایتالیایی مازراتی ، در جشن ۱۰۰ سالگی این برند و در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ ، از کوپه کانسپت خود رونمایی کرد مدل آلفیری ، یک پروتوتایپ یا نمونه اولیه جالب ، واقع گرایانه و کاملا کاربردی بود ه که حرف های فراوانی در خصوص اصول طراحی نسل بعدی خودروهای اسپرت مازراتی برای گفتن دارد و در حقیقت ، به مشابه دریچه ای می ماند که به آینده این برند با لوگوی نیزه سه شاخه باز خواهد شد

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

این اتومبیل به افتخار "آلفیری مازراتی" تاثیر گذارترین و معروف ترین مرد از برادران مازراتی نام گذاری شده ، نابغه ای که یک قرن پیش ، دفتری را با همین اسم در شهر بولونیای ایتالیا تاسیس کرد طراحی و ساخت مدل مورد بحث ، توسط گروهی از مهندسان جوان و با استعداد ، با راهنمایی "مارکو تنکونه" ، مدیر مرکز طراحی این برند و تحت نظارت " لورنزو راماچوتی " ، مدیر طراحی گروه خودروسازی فیات در شهر تورین ایتالیا صورت پذیرفته است

شاخصه های ظاهری

مازراتی آلفیری ، بر مبنای پلت فرم و شاسی مدل گرن توریسمو MC Stradale شکل گرفته ، ولی فاصله ۲۷۰۰ میلی متری بین محورهای عقب و جلوی آن ۲۴۰ میلی متر کوتاه تر بود که ظاهرا یک خودروی سوپر اسپرت را به آن می بخشد طول ، عرض و ارتفاع بدنه آلفیری نیز به ترتیب معادل ۴۵۹۰ ، ۱۹۳۰ و ۱۲۸۰ میلی متر است

Maserati-Alfieri_Concept_2014_800x600_wallpaper_07

این ماشین درست زمانی رونمایی شد که طراحی و تولید مازراتی در حال بازبینی مجدد بود مدل های جدید گیلبی و کواتروپورته ، این حس را القا می کنند که مازراتی به سمت تولید خودروهای سدان چهار در اسپرت لوکس جهت گیری کرده ، در حالی که مدل آلفیری کانسپت ، یادآور این بوده که برند مذکور ، میراث در خور توجهی در طراحی اتومبیل های مسابقه ای و نیز توانایی منحصر به فردی در تولید خودروهای GT نامتعارف دارد بنابراین شکی نیست که آلفیری ، به نوعی ماهیت حقیقی برند مازراتی را به تصویر کشیده است

این خودرو ، یک طرح اصیل ایتالیایی ۲ + ۲ مانند مدل های ۳۵۰۰GT سال ۱۹۵۷ ، ۵۰۰۰GT سال ۱۹۵۹ و Indy سال ۱۹۶۹  بوده که به وضوح ، بر ماهیت مسابقه ای مازراتی تاکید می کند همچنین در زمینه طراحی و در مقام مقایسه با مدل های گرن توریسمو ، روی شاخه های اسپرت آن توجه بیشتری شده است طراحی بدنه ، دارای جزئیاتی بوده که طبق اعلام مسئولین کمپانی ، الگوی مدل بعد گرن اسپورت نیز خواهد بود و تمایلات و تصمیمات طراحی این برند در آینده ای نزدیک را نشان می دهد

Maserati-Alfieri_Concept_2014_800x600_wallpaper_09

یکی از جذاب ترین تولیدات قرن مازراتی ، مدل A6 GCS-53 بوده که در سا ۱۹۵۴ توسط کمپانی پینین فارینا طراحی شده و همواره به عنوان مرجعی ارزشمند ، برای اقتباس طراحان خودروهای اسپرت به حساب می آمده است این اتومبیل بیشتر از این که نمونه ای مسابقه ای برای رانندگان باشد ، یک شاهکار طراحی و البته آخرین خودرویی بوده که در آن زمان Carrozzeria Pinin Farina برای مازراتی اسکچ زد ، هر چند این شرکت با شکل دادن مدل های کواتروپورته و گرن توریسمو در اولین دهه قرن بیست و یکم ، مجددا همکاری خود را با برند مذکور از سر گرفت

مازراتی آلفبرو 2014

مع الوصف ، آلفیری نیز با اقتباس از مدل های قدیمی A6 GCS-53 طراحی شده و دارای اتاقی است که تقریبا روی چرخ های عقب قرار گرفته و چراغ های طویل ، به همراه گلکیرهای موجی شکل که تا چراغ های عقب امتداد دارند ، نمایی اسپرت و منحصر به فرد را برای آن به رامغان آورده اند نام A6 GCS مخفف عبارت Alfieri 6 Cylinder Ghisa , Corsa , Sport بوده که به چراغ ها ، درپوش موتور بلند و کابین ۲ + ۲ اشاره دارد

مازراتی آلفبرو 2014

ستون های A از چراغ ها تا بالای درها ادامه یافته و باعث می شوند که شیشه های جلو ، بزرگتر به نظر برسند دماغه پایین و بلند از شاخصه های ظاهری این مازراتی به حساب می آید جلو پنچره ، به صورت عمودی به دو قسمت مقعر تقسیم شده که به نظر می رسد در هوا شناور بود و چراغ های روشنایی روز (DRL) با لامپ های LED  ، توسط خطی شفاف در مرکز جلو پنچره نصب شده اند چراغ های تهاجمی و اخموی جلو ، دارای تکنولوژی Bi-Xenon LED هستند و توسط ابرویی ، از بدنه جدا می شوند دیفیوز ، به همراه دو لوله اگزوز و چراغ های اصلی با گرافیک سه بعدی ، نمای پشت آلفیری را تشکیل می دهند چراغ های عقب که در بالای دریچه خروج هوا قرار گرفته اند ، از نوار بیرونی قرمز رنگ و نوار سفید در وسط تشکیل شده و طرح آنها به صورتی موزون ، از خطوط گلکیر عقب اقتباس شده است دریچه های هوای عقب ظاهری مسابقه ای به خودرو بخشیده و برای خارج کردن هوای گرم پیشرانه نیز کاربرد دارند

مازراتی آلفبرو 2014

روی انحنای گلکیر عضلانی جلو ، تعداد ۳ دریچه هوا به صورت منظم قرار گرفته اند که همراه با رینگ های آلومینیمی با اندازه ۲۱ اینچ در عقب و ۲۰ اینچ در جلو ، با پره های شبیه به خودروهای کلاسیک دهه ۵۰ میلادی ، نمای جانبی زیبای را تشکیل می دهند بدنه ، به رنگ فلز مایع با نام Steel Flair رنگ آمیزی شده که برای سمبل یکصدمین سالگرد تولد برند مازراتی برازنده به نظر می رسد اما پره رینگ ها ، کالیپرهای ترمز ، جلو پنچره ، دریچه های سه تایی هوا و دیفیوزر عقب ، همگی به رنگ آبی مازراتی رنگ آمیزی شده اند اسپویلر زیر سپر جلو و دیفیوزر ، از جنس فیبر کربن و بازه های آلومینیمی هستند برای اتمام کار ، امضای آلفیری مازراتی که از اسناد رسمی قدیمی کمپانی پیدا شده ، در محل پلاک عقب ، به رنگ آبی حک شده است

طراحی داخلی

کابین کانسپت مورد بحث ، دارای طراحی چشم نوازی بوده و دست ساز است داشبورد از مدل قدیمی ۵۰۰۰GT اقتباس شده دارای دو رنگ و طراحی موجی شکل بوده و در قسمت وسط آن صفحه TFT سامانه چند رسانه ای ، برای سیستم های صوتی ، تصویری ، ناوبری و سرگرمی تعبیه شده است صفحه کیلومتر شمار با طراحی کلاسیک ، دارای دو صفحه گرد آنالوگ همانند قطب نما بوده و دو صفحه گرد کوچکتر در بین آن ها قرا گرفته ، در زیر این صفحات نیز یک نمایشگر TFT ، با اقتباس از منوی دوربین های عکاسی مدرن تعبیه شده که دور موتور و سرعت خودرو را به صورت دیجیتال نمایش میدهد

مازراتی آلفبرو 2014

در صفحات گرد آنالوگ ، به جای این که یک عقربه چرخشی میزان سرعت و دور موتور را نمایش دهد  خود اعداد در دور صفحه روشن می شوند کف آلفیری ، همانند مدل های مسابقه ای از ماده ای به رنگ فولاد زنگ زده تشکیل شده ، ماده ای که در خودروهای مسابقه ای دهه ۵۰ میلادی هم کاربرد داشته است روشنایی داشبورد ، با دو رنگ سفید و آبی تامین می گرددد و چرم آنیلین ، روی صندلی ها ، داشبورد و کنسول وسط را می پوشاند

کاربرد خطوط و زه هایی از فلز مس ، ظاهری آینده نگرانه به کابین بخشیده اند صندلی های یک تکه جلو ، باپشت سری های یک پارچه از خودروهای مسابقه ای اقتباس شده اند این کوپه خاص دارای محفظه باز مناسبی است ، قسمت پشت صندلی های عقب ، دارای طراحی خاص و کشیده ای بوده که به راحتی از بیرون خودرو دیده شده و حس سرعت را القائ می کند صندلی های عقب ، می توانند با زاویه ۹۰ درجه به سمت جلو خم شوند و به عنوان جدار و دیواره ای برای محفظه باز عمل کنند

Maserati-Alfieri_Concept_2014_800x600_wallpaper_04

زه صندلی ها ، اهرم تعویض دنده و ساعت رو کنسول وسط ، از آلومینیم ماشین کاری شده و آبکاری شده به رنگ مس طبیعی بوده و دیگر قطعات آلومینیمی کابین مانند پدال ها ، پره های غربیلک فرمان و اهرم های تعویض دنده پشت فرمان ، به رنگ پالادیوم آبکاری شده هستند ساعت بیضی شکل روی کنسول وسط ، با صفحه اصلی قرمز و آبی ، طرح ساعت های کرونوگراف را در ذهن تداعی می کند

مشخصات فنی

برای تامین قوای محرکه مازراتی آلفیری ، پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی تنفس طبیعی ۴٫۷ لیتری در نظر گرفته شده که قدرتی معادل ۴۶۰ اسب بخار در ۷ هزر دور بر دقیقه ایجاد کرده و گشتاوری برابر با ۵۲۰ نیوتن بر متر در ۴۷۵۰ دور بر دقیقه تولید می کند با توجه به طراحی اختصاصی و همان طور که می توان انتظار داشت سیستم اگزوز این خودرو صدایی نفس گیر و جذاب تولید خواهد کرد

maserati-alfieri-19_800x0w

گیر بکس ۶ دنده ، با سیستم الکترونیکی فعال (MC Shift) ، روی دیفرانسیل با میزان لغزش محدود (LSD) عقب نصب شده که توسط یک محور گشتاور ، به موتور متصل است سیستم انتقال قدرت خودرو ، برای آلفیری توزیع وزن بهینه بین محورهای جلو و عقب را فراهم می کند ترمزهای دیسکی این ماشین ، مستقیما از گرن توریسمو MC Stradale اقتباس شده که از جنس سرامیک کربن بوده و با کالیپرهای ترمز آبی رنگ برمبو ، نیروی ایستایی لازم را برای توقف آن فراهم می آورند طبق اعلام مدیران ارشد مازراتی ، آلفیری تا دو سال آینده به مرحله تولید انبوه خواهد رسید

منبع : topspeed

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.