روند طراحی هواپیماهای مسافربری تا چند سال پیش براساس افزایش مسافران پیش می رفت و در یک نگاه به روند طراحی هواپیماها می شود این را به وضوح دید! اما با مطرح شدن مسائلی همچون کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلاینده ها و گازهای نیتروژنی چشم انداز شرکت های بزرگ هواپیمایی دنیا تغییر کرد. این شرکت ها چه در طراحی هواپیماهایی با ایرودینامیک بهتر بدنه و افزایش نیروی بالابرندگی به ازای انرژی پیشگام کمتر و چه در استفاده از سوخت های پاک تر و روش های تولید انرژی سبز، به اقداماتی باورنکردنی دست زدند.
شرکت بوئینگ تلاش بر ساخت یک هواپیمای هیبریدی دارد که با تحقق این هدف شرکت های هواپیما سازی به تحققی بسیار مهم و اساسی برای کاهش آلایندگی ها و مصرف سوخت دست خواهند یافت. طی این برنامه تیم طراحی شرکت بوئینگ اقدام به طراحی یک هواپیمای مسافربری با اندازه بوئینگ ۷۳۷ کرده است که پیشرفت های لازم در زمینه تکنولوژی باتری ها را به دست آورده است، البته این هواپیما در سال ۲۰۳۵ ساخته خواهد شد.
طراحی مفهومی این هواپیما که "شوگر وردز" نام گرفته است، طی یک تحقیق ۱۸ ماهه در ناسا که توسط بوئینگ طراحی شد و هدف از آن طراحی یک هواپیما برای سال های ۲۰۳۰ بود که دارای کاهش مصرف سوخت ۷۰ درصدی و کاهش گازهای آلاینده ای ۷۵ درصدی نسبت به هواپیماهای امروزی باشد.
"شوگر وردز" یک هواپیمای دو موتوره است که با ترکیبی از سوخت موتور جت و توان باتری سوخت رسانی می شود؛ در این طراحی یک موتور الکتریکی به شفت موتور اضافه شده است که می شود در حالت برخاست در صورت نیاز انرژی بیشتری را توسط این موتور تولید کرد.
این هواپیما در ارتفاع کروز که هواپیما به توان پایین تری نیاز دارد، قادر خواهد بود از سیستم سوخت جت به موتور الکتریکی تغییر وضعیت بدهد. این هواپیما برای ۱۵۴ مسافر طراحی شده است و برد بیشینه آن حدود ۶۴۸۰ کیلومتر است و بال های آن به گونه ای طراحی شده است که بتواند در فرودگاه های امروزی نیز فرود بیاید.
این طرح جز برنامه های ان پلاس ۳ ناسا است که در توضیح این برنامه باید گفت که ناسا آن را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرده است که هواپیماهای زیر صوت و مافوق صوت آمریکا را در بر می گیرد. در واقع نسل بعدی هواپیماهاست که ویژگی اصلیشان آسیب کمتر به محیط زیست است.
منبع : Engadget