دنیای فناوری

نقد و بررسی بازی Gear of War 4 + تریلر بازی

5

 

پیش از اینکه اولین اطلاعات از “ جنگ های ستاره ای: نیرو بیدار می شود " (Star Wars : The Force Awakens) منتشر شود، بزرگترین پرسش این بود که "جی.جی. آبرامز" چگونه می تواند آغاز تازه ای برای این مجموعه پر طرفدار رقم بزند. طرفداران قدیمی جنگ های ستاره ای، سال های زیادی منتظر قسمت های تازه ای از آن بودند و مخاطبان جوانی که با نسل جدید فیلم های ابر قهرمانی و داستان های علمی – خیالی بزرگ شده بودند، امید چندانی به الگوی همیشگی جنگ های ستاره ای نداشتند. اما آبرامز و گروه تولید قسمت هفتم با هوشیاری کامل توانستند نسل قدیم قهرمان های این مجموعه را به قهرمان های تازه کار و جدید آن پیوند بزنند و در حالی که بنیان کاملا تازه ای را به قسمت های آینده فراهم کردند، رضایت هر دو گروه را نیز به دست آوردند. با بازگشت قهرمانان کهنه کار، خاطرات طرفداران قدیمی زنده شد و مخاطبان جوان نیز با شخصیت های جدیدی که قرار است تا سال ها آن ها را در قسمت های آینده ببینند، آشنا شدند.

قیمت لپ تاپ ایسوس آموزش برنامه نویسی قیمت گلکسی نوت ۸

سازندگان قسمت چهارم چرخ های جنگ نیز سراغ چنین ایده و روایتی رفتند اند تا با تکیه بر قهرمانان آشنا و تقابلشان با تازه کاران، همه چیز را برای روایت جدیدی آماده کنند. کسانی که از سال ۲۰۰۶ همراه "مارکو فنیکس" و دوستانش بوده اند و حالا از بازنشستگان نبرد طولانی با لوکاست ها به حساب می آیند، با دیدن همراهان قدیمی شان در نسل هفتم، خاطراتشان را مرور می کنند و مخاطبانی که چرخ های جنگ را با ایکس باکس وان و نسل هشتم آغاز کرده اند. برای همراهی شخصیت های تازه در قسمت های آینده آماده می شوند. " چرخ های جنگ ۴ " یکی از بهترین و کامل ترین بازی های انحصاری مایکروسافت است و سازندگان تازه در استودیوی The Coalition به خوبی خودشان را از سایه سنگین استودیوی "اپیک گیمز" (Epic Games)، سازنده سه گانه نخست بازی بیرون کشیده اند.

پایان چرخ

بیست و پنج سال از نابودی لوکاست ها و آزادی انسان ها در سیاره سرا (Sera) گذشته است و دولت و مردم سالگرد پیروزی شان را با حضور سربازان و کهنه کارانی که در جنگ حضور داشته اند، جشن گرفته اند. اما نابودی لوکاست ها و دنیای زیر زمینی شان به قیمت از بین رفتن منابع طبیعی تمام شده است و مردم تلاش می کنند راه های تازه ای را برای بقا در سیاره ای که حالا شکل تازه ای به خود گرفته است، پیدا کنند. از سوی دیگر، آب و هوای سیاره نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده است و طوفان های شدید ساکنان را غافل گیر می کند. افزون بر این مشکلات، خطر تازه ای جان مردم شهر را تهدید می کند و دولت برای تضمین امنیت و سلامت ساکنان، دیوار بزرگی دور شهر ساخته و عبور از آن را خلاف قانون و ممنوع اعلام کرده است.

%d9%86%d9%82%d8%af-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-gear-of-war-6

تعدادی از مردم که از قوانین جدید راضی نیستند، در گروه های کوچک در بیرون از شهر تلاش می کنند تا به روش خود زنده بمانند و در این میان برای به دست آوردن منابع مورد نیازشان به قرارگاه ها و ساختمان های دولتی حمله می کنند. جی. دی. فنیکس به همراه دوست خود از شهر می گریزند و تصمیم می گیرند به یکی از گروه های بیرون از شهر که در دهکده ای با رهبری زنی به نام رینا زندگی می کنند، کمک کنند. دل(Del) و جی. دی. با همراهی کیت دختر رینا و عموی او که یکی از سربازان قدیمی جنگی است، برای به دست آوردن منابع مورد نیازشان برای تعمیر دهکده به یکی از قرار گاه های دولتی حمله می کنند. با وجود روبات های جدیدی که امنیت شهر و دولت را بر عهده دارند، گروه در عملیات خود موفق می شوند و به دهکده باز می گردند. اما در راه با تماس رادیویی جین، مقام ارشد دولتی، مواجه می شوند که آن ها را قانون شکن می خواند و گروهی را برای مقابله با آن ها به طرف دهکده می فرستد. جی. دی. که بعد از موفقیت در اولین ماموریتش تلاش می کند منبع تغذیه دهکده را تعمیر کند، ناگهان موجود شناخته ای طرف می شود که رینا اسکار، عموی کیت را بعد از نبردی طولانی با خود می برد.

گروه که حالا دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، تصمیم می گرد رد پای این موجود را برای یافتن رینا و هویت ناشناخته دشمن دنبال کنند. جی. دی. برای درخواست کمک نزد پدرش مارکوس برمی گردد تا آن ها را در این سفر پرماجرا و خطرناک یاری کند. مارکوس ابتدا از تصمیم پسرش ناراضی است، اما سپس با در اختیار گذاشتن سلاح ها وزره های با او همراه می شود تا واقعیت تلخی را با یافتن جسدهای بی شمار لوکاست ها در مناطق مختلف کشف کنند. لوکاست ها نه تنها از بین نرفته اند، بلکه در این مدت طولانی تکامل یافته اند و به دشمن جدیدی به نام   Swarmتبدیل شده اند که از لوکاست ها خطرناک تر و هوشمندتر هستند. حالا گروه نه تنها با این دشمنان تازه روبه رو هستند، بلکه با روبات های دولتی و انواع موجودات جهش یافته نیز که تاکنون ناشناخته بوده اند، مواجه می شوند. داستان و ضرباهنگ آن یکی از نقاط قوت بازی است، اما ضعف شخصیت پردازی باعث شده است مخاطب مانند شخصیت های سه گانه اصلی با احساسات هدف هایشان درگیر نشود. کیت که بیشتر تلاش گروه به خاطر او انجام می شود، پرداخت مناسبی ندارد و به عنوان دختری که تازه وارد نبردهای جدی شده است، گذشته اش تنها در میان گفت و گوهای کوتاه شکل می گیرد. کیت و انگیزه هایش، پیوند دهنده اعضای گروه به یکدیگر است، اما نویسندگان نتوانسته اند حلقه محکم یاران فنیکس در قسمت های گذشته را تکرار کنند.

%d9%86%d9%82%d8%af-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-gear-of-war-3

 در سه گانه چرخ های جنگ نه تنها انگیزه و گذشته هر کدام از اعضای گروه بر داستان، موقعیت های مختلف نبرد و گفت و گوها تاثیر گذار بودند، بلکه رابطه عاطفی شدیدی هم میان آن ها و مخاطبان برقرار می شد و سرنوشتشان از هر چیزی در بازی مهم تر بود. همین نکته حلقه محکمی از تعدادی سرباز به رهبری مارکوس فنیکس را گرد هم آورده بود که مانند هر جنگ جدی و مهمی بر مبنای اطمینان، پایداری و فداکاری در میان نبرد شکل گرفته بود و گاهی به قیمت از بین رفتن یکی از آن ها برای نجات انسان ها یا رسیدن به هدفی والاتر تمام می شد.

با وجود این، رابطه مارکوس و پسرش تنها ارتباط واقعی و جذاب در داستان است که گاهی تقابل پدری با تجربه و کهنه کار را در برابر جوانی خام به خوبی نشان می دهد. سازندگان از مارکوس محبوب، تنها برای جذب طرفداران قدیمی و تمهیدهای داستانی استفاده کرده اند و کار به جایی می رسد که او در بخشی از بازی هم رزم های قدیمی اش را نیز فرا می خواند. گر چه داستان از نقاط اوج و احساسی بی نصیب نیست، سازندگان کاملا با احتیاط همه چیز را برای حماسه جدیدی آماده کرده اند که حداقل تا دو قسمت دیگر دوام بیاورد. وقتی صحبت از تیراندازی سوم شخص در میان باشد، همچنان چرخ های جنگ هیچ رقیبی در میان ندارد.

%d9%86%d9%82%d8%af-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-gear-of-war-1

چرخ اصلی

بازی های کامل و بی نقص فراوان وجود دارند که تمام استانداردهای یک بازی را به خوبی رعایت کرده اند و در کنار مخاطبان، با استقبال پر شور منتقدان نیز روبه رو شده اند. اما در حقیقت بازی های بسیار کمی با معرفی یک مکانیک یا بهبود چشمگیر یک استاندارد رایج موفق شده اند بر تمام بازی ها و سبک های مختلف بعد از خود تاثیر گذار باشند.استودیویاپیک گیمز با ساخت قسمت نخست چرخ های جنگ نه تنها جایگاه ایکس باکس ۳۶۰ را محکم کرد، بلکه قدرت وکیفیت آنریل انجین ۳ (Unreal Engine 3) را نیز به همه نشان داد. زاویه دوربین نزدیک به زمین وشخصیت اصلی و قاب های تصویری، مانند مستند های جنگی و خطری بودند که هر لحظه در کمین است و البته مکانیک پنهان گرفتن پشت موانع و جابه جایی سریع بین آن ها، درگیری و تیراندازی را وارد دوران تازه ای کرده اند. طراحی بی نقص شلیک و نشانه گیری از پشت موانع از یک طرف و هوش مصنوعی دشمنان از طرف دیگر، نبردی را ساخته بودند که با روایت سینمایی در دل بازی، هیجان و لذت فراوانی را به ارمغان می آورد. این ترکیب بی نقص همچنان در قسمت چهرم نیز حضور دارد و همان مکانیک های آشنا هسته اصلی روند بازی را ترتیب داده اند. اما بهبودهای ریز و درشت مکانیک های قدیمی در کنار اسلحه های جدید کاملا بر این لذت قدیمی وآشنا افزوده است.

طبق معمول به سرعت و با فشردن هر کدام از جهت ها می توانید اسلحه و نارنجک هایی را که همراه خود دارید، در اختیار بگیرید. اسلحه های قدیمی و محبوب این مجموعه در کنار اسلحه های جدید، تنوع خوبی را در استفاده از سلاح های مختلف شکل داده اند بهتر است برای پیشرفت در بازی از ترکیب آن ها کمک بگیرید. دویدن سریع و پنهان گرفتن پشت نزدیک ترین مانع و سنگر هیچ وقت به این روانی و پیوستگی نبوده است و اگر سراغ بخش همکاری آنلاین یا آفلاین بروید، نقش هر کدام از بازیکنان در جای گیری در نقشه و موانع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

%d9%86%d9%82%d8%af-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-gear-of-war-2

در حالت عادی، فقط کنترل جی. دی. را بر عهده دارید و دیگران توسط هوش مصنوعی هدایت می شوند و به خوبی کارشان را انجام می دهند. سازندگان نیز تلاش کرده اند شخصیت هر کدام از اعضای گروه در تصمیم گیری و نقش شان در نبرد تاثیرگذار باشد. به این ترتیب، در بخش هایی که مارکوس همراهتان است جلوتر از همه حرکت می کند و با اطمینان بیشتری به قلب دشمن حمله می کند. افزون بر این، او اولین کسی است که برای احیای شما دست به کار می شود و هیچ وقت پسرش را تنها نمی گذارد. در این میان، کیت بیشتر از همه به کمک احتیاج دارد و باید همیشه حواستان به احیا کردن او در میان درگیری باشد. چرخ های جنگ۴ همواره شما را به حرکت و جا به جایی دعوت می کند و این بار ضرباهنگ و تنوع بیشتری در هدف ها و محیط های مختلف دارد. تقریبا در هر ماموریت با هدف و حال و هوای متفاوتی مواجه می شوید و بی صبرانه انتظار قدم بعدی را می کشید.

در این میان بخش هایی هم وجود دارند که مجبورید موج های مختلف دشمنان را در محیط ثابتی از بین ببرید تا روند بازی ادامه پیدا کند.این تمهید که حالا در بازی های فروانی دیده می شود از لذت و همراهی مخاطب کم می کند و سطح بازی تا سبک امتیازی و از بین بردن هر چه بیشتر دشمنان پایین می اورد . البته این موقعیت ها ازار دهنده نیستنداما در مقایسه با بخش های دیگر بازی و روایت سینمایی و هیجان انگیز ان ها نمره بسیار کمتری می گیرند . ناگفته نماند که این درگیری ها که وسعت کمتری دارند بهترین فرصت برای استفاده از این مکانیک جدید بازی برای غافلگیر کردن دشمنان است. در این حالت اگر فاصله شما با دشمن به اندازه کافی کم باشد، می توانید او را از سنگرش بیرون بکشید و با یک تمام کننده جذاب کارش را بسازید. با آن که سازندگان فشار زیادی را برای تکرار موفقیت های قسمت های گذشته تحمل کرده اند، اما نباید انتظار داشته باشید مانند قسمت اول از روند بازی و مکانیک های آن ذوق زده شوید. واقعیت این است که چرخ های جنگ۴ در روند بازی چیزی از قسمت های گذشته کم ندارد و تنها معجزه، اولین برخورد با سه گانه اصلی و حس نوستالژی آن است که بازی را در مقام پایین تری در مقایسه با گذشته قرار می دهد.

%d9%86%d9%82%d8%af-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-gear-of-war-4

 چرخ آخر

قدرتآنریل انجین ۳ و انعطاف پذیری آن برای ساخت سبک های مختلف باعث شد سازندگان و استودیوهای بی شماری برای ساخت بازی شان از ان استفاده کنند و مخاطبان و منتقدان. نسل هفتم را دوره انریل انجین لقب دهند . اما تنها سازندگان اصلی این موتور در استودیوی اپیک گیمز می توانستند جلوه های بصری و قدرت های نهفته ان را با وجود سخت افزار ضعیف تر ایکس باکس ۳۶۰ نسبت به پلی استیشن ۳ نشان دهند . حال برا ی چرخ های جنگ ۴ نوبت به انریل انجین ۴ رسیده است تا بار دیگر قدرت طراحان هنری را برای یک بازی انحصاری نشان دهد. جزءیات بافت های با کیفیت نور پردازی پویا و البته صداگزاری و موسیقی جذاب بازی همواره تا پایان داستان شنا را غافلگیر می کنند و زمانی که نوبت به اب و هوای مختلف برسد جلو های بصیری بیداد می کنند.

با وجود اینکه با گذشته چند سال از نسل هشتم، شاهد گرافیک های بی نظیر و چشمگیر بوده ایم، بیشتر آن ها تنها بهانه ای برای نشان دادن قدرت کنسول یا هنر طراحان گرافیک بوده و به ندرت در روند بازی دخیل بوده اند. با آنکه چرخ های جنگ ۴ همواره نمایشی برای قدرت ایکس باکس وان و آنریل انجین است، گرافیک و جلوه های بصری بخشی از روند بازی و ارتقای تجربه آن هستند. این نکته زمانی کاملا به چشم می آید که مجبور می شوید در آب و هوای های مختلف، استراتژی های متفاوتی را انتخاب کنید. همچنین در همان حال که از گرافیک و جزئیات آن لذت می برید، روند متفاوتی را نیز احساس خواهید کرد. مدتی است که بعضی از استودیوها و ناشران مختلف تصمیم گرفته اند از موتور های داخلی و یکسان برای بازی هایشان استفاده کنند، اما چرخ های جنگ ۴ و بازی های آینده اپیک گیمز می توانند بار دیگر دوران تازه ای را برای آنریل انجین بسازند.

%d9%86%d9%82%d8%af-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-gear-of-war-5

قسمت چهارم چرخ های جنگ مانند هیلو ۵:نگهبانان (Halo 5 : Guardians)، انحصاری دیگر مایکروسافت چندان طولانی نیست و بار اول و با انتخاب سختی متوسط، در کمتر از ده ساعت تمام می شود. اما چیزی که مانند هیلو آن را زنده و پویا نگه می دارد، بخش چند نفره آنلاین است که سناریوهای مختلف آن تا ماه ها و تا از راه رسیدن بسته های الحاقی جدید سرگرمتان خواهد کرد. افزون بر این، بازی از امکان تقسیم صفحه برای اضافه شدن بازیکن دوم نیز استفاده می کند و می توانید با خیال راحت بخش داستانی یا بعضی از سناریوهای چند نفره را بدون نیاز به اینترنت و با همراهی دوستان در منزل بازی کنید. اینکه بازی یک قدم دیگر تا یک شاهکار فاصله دارد یا بی توجهی به جزئیات، بازی را از تجربه کاملی بی بهره کرده است، نگاه کاملا اشتباهی است. واقعیت این است که با این نگاه می توانید سراغ بیشتر بازی ها بروید و با توجه بیش از اندازه برای یافتن مشکلات ریز و درشت، خودتان را از لذت بازی کردن محروم کنید. پس اگر اهل تیراندازی سوم شخص و آغاز ماجراجویی تازه ای در دنیای چرخ های جنگ هستید، رقیبی برای آن نخواهید یافت.

در ادامه شما را دعوت به تماشای تریلر این بازی جذاب می کنیم

منبع : Game Spot

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.