دنیای فناوری

نکاتی مهم در مورد فشار باد تایر ها

529

 

بر کسی پوشیده نیست که تنظیم مناسب فشار باد تایر مزایایی همچون طول عمر بیشتر تایر، هندلینگ بهتر خودرو، ترمز گیری موثرتر و مصرف سوخت ایده آل را به همراه دارد و به همین دلیل کنترل کردن فشار باد تایر به صورت پیوسته امری موثر و ضروری در کسب مزایای ذکر شده می باشد.

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

دقت داشته باشید که به طور معمول در طول مزایای ذکر شده می باشد. دقت داشته باشید که به طور معمول در طول ماه از فشار تایرها ۱ تا ۲ psi کاسته می شود که البته این میزان هوای گرم افزایش می یابد.

اما در صورتی که فشار باد تایر از میزان توصیه شده کمتر باشد معایبی همچون کند شدن خودرو، افزایش مصرف سوخت و گرمای بیش از حد تایرها را شاهد خواهید بود و در مقابل فشار بیش از مجاز آن سبب می گردد تا سطح تماس تایر با آسفالت کاهش یابد که از نتایج منفی آن می توان به کاهش هندلینگ، ترمزگیری طولانی تر، پوسیده شدن غیریکنواخت تایرها و … اشاره کرد.

>>  قدرت ۴۳۰ اسب بخاری تیونینگ آلفا برای خودروی BMW M2

در مورد سطح اصطکاک تایر باید این نکته را هم یادآور شد که هر چه میزان فشار باد کاهش یابد، سطح گسترده تری از تایر با مسیر اصطکاک خواهد داشت و به همین دلیل در مسافرت های آف رود و حرکت در مسیرهای لغزنده همانند گل و برف کمی از باد تایر را به صورت موقت خالی میکنند تا چسبندگی بیشتری حاصل شود.

منظور از چک کردن مرتب و پیوسته فشار تایر چیست و چکونه می توان این فشار را کنترل کرد؟

گفته می شود بهتر است با هر بار سوخت گیری فشار باد تایر نیز چک شود که البته این توصیه بیشتر مناسب مناطق گرمسیری است چرا که باد تایر در هوای گرم از فاصله خالی میان دیواره آن با رینگ به صورت جزیی خارج می شود، اما در حالت عادی بهتر است که باد تایر حداقل ماهی یک بار و یا قبل از شروع هر مسافرت طولانی کنترل گردد.

basics_safety_pic1

البته ناگفته نماند که با تغییرات ناگهانی دما که بیش از ده درجه باشد نیز توصیه به کنترل فشار باید تایرها می شود. معمولا فشار ۳۰ تا ۳۳ psi برای اکثر خودروها مناسب است اما با این حال میزان مناسب فشار باد تایرها در بیشتر خودروها بر روی یک برچسب در قسمت داخلی ستونا A یا B آن ذکر می شود و در برخی موارد هم ممکن است که این برچسب در بخش داخلی داشبورد یا در صندوق عقب و یا حتی داخل درب باک ذکر شده باشد.

توجه داشته باشید که مناسب ترین زمان هم برای چک کردن فشار باد تایر زمانی است که خودرو سه تا چهار ساعت متوقف بوده و دما بیشار حد گرم و یا سرد نباشد.

فشار باد در واقع میزان یک کیلوگرم از فشار هوا در سطح دریا است که بر یک سانتی متر مربع وارد می شود و از آن به عنوان ۱ اتمسفر یاد میگردد. گفتنی است که بالغ بر ۱۱ معیار برای اندازه گیری فشار باد وجود دارد که در بین آنها psi، Bar و KiloPascal از متداول ترین ها در اندازه گیری فشار باد تایر می باشند.

معیار psi (پاوند بر هر اینچ مربع) که مورد توجه آمریکایی ها است در واقع همانی است که ما نیز در کشورمان استفاده شود، همان کیلوپاسکال است که معادل ۰٫۱۴ psi است. با این حساب وقتی میزان فشار باد مناسب در برچسب یاد شده  کیلوپاسکال دکر شده باشد منظور همان ۳۰٫۸psi  می باشد ضمن اینکه معیار Bar نیز معادل ۱۴٫۵ psi است.

با توجه به نکات ذکر شده به نظر می رسد که داشتن یک گیج تنظیم فشار باد برای هر خودروی سواری امری ضروری باشد به ویژه آنکه قیمت نسبتا ارزان این وسیله که به دو صورت آنالوگ و دیجیتالی و با قیمتی بین ۲۵ تا ۱۰۰ هزار تومان عرضه می شود، جای هیچ بهانه ای را برای نخریدنش باقی نمی گذارد.

>> رینگ های خاص برای ماشین هایی خاص

نکته آخر هم اینکه کمپرسورهای فشار باد کوچک را نیز می توان با قیمتی حدود صد تا صد و پنجاه هزار تومان خریداری کرد تا با در دسترس بودن همیشگی آن نیازی برای مراجعه به پنچرگیری نداشته باشید.

آیا نیتروژن از مزیتی به نسبت هوا برخودرار است؟

شایید شنیده باشید که نتیروژن سبب افزایش طول عمر تایر و افزایش هندلینگ خودرو می گردد اما توصیه متخصصان این است که پول خود را بابت پر کردن تایر با نیتروژن هدر ندهید! زیرا تنها مزیتی که نیتروژن خالص به نسبت هوا که خود شامل درصدی از نیتروژن است، دارد بزرگتر بودن ملکول های آن است که سبب می شود میزان هدر رفت باد و کم شدن فشار باد تایر در طول زمان بیشتری صورت گیرد.

تحقیقات نشان داده است تایری که یک سال از آن استفاده نشده باشد معادل ۳٫۵ psi فشار خود را از دست خواهد داد واین در حالی است که اگر با نیتروژن پر شده باشد این میزان به ۲٫۲ psi کاهش می یابد. با این توصیف اگر فشار تایر به صورت مرتب چک شود باد نیتروژن از هیج مزیتی نسبت به هوا برخوردار نیست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.