دنیای فناوری

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ برای مبتدیان

3

 

در نگاه اول هواپیماهای ایرباس و بوئینگ یک شکل به‌نظر می‌رسند که انگار از مادری به نام "داکوتا دی‌سی۳" ساخت سال ۱۹۳۶ متولد شده‌اند. با این حال تفاوت‌های ظاهری دارند که در این گزارش تصویری با برخی از آن‌ها آشنا می‌شوید:

قیمت لپ تاپ ایسوس آموزش برنامه نویسی قیمت گلکسی نوت ۸

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ نوع هواپیمای مختلف در آسمان‌ پرواز می‌کنند که بیشترین آن‌ها البته مربوط به ایرباس و بوئینگ هستند. ایرباس تا کنون ۱۶ نوع و بوئینگ ۱۸ نوع هواپیمای مسافربری مختلف تولید کرده‌اند. البته هواپیماهای قدیمی‌تری هم از این دو شرکت در آسمان دیده می‌شوند که هنوز عمر پروازشان به پایان نرسیده است.

در نگاه اول هواپیماهای ایرباس و بوئینگ همه یک شکل به‌نظر می‌رسند که انگار از مادری به نام "داکوتا دی‌سی۳" ساخت سال ۱۹۳۶ متولد شده‌اند. از این هواپیما ۱۶ هزار فرند ساخته شده و هنوز هم در برخی از کشورها مثل بولیوی در حال پرواز هستند. از این هواپیمای "جان سخت" در پروازهای تحقیقاتی هم استفاده می‌شود. 

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (2)

با کمی دقت می‌توان پنج تمایز فاحش در میان هواپیماها یافت. ۱- تفاوت بزرگی و اندازه، ۲ – محل و شکل موتور یا توربین‌ها، ۳- شکل دماغ و پنجره‌های کابین خلبان، ۴- انتهای بال هواپیما و ۵ – تعداد چرخ‌ها. (عکس فرودگاه مونیخ)

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (3)

بیشترین هواپیماهای ایرباس از خانواده A320 شامل (۳۱۸، ۳۱۹، ۳۲۰، ۳۲۱) هستند که اولین آن در سال ۱۹۸۷ به پرواز درآمد. تا ژانویه ۲۰۱۷ درمجموع ۱۳ هزار و ۶۷ هواپیما سفارش داده شده که ۷ هزار و ۴۴۲ فروند آن تحول داده شده. این ایرباس در کنار بوئیگ ۷۳۷ بیشترین فروش را داشته است.

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (4)

شماره‌ها به معنی سال ساخت نیستند، بلکه به معنی طول هواپیما هستند، هرچه شماره بالاتر باشد، طول هواپیما نیز بیشتر است. بوئینگ ۷۳۷ در سال ۱۹۶۷ وارد بازار شد تا کنون ۱۴ هزار سفارش دریافت کرده که ۹هزار و ۵۰۰ فروند آن تحویل داده شده است.

>>سومین هواپیما ایرباس (AIRBUS 330-200) وارد کشور شد

طول بوئینگ ۶۰۰-۷۳۷ به ۳۱ متر و ۲۴ سانتیمترمی‌رسد و طول بوئینگ ۹۰۰ – ۷۳۷ نیز ۴۲ متر و ۱۱ سانتیمتر است. (عکس از درون هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰) 

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (5)

در بسیاری از موارد با یک نگاه‌ به انتهای بال هوا‌پیما می‌توان نوع آن را تشیخص داد. انتهای بال‌های ایرباس A320 بالک‌هایی (Sharklets یا Winglets) به شکل مثلث داشتند که البته متاسفانه در سال‌های گذشته شبیه به بالک‌های بوئینگ شده‌اند. 

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (6)

طراحی بالک‌های بوئینگ انحنای خاص خود را دارند. آزمایش پرواز با بالک و بدون آن نشان داد که بالک برد را در حدود شش و نیم درصد افزایش می‌هد و در حفظ تعادل هواپیما نیز تاثیر زیادی دارد می‌کند. 

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (7)

دماغه هواپیمای ایرباس A329 کوتاه‌تر و گرد‌تر از هواپیمای بوئینگ است. قسمت‌های بالا و پائین اولین پنجره کابین خلبان هم فرم مخصوص ایرباس هستند. 

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (8)

نوک دماغه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ به نسبت ایرباس A329 تیزتر است و نوع برش اولین پنجره کابین خلبان هم با کاملا با ایرباس متفاوت است. 

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (9)

در نگاه اول می‌توان دید که دهانه موتورهای هواپیمای ایرباس A320 کاملا گرد است.

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (10)

بر خلاف موتورهای ایرباس، دهانه موتور بوئینگ دارای انحنای خاصی است.

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (11)

از سال ۱۹۶۸ به این سو بیش از یک هزار و پانصد هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ "جمبو جت" با این طراحی منحصر به فرد که قسمت جلوی آن دو طبقه دارد فروخته شده‌ است. بیش از یک سوم از این هواپیما‌ها هنوز هم پرواز می‌کنند.

>>در کابین خلبان هواپیما چطور باز می شود ؟

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (12)

ایرباس A380 آنقدر بزرگ است که در آسمان به راحتی قابل تشخیص است. این هواپیما با گنجایش ۸۵۳ مسافر تنها هواپیمای کاملا دوطبقه جهان است.

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (13)

البته امکانات درون هواپیمای ایرباس A380 هم کاملا با دیگر هواپیماها متفاوت است.

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (14)

بوئینگ ۷۸۷ "Dreamliner" بسیار کوچکتر از ایرباس A380 است و قرار بود ارزانتر، سریعتر و راحتتر باشد اما تولید آن با مشکلات زیادی روبرو شد. از این هواپیما تقریبا ۵۰۰ فروند پرواز می‌کنند. انتهای پوسته و روکش موتور این هواپیما هم مانند "جمبو جت" دندانه‌دار است.

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (15)

هواپیمای "ام دی ۱۱" تا قبل از یکی شدن کمپانی‌های مک‌دونل داگلاس و بوئینگ یکی از بهترین هواپیماهای مک دونل داگلاس بود که تا ۴۱۰ مسافر را با خود حمل می‌کرد و زمانی با موتور سومی که در انتهای هواپیما نصب شده بود، جزو ۱۰ هواپیمای برتر محسوب می‌شد. در حال حاضر ۱۵۰ فروند از این هواپیما پرواز می‌کنند که البته همگی باری هستند.

تفاوت‌های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ (16)

منبع : mashable

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.